D vitamiinin lisänä askarruttanut jopa lääketiede ihmisiä. Vaikka D:n hyödyllisyydestä puhutaan paljon, ja sitä laitetaan lisänä maitoon ja vaikka mihin, suositellaan vanhuksille ja muillekin syödä ympäri vuoden, kukaan ei lopulta tietää ihan kaikkea sitä.
Olen yrittänyt välttää aurinkoa toista vuotta kesäisin, mm rannalla olin aina varjossa, käytin hattua, kävelin kadun varjoista puolta, yms toimet. Parveekkellä istunut varjoisalla puolella. Sallinut suoran auringon tulla vain jaloille ja ihan hetken vartalolle. Koko yläkroppa ei pitänyt koko auringosta.
Joskus silloin tällöin talvella otin sitä purkista, mutta söin kala pari kerta viikossa. En ole niinkään purkki vitamiini-ihmisiä enää, koska syön muutenkin monipuolisesti.
Olin lähes varma että "auringottomuudesta" seurasi D-vitamiini puute, mutta veritesti osoiti sen olevan ihan normissa.
Lääkärikään ei osannut sanoa pitääkö ottaa D:ta purkista näillä arvoilla. Ja miksi ottaisin jos arvot ovat normissa? Ja miksi yhtäkkiä nimenomaan koronavirukseen?
Onko covid: infektioon pahasti sairastuneiden vanhuksien/riskiryhmään kuuluvien verestä todettu liian matalia D-vitamiini arvoja?