Koronavirus Suomessa

Jok'ikiselle rokotteita vastustavalle joka vähättelee Covidin vaarallisuutta (tälläkin forumilla teitä löytyy):

Älkää ihmeessä ottako sitä rokotetta mutta siinä vaiheessa kun/jos tuon viruksen saatte niin älkää myöskään menkö anelemaan sairaanhoitoa tai ammattilaisapua. Ellette luota lääketieteeseen ja ammattilaisiin rokotteen kehittämisessä niin kuinka ihmeessä voisitte luottaa heihin sitten taudin hoidossakaan?

Tällä hetkellä leijonanosa sairaala/tehohoitoa vaativista on rokottamattomia ja sairaaloilla on tasan tarkkaan tärkeämpiäkin potilaita hoidettavana kuin teikäläisiä. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta pätkääkään kuinka pitkä teidän oma maallinen vaelluksenne enää on mutta idioottimaisten foliohattuteorioidenne tuputtaminen lapsille ja nuorille joilla ei ole vielä minkäänlaista kompetenssia suodattaa teidän kukkuanne on vähintäänkin edesvastuutonta toimintaa.
Anteeksi moukkamaisuuteni T-M-H. Olen itseni rokotuttanut enkä pidä itseäni mitenkään rokotevastaisena ihmisenä. Kysymys on lapsistani enkä ole saanut käsiini tahi silmiini materiaalia joka riittävän aukottomasti oikeuttaisi minut altistamaan lapseni rokotteelle jonka pidemmän aikavälin vaikutuksista tahi tehosta ei ole mielestäni riittävästi tietoa ja kokemusta. Anteeksi tosiaan, toivottavasti itse jaat lapsillesi faktuaalista, aitoa tietoa ja teet viisaita päätöksiä heidän rokottamisensa suhteen.
 
Anteeksi moukkamaisuuteni T-M-H. Olen itseni rokotuttanut enkä pidä itseäni mitenkään rokotevastaisena ihmisenä. Kysymys on lapsistani enkä ole saanut käsiini tahi silmiini materiaalia joka riittävän aukottomasti oikeuttaisi minut altistamaan lapseni rokotteelle jonka pidemmän aikavälin vaikutuksista tahi tehosta ei ole mielestäni riittävästi tietoa ja kokemusta. Anteeksi tosiaan, toivottavasti itse jaat lapsillesi faktuaalista, aitoa tietoa ja teet viisaita päätöksiä heidän rokottamisensa suhteen.
Tiivistetysti: "en ole rokotevastainen, mutten halua lasta rokotettavan, koska vastustan rokotetta". Miten siis on, oletko rokotevastainen vai et? Lapsikortin käyttäminen ei vapauta sinua rokotevastaisuudesta. Retoriikka kun on kuitenkin rokotevastaista.
Asiasi voidaan myös kääntää toisinpäin: covidin vaikutuksista lapsiin ei ole vielä tarpeeksi tietoa ja kokemusta, joten rokottaminen on tarpeen. Jostain syystä on helpompi ajatella asia rokotevastaisesti, vaikka rokote on käytännössä itse Covid lievemmässä muodossa ja jos rokote aiheuttaa ongelmia, niin useimmissa tapauksissa myös itse Covid aiheuttaisi ongelmia. Tässä vaiheessa jokainen tulee ennen pitkää saamaan itse aidon viruksen ja haluatko, että lapsesi saa sitten ne sivuoireet vakavampana itse aidosta viruksesta?
 
Anteeksi moukkamaisuuteni T-M-H. Olen itseni rokotuttanut enkä pidä itseäni mitenkään rokotevastaisena ihmisenä. Kysymys on lapsistani enkä ole saanut käsiini tahi silmiini materiaalia joka riittävän aukottomasti oikeuttaisi minut altistamaan lapseni rokotteelle jonka pidemmän aikavälin vaikutuksista tahi tehosta ei ole mielestäni riittävästi tietoa ja kokemusta. Anteeksi tosiaan, toivottavasti itse jaat lapsillesi faktuaalista, aitoa tietoa ja teet viisaita päätöksiä heidän rokottamisensa suhteen.
Ei mitn, eihän tuossa mitään moukkamaista ole. Mutta olet siis itse ottanut rokotuksen virusta vastaan vaan et anna lastesi ottaa...? Oletko miettinyt kuinka toimit tilanteessa jossa lapsesi saa Covidin ja kysyy miksei hän saanut rokotetta vaikka muut luokkalaisensa saivat ja sinäkin sen otit? Jokainen toki tyylillään.
 
Vaikka pieni osa rokotetuistakin voi saada koronataudin, niin rokotus suojaa erinomaisen tehokkaasti vakavilta taudilta (=kuolemaan johtava)
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008210209.html

Koronatartunnan saanut konservatiivinen radiojuontaja menehtyi – mielipide rokotteista vaihtui ennen kuolemaa

Tässäkin oli kyseessä oma valinta. Hänelle totuus valkeni liian myöhään.

Mutta nykyisen tiedon pohjalta voidaan sanoa että kaikki rokottamattomat tulevat jossain vaiheessa sairastamaan koronan. Myös pieni osa rokotetuista voi sairastua mutta erittäin suurella todennäköisyydellä rokotettu saa taudin lievempänä, mahdollisesti jopa täysin oireettomana.

Rokottamattomille sairastuminen tarkoittaa aina rokotettuihin nähden merkittävästi suurempaa riskiä oheissairauksiin sekä vakavampia ja pitkäkestoisempaa sairastrumista,.
- tämä koskee niin aikuisia kuin lapsiakin..vaikka lapsilla on tällä hetkellä liikkeellä oleviin virusvariantteihin nähden aikuisia parempi luontainen vastustuskyky
- lasten sairastuminen aiheuttaa myös vanhemmille lisääntyvän riskin tartunnalle, mikä voi realisoitua suojaavasta rokotuksesta huolimatta.

Yksilön kohdalla rokotus on aina ennakoiva keinoa suojautua tartunnalta. Siinä vaiheessa kun sairaus iskee päälle on jo liian myöhäistä katua..
- jokainen rokotuksen ottanut parantaa myös koko yhteisön (myös rokottamattomien) suojaa pandemiaa vastaan.

Hieman hiljaiseksi vetää jos/kun joku ottaa itse rokotuksen mutta jättää lapsensa rokottamatta...
Varsinkin kun kyseessä on suojautumisesta sadoille miljoonille ihmisille sairauden aiheuttanutta pandemiaa vastaan.
 
Vastustan lähtökohtaisesti kaikkea mistä en tiedä tai ymmärrä tarpeeksi. Ja sitä tavaraa on paljon. Itse otin koska elantoni on kiinni siitä että voinen lähitulevaisuudessa matkustaa työn vaateesta ja työskennellä asiakasrajapinnassa. Lasteni ei tarvitse. Sen mahdollisia seurauksia mietin varmasti mikäli shit hits the fan. Yhtälailla tulisin miettimään miksi rokotinkaan lapseni jos a) jotain ikäviä ja ennustamattomia seurauksia ilmenisikin ja b) ko. rokote ei suojaisi vittuakaan seuraavaa mutanttia vastaan. Näin ollen lienen rokotevastainen, kiitos että autoitte minua ymmärtämään itseäni paremmin. Perheeni sairasti jo kertaalleen koronan ja olemme perusterveitä eikä siinä sen ihmeempää. Se että koronarokotteessa on "covid lievemmässä muodossa" ei tarkoita etteikö sinne liemeen olisi työnnetty muutakin. Aika jännä tuo fanaattisuus millä tämäkin keskustelu pyörii. Toivottavasti en nyt suista Suomea covid- kurimukseen syvemmälle jättämällä lapseni tässä vaiheessa rokottamatta. Saankohan nukuttua enää ensi yönä...
 
Se on tietysti ihan jokaisen oma asia jos uskoo meikäläisessä "valta"mediassa kerrottua jargonia tautimuodoista, kattavuuksista yms. Varsinkin kun kaikki tilastotkin kertovat ihan muuta. Tokihan tämä on vasta alkua ja jäävuoren huippua mutta rokotehaittoja on kertynyt nyt jo 9 kertainen määrä sikapiikkiin verraten. Siis se vedettiin pois jaosta haittojen olleen 1/9 koronapiikkiin verrattuna. Jotain kummaahan tässä on päätetty kun tästä on kirjattu jo 105 kuolemaan liittyvää ilmoitusta ja parituhatta vakavaa haittailmoitusta, ja tyrkyttäminen/suoranainen pakottaminen vain jatkuu. Fimean mukaan haittailmoja tulee nyt ovista ja ikkunoista- jonossa yli 8000.

Ajatellaan että sulla on ihan kunnossa oleva hieno auto. Sen moottori toimii 99,9% jatkossakin. Mutta haluat varmaan kumminkin kaataa koneeseesi täysin testaamatonta uutta moottorin hoitoainetta? Mikäli moottorisi sattuisi hajoamaan, vastuu on täysin sinulla, ei meillä Liero&Kiero Oy:llä :)
https://www.theepochtimes.com/major...inated-at-israel-hospital-doctor_3937497.html
 
Viimeksi muokattu:
Kun täällä nyt puhutaan tieteestä kovaan ääneen, niin lienee aiheellista laittaa uudelleen kuvaus siitä miten rokotteiden kehitysprosessi menee normaalisti.

"Rokotteen kehittäminen on pitkä ja kallis prosessi. Ennen kuin rokote tulee markkinoille, se on käynyt läpi keskimäärin 10–15 vuoden tutkimus- ja kehitystyön."


Jokaisella on mielipiteensä tämän rokotteen ottamisesta tai ottamatta jätämisestä eikä siinä mitään. Mutta tämä rokote ei ole käynyt läpi edes lähelle vastaavaa kehitysprosessia kuin käytännössä jokainen muu käytössä oleva rokote.

Joten on turha puhua mistään rokotevastaisuudesta tai tieteenvastaisuudesta tässä tapauksessa.
 
Lisäisin vielä että koska (ilmeisesti) olette lääketieteessä viisaampia kuin sitä vuosikausia opiskelleet ammattilaiset niin menkää nyt sitten vitun äkkiä johonkin lääketieteen alalle töihin jossa voitte tehdä jotain hyödyllistä vaikka keksimällä syöpälääke tai ebolaan tai jotain...

Itse en tiedä vittuakaan lääketieteestä, siksi luotan ammattilaisiin covidia koskevissa asioissa ja otan kiltisti mm rokotteet. (Sillä poikkeuksela että sitä vitun naamavaippaa en pidä kuin junassa ja sielläkin vain kun konnari näkee, muuten en).
Luin ensin ettet naamavaippaa pidä kuin silloin kun kommari näkee, piti lukaista uudestaan :D
 
Kun täällä nyt puhutaan tieteestä kovaan ääneen, niin lienee aiheellista laittaa uudelleen kuvaus siitä miten rokotteiden kehitysprosessi menee normaalisti.

"Rokotteen kehittäminen on pitkä ja kallis prosessi. Ennen kuin rokote tulee markkinoille, se on käynyt läpi keskimäärin 10–15 vuoden tutkimus- ja kehitystyön."


Jokaisella on mielipiteensä tämän rokotteen ottamisesta tai ottamatta jätämisestä eikä siinä mitään. Mutta tämä rokote ei ole käynyt läpi edes lähelle vastaavaa kehitysprosessia kuin käytännössä jokainen muu käytössä oleva rokote.

Joten on turha puhua mistään rokotevastaisuudesta tai tieteenvastaisuudesta tässä tapauksessa.
Onhan noita koronarokotteita kehitetty yli 15 vuotta, alkaen siitä 2003 SARS-epidemista. Iso osa perustöstä tehtiin sen jälkeen, vaikka epidemia loppuikin ennen rokotteen valmistumista. Nyt sovellettiin tuota osaamista uuteen virukseen.
 
Se on tietysti ihan jokaisen oma asia jos uskoo meikäläisessä "valta"mediassa kerrottua jargonia tautimuodoista, kattavuuksista yms. Varsinkin kun kaikki tilastotkin kertovat ihan muuta. Tokihan tämä on vasta alkua ja jäävuoren huippua mutta rokotehaittoja on kertynyt nyt jo 9 kertainen määrä sikapiikkiin verraten. Siis se vedettiin pois jaosta haittojen olleen 1/9 koronapiikkiin verrattuna. Jotain kummaahan tässä on päätetty kun tästä on kirjattu jo 105 kuolemaan liittyvää ilmoitusta ja parituhatta vakavaa haittailmoitusta, ja tyrkyttäminen/suoranainen pakottaminen vain jatkuu. Fimean mukaan haittailmoja tulee nyt ovista ja ikkunoista- jonossa yli 8000.

Ajatellaan että sulla on ihan kunnossa oleva hieno auto. Sen moottori toimii 99,9% jatkossakin. Mutta haluat varmaan kumminkin kaataa koneeseesi täysin testaamatonta uutta moottorin hoitoainetta? Mikäli moottorisi sattuisi hajoamaan, vastuu on täysin sinulla, ei meillä Liero&Kiero Oy:llä :)
https://www.theepochtimes.com/major...inated-at-israel-hospital-doctor_3937497.html
Olisi 8001, jos olisin tehnyt haittavaikutusilmoituksen asiaankuuluvasti toisesta piikistä. Haittavaikutukset olivat niinkin tylyjä kuin lihaskipuja ja flunssamaista fiilistä kaksi päivää. Näitä varmasti riittäisi ja suurin osa ilmoituksista on tuon tyyppisiä. Kuolemaan liittyvät todennäköisesti eivät liity rokotteeseen, mutta on vain ajallinen yhteys. Ihmisiä nyt kuolee muutenkin kuin vain rokotteisiin ja viruksiin.
 
Onhan noita koronarokotteita kehitetty yli 15 vuotta, alkaen siitä 2003 SARS-epidemista. Iso osa perustöstä tehtiin sen jälkeen, vaikka epidemia loppuikin ennen rokotteen valmistumista. Nyt sovellettiin tuota osaamista uuteen virukseen.
Niin. Mutta se asia ei nyt ihan toimi normaalisti niin, että otetaan rokote jota ei siis edes ole (SARS/MERS) muuta kuin teorian tasolla ja sovelletaan sitä uuteen virusvarianttiin käytännössä muutamassa kuukaudessa.

Vaikka nyt teeskenneltäisiin, että Faasi 0 olisi tehty (ei oikeasti ole) niin pelkkä faasi 3 vaatisi kymmeniä tuhansia koehenkilöitä ja vähintään kuukausien, yleensä parin vuoden seurantajakson. Tällä hetkellä ainoat tutkimukset lapsilla ovat kaksi noin 3k kohderyhmällä tehtyä koetta joista toisesta ei käsittääkseni ole edes julkaistu arvioitua raporttia.

 
YHDYSVALTAIN entinen presidentti Donald Trump sai yllättäen osakseen buuauksia, kun hän suositteli kannattajilleen koronarokotteen ottamista Alabamassa järjestetyssä kampanjatilaisuudessa lauantaina. Asiasta uutisoivat muun muassa USA Today, CNBC ja Fox News.

– Tiedättehän, uskon täysin teidän vapauksiinne. Teidän on tehtävä se, mitä teidän on tehtävä, mutta minä suosittelen: Ottakaa rokotteet. Minä tein sen – ja se on hyvä. Ottakaa rokotteet! Trump sanoi.

Ennen kuin ex-presidentti ehti jatkaa puhettaan, alkoi yleisön joukosta kuulua buuauksia. Trump reagoi pienen hetken kestäneeseen protestiin tyynesti.

– Se on ok. Teillä on vapautenne. Mutta minä satuin ottamaan rokotteen. Jos se ei toimi, tulette kuulemaan siitä ensimmäisenä. Soitan Alabamaan ja sanon: ”Hei, tiedättekö mitä?” Mutta se toimii. Ja teillä on vapautenne, Trump vastasi.
 
Tilanne haittavaikutusilmoituksissa 10.8 FIMEA
Kokonaismäärä 3128
Ei vakavat haitat 1127
Vakavat haitat 2001 "Haittavaikutus arvioidaan vakavaksi jos se on johtanut kuolemaan, hengenvaaraan, sairaalahoitoon tai sen pidentymiseen, aiheuttanut pysyvän vamman, toimintakyvyn laskun tai synnynnäisen epämuodostuman"

Mutta tokihan ihmisiä on aina sairastunut ja kuollut, eikä mikään liity tietenkään mitenkään mihinkään.
 
Faasi 3 alle 12-vuotiaille on menossa maailmalla:
Myös Suomessa:
 
Tässä vaiheessa jokainen tulee ennen pitkää saamaan itse aidon viruksen ja haluatko, että lapsesi saa sitten ne sivuoireet vakavampana itse aidosta viruksesta?
Eikös STM ja THL ole kertoneet että lapsille ei juurikaan tule oireita, voivat olla koulussa ja niin edelleen. Toki jos tai kun virus on laboratoriorottien tekele niin riskejä voi olla ehkä suurempiakin kuin laboratorioissa kehitetyssä vielä testivaiheessa olevassa rokotteessa.

Minähän en paheksu mitään muuta kuin vielä edelleen testivaiheessa olevalla rokotteella alle 16 vuotiaiden rokottamista niin että huoltajilta ei viitsitä edes kysellä lupaa. Se tässä suututtaa, ei mikään muu. Järjetöntä lyödä sellaisen vuoksi "rokotevastaisten" leimoja.

Mutta rokotteet noin nopeasti kehitettynä ovat suuri saavutus!!
 
Viimeksi muokattu:
Eikös STM ja THL ole kertoneet että lapsille ei juurikaan tule oireita, voivat olla koulussa ja niin edelleen. Toki jos tai kun virus on laboratoriorottien tekele niin riskejä voi olla ehkä suurempiakin kuin laboratorioissa kehitetyssä vielä testivaiheessa olevassa rokotteessa.

Minähän en paheksu mitään muuta kuin vielä edelleen testivaiheessa olevalla rokotteella alle 16 vuotiaiden rokottamista niin että huoltajilta ei viitsitä edes kysellä lupaa. Se tässä suututtaa, ei mikään muu. Järjetöntä lyödä sellaisen vuoksi "rokotevastaisten" leimoja.

Mutta rokotteet noin nopeasti kehitettynä ovat suuri saavutus!!
Kyllä kyllä, vaan edelleen pienelle joukolle tulee ongelmia siitä huolimatta. Sama huoli kuin rokotteissa, että hyvin pienelle joukolle tulee ongelmia ja sitten on ne lukuisat what if -skenaariot. Skenaariot, joista moni toteutuisi myös aidon viruksen kanssa epäonnisen yksilön kohdalla.

Mikäli siis ainoa syy vastustaa lapsen rokottamista on se, ettei kysytä, niin vaikuttaa siltä, ettei ole mitään varsinaista syytä vastustaa, kuin ainoastaan se suomalainen jääräpäisyys, kun saa fiiliksen, että ulkopuoliset astuu omalle tontille asioissa. Onko tämä sitten lapsen etu, että asia jää tekemättä vanhemman kunniakäsitteen takia?
 
Tilanne haittavaikutusilmoituksissa 10.8 FIMEA
Kokonaismäärä 3128
Ei vakavat haitat 1127
Vakavat haitat 2001 "Haittavaikutus arvioidaan vakavaksi jos se on johtanut kuolemaan, hengenvaaraan, sairaalahoitoon tai sen pidentymiseen, aiheuttanut pysyvän vamman, toimintakyvyn laskun tai synnynnäisen epämuodostuman"

Mutta tokihan ihmisiä on aina sairastunut ja kuollut, eikä mikään liity tietenkään mitenkään mihinkään.

Jos kuitenkin tässä kontekstissa otettaisiin huomioon prosessi tai "muotoseikka".

Fimea kirjaa haittavaikutukset ja vakavuusaseteen sellaisena, kuin henkilö itse sen on itselleen määritellyt. Fimea ei tuossa vaiheessa tee tieteellistä ja varsinkaan lääketieteellistä arviota siitä, millainen haitta on ollut, onko se varma, ja kuinka subjektiivinen näkemys ilmoittajalla on ollut. Fimea lähettää tiedot THL:lle, jonka vastuulla on työskennellä yhdessä ilmoittajien, lääkäreiden ja lääkeviraston ja lääkeyhtiöiden kanssa varmistetun tilaston aikaansaamiseksi.

Eli tuo 2001 kappaletta vakavaa haittavaikutusta on ilmoittajan subjektiivinen näkemys siitä, että haitta on ollut hänelle vakava.

Tämä prosessi sinänsä tukee Venäjän trollikamppanjoita tai viemäriverkkojen uutisointia, jossa kehotetaan henkilöitä tekemään haittailmoituksia. Hyvin sillä taas trollataan paniikkia kansaan.

Simpauttaja
 
Voi luoja! Nyt on sitten tilastotkin putinin manipuloinnin aikaansaannosta, ei saatana :)
Ilmoituksia tehdään harvardin yo: n tutkimuksen mukaan vain muutamasta prosentista, joten käsissä on melkoinen pommi.
Mites? Missä teillä menee rajaa pään hakkaamisessa mäntyyn? 3, 6 vai 10 piikkiä?
Jos jotakin vastapuoli haluaa niin teidän pysyvän paniikissa, lamaantuneina ja ottavan humpuukipiikkejä lopun elämänne, siinä sivussa maanne tuhoten.
 
Viimeksi muokattu:
Voi luoja! Nyt on sitten tilastotkin putinin manipuloinnin aikaansaannosta, ei saatana :)
Ilmoituksia tehdään harvardin yo: n tutkimuksen mukaan vain muutamasta prosentista, joten käsissä on melkoinen pommi.
Mites? Missä teillä menee rajaa pään hakkaamisessa mäntyyn? 3, 6 vai 10 piikkiä?
Jos jotakin vastapuoli haluaa niin teidän pysyvän paniikissa, la.aantuneina ja ottavan humpuukipiikkejä lopun elämänne, siinä sivussa maanne tuhoten.

Avaatko vähän tuota boldattua, mitä maata sinä edustat, kun puhut Suomesta toisten maana?

Simpauttaja
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top