Myrskyhiiri
Respected Leader
Ts olin vaaraksi muille kohta 3 kk vaikken käynyt paljon missään, maski naamalla joka paikassa, ja oireeton. Elämä oli aika rajoitteineen, en uskaltanut käydä edes uimahallissa. Vain välttämättömät asiat ja nopeasti.
Kuulostaa jotenkin epäloogiselta oma tarttuvuus muille.
Rokottamaton voi olla kyllä vaaraksi itselleen, mutta kun sairastuu niin vie hautaan ainakin puolisoon. Kuten oli yhden naisen kohdalla, itse nainen selvisi 10 vrk hengityskoneesta, mutta mies joka oli häntä vanhempi, menehtyi viereen sairaalaan. Nainen oli rokotevastainen, eikä käyttänyt hengityssuoja. Miestä en nähnyt pitkään, mutta hänkin oli aivopesty kai.
Nyt pitkästä aika törmäsin naiseen sattumalta, niin hengityssuoja oli päällä hänelläkin.
Häntä kadutti että oli rokotusvastainen. Nyt asuu yksin.
Olet ehdottomasti oikeassa rokotteiden akuutisti pistoksen jälkeen suojaavasta vaikutuksesta. Se vain hiipuu ennennäkemättömän nopeasti jo delta-variantin kohdalla ja suorastaan silmänräpäyksessä eli kuukauden aikana omikron-varianttia vastaan. Ja omikronia vastaan muuttuu negatiiviseksi 3 kk:n kuluttua, eli infektion saa todennäköisemmin kuin rokottamaton.
Onneksi suoja vakavaa tautia vastaan kestää jonkin verran pitempään ja se näkyykin teho-osastoilla rokottamattomien voimakkaana yliedustuksena. Kannatan ihan täysillä boostereiden antamista erityisesti riskiryhmille ja ikääntyneille juuri ennen omikronin räjähtämistä valloilleen, koska silloin he kohtaavat sen vasta-aineet kovasti koholla ja ilmeisesesti saavat omikronista sen "super-immuniteetin" mikä kestäisi parempana ja pitempään.
Mutta kuten täällä olen kovasti vääntänyt ja osoittanut pohjoismaisten kohorttitutkimusten (ensin se ruotsalainen valtavan suurella tapausmäärällä deltaa vastaan hiipumista tarkasteleva ja nyt sitten tämä tanskalainen) esittelyllä, Comirnarty:stä tuleva suoja infektiota vastaan häviää nopeammin mennen valitettavasti myös nopeammin sinne negatiivisen puolelle ja omikronin räjäyttäessä tämän ongelman toiseen potenssiin se johti mm. THL:n pääjohtajan sanomaan Ykkösaamussa (kommentoidessaan koronapassin kääntymisestä tarkoitustaan vastaan):
https://yle.fi/uutiset/3-12237772
"Syynä on omikron-muunnos, joka leviää tehokkaasti myös koronarokotettujen keskuudessa. Osa rokottamattomista käy tapahtumissa ja ravintoloissa negatiivisen testituloksen avulla. Nyt pelkona on se, että rokottamattomat saavat tartunnan rokotetuilta taudinkantajilta."
Minusta tämä HUS:in osastopäällikön / aivokirurgin Miikka Korjan tuore twiittiketju on paras esitys tästä aiheesta mihin olen tähän mennessä törmännyt. Sitä lukiessa on hyvä muistaa, että v. 2016 Suomessa oli noin 100 ihmistä teholla pahan influenssatalven sattuessa.
Viimeksi muokattu: