Koronaviruksen sairastaminen - omaseurantaketju mp.nettiläisille

No päivitys täältäkin.

Noin 3 viikkoa kestivät oireet. Nyt tietysti jos käy ulkoilemassa niin hengästyy nopeammin mutta se voi johtua ihan muutaman viikon liikkumattomuudesta. Perheellä ei tällä hetkellä mitään. Kollegalla alkoi oireet toissapäivänä (hengästyy heti, lievä yskä ja kurkkukipu).

Toivottavasti oli korona itsellä. Vituttaisi raivokkaasti saada ensin kausiflunssa ja sitten vielä toinen tauti. Mutta on otettava mitä annetaan.

Sinänsä hupaisaa. Koskaan en ole nähnyt ihmisiä yhtä paljon ulkoilulenkeillä ja paikallisella pururadalla kuin viime päivinä. Moninkertaiset määrät normiiin verrattuna.
 
Mä en oikein ymmärtänyt tota kohtaa. Mitenniin meen kattomaan lääkäriäni?

Anteeksi unohdin että kotimaassa tämä oma lääkäri on vielä haussa. Kun seuraavan kerran juttelet terkkarissa niin pyydä apua unen saamiseen. Et halua unilääkkeitä koska niihin jää koukkuun, vaan kemikaalista apua joka saattaa sut syvään väsymyksen tilaan.
 
Anteeksi unohdin että kotimaassa tämä oma lääkäri on vielä haussa. Kun seuraavan kerran juttelet terkkarissa niin pyydä apua unen saamiseen.

Mä oon luultavasti seuraavan kerran terkkarissa kun tulee seuraava luunmurtuma tms. Sitten lääkäri sanoo taas - niin kuin aina - ettei se voi olla murtuma.

Syynä on se, etten mä vedä sitä idioottimaista draama queen -näytelmää, jota lääkärit vammojen tai sairauksien sijaan yleensä tarkastelevat.

Sitten kun se lääkäri näkee röntgenkuvat, se sanoo "Oho!" ja menee sen jälkeen pitkäksi aikaa hiljaiseksi.

Näin on käynyt aina ja näin käy varmaan seuraavallakin kerralla.
 
Viimeksi muokattu:
"Things went from bad to worse - taking a breath became as hard as climbing a mountain," she wrote on Facebook. "I could see the more and more concerned looks on the faces of the many heroes treating me. More and more doctors looking in, murmuring to each other - observations taken every minute and scrutinised incessantly. Scary, uncertainty, unnerving, so many feelings, so many thoughts in my head, questions I was scared to hear the answers to."

"I almost died," she says, speaking from home to the BBC. "I almost didn't come out of there. There was a point when I actually started to write difficult messages to my family. I almost died now I'm alive. How can life go back to normal after that?"

Ria is not clear whether she developed pneumonia but says even now, from her recovery bed at home in Harrow, west London, she can hear a "crackling sound" in her lungs".
 
Varmaan kolme viikkoa ollut lievää kuumetta (37-37,5) ja henkeä ahdistaa, kotona olen. Ei pitäisi olla koronaa mutta mistäs noita voi tietää, rouvalla oli samanlainen tauti, oli melkein 4 viikkoa saikulla, oireet alkoi ennekuin koronaa oli täälläpäin edes todettu (helmikuun loppu) Noudatetaan varovaisuutta. Liekö vaan sitkeä influenssa/flunssa.
Edit ja vielä lisäoireena on kivat lihasvihlonnat ympäri kehoa, muistin kun alko just+pieni päänjomotus. Kuinkahan kauan tämä lämpöily kestää, ei ole koskaan ennen ollut näin pitkää tautia.
 
Viimeksi muokattu:
Joku tekijä on oltava joka tekee oireista niin erilaiset eri ihmisille. Joku ulkoinen asia.
Voisiko varmat koronan sairastaneet kertoa veriryhmänsä, ovatko saaneet sikainfulenssa rokotteen, ovatko saaneet influenssa rokotteen ja ovatko sairastaneet mitään kovia influenssia lähivuosina tai muita virustauteja tai niihin rokotuksia kuten A tai B hepatiitti?
 
Joku tekijä on oltava joka tekee oireista niin erilaiset eri ihmisille...

Yksi varsin loogisen kuuloinen selitys on lapsilla kiertävät muut, harmittomammat koronavirukset. Jos on saanut tartunnan semmoisesta, niin ehkä immuunijärjestelmä tunnistaa tän pahemmankin pöpön nopeammin.

Toinen selitys on geneettisen alttiuden mahdollisuus. (Veriryhmäjutut taitavat upota tähän laatikkoon.)

Kolmantena d-titamiinitase. Sillä on tutkitusti vaikutusta hengitystieinfektioiden sairastamiseen. Eli deddeä huuleen!

4: Itse pohdin joskus alkuvaiheissa luuytimien ja niissä tapahtuvan valkosolutuotannon roolia. Se ei näytä kiinnostavan ketään muuta.

Viides ja eniten esillä ollut nämä tunnetut altistavat tekijät: ylipaino, tupakointi, sairaudet, ruokavalio, vessanpönttöjen nuoleminen...
 
Operating under the idea that a Constant Positive Airway Pressure (CPAP) machine isn’t very far removed electrically or mechanically from a proper ventilator, [Trammell Hudson] has performed some fascinating research into how these widely available machines could be used as life support devices in an emergency situation. While the documentation makes it clear the project is a proof of concept and is absolutely not intended for human use in its current state, the findings so far are certainly very promising.

For the purposes of this research, [Trammell] has focused on the Airsense S10 which currently retails for around $600 USD. Normally the machine is used to treat sleep apnea and other disorders by providing a constant pressure on the lungs, but as this project shows, it’s also possible for the S10 to function in what’s known as Bi-level Positive Airway Pressure (BiPAP) mode. Essentially this means that the machine detects when the user is attempting to inhale, and increases the air pressure to support their natural breathing.

Critically, this change is made entirely through modifications to the S10 firmware. No additional hardware is required, and outside of opening up the device to attach an STM32 programmer (a process which [Trammell] has carefully documented), there’s nothing mechanically that needs to be done to the machine for it to operate in this breathing support function. It seems at least some of the functionality was already included via hidden diagnostic menus which can be enabled through a firmware patch.

As many of these CPAP machines feature cellular data connections for monitoring and over-the-air updates, [Trammell] believes it should be possible for manufacturers to push out a similarly modified firmware on supported devices. Of course, the FDA would have to approve of something like that before the machines could actually be used as emergency, non-invasive ventilators. They would also need to have viral filters installed and some facility for remote control added, but those would be relatively minor modifications.
 
Havaintoja kolme viikkoa ensi oireista. Hajuaistissa on ajoittaista vajetta. Lämmöt on normi 36.5 Hengitystä jaksan pitää kolkyt sekunttia. Kävely tekee välillä tuskaa kun lihakset on jumissa. Tinnitus on helvetillinen ja siinä on uusi vivahde, missä silmiä liikuttammalla saa aikaan korkea vihellyksen tavallisen ininnän lisäksi. Nokka on päivittäin tukossa vaikka otan 10mg loratadine heinänuhaa estääkseni. Ei parane vaikka on ikkunat auki ja tuuli käy talon läpi. Välillä rintaa vihloo sivuilta ja aamulla alhaalta kummaltakin puolelta. Olen myös nähnyt painajaisia yli viikon päivät.
 
Oisko asuinpaikalla ja olosuhteilla merkitystä? Niitä tavallisimpia home ongelmia talossta tai taloyhtiössä. Ulkonahan on pölykausi menossa ja katupölyn määrä on paikoin aika sankkaa. Jos noille altistuu ja keuhkot ovat tavallaan sen takia alttiimpana pöpöille?
 
Oisko asuinpaikalla ja olosuhteilla merkitystä? Niitä tavallisimpia home ongelmia talossta tai taloyhtiössä. Ulkonahan on pölykausi menossa ja katupölyn määrä on paikoin aika sankkaa. Jos noille altistuu ja keuhkot ovat tavallaan sen takia alttiimpana pöpöille?

Tuo nähdäkseni olisi vain paikallinen efekti. Tämä pandemia on kuitenkin globaali.
 
Tuo nähdäkseni olisi vain paikallinen efekti. Tämä pandemia on kuitenkin globaali.

Varmaankin vähän putkimaisesti ajattelin ja suppeasti ajattelin. Muita globaaleja oireita voisi olla ainakin tupakointi, kaupungeissa liikenteen saasteet, maaseudummalla jotkin maanviljelyn käyttämät kemikaalit, lannoitteet, torjuntaineet ja jne. Mutta ei oikein selitä sitä, miksi vaikka huippukunnossa olevat ja terveellisiä elämäntapoja noudattavat kuten vaikkapa urheilijat voivat saada sen melko rankallakin tavalla siinä missä perus tallaajakin.
 
Mua risoo nuo painajaiset. Heräsin viime yönä kahdesti huutaen "Apua!" mutta herätessä en tajunnut ollenkaan miksi olin paniikissa. Tätä on jatkunut viikonlopun yli. Tiedän, että täällä briteissä useilla on ollut samanlaisia tapauksia, ja psykologit on selittäneet niitä karanteeni määräyksillä. Heidän mukaan me emme olleet valmiita tähän, ja useilla mieli purkaa paniikkia yön yli painajaisten muodossa. Olisi kiva tietää onko suomessa käynyt vastaavaa?

Muita globaaleja oireita voisi olla ainakin tupakointi

En ole lopettanut tupakointia. Aski kestää yli viikon. Koronan kanssa meni kaksi ja puoli viikkoa.
 
Minä luulen, että nuo painajaiset johtuvat vain siitä, että tulee vaan jatkuvasti mietittyä tätä tilannetta kaikkinensa.

Esimekkinä vaikka itsellä, että joku syksy keräsin tatteja aivan mielettömät määrät päivittäin ja niinpä se tattien etsiminen jatkui myös unissa tai kun viime kesänä tein ison maalausurakan (12-14 t/pvä) niin kas kummaa maalaus jatkui myös unissakin.
 
Varmaankin vähän putkimaisesti ajattelin ja suppeasti ajattelin. Muita globaaleja oireita voisi olla ainakin tupakointi, kaupungeissa liikenteen saasteet, maaseudummalla jotkin maanviljelyn käyttämät kemikaalit, lannoitteet, torjuntaineet ja jne. Mutta ei oikein selitä sitä, miksi vaikka huippukunnossa olevat ja terveellisiä elämäntapoja noudattavat kuten vaikkapa urheilijat voivat saada sen melko rankallakin tavalla siinä missä perus tallaajakin.

Vähän ilkeämielisesti ajatellen tulee mieleen anaboliset steroidit/muut kemialliset buusterit ja liiallisen harjoittelun aiheuttama krooninen ylirasitustila.
 
Minä luulen, että nuo painajaiset johtuvat vain siitä, että tulee vaan jatkuvasti mietittyä tätä tilannetta kaikkinensa.

Esimekkinä vaikka itsellä, että joku syksy keräsin tatteja aivan mielettömät määrät päivittäin ja niinpä se tattien etsiminen jatkui myös unissa tai kun viime kesänä tein ison maalausurakan (12-14 t/pvä) niin kas kummaa maalaus jatkui myös unissakin.
Talvella tuli ajeltua varsin paljon intensiivisellä tahdilla harvennukselta puuta tien varteen kuutena päivänä viikosta.

Eikös vaan, sama kalikan latominen jatkui usein myös unessa.:D Mukava oli aamulla lähteä työmaalle, kun oli unissakin ajanut.. menttaalipuoli oli työvireessä. Tunnistan siis ilmiön.

Tämä korona ei ole vielä unia häirinnyt.

Yleisiä havaintoja:
Jos jotakin juttua kuten töitä, koronaa tai ihan mitä tahansa ärsykettä alkaa tulla liikaa sekä liikaa sitä mietittyä, nehän väistämättä kiertyy uniin. Silloin olisi aika löysätä, keskittää energiaa ja aikaa ihan muuhun tekemiseen ja lepoon.

Kynttilää voi polttaa hetken molemmista päistä, mutta pitkällä juoksulla pää on valitettavasti varmuudella vetävän kädessä.

Turha panikointi ja hätäily ei myöskään asioita eikä mielenterveyttä empiiristen havaintojeni mukaan juuri koskaan edistä.
 
Minä luulen, että nuo painajaiset johtuvat vain siitä, että tulee vaan jatkuvasti mietittyä tätä tilannetta kaikkinensa.

Esimekkinä vaikka itsellä, että joku syksy keräsin tatteja aivan mielettömät määrät päivittäin ja niinpä se tattien etsiminen jatkui myös unissa tai kun viime kesänä tein ison maalausurakan (12-14 t/pvä) niin kas kummaa maalaus jatkui myös unissakin.

Tuo voisi toki selittää, mutta itsellä oli tuossa n. kuukausi sitten jonkinlaisia painajaisia ja samaan aikaan sellaista tuntumaa, että vatsa olisi sekaisin. Silloin epäilin, että olisiko kyseessä jonkinlainen kuumepainajainen ja minulla olisi "oireeton" koronavirus. Mutta päätin, että vatsan sekavuus johtuu ruokavalion muutoksesta, kun olin ruvennut testaamaan hätävaran sisältöä.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Back
Top