Kyllä tulee paukuteltua duunissa useasti, kun luolia väsätään, paukkuahneus otetaan heti pois rookielta, kun tulevat työmaalle.
Viimeksi, kun tuli erään keskilännen pikkukylästä eräs nuorimies, niin näin heti silmistä, että nyt tuli uusi "pommi" työmaalle. Kysyin heti, että Oletko kotona raivannut peltoja tai kiviä räjähteillä ja kundi vastasi totuuden mukaisesti olleessa niissä mukana. Sit sanoin, että minä tulen henkilökohtaisesti nyt opastamaan innokasta nuorta miestä tunnelipanostamisen jaloon taitoon ja niin me mentiin maan uumeniin. Minulla oli juuri perä porautettuna kun saavuttiin paikalle ja panostaja oli tekemässä apruja, heitettiin vuorosanoja ja kerroin panostajalle, että tässä on meille uusi rookie monttuun ja haluan, että opetat kädestä pitäen kuinka källi tehdään. He panosti suunnitelman mukaan ja kun laukaisu lähestyi menin paikalle ja sanoin kaverille, että tuleppas nyt tänne. Kerroin kuinka vaarallista homma on ja hänellä oli selkeästi pilke silmissään joten sanoin, että mennään tuonne kalliolle makaamaan kun Panostaja ampuu tällin. Heppu oli ensin huolissaan, mutta kun sanoin, että mä tulen itse paikalle, niin ei tässä hätää ole, niin suostui.
Mentiin tunnelin päälle, perä oli allamme muutamassa kymmenessä metrissä ja panos oli maltillinen, eli ei mitään sortumariskiä ollut, joten heppu meinasi seisoskelemaan jäädä. Mä sanoin, että nyt kokeillaan miltä tällä tuntuu, otappas yläkroppa paljaaksi ja päinmakuulle kalliolle. Samalla vedin paitaa pois itseltäni ja kävin päinmakuulle Kallion päälle, kundi teki saman. Juttelin räjäytyksen riskeistä ja samaan aikaan soi varoituspilli, sopivasti kysyin häneltä, että kuvaileppas nyt miten panostitte perään ja henkäsin keuhkot täyteen ilmaa ja aloin ponnistaa vatsalihaksilla täysillä tärähdystä vastaan, kun taas kaveri puhui vieressä ja silloin perä räjähti.
Minä päätin ilmat pois ja jatkoin tarkoituksellisen rauhallisesti juttelua että kuinka kovaa räjähdysaalto kulkee, kun kaveri joka ei puhuessaan pystynyt varautumaan potkuun palleaansa mitenkään yritti saada henkeä vieressä... Sitten sanoin, että noustaan ylös ja kundi vaan makaa naama valkoisena, nostin kädestä hepun ylös ja sanoin, että muista tämä aina kun panostat, räjähdyksen teho vaimenee etäisyyden neliöön. Vastedes mun ei tarvinnut kysyä, että Oletko panostanut oikein.
Kavereilta oli kysynyt, että onko meidän boss oikeasti muikku, niin kundit oli sanoneet, että se vaan haluaa pitää meidät kaikki hengissä.
Eli r-aineet on oikeassa käytössään hyviä, mutta jos pöllöilee niiden kanssa, voi tappaa kaverinsa ja itsensä. Älkää hyvät ystävät pelleilkö r-aineiden kanssa.