Korean Sota Osa II ?

Olen katsonut tuon videon muutamaan kertaan, miten tuolla kaverilla oli mahdollisuus autoon kun PKlla on pula polttoaineista? PK taisi saada hälytyksen kun kaveri tuli sillalle eikä pysähtynyt protokollan mukaisesti. Kaveri hyppää tielle ja nostaa aseen, mutta videosta ei selviä ampuiko hän yhtään laukausta. Uutismediat on antaneet ymmärtää hänen olevan rivisotilas, mutta jos näin on, niin onko kaikilla mahdollisuus anastaa autoa vai oliko tuo sittenkin upseeri?
 
Erinomainen kysymys lienee, kuinka korkea noiden vartijoiden koulutustaso mahtaa olla. Ei kieltämättä kovin hyvää kuvaa anna, kerta olivat noin lähellä. Liikkuvaan maaliin ampuminen on aivan eri asia kuin maalitauluun ampuminen. Paljonko mahtaa Pohjois-Korealla olla rahkeita tai rahaa uhrata esimerkiksi ampumakoulutukseen patruunoiden määrässä? Maata voi tässä asiassa kurittaa samanlainen "rahapula" kuin Suomessa varusmieskoulutuksessa. Tähän toki vaikuttanee sekin, että kuinka todennäköisenä pohjoisessa pitävät rajaloukkausta nimenomaan JSA:n alueella.

Luultavimmin pohjoisen sotilaat ovat olleet ylipäätään hämmentyneitä koko tilanteessa. Lisäksi tulenavauksen kohtaa ei oikein näe videosta. Olivatko sotilat vielä edes avanneet tulta, kun olivat 5 metrin päässä vai yrittivätkö ensiksi ottaa vain pakenijan käsin kiinni? Ylipäätään kynnys avata nimenomaisesti JSA:lla tuli lienee todella korkea, molemmilla puolilla, ja tulenavauksen epäröinti vienyt aikansa? Mistä sitä tietää, vaikka pohjoisen sotilailla olisi esim. lippaat samalla lailla sinetöityjä kuin Suomessa ainakin joskus ollut joillain SPOLleilla ja sen takia kenties oli tusaantunut liikaa aikaa ennen tulenavausta?

Olen katsonut tuon videon muutamaan kertaan, miten tuolla kaverilla oli mahdollisuus autoon kun PKlla on pula polttoaineista? PK taisi saada hälytyksen kun kaveri tuli sillalle eikä pysähtynyt protokollan mukaisesti. Kaveri hyppää tielle ja nostaa aseen, mutta videosta ei selviä ampuiko hän yhtään laukausta. Uutismediat on antaneet ymmärtää hänen olevan rivisotilas, mutta jos näin on, niin onko kaikilla mahdollisuus anastaa autoa vai oliko tuo sittenkin upseeri?
Aikaisemmin joku entinen Pohjois-Koreasta loikannut poliisi oli arvellut, että kyseessä on jonkun korkea-arvoisen henkilön autonkuljettaja. Tuntuisi aika todennäköiseltä skenaariolta, sillä univormusta päätellen ei ollut kovin korkea-arvoinen (median mukaan).

Ylipäätään en usko, että rivisotilailla siellä päin olisi edes taitoa ajaa autolla. Niin itsestään selvältä, kuin auton ajotaito meille länkkäreille kuulostaakin. Auton ajaminen siinä maassa on niin harvojen herkkua. Autonkuljettajan ammatti siellä päin kuulemma todella haluttu ammatti, koska se avaa niin paljon mahdollisuuksia mustan pörssin luvatussa maassa. Ja Pohjois-Koreassa ajokortin saaminen on todella etuoikeutettu saavutus ja sen saavat vain viralliset autonkuljettajat.
 
Viimeksi muokattu:
miten tuolla kaverilla oli mahdollisuus autoon...

Jokin osa uutisoinnista on viitannut siihen mahdollisuuteen, että kyseessä olisi ollut jonkun korkean upseerin tai virkamiehen autonkuljettaja.

Tätä näkemystä on perusteltu sillä, että muilla kuin erittäin korkea-arvoisten henkilöiden kuljettajilla ei ole minkäänlaista pääsyä tuolle alueelle.

Edit: Laniittiihan ton jo ehti sanoa.
 
Jokin osa uutisoinnista on viitannut siihen mahdollisuuteen, että kyseessä olisi ollut jonkun korkean upseerin tai virkamiehen autonkuljettaja.

Tätä näkemystä on perusteltu sillä, että muilla kuin erittäin korkea-arvoisten henkilöiden kuljettajilla ei ole minkäänlaista pääsyä tuolle alueelle.

Parhaan Korean toinen auto joka vilahti videossa oli SUV, mutta sotilaan käyttämä oli armeijan kulkuneuvo. Joutuuko siellä armeijan korkeat virkaihmiset istumaan varakuskin penkillä kun muuhun ei ole varaa? Ei kuitenkaan voi itse ajaa autolla, vaan pitää olla kuski. Luulisi että vapaus käyttää kulkuneuvoa on sellainen missä virallista kuskia ei tarvitse.
 
The Air Force is planning an F-35A show of force in the Pacific in coming weeks now that 12 F-35A’s have deployed to Japan for a six-month rotation, service officials said.

While service officials describe the move as a routine deployment, called a Theater Security Package, the current tensions with North Korea are by no means lost on the Air Force and other Pentagon planners – who are preparing to demonstrate F-35 power, technology and combat readiness in a series of upcoming exercises.

Pacific Air Forces is now finalizing plans for a wide range of F-35A multi-national collaborative training events which will, without question, seek to demonstrate possible coordinated attack options using the stealth aircraft, if ordered, over the Korean peninsula.

The 12 F-35s, now based at Kadena Air Base, Japan, arrived from Utah’s 34th Fighter Squadron, Hill Air Force Base, officials with Pacific Air Forces said in a statement.

While Marine Corps F-35B aircraft have been deployed to Japan for months, this new deployment is the first US Pacific Command operational tasking for the Air Forces’ F-35A; it is designed to build upon the F-35s debut in the Indo-Asia-Pacific at the Seoul International Aerospace & Defense Exhibition earlier in November, service officials said.

"The F-35A is operational and combat ready, and this F-35 theater security package to the Pacific Command area of responsibility is further proof of the Air Force's capability to deploy the world's most lethal fighter anywhere on the planet,” Air Force spokesman Capt. Mark Graff told Scout Warrior.
https://scout.com/military/warrior/...Show-of-Force-Near-Korean-Peninsula-110832954

The situation with North Korea was getting critical. The lights, to use the worn-out phrase, were blinking red.

The State Department, the Defense Department and the White House were increasingly concerned either that the North Korean regime was hiding components of its plutonium program from the International Atomic Energy Agency (IAEA), or that it would exploit any negotiating track to stall the international community while improving its nuclear capacity. The motives of the Chinese, Pyongyang’s biggest trading partner and bankroller by far, were unclear—adding more complication to a problem that was already far too complicated.

The years in question: 1991 and 1992, when the George H. W. Bush administration was desperately searching for a policy to denuclearize the Korean Peninsula and place Pyongyang under the IAEA’s supervision. Thanks to the National Security Archive, last week’s declassification [3] of over a dozen Bush-era documents on the North Korean nuclear issue demonstrates the extent to which administration officials in Washington were frantically trying to come to a consensus policy on preventing Pyongyang from becoming a nuclear power.

The documents also show, however, how little the North Korea discussion within the U.S. government has changed over the last twenty-five to thirty years. The talking points, policy proposals and memos that circulated throughout the interagency are composed of positions that are virtually identical to the Trump administration’s position today. Indeed, if one were to replace the names of North Korean, South Korean and American officials found in the documents with the officials who are now running things, you would find very little that is different.
https://scout.com/military/warrior/...cas-North-Korea-Strategy-Has-Failed-110876304
 
Mistäs sitä tietää vaikka osa ampui tahallaan ohi.

Saattaa olla, tosin epäilen kysessä olleen aseongelma. 2ms:n aikaiset tokarevit tai kierrätys makarovit parin kymmenen vuoden kotelokokemuksella ilman käyttäjäkohtaista tarkkuutusta ja panoksina kokovaippaluodit. Siinä saa ampua peittoa eikä tarkkuutta... :uzi:
 
Auto voi sotilaalle tulla muutenkin kuin autonkuljettajan roolista. Kaveri voi olla vaikka varikolla töissä

Ihmettelin sitä ensimmäistä juoksijaa. Kaveri ajaa tietä pitkin ja yksi sotilas tulee vastaan. Sitten se lähtee juoksemaan perään. Eikö auto muka voi ajaa sitä tietä pitkin. Ajoi siinä muitakin. Näytti myös että olisi hidastanut tämän ensimmäisen sotilaan kohdalla.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Auto voi sotilaalle tulla muutenkin kuin autonkuljettajan roolista. Kaveri voi olla vaikka varikolla töissä.
Edelleen ne kaverit ei paljoa varikolla auta, jos sulla ei ole hajuakaan, kuinka autolla ajetaan. Pohjois-Korea ei ole mikään vapaa länsimaa, jossa kuka tahansa kansalainen saa suorittaa ajokortin ja jossa kuka tahansa kansalainen voisi hankkia tietoa autoista, sellaisella ajamisesta tai sellaisen huoltamisesta. Autoilu on siinä maassa erityisen rajoitettua. Pohjois-Koreassa autolla saa ajaa, ja autolla ajamisen taito on ainoastaan näillä virallisilla autonkuljettajilla. Vapaan länkkärin voi olla vaikeaa käsittää todellisen totalitarismin asettamia rajoituksia kansalaisilleen.
 
Länkkäreillä on monen monta asiaa ja tekemistä, mistä P-koreassa ei uskota edes olevan edes mahdollista tavan kansalaisille..
 
Oisko toi Pohjois-Korean autoilu verrattavissa Suomessa lentämiseen. Moni haaveilee, mutta harva loppujen lopuks on käyny hurautaan reikää taivaan kanteen: Hyvin pukeutuvat ja aina hymyilevät iikennelentäjät, ilmavoimien pelottomat urhot, muutama pelle peloton ja tietysti hallituksen erokirjettä kuljettava pääministeri. Edes ilmaliikenteestä vastaavalla liikenneministerillä ei ole lentolupakirjaa. Sitten jossain Pohjois-Korean kaltasessa banaanivaltiossa liikenneministerillä ei varmaankaan ole edes autokorttia.
 
Länkkäreillä on monen monta asiaa ja tekemistä, mistä P-koreassa ei uskota edes olevan edes mahdollista tavan kansalaisille..

Katsoessani tietsikan molempia näyttöjä ja kuunnellessani puolella korvalla sitä, miten osa lapsista juttelee iltapalasta (AB-ajokortillisen lehmän jogurttia mangososeella ja appelsiinijogurttipitkoa kun en poikkeuksellisesti viitsinyt tehdä mitään kunnollista) mietiskelen samalla että voisiko tuossa väitteessä olla perää.

Tähän kysymykseen on kuitenkin vaikea keskittyä kun ajatuksen harhautuvat siihen, että jos perheeseen hankitaan toinen auto, niin pitäisikö sen olla neliveto vai tila-auto.

"Eeei... Ei kai nyt sentään!" mietin samalla kun ripustan kiristävät housut kirjahyllyn naulakkoon niin että kassakaappi jää niiden alle puoliksi piiloon. (Kassakaappi on tossa kirjahyllyssä sen vuoksi että näistä makuuhuoneen kolmesta kirjahyllystä toi on se, johon on tehty tilaa molemmille tietsikoille, printterille, kameralaukulle, työkaluboxille ja muulle kirjoja vähäarvoisemmalle romulle. Niistä kahdesta muusta toinen on pääasiassa kaunokirjallisuudelle ja viihteelle ja toinen tieteelle, hyödylle ja ajatteluun liittyville jutuille. Tieteellisten kirjojen hyllykön ylähyllyissä kirjat ovat kahdessa rivissä. Takarivissä ovat harvemmin plaratut.)

"Eeeii... Kyllä lapsiperheiden elämä on kaikkialla aika samanlaista. Toi on taas sitä sotapropagandaa, jolla totuus koitetaan häivyttää" tuumailen itsekseni huoneen pimetessä siksi että vaimo sammutti täysspektripäivänvalokattolampun kesken kirjoittamiseni.

Tai ehkä pitää vielä miettiä tota asiaa iltayöstä kun kattoo pilveen tallennettuja leffoja kuulokkeet päässä tosta olkkarin kirjahyllyn kuvaplättänästä.
 
Edelleen ne kaverit ei paljoa varikolla auta, jos sulla ei ole hajuakaan, kuinka autolla ajetaan. Pohjois-Korea ei ole mikään vapaa länsimaa, jossa kuka tahansa kansalainen saa suorittaa ajokortin ja jossa kuka tahansa kansalainen voisi hankkia tietoa autoista, sellaisella ajamisesta tai sellaisen huoltamisesta. Autoilu on siinä maassa erityisen rajoitettua. Pohjois-Koreassa autolla saa ajaa, ja autolla ajamisen taito on ainoastaan näillä virallisilla autonkuljettajilla. Vapaan länkkärin voi olla vaikeaa käsittää todellisen totalitarismin asettamia rajoituksia kansalaisilleen.

Ei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Maassa on kuitenkin iso armeija ja motorisoituja kokoonpanoja. Auton ajamisen taitoa tarvitaan armeijassa muuhunkin kuin herrojen kuskaamiseen.
 
Heidän hengen saattaisi pelastaa tieto, että he osuivat 5-7 kertaa, mutta PK:n puolella ei välttämättä tuota tietoa jaella kovin vilkkaasti. Sinällään aika ihmeellistä, että noin monta osumaa kivääriaseella ja silti ukko on hengissä ja pelastettavissa vielä 40 minuuttia osumien jälkeen. Toisaalta ilmeisesti yksikään laukaus ei osunut ylätorsoon.

Todella erikoista kyllä. Tulee vähän mieleen Peter Fechterin tapaus vuodelta 1962. Yritti loikata Itä-Berliinistä lännen puolelle. Sai rajavartijan luodista kertaalleen ja teki noin tunnin verran kuolemaa kun antoivat vuotaa kuiviin. Länsi-Berliinin poliisit heittelivät haavoittuneelle ensisiteitä ja lääkintätarvikkeita. Muuta apua 18-vuotias ei saanut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Killing_of_Peter_Fechter

 
P-korean erikoisjoukot treena varjoliitämistä jolla liihottavat yön pimeydessä Usan ja Eteläkorean joukkojen yhteiseen päämajaan Soulissa. Kuulemma harjoitusalue rakennettu sen mukaan.
http://www.telegraph.co.uk/news/201...cial-forces-use-paragliders-simulated-attack/
Juu, ja E-Kn lähi-ilmatorjunta Seoulin katoilla asentelee parempia lämppäreitä tykkeihinsä näiden ylisuurien liito-oravien takia :) Muistaakseni jotain gatling tyyppisiä aseita, mutta en sano varmaksi..
 
Ei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Maassa on kuitenkin iso armeija ja motorisoituja kokoonpanoja. Auton ajamisen taitoa tarvitaan armeijassa muuhunkin kuin herrojen kuskaamiseen.
Sotilasajoneuvonkuljettajia ne tuossa maassa käytännössä katsoen lienevät kaikki, jotka mitä tahansa ajoneuvoja ajelevat. Tuo koko maa on käytännössä katsoen yksi iso armeija, jossa tavallisen kansalaisen elämä on jopa rajoitetumpaa, kuin Suomessa on alokkaan elämä kahtena ensimmäisenä palvelusviikkona. Mahtaako tuolla virallisesti edes olla yhtäkään ns. siviilihenkilöä. Kaikilla siellä on sotilasarvo.

Veikkaan, että prosentuaalinen osuus maan väestöstä, jolla on oikeus ajaa mitään moottoriajoneuvoa, lienee huomattavasti pienempi, kuinka moni varusmies Suomessa saa palveluksensa aikana ajoluvat johonkin ajoneuvoon. Kuitenkin polttoainepula vaivaa maata. Osuus tuskin on kaksinumeroinen prosenttiluku, veikkaan joitain prosentteja populaatiosta. Vastaavasti ajoneuvotyyppejä ja lupatyyppeijä, mitä PK:ssa oikeus ajaa, lienee niin ikään useita. Loikkari käytti maastoautoa, jolla kuljetetaan yleensä korkea-arvoisia upseereja armeijassa kuin armeijassa.

Jokatapauksessa autonkuljettajan ammatti tai status autolla ajelemiseen on varmasti erittäin haluttu, sillä avaahan se auton ajotaito, ja ennen kaikkea mahdollisuus autoilla, aika paljon mahdollisuuksia suunnitelmataloudessa, jossa rinnakkaistalous tunnetusti rehottaa. Pohjois-Koreassa oli yhteen väliin rajoitettu jopa polkupyöräilyä, en nyt muista millä tavalla tarkkaan ottaen. Olikohan naisilta kielletty? Syynä oli se, että hallinto halusi rajoittaa ja vaikeuttaa yksityishenkilöiden välistä kaupankäyntiä ja markkinakanssakäymistä ohi valtion suunnitelmatalouden.

Aika osuva vertaus oli tuo lentolupakirja. Lentolupakirja saattaa keskiverto länkkärille olla kutakuinkin yhtä harvinainen asia kuin PK:ssa ajolupa.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo koko maa on käytännössä katsoen yksi iso armeija, jossa tavallisen kansalaisen elämä on jopa rajoitetumpaa, kuin Suomessa on alokkaan elämä kahtena ensimmäisenä palvelusviikkona.

Varmaan aika paljonkin rajoitetumpaa...
 
Sotilasajoneuvonkuljettajia ne tuossa maassa käytännössä katsoen lienevät kaikki, jotka mitä tahansa ajoneuvoja ajelevat. Tuo koko maa on käytännössä katsoen yksi iso armeija, jossa tavallisen kansalaisen elämä on jopa rajoitetumpaa, kuin Suomessa on alokkaan elämä kahtena ensimmäisenä palvelusviikkona. Mahtaako tuolla virallisesti edes olla yhtäkään ns. siviilihenkilöä. Kaikilla siellä on sotilasarvo.

Veikkaan, että prosentuaalinen osuus maan väestöstä, jolla on oikeus ajaa mitään moottoriajoneuvoa, lienee huomattavasti pienempi, kuinka moni varusmies Suomessa saa palveluksensa aikana ajoluvat johonkin ajoneuvoon. Kuitenkin polttoainepula vaivaa maata. Osuus tuskin on kaksinumeroinen prosenttiluku, veikkaan joitain prosentteja populaatiosta. Vastaavasti ajoneuvotyyppejä ja lupatyyppeijä, mitä PK:ssa oikeus ajaa, lienee niin ikään useita. Loikkari käytti maastoautoa, jolla kuljetetaan yleensä korkea-arvoisia upseereja armeijassa kuin armeijassa.

Jokatapauksessa autonkuljettajan ammatti tai status autolla ajelemiseen on varmasti erittäin haluttu, sillä avaahan se auton ajotaito, ja ennen kaikkea mahdollisuus autoilla, aika paljon mahdollisuuksia suunnitelmataloudessa, jossa rinnakkaistalous tunnetusti rehottaa. Pohjois-Koreassa oli yhteen väliin rajoitettu jopa polkupyöräilyä, en nyt muista millä tavalla tarkkaan ottaen. Olikohan naisilta kielletty? Syynä oli se, että hallinto halusi rajoittaa ja vaikeuttaa yksityishenkilöiden välistä kaupankäyntiä ja markkinakanssakäymistä ohi valtion suunnitelmatalouden.

Aika osuva vertaus oli tuo lentolupakirja. Lentolupakirja saattaa keskiverto länkkärille olla kutakuinkin yhtä harvinainen asia kuin PK:ssa ajolupa.

Ajokortti on pohjoiskoreassa erittäin haluttu, vaikka auton kuljettajan ammatti ei kuulemma ole niin suosittu. Kuitenkin se jolla on ajokortti ei kuole nälkään nyt tulevinakaan kovina aikoina.
Maassa on autokoulujärjestelmä. Armeijan autokoulujärjestelmä on rinnakkainen. Eli siis on kaksi tapaa saada kortti.

Autoja on enemmän tehtaiden ja tuotantolaitosten omistuksessa kuin yksityisellä puolen. Kuitenkin maaseudullla löytyy aina se yksi vanha neuvostolava jostakin. Tavara kulkee myös autoilla siviilissä vaikka yksityisiä henkilöautoja ei niin olisikaan. Niitä kuitenkin myös on.
Siviilissä eniten autoja löytyy tehtailta ja tuotantolaitoksilta. Isot määrät kulutustarvikkeita viedään autoilla. Esim. Virvoitusjuomatehdas lastaa tuotteensa autoihin aivan kuten täälläkin. Samoin monet muut tehtaat.

Ajokorttijärjestelmä toimii niin, että ajokortteja on useita eri luokkia. Henkilöautoille neljä eri luokkaa. Raskaille autoille 7.

Saadakseen henkilöautokortin täytyy osata perusteet autosta ja harjoitella vuosi paikallisessa ajokoulussa. Tämän jälkeen provinsin turvallisuusviraston Automobiilien hallinta virasto antaa ajokortin joka on tasoa 4.

Tällä tason 4 kortilla ei kuitenkaan saa vielä hypätä rattiin tuosta noin vain. Yleensä he toimivat ylempien tasojen apukuskeina.
3-5vuotta treeniä vielä ja sitten voi hankkia 3-2 luokan ja oman auton,mutta se vaatii yleensä lahjukset paikallisille autotehtaille. P-koreassa on omaa autotuontantoa. Kuitenkin pääkaupungin katuja teatterin vuoksi ajavat autot ovat vanhoja länsimaisia.

Siviiliajokorttiluokka 1 on käytännössä mahdoton saada. Se vaatii että sinun pitäisi osata rakentaa auto itse. Sitä ei taida olla kuin Suurella johtajalla joka tietenkin sen osaa.

Pääkaupungin autioista kaduista ei voi vetää johtopäätöksiä autoihin yleensä. Se johtuu erittäin tiukasta kontrollista nimenomaan pääkaukupungin osalta.
Sitä on joku sanonut, että nähnyt paljon enemmän vanhoja auton romuja liikenteessä muualla maassa kuin pääkaupungissa.
 
Back
Top