Kranaatinheittimistö

Ikävän näköistä tuo wp/termiitti sade. Mahtaako edes maanmainio intin sadeviitta suojata moiselta...

WP:ltä näyttää omaan silmään, mutta en ole asiantuntija. On kyllä epämiellyttävää. Paitsi että itsesyttyvää, niin kaupan päälle vielä muuttuu napalmimaiseksi tahmeaksi nesteeksi kun sulaa lämmön vaikutuksesta. Samoin neste poksahtelee ja pärskyy kiehuessaan, eli palojen sytyttämiseen oikein kivaa tavaraa.

Siviilien kiusaamiseen tuossa on muun kivan lisäksi se bonari, että savua tulee runsaasti ja se muodostaa mietoa fosforihappoa kosteuden kanssa. Kirvelee silmiä ja keuhkoja, aiheuttaen lieviä kemiallisia palovammoja kyseisissä kudoksissa. Vaikutus pääsääntöisesti ei ole tappava, mutta toipuminen voi kestää kuukausia.
 
Ikävän näköistä tuo wp/termiitti sade. Mahtaako edes maanmainio intin sadeviitta suojata moiselta...
Nyt ei lähdetä ollenkaan loukkaamaan pyhän taikaviitan maagisia ominaisuuksia. Jos tälle linjalle lähdetään niin minä poljen jalkaa kuin Soini konsanaan kun Halla-Ahosta tuli puheenjohtaja. Eli muutun siniseksi. Sori,mulla vapaa päivä ja pari kaljaa alla...
 
Ikävän näköistä tuo wp/termiitti sade. Mahtaako edes maanmainio intin sadeviitta suojata moiselta...
Tältä se näyttää vastaanottajien silmissä.

image005.jpg

En usko sekuntiakaan että näitä käytettäisiin savuttamiseen/valaisuun. Kai nyt saavuttamiseen luulisi muitakin konsteja olevan. Kumma juttu muutenkin kun venäläiset/amerikkalaiset/israelilaiset on niin tykästynyt näihin savupommeihin:cool:



Tässä hieman viitettä näiden todellisesta tarkoituksesta.

Fallujahissa operaation aikaan taivas oli sakeana näitä tähtisateita, silloin kans puhuttiin että me vaan savustetaan.

"Furthermore, WP was intentionally used by the US in Fallujah’s urban areas in 2004 as a “psychological weapon against insurgents in trench lines and spider holes,” according to an article written by a captain, a first lieutenant, and a sergeant, in the US Army’s Field Artillery Magazine of March/April 2005. “We fired ‘shake and bake’ missions at the insurgents using WP to flush them out and high explosive shells (HE) to take them out.” The siege of Fallujah, resulting severe destruction and subsequent humanitarian concerns, were partly utilised by insurgents groups to bolster more support for their operations."

https://www.bellingcat.com/news/mena/2017/03/16/is-the-us-using-white-phosphorus-in-mosul/
 
Viimeksi muokattu:
Aivan muuta etsiessä tuli vastaan tämäkin: Vammas Oy:n 1990-luvn lopulla kehittelemä 120 MERA (Mortar Extended Range Ammunition), jota jopa ammuttiinkin, yhden koeammunnan on/off-koeammunnan verran. Tulos oli "off", eli ammus kyllä lensi ajatellulla tavalla, kunnes isommilla panoksilla siivet poistuivat putken suulla:oops: AMOS ja VAM15-ammus (nykyinen Nammon 120 MERHE) söivät jatkossa vähäiset resurssit ja MERA unohdettiin. Katso liite: 25162

Näitä pitäisi saada Amokseen ja Nemoon.
 
Tältä se näyttää vastaanottajien silmissä.

Katso liite: 25179

En usko sekuntiakaan että näitä käytettäisiin saavuttamiseen/valaisuun. Kai nyt saavuttamiseen luulisi muitakin konsteja olevan. Kumma juttu muutenkin kun venäläiset/amerikkalaiset/israelilaiset on niin tykästynyt näihin savupommeihin:cool:

Muitakin keinoja toki on, mutta niillä ei saada savuverhoa yhtä nopeasti. Siis kuvittele itse mitä tapahtuu kun nuo kuvassa lentävät jutut on maassa sellaisen kymmenen sekunttia, verrattuna siihen että yksittäinen savukanisteri töhöttää savua saman aikaa.
 
Se näyttää ikävältä, mutta todennäköisyys että tuollainen osuu kohdalle on pienempi kuin sirpalekranaatin sirpaleella.
Kyllä se sen verran suojaa, että ehtii paremmin pois alta. Ja sen voi heittää suojaan päästyään nopeasti pois päältään, jos se syttyy, paljon helpommin kuin maastopuvun.

WP on aika ikävää iholle joutuessaan, se pitää puukolla kaapia pois, mikä vaatii vähän luonnetta.
 
Kyllä se sen verran suojaa, että ehtii paremmin pois alta. Ja sen voi heittää suojaan päästyään nopeasti pois päältään, jos se syttyy, paljon helpommin kuin maastopuvun.

WP on aika ikävää iholle joutuessaan, se pitää puukolla kaapia pois, mikä vaatii vähän luonnetta.

Nyt en yhdistä mistä puhut? Mikä suojaa ja miltä? Sadeviittako?
 
Nyt en yhdistä mistä puhut? Mikä suojaa ja miltä? Sadeviittako?
Niin, sadeviitta. Meni tuo lainaus jotenkin sekaisin.

Kyllä sitä sadeviitan suojauskäyttöä on mietitty ihan kunnolla, ei se ole mitään PV:n yksityisajattelua. On paljon parempi pysäyttää polttotaisteluaseiden vaikutus edes hetkeksi ulommaisimpaan kerrokseen, joka on helposti poistettavissa, kuin antaa sen tulla suoraan maastopukuun ja muihin varusteisiin.

Sama myös ydinaseiden kanssa: käytännössä ainoa säteilyvaikutus, jolta voi jotenkin suojautua, on laskeuma, ja se nimenomaan on cesium- ja strontiumpölyä ym., joka laskeutuu ilmasta vaatteiden päälle. Sen voi vaikka suihkuttaa tai pyyhkiä pois sadeasusta/-viitasta, mutta esim. tavallisesta kankaisesta maastopuvusta se on vaikea saada kunnolla pois. Tärkeintä on toki estää laskeuman pääsy kehoon, käytännössä siis suojaamalla hengitys suojanaamarilla
 
10.11.1963 eli päivälleen 55 vuotta sitten Rovajärvellä tapahtui kuolemaan johtanut krh-onnettomuus, josta seuraavan päivän HS kertoi:
1541838013212.png

1541838158866.png
Huomiota herättää, että tuolloin ei uhrien nimien ja henkilöhistorian julkaiseminen ollut minkäänlainen ongelma.

Tarina jatkui 21.12.1967:
1541838923258.png
Kostettia haastateltiin vuoden 2005 krh-onnettomuuden yhteydessä, HS 04.12.2005.
Rovajärvi 1963001.jpg
Tuon 1963 onnettomuuden syistä en löytänyt mitään tietoa.
 
Last edited by a moderator:
Tuohon aikaan virheitä, vakaviakin sellaisia peiteltiin minkä ehdittiin niin heittimistössä kuin tykistössäkin. Kiitos luojan kulttuuri on muuttunut.
 
Onnettomuustutkintalautakunta perustettiin, joten jossain se raporttikin ja varmaan se oli julkisuudessakin, en vain löytänyt.

Virheiden peittelystä tuohon minulla ei ole omakohtaista kokemusta - olin vain 4-vuotias - enkä ole löytänyt mitään sellaiseen viittavaankaan. Tämän ajan henki vain on, että (toivotun laisten) todisteiden puute historian tapahtumista on kelvollinen todiste virheiden/rikosten peittelystä:(, ref. suomalaisten ss-miesten viimeaikainen riepottelu.

Sinällään on hyvä, että nykyään Puolustusvoimissakin virheistä puhutaan ja opitaan, se säästää verta(y)
 
Olen itse keskustellut henkilöiden kanssa jotka ovat olleet palveluksessa tuon tapahtuman aikaan ja sen jälkeen, olen itse myös kokenut viime vuosituhannen lopun touhun. Olen ollut mukanakin useassa tapauksessa jossa on ammuttu virhe joka on peitelty. Useasti vain taivaallinen väliintulo tai satumainen tuuri on pelastanut henkilövahingoilta. BTDT, minä myös.

Ikävä tosiseikka käsitykseni mukaan on se, että ensimmäisessä vaiheessa koetettiin piilottaa koko tapahtuma. Jos tämä ei ollut mahdollista koetettiin asia selvittää mahdollisimman pienessä piirissä, ts. omassa yksikössä tai joukko-osastossa. Jos tämä ei ollut mahdollista niin siivottiin jäljet niin ettei tutkinnan suorittajalla ollut mahdollista saada todellista kuvaa asioiden tapahtumista. Jos vain suinkin mahdollista pidettiin kaikki tapahtumat jossa henkilövahinkoja syntynyt PV:n omassa piirissä eikä julkisuuteen huudeltu mitään.

Onneksi asiat ovat nykyään toisin, osin senkin vuoksi ettei vaarattomistakin virheistä joudu esimiesten hampaisiin kuten vielä parikymmentä vuotta sitten oli aivan yleisesti tapana kun mm. tykistön tarkastaja teetätti selvityksiä esimerkiksi sadan piirun sivuvirheestä sillä seurauksella ettei kouluttaja (jolla ei ollut tosiasiallista mahdollisuutta edes puuttua asiaan) nukkunut kolmeen päivään kun vähäinenkin lepoaika piti käyttää selvityksen tekemiseen sekä matkoihin haukuttavaksi ja takaisin.

Jo pidemmän aikaa on ollut kaikille ammattisotilaille aivan selvää että virheet pitää myöntää, niihin johtaneet syyt selvittää ja asia hoitaa paremmin jatkossa. Ennen ei ollut kaikki paremmin vaikka Kekkonen olikin presidenttinä.

Mitä tarkoituksenhakuiseen skandaalikirjaan suomalaisista SS-miehistä tulee niin en viitsi paskaan koskea edes pitkällä tikulla.
 
Olen itse keskustellut henkilöiden kanssa jotka ovat olleet palveluksessa tuon tapahtuman aikaan ja sen jälkeen, olen itse myös kokenut viime vuosituhannen lopun touhun. Olen ollut mukanakin useassa tapauksessa jossa on ammuttu virhe joka on peitelty. Useasti vain taivaallinen väliintulo tai satumainen tuuri on pelastanut henkilövahingoilta. BTDT, minä myös.

Ikävä tosiseikka käsitykseni mukaan on se, että ensimmäisessä vaiheessa koetettiin piilottaa koko tapahtuma. Jos tämä ei ollut mahdollista koetettiin asia selvittää mahdollisimman pienessä piirissä, ts. omassa yksikössä tai joukko-osastossa. Jos tämä ei ollut mahdollista niin siivottiin jäljet niin ettei tutkinnan suorittajalla ollut mahdollista saada todellista kuvaa asioiden tapahtumista. Jos vain suinkin mahdollista pidettiin kaikki tapahtumat jossa henkilövahinkoja syntynyt PV:n omassa piirissä eikä julkisuuteen huudeltu mitään.

Onneksi asiat ovat nykyään toisin, osin senkin vuoksi ettei vaarattomistakin virheistä joudu esimiesten hampaisiin kuten vielä parikymmentä vuotta sitten oli aivan yleisesti tapana kun mm. tykistön tarkastaja teetätti selvityksiä esimerkiksi sadan piirun sivuvirheestä sillä seurauksella ettei kouluttaja (jolla ei ollut tosiasiallista mahdollisuutta edes puuttua asiaan) nukkunut kolmeen päivään kun vähäinenkin lepoaika piti käyttää selvityksen tekemiseen sekä matkoihin haukuttavaksi ja takaisin.

Jo pidemmän aikaa on ollut kaikille ammattisotilaille aivan selvää että virheet pitää myöntää, niihin johtaneet syyt selvittää ja asia hoitaa paremmin jatkossa. Ennen ei ollut kaikki paremmin vaikka Kekkonen olikin presidenttinä.

Mitä tarkoituksenhakuiseen skandaalikirjaan suomalaisista SS-miehistä tulee niin en viitsi paskaan koskea edes pitkällä tikulla.

Nykyinen toimintamalli on edellytys matkalla erinomaisuuten. Hyvä hyvä PV.
Valitettavasti monessa muussa paikassa tutkinta ja selvittely keskittyy syyllisten etsintään. Se ei johda mihinkään hyvään, koska ongelma ei poistu.
 
Olen itse keskustellut henkilöiden kanssa jotka ovat olleet palveluksessa tuon tapahtuman aikaan ja sen jälkeen, olen itse myös kokenut viime vuosituhannen lopun touhun. Olen ollut mukanakin useassa tapauksessa jossa on ammuttu virhe joka on peitelty. Useasti vain taivaallinen väliintulo tai satumainen tuuri on pelastanut henkilövahingoilta. BTDT, minä myös.

Ikävä tosiseikka käsitykseni mukaan on se, että ensimmäisessä vaiheessa koetettiin piilottaa koko tapahtuma. Jos tämä ei ollut mahdollista koetettiin asia selvittää mahdollisimman pienessä piirissä, ts. omassa yksikössä tai joukko-osastossa. Jos tämä ei ollut mahdollista niin siivottiin jäljet niin ettei tutkinnan suorittajalla ollut mahdollista saada todellista kuvaa asioiden tapahtumista. Jos vain suinkin mahdollista pidettiin kaikki tapahtumat jossa henkilövahinkoja syntynyt PV:n omassa piirissä eikä julkisuuteen huudeltu mitään.

Onneksi asiat ovat nykyään toisin, osin senkin vuoksi ettei vaarattomistakin virheistä joudu esimiesten hampaisiin kuten vielä parikymmentä vuotta sitten oli aivan yleisesti tapana kun mm. tykistön tarkastaja teetätti selvityksiä esimerkiksi sadan piirun sivuvirheestä sillä seurauksella ettei kouluttaja (jolla ei ollut tosiasiallista mahdollisuutta edes puuttua asiaan) nukkunut kolmeen päivään kun vähäinenkin lepoaika piti käyttää selvityksen tekemiseen sekä matkoihin haukuttavaksi ja takaisin.

Jo pidemmän aikaa on ollut kaikille ammattisotilaille aivan selvää että virheet pitää myöntää, niihin johtaneet syyt selvittää ja asia hoitaa paremmin jatkossa. Ennen ei ollut kaikki paremmin vaikka Kekkonen olikin presidenttinä.

Mitä tarkoituksenhakuiseen skandaalikirjaan suomalaisista SS-miehistä tulee niin en viitsi paskaan koskea edes pitkällä tikulla.
No, 1995 minulla ja kaverilla oli TNT-paloja laatikossa kannettavana ja kapiaisella sytyttimet, tulilangat ja muu tarvittava tulenkuvauskentän rakentamiseen seuraavaa kovapanosammuntaa varten AUK:n ampumaleirillä. Kuunneltiin kun KRH ampui vähän hassun kuuloisesti ja sitten ensimmäiset iskemät tulivatkin siihen 100-150 metrin päähän. Kamat maahan ja munat turpeeseen ja odotettiin, että (toivottavasti) viimeiset kranaatit tulivat kenttään ja sitten parasta mahdollista munaravia takaisin linjoille.

Se kapiainen kertoi sitten epävirallisena tietona, että kävi perinteinen 180-astetta väärään suuntaan ampuminen. Näin seuraavan saapumiserän ampumaleirillä yhtä niistä insidentin aikaan tulenjohtoon osallistuneista joka selitti vakavissaan, että "Peruskartassa oli virhe. Siksi ne ammukset meni minne sattu!"

Ei siitä ikinä mitään kuulunut tai näkynyt missään. Mitä sitten kapiaiset keskenään setvivät, on tietysti toinen juttu.
 
Viime vuosisadalla yksi yleisistä tornihuhuista. Näiden yhteisenä piirteenä oli aina, että tapahtunut yli 20 vuotta aikaisemmin!
No nyt siitä on tietysti se 23 vuotta mutta silloin ei. Jos pidät tornarina, niin netissä suon sen sinulle ja jopa ymmärrän, mutta tapahtunut tosiasia se silti on. Tosin eniten silloin vitutti sen tulenjohtajan typerä selvittely.
 
En mä sitä tapahtumaa vääräksi väittänyt. Sä olit siellä ja mä en! Mutta ihan sata varmasti se ei tuollaisesta syystä aiheutunut.
 
No, 1995 minulla ja kaverilla oli TNT-paloja laatikossa kannettavana ja kapiaisella sytyttimet, tulilangat ja muu tarvittava tulenkuvauskentän rakentamiseen seuraavaa kovapanosammuntaa varten AUK:n ampumaleirillä. Kuunneltiin kun KRH ampui vähän hassun kuuloisesti ja sitten ensimmäiset iskemät tulivatkin siihen 100-150 metrin päähän. Kamat maahan ja munat turpeeseen ja odotettiin, että (toivottavasti) viimeiset kranaatit tulivat kenttään ja sitten parasta mahdollista munaravia takaisin linjoille.

Se kapiainen kertoi sitten epävirallisena tietona, että kävi perinteinen 180-astetta väärään suuntaan ampuminen. Näin seuraavan saapumiserän ampumaleirillä yhtä niistä insidentin aikaan tulenjohtoon osallistuneista joka selitti vakavissaan, että "Peruskartassa oli virhe. Siksi ne ammukset meni minne sattu!"

Ei siitä ikinä mitään kuulunut tai näkynyt missään. Mitä sitten kapiaiset keskenään setvivät, on tietysti toinen juttu.
Kyllä täytyy olla hommat aikaste päin naisen kauneinta että ammutaan 180-astetta väärin.
 
En mä sitä tapahtumaa vääräksi väittänyt. Sä olit siellä ja mä en! Mutta ihan sata varmasti se ei tuollaisesta syystä aiheutunut.
No se.

Kuten sanoin, sitä syytä ei meille koskaan sanottu. Epävirallisesti kerrottiin, että että meni tuliasemassa suunnat sekaisin. Mulle meni täydestä, kun oli joskus kerrottu, että jos annetaan alussa tiedot väärin päin, niin putket kääntyy ympäri. Oliko se vasemmalta oikealle kun piti olla ja varusmiehet antoi lukemat oikealta vasemmalle. Ja kapiainen ei ollut tarkkana.
 
Back
Top