Koronavirus Suomessa

Määrittelykysymys. Jo ennen lääkärinlausuntoja sinulle suosittelisin amatöörinä muutaman päivän mediapaastoa. Psyykesi ei tunnu kestävän maailman tilaa juuri nyt.

Lukutaito voidaan määritellä. Lukemisen ymmärtäminen on sitten haastavampi asia. Toisen voi oppia kovalla työllä, toinen on sitten vaikeampaa. En arvioi sen tarkemmin kumpaan kohderyhmään kuulut. Mutta kokeillaan. Ovatko Italialaiset pyytäneet apua? Lähettivätkö ryssät (käytän sinulle sopivaa termiä) apua? Valittavatko Italialaiset saamastaan avusta? Koeta miettiä kovasti vastauksia noihin kysymyksiin artikkelin tekstin mukaan. Se on vaikeaa, ymmärrän.

Mediapaasto olisi kyllä hyväksi. Siinä olet oikeassa.

Mutta toisaalta silloin vaarana on, että järkipuheen sijaan joku alkaisi kuunnella esimerkiksi paremman puutteessa sinua. Ajatuskin kammottaa.

Joten joudun kaikella kunnioituksella jättämään hyvän ehdotuksesi huomioimatta.

Koska henkilö ei itse pysty arvioimaan psyykensä tilaa, joudun uskomaan arviotasi. Toisaalta tuo propositio tarkoittaisi sitä, että sinun täytyisi uskoa minun arviotani sinun psyykestäsi. Koska en oikein usko että kestäisit/ymmärtäisit sitä arviota jätän sen sanomatta.
 
Suorat:

Rekka kun tuli niin poliisi katsoi puolihuolimattomasti taskulampulla että kuski on yksin.
///
Ja arvon sisäministeri saapunut tiesululle...
 
Viimeksi muokattu:
USA nousi kärkeen. Siellä tuli 15 000 uutta tapausta ja satatonnia meni rikki. 1557 kuollutta.

Italian luvut: vahvistetut tartunnat 86,498 / parantuneet 74 588 / kuolleet 9134 / uusia tapauksia 6 203 viime päivityksessä, mikä oli keskiviikko.

Saksassa 50,871 vahvistettua / 6658 parantunutta / 342 kuollutta / 6933 uutta.

Suomi 1041 / parantuneet 10 / kuolleet 7 / uusia 83
 
Jos muut yhteiskunnalle vaaralliset henkilöt normaalisti kaikkien suostumuksella eristetään, miksi ei koronan tartuttajia eristetä / eristetty muista?.

Normaalisti ei yleistetä. Minä en ole sairas, kuten eivät useimmat muutkaan täällä. Tämä on vähän kuin kaikki turvapaikanhakijat suljettaisiin vankilaoloihin, ainoastaan pahempaa, koska nyt kyse on Suomen kansalaisista eikä ulkomaalaisista paperittomista...

Edit: Viittaan siis nyt Uudenmaan sulkuun.
 
Käytkö ihan täysillä? Kun ryssä lähettää maahan "apuna" luusahoja, luomilusikoita ja analogisia paksusuolentähystimiä, niin sitäkö ei saisi mainita, että ei näistä nyt oikein apua ole?
Italialaiset viranomaiset ovat virallisesti esittäneet kiitollisuutta.

Ja sinänsähän tuo uutisointi on tainnut olla osittain harhaanjohtavaa, että vaikka suurin osa avusta lienee aika kosmeettista (esim. desinfiointitarvikkeet), niin mukana on kuitenkin mainittu olleen myös 600 hengityslaitetta. Se alkaa olla jo aika merkittävä määrä.

EDIT: Lisäyksenä, Daily Mailin asiaa koskevasta uutisesta, mitä venäläiset meinaavat tuolla puuhata. Lähettivät 100 hengen tiimin, jota johtaa mm. Afrikassa Ebolan vastatoimiin osallistunut kenraalimajuri. Ilmeisesti pystyttävät sinne jonkinlaisen väliaikaisen sairaalan, jossa hoitanevat väkeä.
Vladimir Putin sent 600 ventilators and 100 medics to Italy over the weekend
...
'Eighty percent of Russian supplies are totally useless or of little use to Italy. In short, this is little more than a pretext,' an unnamed government source told La Stampa. He said the Russians were attempting to gain geopolitical leverage in a care package dubbed 'From Russia with Love,' while Conte wanted to bolster relations with Moscow.

Russia's Ambassador to Italy Sergei Razov rebuked La Stampa's report as 'the product of a perverse mind.' He said Russia's aims were purely selfless.

Russia's team led by Major-General Sergey Kikot, chief of the nuclear, biological and chemical protection unit, have vast experience in disaster management and have helped Africans fight Ebola.

They arrived in Rome on Sunday, according to The Times, before heading in a convoy of army trucks to Bergamo, the ravaged epicentre of the virus in Italy.

They will observe the harrowing intensive care units in Bergamo for a week before helping to man a new temporary hospital. Others are to disinfect old people's homes.
 
Viimeksi muokattu:
Normaalisti ei yleistetä. Minä en ole sairas, kuten eivät useimmat muutkaan täällä. Tämä on vähän kuin kaikki turvapaikanhakijat suljettaisiin vankilaoloihin, ainoastaan pahempaa, koska nyt kyse on Suomen kansalaisista eikä ulkomaalaisista paperittomista...

Edit: Viittaan siis nyt Uudenmaan sulkuun.

Maakunnan tuntemus ei lainkaan paista kirjoituksistasi. Aivan hemmetin houkutteleva vankila. Rannikkoa Loviisasta Hangon taakse Bromarviin. Siitä kun kääntyy Särkisalosta taas Fiskariin, Karjalohjalle ja Karkkilaan, on jo melkein Riihimäen tasalla. Ylin Nikinojan sarvi menee Mommilasta pohjoiseen. Koillisessa ollaan jo Pukaron takana kuutostiellä ja itäisin osa on kauempana kuin Pyhtään kirkonkylä.

Sen verran kartassa noita Uudenmaan ulkopuolisia pesäkkeitä katselin, että muutaman viikon kuluttua saavat uusmaalaiset ottaa vastaan turvapaikanhakijoita pohjoisempaa.

On suunnitelmia silloin tehdä leiri jonnekin Sälinkään - Kaukalammen tasalle, jossa hakemukset voidaan käsitellä.
 
Lentoasemilta henkilöt ohjataan Luona Oy:n tarjoamaan karanteenimahdollisuuteen ensisijaisesti omalla kustannuksella.

Valtioneuvostossa ei valmistella tällä hetkellä erillisen valvotun karanteenin järjestämistä.


Kuka menisi karanteeniin omalla kustannuksellaan? Tämä on kuin arvontakutsunnat - kuka ostaisi arpalipun.
 
Vähän hätäisiä johtopäätöksiä mielestäni.

Pohjois-Italian lockdown tuli voimaan 7.-8. maaliskuuta ja koko maan pari päivää myöhemmin.
https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Italy#Nationwide_measures

Korona-tartunnasta kestää yleensä pari viikkoa ennenkuin päädytään sairaalaan asti ja 3-4 viikkoa arkkuun.
Jos tuo lockdown on pitänyt niin ensi viikon loppupuolella pitäisi alkaa viimeistään näkymään.
Sairaalan hakeutuvien määrässä pitäisi olla jo näkyvissä muutosta.
Joo, voisi vielä lisätä vertailun vuoksi, että Hubein saarto aloitettiin 23.1, ja todettujen tartuntojen kasvukäyrä Kiinassa loiveni dramaattisesti siitä 3-4 viikkoa myöhemmin. Esim. worldometersin koronadatassa Kiinan tartuntamäärät siitä lähtien viikon välein tarkasteltuna olivat suunnilleen:
  • 23.1: 643
  • 30.1: 9692
  • 6.2: 31161
  • 13.2: 63851
  • 20.2: 75465
  • 27.2: 78824
  • 5.3: 80552
  • 12.3: 80813
  • 19.3: 80967
  • 26.3: 81340
Eli tuossa saarron jälkeen kasvu oli huimaa vielä noin 3 viikkoa, neljäntenä viikkona vielä kohtalaista, ja sen jälkeen vähitellen jo todella pientä. Muut maat (paitsi vielä Ruotsi :unsure:) pyrkivät voimakkaasti saavuttamaan vastaavan kehityskaaren pelastaakseen terveydenhuoltojärjestelmänsä romahdukselta.
 
USA:n vertailemisessa tehdään monesti se virhe että sitä verrataan vaikkapa Italiaan.
Todellisuudessa USA:ta pitäisi verrata käytännössä koko Eurooppaan.
Mikä on suht samanlainen pohja.
Toki Eurooppaa ei ole niin yhtenäinen.
 
Maakunnan tuntemus ei lainkaan paista kirjoituksistasi. Aivan hemmetin houkutteleva vankila. Rannikkoa Loviisasta Hangon taakse Bromarviin. Siitä kun kääntyy Särkisalosta taas Fiskariin, Karjalohjalle ja Karkkilaan, on jo melkein Riihimäen tasalla. Ylin Nikinojan sarvi menee Mommilasta pohjoiseen. Koillisessa ollaan jo Pukaron takana kuutostiellä ja itäisin osa on kauempana kuin Pyhtään kirkonkylä.

Sen verran kartassa noita Uudenmaan ulkopuolisia pesäkkeitä katselin, että muutaman viikon kuluttua saavat uusmaalaiset ottaa vastaan turvapaikanhakijoita pohjoisempaa.

On suunnitelmia silloin tehdä leiri jonnekin Sälinkään - Kaukalammen tasalle, jossa hakemukset voidaan käsitellä.

Just näin. Jos eristys jatkuu vielä lisää, eli huhtikuun lopulla alkavan lomani aikana, toteutan pitkään suunnittelemani retken.

Lyön repun pykälään ja retkeilen Uudellamaalla Lapin vaelluksen tyyliin ainakin viikon, summittainen reitti on jo selvillä enkä tietenkään paljasta sitä tässä ;). Tuo kaavailemani alue on suurelta osin varsin erämaista, oikeastaan toivon että olen "pakotettu" toteuttamaan pitkään mielessä pyörineen reissun. Voisi muuten jäädä tekemättä.

Positiivisesti pitää pystyä suhtautumaan...
 
Tämä on se demokratian heikkous. Nopeita päätöksiä ei aina kyetä tekemään ajoissa. Yksilönoikeuden suoja on todella vahva. Silti, olen itse sitä mieltä että kaikesta huolimatta Suomen tasavallan on syytä olla demokraattinen valtio. Diktatuurit pysykööt itärajan takana.
Presidenttivetoinen demokratia pystyy nopeisiin päätöksiin. Parlamentaarinen diskuteeraukseen ja lässyttämiseen sortuva demokratia ei.

Kuten edellä valitsemani sanamuodot vihjailevat, olin jo heti aikoinaan (ja jatkuvasti sen jälkeenkin) vahvasti sitä mieltä, että Suomen perustuslakiuudistus oli virhe. Suomi olisi pitänyt pitää presidenttivetoisena demokratiana. Yksi pääsyy tähän on, että parlamentaarinen demokratia vesittää vastuun käsitteen. Kun päätöksestä vastaa iso joukko, on liian helppo (jo ihan psykologisestikin) livetä vastuusta. Onhan tämä Suomeen tulevan lentomatkustajaliikenteen valvontaa/rajoittamista koskeva keskustelukin ollut surkuhupaisaa, kun kaikki tahot yrittävät vyöryttää vastuuta toistensa niskaan.

Niinhän sitä kai psykologisten testien mukaan sanotaan, että jos saat sairaskohtauksen kadulla, on parempi että paikalla on yksi kuin 10 henkilöä. Kun paikalla on vain yksi, hän kokee itse olevansa auttamisvastuussa ja toimii verrattain ripeästi. Sen sijaan jos paikalla on paljon porukkaa, kukin sivullinen voi ajatella/toivoa jonkun muun ottavan vastuun auttamisesta.

Teesini siis on, että vastuun pitää henkilöityä. Silloin vastuunkantaja todella kokee olevansa itse vastuussa asiasta ja toimii vahvemmin täyttääkseen vastuunsa kunnialla. Eikä myöskään ole tarjolla syntipukkeja, keiden selkien taakse piiloutua. Muuten päädytään nykyiseen Suomen poliittiseen maailmaan, jossa oikeastaan kukaan ei ota vastuuta oikeastaan mistään. Ei tule mieleen sellaisia henkilöitä lähivuosilta, joille "poliittinen vastuu" olisi jossain vähänkään merkittävässä asiassa realisoitunut. Esim. Rinteen, Jäätteenmäen ja Vanhasen eroissa pääministerinpestistä oli enemmänkin kyse politiikan sisäisestä pelistä kuin jostain oikeasti merkittävästä.
 
Tuttavan raportti evakuointilennolta 26.3 oli karua tekstiä. Finnair antoi maskit ja pyysi pitämään etäisyyttä. Osa 340-paikkaisessa koneessa oli tukevasti humalassa. Maski roikkui näillä yleensä otsalla. Kuulutettiin, että sen kuuluu peittää nenä ja suu eikä roikkua korvasta.

Murteista päätellen koko Suomi edustettuna.
 
Tuttavan raportti evakuointilennolta 26.3 oli karua tekstiä. Finnair antoi maskit ja pyysi pitämään etäisyyttä. Osa 340-paikkaisessa koneessa oli tukevasti humalassa. Maski roikkui näillä yleensä otsalla. Kuulutettiin, että sen kuuluu peittää nenä ja suu eikä roikkua korvasta.

Murteista päätellen koko Suomi edustettuna.

Onneksi Uusimaa on eristetty...
 
"Arvion mukaan ensi viikon perjantaina 3. huhtikuuta Suomessa on koronaviruksen vuoksi sairaalahoidossa vähimmillään 154 ihmistä ja enimmillään 500 ihmistä.
Tehohoidossa olevien potilaiden määrä olisi tuolloin vähimmillään 39 ja korkeimmillaan 159."


Todella iso spread tässä mallissa. Jos tehohoito tosiaan 5kertaistuu viikossa, ollaan 2 viikon päästä todella kusessa.
 
Presidenttivetoinen demokratia pystyy nopeisiin päätöksiin. Parlamentaarinen diskuteeraukseen ja lässyttämiseen sortuva demokratia ei.

Kuten edellä valitsemani sanamuodot vihjailevat, olin jo heti aikoinaan (ja jatkuvasti sen jälkeenkin) vahvasti sitä mieltä, että Suomen perustuslakiuudistus oli virhe. Suomi olisi pitänyt pitää presidenttivetoisena demokratiana. Yksi pääsyy tähän on, että parlamentaarinen demokratia vesittää vastuun käsitteen. Kun päätöksestä vastaa iso joukko, on liian helppo (jo ihan psykologisestikin) livetä vastuusta. Onhan tämä Suomeen tulevan lentomatkustajaliikenteen valvontaa/rajoittamista koskeva keskustelukin ollut surkuhupaisaa, kun kaikki tahot yrittävät vyöryttää vastuuta toistensa niskaan.

Niinhän sitä kai psykologisten testien mukaan sanotaan, että jos saat sairaskohtauksen kadulla, on parempi että paikalla on yksi kuin 10 henkilöä. Kun paikalla on vain yksi, hän kokee itse olevansa auttamisvastuussa ja toimii verrattain ripeästi. Sen sijaan jos paikalla on paljon porukkaa, kukin sivullinen voi ajatella/toivoa jonkun muun ottavan vastuun auttamisesta.

Teesini siis on, että vastuun pitää henkilöityä. Silloin vastuunkantaja todella kokee olevansa itse vastuussa asiasta ja toimii vahvemmin täyttääkseen vastuunsa kunnialla. Eikä myöskään ole tarjolla syntipukkeja, keiden selkien taakse piiloutua. Muuten päädytään nykyiseen Suomen poliittiseen maailmaan, jossa oikeastaan kukaan ei ota vastuuta oikeastaan mistään. Ei tule mieleen sellaisia henkilöitä lähivuosilta, joille "poliittinen vastuu" olisi jossain vähänkään merkittävässä asiassa realisoitunut. Esim. Rinteen, Jäätteenmäen ja Vanhasen eroissa pääministerinpestistä oli enemmänkin kyse politiikan sisäisestä pelistä kuin jostain oikeasti merkittävästä.

Joskus, ei niin kaukaan sitten olin samaa mieltä kanssasi.

Enää en.

Käytännössä se, mitä ajat, on diktatuuri. Sitä voi kutsua "presidenttivetoiseksi" tai "pääministerivetoiseksi" tai "kuningasvetoiseksi" tai millä nimikkeellä haluat asiaa kutsua.

Haet nopeaa päätöksentekoa ja tehokkuutta. EU:ssakin puhutaan samasta asiasta kaiken aikaa. "yksimielisyys hidastaa ja heikentää. Tämä on tietysti totta.

Mutta yksinvaltius ei koskaan ole pitkässä juoksussa johtanut hyvään. Ymmärrän kyllä että et tarkoita perinnöllistä valtaa mutta se on tuon ajattelun lopputulos.

Toki on tilanteita joissa pitäisi olla yksinvaltius. Muinainen Kreikka oli hyvä esimerkki asiasta. Mutta samoin se on esimerkki siitä, että vaikka yksinvaltius joskus johtaa hyvään tulokseen, ajan mittaan se väistämättä johtaa tuhoon (kuten jokainen hallintomalli mutta jätetään se pois aiheesta).

Sinä haluat yksinvaltiutta koska näet sen tehokkaana. Ok. Mitäs jos minä olisin se yksinvaltias enkä tekisikään sitä "tehokasta" päätöstä josta sinä pidät vaan aivan toisenlaisen kuin mitä sinä näet hyväksi?

Ollaan rehellisiä. Sinä haluaisit yksinvaltiuden joka toteuttaisi politiikkaa josta sinä pidät esim. tässä tilanteessa.
 
Back
Top