Koronavirus Suomessa

Eiku sen vuoksi kun sä olet jo 89 ja uhmakas. Et varmasti malta jäädä hallituksen velvoittamaan karanteeniin, vaan saat kylillä lumppastessa koronan ja kupsahat.

Oon ollut 2viikkoa kipeenä, eikä ole koronaa. Ai, jos oon nuori, niin oon samantien menossa joka paikkaan... Ei tässä ny tarvitse lukkiutua 24/7 sisälle ja odottaa maailmanloppua.

Onko nyt kriittistä jos italiassa on kuollut 3tuhatta ihmistä, kuinka moni italialainen on samassa ajassa menettänyt henkenssä jtn muuten siinä ajassa?
 
Oon ollut 2viikkoa kipeenä, eikä ole koronaa. Ai, jos oon nuori, niin oon samantien menossa joka paikkaan... Ei tässä ny tarvitse lukkiutua 24/7 sisälle ja odottaa maailmanloppua.

Onko nyt kriittistä jos italiassa on kuollut 3tuhatta ihmistä, kuinka moni italialainen on samassa ajassa menettänyt henkenssä jtn muuten siinä ajassa?
Ongelma on jos mennään yli hoitokyvyn niin kuolleita alkaa tulemaan täysin eri tahtia. Sitä tässä pelätään.
 
Oon ollut 2viikkoa kipeenä, eikä ole koronaa. Ai, jos oon nuori, niin oon samantien menossa joka paikkaan... Ei tässä ny tarvitse lukkiutua 24/7 sisälle ja odottaa maailmanloppua.

Jos olet juuri ollut kipeänä, voi korona helposti iskeä kovemmin, vaikka olisitkin nuori. Sinuna varoisin. Vaikka et siltikään kuolisi, saatat joutua esim. hengityskoneeseen. Ei ole muuten mikään kiva tunne herätä nukutuksesta hengitysputki kurkussa keuhkoihin työnnettynä.
 
Jos olet juuri ollut kipeänä, voi korona helposti iskeä kovemmin, vaikka olisitkin nuori. Sinuna varoisin. Vaikka et siltikään kuolisi, saatat joutua esim. hengityskoneeseen. Ei ole muuten mikään kiva tunne herätä nukutuksesta hengitysputki kurkussa keuhkoihin työnnettynä.
Hui
 
Ei perustu. Kannatan laajaa sananvapautta. Nykyaikana ihmiset voivat joutua ansaitsemattomien syytöksien kohteeksi heidän mielipiteidensä vuoksi, ja se on erittäin ikävä ilmiö. Leipää ei pidä viedä kenenkään suusta vähäisin perustein, joten erityisesti tulee välttää perusteettomia syytöksiä ihmisen kyvystä hoitaa työtään. Ei sillä, että pelkäisin kyseisen kirurgin työpaikan puolesta, mutta ilmiötä esiintyy laajemminkin.

Tuo juttu "hakkaamisesta" oli vain huumorilla vahvistettu viesti. Ei kai kukaan oikeasti luule, että kyseinen neurokirra lähtee baareihin pahoinpitelemään ihmisiä?



Siis mitä? Totta kai Yhdysvaltojen presidentillä on oikeus esittää mielipiteitä siinä missä minulla tai vaikka helsinkiläisellä neurokirurgilla. Ei tuossa ole mitään ongelmaa, miksi olisi?

Paitsi että olet väärässä. Lääkärillä on ammattinsa puolesta velvollisuus esiintyä arvokkaasti ja eritoten olla levittämättä väärää tietoa ja huhuja. Lääkärin eettiset ohjeet rajaavat sitä mitä ja miten lääkäri voi ja saa käyttäytyä.

Lienee aika lailla selvää, että katutappeluilla uhkailu ja liioittelevat huhujen levittämiset eivät oikein sovi näihin ohjeisiin.

Ja tiedät hyvin, että jos joku matti meikäläinen olisi kirjoittanut nuo tekstit, ne eivät olisi nousseet julkisuuteen. Minkä kirjoittaja hyvin tiesi ja jatkoi kynäilyään. Ohessa eettisistä ohjeista kaksi kohtaa. Onko mielestäsi herran lostulo oikeasti noiden kohtien hengen mukaista?

II
Lääkärin tulee käyttäytymisellään ja toiminnallaan ylläpitää lääkärin tehtävän vaatimaa ammattikuntaan kohdistuvaa arvostusta ja luottamusta.
X
Julkisessa esiintymisessään lääkärin tulee noudattaa tarkkaa harkintaa ja välttää itsensä tarpeetonta korostamista sekä suhtautua potilaaseen kunnioittavasti. Lääkärinä hänen tulee perustaa kannanottonsa lääketieteelliseen tietoon ja kokemukseen.
 
Onko mielestäsi herran lostulo oikeasti noiden kohtien hengen mukaista?
Kyllä. Kyseisen neurokirurgin viestit ovat nostaneet minun ja epäilemättä monen muun arvostusta lääkäreitä kohtaan.

Se on totta, että netissä on tosikkoja, kuten tästäkin keskustelusta käy ilmi, ja siksi viestintä netissä on vaikeaa (joskus toki tulee mieleen, että tulkitsevatko jotkut viestejä sillä tapaa, että kommunikointi olisi mahdollisimman hankalaa). Itse en koe kyseisen neurokirurgin viestintää uhkaavana, mutta enpä ramppaakkaan baareissa - ja jos ramppaisin, niin uhat olisivat jotain ihan muuta kuin se, että joku neurokirurgi tulee vetämään turpaan. Totta puhuen pidän kyllä aika huvittavana sitä, että joku kokisi kyseisen herran viestin uhkaavana.

En ole vieläkään nähnyt mitään syytä ajatella, että kyseisellä herralla ei pysy skalpelli (tai leikkausrobotti) kädessä.

Anonyymi internet on hieno asia. Kuten tästäkin näkyy, niin ihmiset voivat joutua kaikenlaisten syytöksien kohteeksi, vain koska esittävät mielipiteitään.
 
Tässä on se viesti, jossa kyseisen neurokirurgi "uhkailee katutappelulla". Naurattaa lukeakkin tuota... "I'll come and remove you violently myself after my hospital shift ends". :D Eihän kukaan oikeasti voi ottaa tuota tosissaan?

Joo, kai se internetissä kaikki pitäs kirjottaa sillä tavoin, ettei kukaan voi mitenkään tulkita niitä pahantahtoisesti. Tylsää sellainen.

 
Tässä on se viesti, jossa kyseisen neurokirurgi "uhkailee katutappelulla". Naurattaa lukeakkin tuota... "I'll come and remove you violently myself after my hospital shift ends". :D Eihän kukaan oikeasti voi ottaa tuota tosissaan?

Joo, kai se internetissä kaikki pitäs kirjottaa sillä tavoin, ettei kukaan voi mitenkään tulkita niitä pahantahtoisesti. Tylsää sellainen.


Tehokas ja perusteltu tehokeino tuollainen kärjistäminen. Eihän viestiä olisi huomannut kukaan jos se olisi kirjoitettu hillityn korrektisti.
 
Minä otan koronan vakavasti. Toisaalta ärsyttää suunnattomasti "lopunajanodottajat". Kaikki tehdään väärin ja lopputulos tulee olemaan karmea. Pahin lopputulos tulee olemaan tavallisen ihmisen rahapussissa vuosien 2020 ja 2021 aikana. On toki selvää, että on perheitä, jotka kohtaavat kuoleman koronan kautta, mutta kuolo koronan kautta korjaa pääosin vanhoja ihmisiä ja hyvin pitkälle heitä. Tartuntoja Suomessa (todettuja) on noin 800 kpl ja kerrotaan, että todellisuudessa niitä 20 - 30 kertaa enemmän. Tämähän tatkoittaa n. 20000 sairastajaa. Lopunajanodottajat muistavat tämän koko ajan mainita, sillä emmehän testaa... Samalla he muistavat kertoa, että jäähallit täytetään kohta koronan kaatamista ihmisistä. Tuhansia kansalaisiamme kuolee. Mutta jokin ei nyt täsmää. Meillä on koronan takia ollut tehohoidossa kaikenkaikkiaan noin 20 henkilöä ja sairastuneita on se 20000. Tehohoitoon takuulla hakeutuvat ja päätyvät tällä hetkellä ne, joilla on sinne tarve, eli voimmeko todeta n. promille sairastuneista? Toki osa joutuu viiveellä, eli otetaan sitten 1,25 promillea. No tarinahan jatkuu, että meistä maamme kansalaisista sairastuu kaksi miljoonaa. 1,25 promillea eli 2500 kansalaista päätyisi tehohoitoon koronan vuoksi. No tällä hetkellä 1 kuollut per 20 tehohoitoa, toki tämä suhdeluku muuttunee huonommaksi, mutta kyllä meillä kuolleet tullaan laskemaan sadoissa eikä tuhansissa. Ehkä se isoin asia on kuitenkin, että saadaanko tuon 2500 tehoitopotilaan aikajänne niin pitkäksi, että sairaanhoitomme pystyy sen kestämään.

Numeroilla ei ole mitään merkitystä tällä hetkellä. Ei näitä nykyisiä päätöksiä perusteta faktoihin vaan tunteeseen.

Kyseessä on puhdas refleksitoiminta.
 
Numeroilla ei ole mitään merkitystä tällä hetkellä. Ei näitä nykyisiä päätöksiä perusteta faktoihin vaan tunteeseen.

Kyseessä on puhdas refleksitoiminta.
Sinänsä tilanne on mielenkiintoinen, että meillä on vertailukohde länsinaapurissa. Kesällä nähdään kuinka kävi, jos heillä hermo pitää oman linjansa kanssa.
 
Numeroilla ei ole mitään merkitystä tällä hetkellä. Ei näitä nykyisiä päätöksiä perusteta faktoihin vaan tunteeseen.

Kyseessä on puhdas refleksitoiminta.
Ongelmahan tässä on se, että oireettomat ihmiset levittävät tautia. Kun kuolleita on riittävästi keskustelupalstojen tarpeisiin on liian myöhäistä tehdä asialle yhtikäs mitään. Koska Suomessa on päätetty ettei epäiltyjä tapauksia testata on ainoa mahdollisuus on, joko toivoa että kaikki panikoivat turhasta, joka taitaa olla henkilä Incoutin teoria, tai sitten yrittää hillitä epidemiaa joka voi olla tulossa. Tämä Suomen valinta ajaa pimeillä valoilla vain johtaa siihen, että jompi kumpi puoli on oikeassa, mutta kumpikaan ei voi sitä etukäteen tietää.
 
Hyviä uutisia. Nämä serologiset testit ovat tärkeitä siksi, että jos taudin myötä syntyy immuniteetti, niin tiedämme ketkä voivat turvallisesti liikkua ja työskennellä ihmisten parissa.

 
Hyviä uutisia. Nämä serologiset testit ovat tärkeitä siksi, että jos taudin myötä syntyy immuniteetti, niin tiedämme ketkä voivat turvallisesti liikkua ja työskennellä ihmisten parissa.

Pitänee muistaa ettemme tiedä kuinka pitkää immuniteettia saa sairastamalla koronaviruksen, voiko virus muuttua matkan varrella, ja vasta-ainetestit eivät ole hyvä vaihteohto akuutissa vaiheessa.
 
Back
Top