Koronavirus Suomessa

  • Surullinen
Reactions: ER
6d5cdfc6992ff7e94b730c824a47fa2541b842d74df96a23a3032984fdeeaaed.jpg
 

Meillehän kerrottiin aiemmin ettei rokotusten ostaminen EU:n ohi ole mahdollista ja se rikkoisi sopimuksia. Saksaa se ei kuitenkaan estänyt. Marinin hallitus ja EU ovat epäonnistuneet täysin.

Tietysti hallituspuolueet ovat myös puhuneet siitä, että muut maat pitäisi rokottaa ensin, joten ehkä se onkin onnistunut tavoitteessaan?

– Oikeastaan voi ajatella, että Suomen ei nyt oikeastaan pitäisi edes saada riskiryhmien ja ammattilaisten lisäksi rokotetta, koska tilanne niin hyvä, vaan pitäisi painottaa eurooppalaisen solidaarisuuden nimissä kriisimaita, jotta niissä päästäisiin edes tähän tilanteeseen, Oskala sanoo.
 
Tässä koronan hoidossa on yhtenä pääongelmana se, että mistään ei tule selkeitä määräyksiä siitä miten nyt toimitaan. Esim. työpaikoilla tilanne on monesti nyt se, että yhtä ei kiinnosta koko virus eikä lievimmätkään varotoimet ja huoletta käy lounaspöytään pärskimään siinä missä toinen taas vaatii että suosituksia noudatetaan eikä esim. ruokailla yhdessä. Kolmas raivostuu tästä vaatimuksesta ja neljäntenä jonkun pinna nyrjähtää siitä, että ei noudateta suosituksia. Viranomaiset eivät anna selkeitä määräyksiä miten toimitaan, vaan näitä "suosituksia" joita aina joku ministeri ehtii mennä halveksimaan niitäkin. Näitä sitten todellisuudessa jokainen tulkitsee oman maailmankuvansa ja kykyjensä mukaan tai jättää tulkitsematta kokonaan. Täysi sekamelska koko homma.

Vähän sama näissä rokotuksissa: "Varatkaa aika sitten kun kohderyhmä, johon mielestänne kuulutte on median toimesta kuulutettu rokotettavaksi." Jotenkin ei nyt vaan kuulosta siltä, että tämä edistäisi kerrottua tavoitetta massarokottaa kansa mahd. nopeasti. Toki varmaan tässä vielä moni asia tulee tarkentumaan mutta luulisi, että jos tällaista suunnitelmaa ei jo ennakoon ollut, sen olisi tässä vuoden aikana saanut tehtyä.

Ihmetyttää myös osin rokotusjärjestys. Missään ei mikään taho ole maininnut, että henkilöt, jotka ovat ammateissa missä koko ajan ovat pakosta tekemisissä laajan kirjon ihmisiä kanssa olisivat etusijalla vrt. vaikka 80v. täysin eristäytymään kykenevä. Tai etätöitä tekevä riskiryhmään kuuluva vs. kentällä työskentelevä riskiryhmäläinen.

Nyt kun tämä rokoterumba näyttää menevän reisille sekin ja tarttuvampi variantti on jo täällä, niin eikö olisi korkea aika pistää se matkustus säppiin, ajaa ne tartunnat sinne nollaan ja sen jälkeen tyytyä illastamaan kotimaassa ja risteillä vaikka sinne Kemiin kunnes ollaan selvillä vesillä taas.
 
Yksityiset hoitohenkilöstöt ei tunnu saavan rokotetta mistään. Yhtä teatteria taas tämäkin show. Ehkä sellaiset yksityiset jotka ovat suorassa tuottaja suhteessa kuntaan voivat saadakkin. Tuhannet muut eivät vaikka ravaavat palvelukodeissa ja vanhusten laitoksissa ja ovat eturintamassa päivittäin. Veikkaanpa ettei taaskaan ole Thl:n ja sairaanhoitopiirien herrat tilanteen tasalla. Tajuavatkohan edes että sellaisia hoitajia on edes olemassa. Epäilen.
 
  • Tykkää
Reactions: KIM

Meillehän kerrottiin aiemmin ettei rokotusten ostaminen EU:n ohi ole mahdollista ja se rikkoisi sopimuksia. Saksaa se ei kuitenkaan estänyt.
Tämä oli aivan selvä juttu alusta asti että Suomi on ollut täysi pässi narussa ja sulaa vahaa kansainvälisillä areenoilla tässä(kin) asiassa.

Hollantilaiskollegalta kuulin, että Hollannissa oltaisiin riskiryhmäläisiä rokotettu jo joulukuussa.
 
Tässä koronan hoidossa on yhtenä pääongelmana se, että mistään ei tule selkeitä määräyksiä siitä miten nyt toimitaan. Esim. työpaikoilla tilanne on monesti nyt se, että yhtä ei kiinnosta koko virus eikä lievimmätkään varotoimet ja huoletta käy lounaspöytään pärskimään siinä missä toinen taas vaatii että suosituksia noudatetaan eikä esim. ruokailla yhdessä. Kolmas raivostuu tästä vaatimuksesta ja neljäntenä jonkun pinna nyrjähtää siitä, että ei noudateta suosituksia. Viranomaiset eivät anna selkeitä määräyksiä miten toimitaan, vaan näitä "suosituksia" joita aina joku ministeri ehtii mennä halveksimaan niitäkin. Näitä sitten todellisuudessa jokainen tulkitsee oman maailmankuvansa ja kykyjensä mukaan tai jättää tulkitsematta kokonaan. Täysi sekamelska koko homma.

Vähän sama näissä rokotuksissa: "Varatkaa aika sitten kun kohderyhmä, johon mielestänne kuulutte on median toimesta kuulutettu rokotettavaksi." Jotenkin ei nyt vaan kuulosta siltä, että tämä edistäisi kerrottua tavoitetta massarokottaa kansa mahd. nopeasti. Toki varmaan tässä vielä moni asia tulee tarkentumaan mutta luulisi, että jos tällaista suunnitelmaa ei jo ennakoon ollut, sen olisi tässä vuoden aikana saanut tehtyä.

Ihmetyttää myös osin rokotusjärjestys. Missään ei mikään taho ole maininnut, että henkilöt, jotka ovat ammateissa missä koko ajan ovat pakosta tekemisissä laajan kirjon ihmisiä kanssa olisivat etusijalla vrt. vaikka 80v. täysin eristäytymään kykenevä. Tai etätöitä tekevä riskiryhmään kuuluva vs. kentällä työskentelevä riskiryhmäläinen.

Nyt kun tämä rokoterumba näyttää menevän reisille sekin ja tarttuvampi variantti on jo täällä, niin eikö olisi korkea aika pistää se matkustus säppiin, ajaa ne tartunnat sinne nollaan ja sen jälkeen tyytyä illastamaan kotimaassa ja risteillä vaikka sinne Kemiin kunnes ollaan selvillä vesillä taas.
Tässä on nyt toista vuotta mennyt viruksen tiimoilta. Huoltovarmuuskeskus on jätetty omaan taantuneeseen rauhaansa syöttiläspolitrukkeineen. Pääministeri toivoo. Lääketieteestä, siis THL:stä ja/tai sosiaali- ja terveysministeriöstä ei löydy mitään rotia tehdä asioita. Molemmista laitoksista ylin kerros (noin 20 kummastakin) hevon vittuun ja ministeri myös (sillä ei ole kompetenssia.)
 
Pessimisti olen mutta tuntuu että syksyllä tämä sähläys senkun jatkuu ja rupeaa olemaan aika sotaväsynyttä (konkurssikypsää) porukkaa. Veikkaus että kesän jälkeen ei en-ole-riskiryhmässä laumaa kiinnosta maskien käyttö, korkeintaan muodon vuoksi tuutataan prisman ovella käsidesiä. Pitäisi olla jämäkämpää toimintaa, tyyliin kerran kuussa pääministerin tiedotustilaisuus missä nyt mennään ja mihin ollaan menossa.
 
Pessimisti olen mutta tuntuu että syksyllä tämä sähläys senkun jatkuu ja rupeaa olemaan aika sotaväsynyttä (konkurssikypsää) porukkaa. Veikkaus että kesän jälkeen ei en-ole-riskiryhmässä laumaa kiinnosta maskien käyttö, korkeintaan muodon vuoksi tuutataan prisman ovella käsidesiä. Pitäisi olla jämäkämpää toimintaa, tyyliin kerran kuussa pääministerin tiedotustilaisuus missä nyt mennään ja mihin ollaan menossa.
Amen. Varmasti alkaa rokotteen rinnalle tulemaan myös jotain tehokkaita lääkkeitä. Kupla saattaa myös puhjeta ja ihmiset hoksaavat ettei virus ole influenssaa pahempi vaan kenties miedompi sairastettava.
 
Surkuhupaisaa tässä on se että voi haistattaa pitkät kotimaassa kaikille suosituksille ja elellä kuin mitään pandemiaa ei olisikaan. Kaikki suosituksia yksittäisille ihmisille, yrityksille ja organisaatioille taas tulee määräyksiä pistää ovet kiinni tai teippiä penkille..
Jossainvaiheessa tulee se hetki kun suositus on yhtä tyhjän kanssa suurelle yleisölle.
 
Kunka paljon tästä hitaasta rokotusten käynnistämisestä johtuu julkisen terveydenhuollon hajanaisuudesta? On kolminumeroinen määrä kunnallisia terkkareita, toistakymmentä sairaanhoitopiriä ja jokunene sotealue joissa nuo on yhdistetty.
Israel on kovassa vauhdissa, heillä on lehtiuutisten mukaan neljä organisaatiota, briteillä myös neliosainen NHS, Englannilla, Skotlannilla, Walesilla ja Pohjois-Irlannilla omansa. Onko isommat organisaatiot tehokkaampia massarokotuksissa kuin sirpaleet?
 

Meillehän kerrottiin aiemmin ettei rokotusten ostaminen EU:n ohi ole mahdollista ja se rikkoisi sopimuksia. Saksaa se ei kuitenkaan estänyt. Marinin hallitus ja EU ovat epäonnistuneet täysin.

Tietysti hallituspuolueet ovat myös puhuneet siitä, että muut maat pitäisi rokottaa ensin, joten ehkä se onkin onnistunut tavoitteessaan?


Ei se ohiostaminen olekkaan mahdollista Suomelle.

Saksa on eri asia. Joko EU tekee kuten Saksa haluaa tai jos ei tee, Saksa tekee itse.

Isot on isoja ja pienet pieniä EU:ssakin. Ehkä Suomessakin tämä jossain vaiheessa ymmärretään.
 
Ei se ohiostaminen olekkaan mahdollista Suomelle.

Saksa on eri asia. Joko EU tekee kuten Saksa haluaa tai jos ei tee, Saksa tekee itse.

Isot on isoja ja pienet pieniä EU:ssakin. Ehkä Suomessakin tämä jossain vaiheessa ymmärretään.
Tietysti se on mahdollista. Hinta voi olla kovempi kuin Saksalle, mutta kyllä se on täysin mahdollista. Israel on hyvä esimerkki, homma toimii kun niin päätetään. Se tietysti vaatisi myös vahvaa johtajuutta, jota meillä ei ole.
 
Tietysti se on mahdollista. Hinta voi olla kovempi kuin Saksalle, mutta kyllä se on täysin mahdollista. Israel on hyvä esimerkki, homma toimii kun niin päätetään. Se tietysti vaatisi myös vahvaa johtajuutta, jota meillä ei ole.

Periaatteessa niin onkin. Mutta kuten sanoit: Se vaatii sellaista, mitä meillä ei ole.
 
Yksityiset hoitohenkilöstöt ei tunnu saavan rokotetta mistään. Yhtä teatteria taas tämäkin show. Ehkä sellaiset yksityiset jotka ovat suorassa tuottaja suhteessa kuntaan voivat saadakkin. Tuhannet muut eivät vaikka ravaavat palvelukodeissa ja vanhusten laitoksissa ja ovat eturintamassa päivittäin. Veikkaanpa ettei taaskaan ole Thl:n ja sairaanhoitopiirien herrat tilanteen tasalla. Tajuavatkohan edes että sellaisia hoitajia on edes olemassa. Epäilen.
Ei pidä paikkaansa. Yksityisen terveydenhuollon henkilöstön rokotukset on aloitettu.
Se että terveydenhoitaja Maija Terveystalolla ei saa rokotetta vielä, ei eroa vastaavaan kunnallisessa terkkarissa työskentelevään terveydenhoitaajaan. Sama koskee palvelutaloja.
Terveysviranomaiset ovat määrittäneet prioriteettijärjestyksen jonka mukaan henkilöstöä rokotetaan. Hiukan hidastahan tämä on, mutta rokotus etenee.
 
Kunka paljon tästä hitaasta rokotusten käynnistämisestä johtuu julkisen terveydenhuollon hajanaisuudesta? On kolminumeroinen määrä kunnallisia terkkareita, toistakymmentä sairaanhoitopiriä ja jokunene sotealue joissa nuo on yhdistetty.
Israel on kovassa vauhdissa, heillä on lehtiuutisten mukaan neljä organisaatiota, briteillä myös neliosainen NHS, Englannilla, Skotlannilla, Walesilla ja Pohjois-Irlannilla omansa. Onko isommat organisaatiot tehokkaampia massarokotuksissa kuin sirpaleet?
Koko ei välttämättä ole ratkaisevassa asemassa. Pienuus voi olla myös hyväksi kun puhutaan joustavuudesta.
Veikkaan, että esikuntien koko on tässä nimenomaan se ongelma joka tuo hitautta ja jäykkyyttä.
 
Tässä on nyt toista vuotta mennyt viruksen tiimoilta. Huoltovarmuuskeskus on jätetty omaan taantuneeseen rauhaansa syöttiläspolitrukkeineen. Pääministeri toivoo. Lääketieteestä, siis THL:stä ja/tai sosiaali- ja terveysministeriöstä ei löydy mitään rotia tehdä asioita. Molemmista laitoksista ylin kerros (noin 20 kummastakin) hevon vittuun ja ministeri myös (sillä ei ole kompetenssia.)
Olen ministeri Pekosen roolia joskus ihmetellyt. Meinaan: alimmalla mahdollisella lääketieteellisellä koulutuksella (lähihoitajahan hän on?) ministeriksi kyseisen alan korkeimpaan valtion byrooseen, linjaa vetämään? Mitä siellä on ajateltu?

Risto Ryti ja Valtioneuvoston orkesteri esittävät jenkan "Kusessa ollaan pojat, step dub mix".
 
Amen. Varmasti alkaa rokotteen rinnalle tulemaan myös jotain tehokkaita lääkkeitä. Kupla saattaa myös puhjeta ja ihmiset hoksaavat ettei virus ole influenssaa pahempi vaan kenties miedompi sairastettava.
Sheriffi oli sitä mieltä, että Ruotsi osaa homman (kevät 2020), no kun ei tainnut osata, niin nyt sitten on tilanne: pikku flunssa koko covid... seuraavaa muuvia odotellessa..
 
Back
Top