Ukonjumalan Kumivasara etenee Ruåtsissa:
http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/Sista-pusselbiten/
selbiten
Huvudnavigering:
Sista pusselbiten
Hoppa till nyhetslistan
Pågående:00:00:00/Total tid:00:00:00
x
Stridsfordon 90 + granatkastarfunktion = sista pusselbiten för att fullt ut mekanisera den mekaniserade bataljonen. Nu är den på väg att realiseras. Se videoklipp från ett av proven FMV gör.
Med en granatkastare på ett Stridsfordon 90-chassi får personalen en snabbrörlig pjäs där man kan jobba skyddat. Sista pusselbiten för att fullt ut mekanisera den mekaniserade bataljonen är på väg att realiseras.
Den här vagnen kommer ge en helt annan tillgänglighet till granatkastarunderstöd än tidigare. Det säger FMV:s projektledare Lars Taraldsson. En pluton kan gruppera på två minuter och vara beredda att omgruppera och förflytta på en minut efter sista eldöppnande. Med Granatkastarpansarbandvagn 90 (Grkpbv90) kommer Försvarsmakten att bli betydligt snabbare och få högre tillgänglighet än med de dragna pjäserna man har idag.
Vid en koll in i vagnen kan man konstatera att all hanteringen av ammunitionen är manuell. Den plockas fram, sätts i ladd-mekanismen för att sedan skjutas upp och droppas i eldrörets mynning.
– Den här enkelheten är en stor fördel. Inga datorer som behöver uppdateras och det bygger på standardammunition vilket gör att det fungerar i alla lägen. Skulle det behövas går det även att rikta manuellt och ladda utifrån, säger FMV:s projektledare Lars Taraldsson.
Projektledaren lars Taraldsson, provledaren Lars Bergqvist och Tomas Hedström pratar arbetsmetodprov.
Förutom föraren är det tre i vagnen som jobbar med att ladda, rikta och skjuta. För att kunna skapa en så bra miljö som möjligt har projektet gjort arbetsmetodprover där man studerar arbetsmomenten inne i vagnen. Man tittar bland annat på om det går att hålla de tider som är satta som krav.
– Det är trångt, men jag tycker att vi ändå så långt har fått till en bra miljö för att sköta hanteringen inne i vagnen. Det kan komma att behövas mindre justeringar, exempelvis att flytta något som sitter i vägen för ett visst arbetsmoment, säger Lars Taraldsson.
Samarbete kapar ledtider
Från kontraktsskrivning till leverans av de första fyra vagnarna är det bara drygt två år. Under den tiden ska chassina uppgraderas till dagens nivå och den nya granatkastarfunktionen tas fram, byggas på och testas. Hur går det här till?
– Samarbete är nyckeln. Vi i projektet jobbar väldigt nära beställaren Försvarsmakten och industrin. Genom att gemensamt ta snabba beslut direkt i anslutning till de tester vi gör kan vi kapa en del ledtider, säger Lars Taraldsson.
Hanteringen av ammunitionen i Grkpbv90 är manuell. Enkelheten och användningen av standardammunition gör att det är få saker som kan krångla.
En förutsättning för den mycket snäva tidplanen var det faktum att det fanns 40 stridsfordon 90-chassin tillgängliga. De var tänkta för påbyggnad med svensk-finska Amos-pjäser men projektet avbeställdes 2008.
Delar sammanfogas till helhet
Förutom chassin som har stått i malpåse i många år använder projektet befintlig rikt-utrustning och ammunition. På det ska industrin bygga ett torn som är tillräckligt bra och sedan sy ihop allt till en fungerande helhet med ett skjutande system som fungerar som det ska.
– Vi från FMV och Försvarsmakten ser till att den befintliga utrustningen är intakt. Sedan lägger vi lite mer tid på tester av det här än vi skulle ha gjort om vi hade köpt ett komplett system inklusive ny ammunition, säger Lars Bergqvist från FMV Test & evaluering.
Magasin.
På ett år är man en bra bit på väg, men ännu är det en del kvar innan man kan ge klartecken att starta produktionen.
– Vi ska göra en del tester med den slutliga konfigurationen för att se att konstruktionen lever upp till de krav vi ställer. Det handlar bland annat om att vagnen ska vara säker att köra och att jobba i, säger Lars Taraldsson.