Konekiväärit (ent. "Suomi testaa uuta konekivääriä ja ehkä ostaa")

baikal kirjoitti:
"Nato-ammukset eivät toimi pakkasessa eikä Nato-joukoilla ole lämpimiä vaatteita"

No eihän tuo myytti ole mihinkään kuollut vieläkään. Jatkuvasti joku väittää kirkkain silmin että 5.56mm ei sovi Suomen oloihin koska se vaihtaa lentorataa hiuksenkin paksuisesta heinästä, kuinka komposiittirunkoiset/muoviosia sisältävät aseet eivät toimi Suomen Arktisissa Pakkasissa(tm) vaan halkeavat heti kun kiväärijulli hiukan koskee väärin, jne.

mutta entäs suomalaiset!!!! Ne olivat laitanaan maailman parhaita.

Ja tuokin mantra toistuu. Parhaat tykit (155 K 98, saakohan se vieläkään ampua täysillä latauksilla?), parhaat rynkyt (Rk 62/95 - painava, isokokoinen, epäergonominen ja rata-ammuntaan tarkoitetuilla tähtäimillä varustettu), parhaat sotalaivat (eikä merivoimilla ole vieläkään kunnon saattoaluksia, sen sijaan on paljon ohjusveneitä vaikka Punalippuisen Itämeren laivaston maihinnousukalustosta 90% on poistettu), parhaat mitkälie...
 
Second kirjoitti:
setämies kirjoitti:
Vaihtohdoiksi muodostuu aika hoopolta näyttävä ison arskan tyyli eli piipunvaihtokahvasta kiinni pitäminen tai vastaavasti etujalkojen kääntäminen piipun alle kädensuojukseksi. Tällöin perä on tuettu kainaloon. Lisäksi kaikkein skrodeimmat kaverit voivat pitää etujalat auki ja lätkytellä lonkalta. (ei sovi smurffimitoitukselle...) :uzi:

Ok. Eli tuon perusteella PKM olisi hankalampi ampua seisaalta tai polvelta kuin KvKK, etenkin jos puhutaan tähdätyistä laukauksista.

PS. Hetkinen eikös PKM:llä voi ampua "Lipastueltakin", niin kuin konepistoolilla aikanaan. Eli käsi tukee asetta vyölaukun alareunasta? Ihan kuin olisin jossakin nähnyt kuvan.

Onhan se mahdollista. Lyhytkätisten ampuma-asento voi muodostua muuten aika hassuksi jos yrittää ottaa pitemmältä kiinni. En tosin tiedä mitä se vaikuttaa tarkkuuteen eli karkaavatko sarjat lapasesta. Itse käännän kuljettaessa aseen etujalat piipun alle joten sieltä kiinni pitäminen on kaikkein luontevinta. Mutta siis ei PKM:llä ole sen vaikeampaa ampua lonkalta kuin muillakaan aseilla, jos tietää mistä ei saa pitää kiinni. Sama juttu kuin kaikissa aseissa. :)

HaBa: Luultavasti kyseessä on PKM. Vaikka uusi PKP olisikin houkutteleva vaihtoehto luulen, että se ei tuo tarpeeksi uusia ominaisuuksia verrattuna PKM:ään.
 
HaBa: Aika pitkälle samanlaista summaa olen nähnyt. Puhtaudesta en tiedä kuin se että omilla kokemuksillani ase toimi useita päiviä puhdistamatta hiekkaisissa oloissa.

TvälUps Susi1.netssä kertoili vähän tuloksia kun KvKK:kin oli saanut kyytiä. muistaakseni 2500 laukausta meni ilman häiriöitä (yksi käyttäjä lähtöinen häiriö sattui). Muistaakseni ammunta lopetettiin siihen.

Se mikä minua RK:ssa arvelluttaa on se että sen liikkuvat osat tuppaa aina välillä jäätymään umpeen. Onko tämä normaalia vai kertooko siitä että paljoa ei luistin ja laatikon urien väliin kärsi kertyä tavaraa että ase lopettaa toimintansa. Suurin ongelma tulisi tuossa olemaan tykistökeskityksen aikaan saama hieno hiekka joka tunkeutuu kaikkialle sekä totta kai talvinen telttamajoitus. Pahimmillaan näin taisi käydä kasarmilla putsatulle aseelle mitä ei oltu ammuttu kertaakaan sen jälkeen.

Koskaan en ole kuullut tai näyhnyt muun kaltaisia häiriöitä kuin noita umpeen jäätymisiä, joita musitaakseni sattui 3 kpl omana palvelusaikana lähipiirissä (yksi niistä sattui minulle). Vaikka ei mekään putsattu RK:ta kuin ehkä muutaman päivän välein jos niin pitkään maastossa oltiin. Eli jos ei nyt ihan niin usein kuin suositellaan niin kuitenkin aina silloin tällöin.
 
Second kirjoitti:
HaBa: Aika pitkälle samanlaista summaa olen nähnyt. Puhtaudesta en tiedä kuin se että omilla kokemuksillani ase toimi useita päiviä puhdistamatta hiekkaisissa oloissa.

TvälUps Susi1.netssä kertoili vähän tuloksia kun KvKK:kin oli saanut kyytiä. muistaakseni 2500 laukausta meni ilman häiriöitä (yksi käyttäjä lähtöinen häiriö sattui). Muistaakseni ammunta lopetettiin siihen.

Se mikä minua RK:ssa arvelluttaa on se että sen liikkuvat osat tuppaa aina välillä jäätymään umpeen. Onko tämä normaalia vai kertooko siitä että paljoa ei luistin ja laatikon urien väliin kärsi kertyä tavaraa että ase lopettaa toimintansa. Suurin ongelma tulisi tuossa olemaan tykistökeskityksen aikaan saama hieno hiekka joka tunkeutuu kaikkialle sekä totta kai talvinen telttamajoitus. Pahimmillaan näin taisi käydä kasarmilla putsatulle aseelle mitä ei oltu ammuttu kertaakaan sen jälkeen.

Koskaan en ole kuullut tai näyhnyt muun kaltaisia häiriöitä kuin noita umpeen jäätymisiä, joita musitaakseni sattui 3 kpl omana palvelusaikana lähipiirissä (yksi niistä sattui minulle). Vaikka ei mekään putsattu RK:ta kuin ehkä muutaman päivän välein jos niin pitkään maastossa oltiin. Eli jos ei nyt ihan niin usein kuin suositellaan niin kuitenkin aina silloin tällöin.

Jäätymistä vastaan on aine, joka ei nyt pasahda mieleen, ja se ei ole tornari. Kenttäoloissa taistelujen aikana aseet puhdistetaan varmasti aina kun se on vähänkin mahdollista....minusta sen täytyy olla selviö. Jos maisema on tomussa ja lentohiekassa, niin kehottaisin itseäni(ei ole johdettavia) käärimään aseet vaikka peltipaitaan ja muovia piipunsuulle. Kortsuja emme käytä, koska se on jotenkin brutaalia. Kyllä sen rievun ehtii asemassa ollessaan raastaa aseen ympäriltä ennenkuin aloittaa tuiskimisen. Eikö armeijassa opeteta aseen suojaamista lentopaskalta?
 
EDIT: Oli taas viestissä teksitä ja sitten vahingossa poistin sen pois lukien tuo viimeinen kappale. Ei jaksa kirjotella satuja uudelleen joten:
-Valopetroolia suositellaan ohjeistuksen mukaan todella kylmissä oloissa.

-Meille koulutettin vain se että kuinka asetta voidaan suojata teräsjäältä. Eli ei päästetä asetta teltassa sulmamis/jäätymis-kohdalle jolloin se kehittää kunnon teräsjäät sitä mukaan kun pökköä pistetään kaminaan lisää, ongelma on että nukkuessa se kivääri saattaa päätyä just tälle alueelle. Näin kävi minulle. Toki sitten aseen päälle mentiin makaamaan kun suojaudutiin epäsuoralta tulelta alokaskoulutksessa, mutta koskaan ei minulle tullut mieleen että asetta suojataan just hiekalta ja muulta. Ja ainoa perustelu oli että ase on arvokkaampi kuin sotilas siksi sotilaan ruummiillaan suojaa asetta... Josta tyhmä mokkeri (eli meikäläinen) ajatteli että kivääri ei saa mennä rikki jos lähelle osuu.

-Lisäksi liikkuvia liikuttelemalla voidaan poistaa hiekka sieltä missä sitä ei saisi olla .Tämä oli ainakin KP:n kohdalla hyvin yleinen tapa kesktysten aikana. Tuo aseen kääriminen kankaaseenon tosiaan toinen konsti. Veteraanien kertomuksista minä nämä olen oppinut.
-Lippaat unohtuu usein. Vaikkakin kotimainen muovilipas on ärpäkkä peli kastissaan niin sekin voi kehittää pikku hiljaa teräsjäätä ja lippaat alkaa lakkoilla.

Tutkimus on julkaissut Saki M/95:sen huonosta jäätymisenkestävyydestä videon, ammutaan, haudataan hankeen ja koitetaan ampua uudelleen muutaman tunnin päästä. Edes luisti ei tahdo mennä kiinni edes useiden laukausten jälkeen vaan se on lyötävä pohjaan. Samaan aikaan joku AR-perheen ase kesti vastaavan homman ihan tuosta vain. Toki jos on vastassa liki uusi Sakolainen ja vanhempi AR-sotawanhus niin toinen on jo ehkä vähän väljistynyt. Vähän niin kuin Baikalin (tehtaan) aseet. muutama sata ensimmäistä laukasta hioo pahimmat ahdistuksen paikat pois ja ase alkaa pelata kuten sen pitäisi. Eikä tämä ole vain Venäläinen ilmiö käsitääkseni. Toki Tutkimus on (ollut) vähän kiistanalainen hahmo monien mielestä. Mutta kuitenkin.
 
Second kirjoitti:
HaBa: Aika pitkälle samanlaista summaa olen nähnyt. Puhtaudesta en tiedä kuin se että omilla kokemuksillani ase toimi useita päiviä puhdistamatta hiekkaisissa oloissa.


Sen muistan armeija-ajalta, että noiden kvkk:den kanssa oli todellakin hieman enempi ongelmia kuin RK:den. Ainakin yksi unohtui listasta. Huonosti täytetyt ja /tai kuluneet vyöt ovat yksi ongelman aiheuttaja. Muutaman kerran myös jäi ruuti syttymättä vaikka nallissa oli iskurinjälki (mutta olisikohan nämä olleet niitä "räkäpää" juttuja, niillähän ongelmia saattoi muutenkin olla aseesta riippumatta enempi..) Tämä ongelma joka oli itselle ainakin enempi tuttu PV:n FN pistoolista ja vanhojen KP-patruunoiden yhdistelmästä.

Edelleen pidän asetta varsin kelvollisena ja ennenkaikkea tappavana, mikä lienee tarkoituskin.

Even more off topic..

Toisaalta vastaan on tullut myös TAK 85, joka ei ampunut varmuudella kuin suoraan patruuna pesään syöttäen. Makasiini oli sen verta heikossa hapessa. Kyseessä oli kuitenkin yksilövika uskoisin..
 
Aika pitkälle samanlaista summaa olen nähnyt. Puhtaudesta en tiedä kuin se että omilla kokemuksillani ase toimi useita päiviä puhdistamatta hiekkaisissa oloissa.

Kyllä täältäkin luottamusta RK:n löytyy. Kerran jäätynyt mutavelli jumitti niin ettei kiinni mennyt mutta "pieni" kolauttelu puuta vasten auttoi. Toisella kerralla oli sitten vähän isompi häikkä mutta johtui käyttäjän huolimattomuudesta /väliinpitämättömyydestä...

Muli hieman suossa ja mudassa eikä ollut aikaa puhdistaa heti ja pääsi unohtumaan. Jokunen tunti myöhemmin oli lämpötila laskenut pakkasen puolelle ja kuravelli tukki piipun. Liipaisinta vedettäessä kävi vain silmissä valkoinen välähdys kun jää ja kura lensi kasvoille. Kansi lensi irti ja iski otsaan pienen haavan ja palautinjousi pomppasi kiinnikkeestään. Saatana että säikäytti. Ei muuta kuin nopea paskojen kaapiminen silmistä ja puhdistuspuikolla piippu puhtaaksi ja kamat kiinni ja taas toimi.

Voihan tuohon piipun tukkeutumiseen sysärikin vaikuttaa mutta kyllä mä sen silti omaan piikkiin lasken. Noh, onneksi mitään ei käynyt ja sen jälkeen tuli pidettyä parempaa huolta rakkineesta.

KvKK taas... no, on nähty kuinka vyö menee yhdellä sarjalla vaikka liipaisin on päästetty jo ajat sitten. Muutenkin pidin sitä aika romuna vempaimena.
 
Joo minä lujin että RK 95 "is the best made ever AK.47 clone"
 
Lunni kirjoitti:
KvKK taas... no, on nähty kuinka vyö menee yhdellä sarjalla vaikka liipaisin on päästetty jo ajat sitten. Muutenkin pidin sitä aika romuna vempaimena.

KvKK:n ongelma tätä nykyä alkaa olemaan se että ne on loppuun ammuttuja. Itselläni on käsiin sattunut aina hyvin toimivia kappaleita (MPK:n kursseilla). varusmies aikana olin vakuuttunut siitä että KvKK:n ei paukkupatruunoilla ollut edes tarkoitus toimia. Vasta MPK:n kursseilla tuli vastaan yksilö joka toimi moitteetta paukkupatruunoilla.

Hejsan: Hyvä pelihän se on, mutta voidaan vain kysyä että jos ase on erittäin tarkka niin voiko se olla AK:n tasoinen luotettavuudeltaan? AK kun on legendaarinen juuri siksi että sitä ei tarvitse puhdistaa juurikaan koskaan ja osaltaan mielestäni tämä johtuu siitä että ase ei ole kovinkaan tiukaksi tehty, eli väljyyttä löytyy joka taas on omiaan heikentämään tarkkuutta. Esim ameriikkalaisilla on ollut noita NL:n AK:ita jonkin verran tutustuttamisaseena jos vuosikymmeniä ja niilllä on järkijään kuulemma ammuttu tuhansia laukauksia ilman puhdistamista.

HaBa: Niin noista TAK 85:sta. Noistakin osa on vissiin huonoon kuntoon ammuttu ja käytetty. Itselläni sen ainoan kerran kun olen ampunut oli ainakin kohtuu tarkka ase sattui kohdalle, mutta samalla kuulin että ikä painaa jo tuotakin porukkaa ja kasat alkaa olemaan melkoisen isoja. Puhtaasti sulatto-kamaa siis jo löytyy. Syynä kaiketi on se että noiden kanssa ei patruunan kulutusta tarvitse laskea patruunan halpuuden/saatavuuden vuoksi ja siksipä niillä ammutaan kokoajan erittäin paljon.

On minun VM-aikana tullut vastaan RK:ita jotka ei ammu sarjaakaan. Mutta niistä ei kukaan kouluttajielle asti hiiskunut mitään koska ampumataitotestissä oli parempi mahdollisuus saada kultainen pi*lumagneetti kun seisoma-asennosta sai ampua 6 yksittäislaukasta tauluun sen sijaan että olisi ampunut 3 kpl 2 laukauksen sarjaa.

Sitäkin minä ihmettelen että miksi ne RK:t oli niin onnettomia pitämään kohdistuksensa paikoillaan. Päivän aikana muistaakseni liikkui sen 5-10 senttiä johonkin suuntaan liki jokaisella kaverilla ja harvassa oli ne aseet mitä ei tarvinnut kohdistaa ollenkaan. Kulumisesta kohtuvaa klappia todennäköisesti tähtäinten säädöissä, mutta kummallinen juttu silti. Koska eihän ne tähtäiten säädöt mitään kovin hienostuneita mekaanisia laitteita ole: ruuvin kun kiristää kiinni niin sen pitäisi kyllä pysyä siinä tuomiopäivään saakka.
 
Vähän ohi alkuperäisestä aiheesta, mutta liittyy AK-koneiston toimintavarmuuteen. Ammuin kerran kokeeksi omalla Arsenalin valmistamalla ressupyssyllä Wolf-kuulaa lyhyin välein puhdistamatta asetta kunnes alkoi tehdä häiriöitä. Takaisinpuhalluksen eli koneiston sontimisen maksimoimiseksi käytin aseessa koko ajan vaimenninta (BR-tuote).

Noin 450 laukauksen kohdalla liipasin alkoi satunnaisesti jumittaa taka-asentoon, eli piti palauttaa sormenpäällä. Noin 800 laukauksen kohdalla liipasin liimautui taakse, ja piti irroittaa ruiskuttamalla kuumaan aseeseen suoraan koneistoon aseöljyä kansi irroitettuna. Korjaustoimeen meni noin 45 sekuntia. Noin 1200 patruunan jälkeen mitään muita häiriöitä ei tullut, mutta patruunat loppuivat sillä erää.

Aseen puhdistamisessa meni tovi. Käynti ei muuttunut (tosin kerralla tuli ammutuksi enintään neljä lippaallista ennen kuin ase sai ainakin jonkin verran jäähtyä), piipun sisäpinnasta ei tähystämällä ollut erotettavissa muutoksia. Ase on edelleen käytössä ja kuulaa on kulkenut piipusta paljonkin tuon jälkeen. Tavanomaisessa käytössä ei tee häiriöitä; tosin pahasti lumeentuneen aseen putsaan aina erikseen ennen ampumista jotta ei tule joku kerta piippu sirpaleina silmille epähuomiossa.

Aika hyvä luottamus vallitsee "henkilökohtaiseen aseeseen".
 
koponen kirjoitti:
Aika hyvä luottamus vallitsee "henkilökohtaiseen aseeseen".

Noist AK:ista Tvälups (sieltä Susi1:stä) sanoi että ase toimi moitteetta 10 lipaan yhtäkestoisen sarjan aikana (mitä nyt lipas välillä toki vaihdeittiin täyteen), mitä nyt käden suojus alkoi hiiltyä :D

No tämä menee jo täysin off-topikiksi mutta itsellä henk.koht aseet on Balalaikalin haulikko ja sitten mosin/nagantin modernisoitu kivääri. Molemmissa oli aluksi ongelmaa jotka söivät alussa luottamusta aseeseen.

Molemmilla oli ongelmana se että tursasin aseöljyn kanssa aivan liikaa laukaisukoneiston puolella ja mosinilla meni laukaisu aivan liian satunnaiseksi (hipaisu liipaisimesta saattoi laukaista ja välillä piti puristaa ihan kunnolla), ja baikalilla kaksoisliipaukset eivät aina pelanneet, eli toinen piippu ei lauennut saman tien. Kun tajusi että jättää öljyn sinne patruunapesään ja piippuun sekä kevyelti mosin lukolle eikä päästä laukaisu koneelle niin ei ole ollut mitään ongelmaa toimivuuden ja luottamuksen suhteen

Sen jälkeen olen oppinut että aseiden kanssa voi käyttäjälähtöisiä ongelmia tulla aika paljonkin ja jos noista haluaa eroon niin on peiliin katsomisen paikka. Näin varmasti myös sotilasaseiden kohdalla... Erona vain se että harvemmin silloin tulee katseltua peiliin etenkin kun muut toistelee vieressä että paska mikä paska. Toivon mukaan kokenut henkilöstö osaa neuvoa ongelmien kanssa. Toisaalta sotilasaseiden kanssa ongelma on luonnollinen kuluminen ja sillehän ei käyttäjä mitään voi.
 
Takaisin tähän aiheseen, minä lujin toisessa foorumissa että ne on PKM konekivääriä mutta ne halua testatta 2 kpl että niilä on sama laatu mitä suomalaisella on..........onko se mahdollista että niin on?

Niitä ostettiin DDR:n jäämistöstä iso määrä, mutta haluttaessa lisää tilaus pitää tehdä Venäjältä, joten toimituksen taso pitää tarkistaa, jotta uudet vastaavat jo olevia.
 
Hejsan kirjoitti:
Takaisin tähän aiheseen, minä lujin toisessa foorumissa että ne on PKM konekivääriä mutta ne halua testatta 2 kpl että niilä on sama laatu mitä suomalaisella on..........onko se mahdollista että niin on?

Niitä ostettiin DDR:n jäämistöstä iso määrä, mutta haluttaessa lisää tilaus pitää tehdä Venäjältä, joten toimituksen taso pitää tarkistaa, jotta uudet vastaavat jo olevia.

No, onhan mahdollista, että ryssät on keksinyt alkaa tehdä huonompia mitä nuo aikaisemmin valmistetut oli.

Olisiko tuossa myös sekin takana, että nuo 2 näytekappaletta ovat varmasti hyvin tehtyjä, muuten kauppoja ei synny. Jos ne myöhemmin toimitettavat ovat huonoja niin on jotakin mihin verrata ja sitten reklamoida todisteiden kanssa, kun toimitetut aseet eivät vastanneet näytekappaleita.

Ja tietenkin tuossa myös tutkitaan, että ne noissa uusissa aseissa olevat varusteiden kiinnitysmahdollisuudet toimivat meidän vermeiden kanssa.
 
Tässä muuten Secondin ehdottama ampuma-asento PKP:llä (ja PKM:llä tarvittaessa).

2nsywbb.jpg

www.militaryphotos.net/ käyttäjä Raden5
 
Enpä nyt muista onko tästä PKM-modifikaatiosta ollut aiemmin keskustelua, mutta ilmeisesti moinen asennussarja ei taida olla ainakaan minkään virallisen asevoiman kalustoa:

bhi_sopmod_pkm.jpg


Kyseessä amerikkalainen viritelmä. Lyhennetty piippu, uusi bipodi, taittoperä, 50 tai 100 patruunan nailonista tehty pehmeä vyöpussukka... Ihan mielenkiintoinen viritelmä ja varmasti paljon näpsäkämpi CQB- ja sissiporukoille kuin isoveikkansa. Taittoperän voisi ehkä kuitenkin jättää pois näin järeästä pyssystä.

Tietääkö kukaan venäläisten mahdollisista samantyylisistä projekteista, vai onko heillä hyvä syy olla suunnittelematta moisia?
 
Jaha nyt se on valmis...KIINA voitti sen.

The purchase of the Russian type (6P6M compatible) 7,62 mm machine guns, 2 pcs for tests, option for 998 pcs

AWARD OF THE CONTRACT
China North Industries Corporation (NORINCO), 12A Guang An Men Nan Jie, Beijing, China

Kommenteja????
 
Eli ostetaan kaksi kappaletta kiinalaisia PKM versioita kokeiluun? Puhutaanko nyt Type 80 vai 86 versiosta?
 
En tiedä mistä versiosta.
http://www.eda.europa.eu/EbbWeb/Default.aspx
EDA-3289
 
Miksi kiinalaisia?....taitaa olla halvempi???
 
Hejsan kirjoitti:
Miksi kiinalaisia?....taitaa olla halvempi???

Tai sitten se venäläinen vaihtoehto on jo sen verran tuttu ja kauan käytössä ollut (yli 20 v) että ei tarvitse ostaa enempää testikappaleita siitä suunnasta.
 
Back
Top