Siirsin tänne Ukrainaketjusta TDA:n rihlatun 120 mm kranaatinheittimen viestinvaihtoa eli samaa asiaa kuin tuossa edelläkin:
Tuo rihlaus hämmentää, koitin löytää syytä moiseen, mutten löytänyt. Osaako joku avata asiaa?
Tarkkuuttahan rihlauksella saadaan. Olisiko tuollaisen tarkoitus ampua pitemmälle kuin heittimillä tavallisesti?
Rihlatun kr-heittimen ammus on rotaatiovakavoitu ja siten lentävä osa on likimain tykinammuksen muotoinen ja kokoinen.
Sillä on pidempi kantama (pienempi ilmanvastus geometrisen muodon vuoksi), ehkä pienempi hajonta, parempi tai hallitumpi tarkkuus kuin pyrstösiivekevakavoiduilla krh-ammuksilla.
Varjopuolena on se, että ammuksen tiivisterengas (johtorengas) pitää urittaa koneistamalla, koska ammus ladataan tuliputkeen suusta normaalin heittimen tapaan.
Kr-heittimien putket ovat "ohutseinämäisiä", joten ne eivät kestäisi tiivisterenkaan (johtorenkaan) muokkaamista rihlauriin takaa ladattaessakaan, jollaisia ovat esim. venäläiset vedettävät, tornilliset telä- tai pyöräalustaiset Nona gun/mortar perheen? heittimet. Niissäkin tiivisterengas (johtorengas) on esiuritettu rihlauksen mukaisesti.
Ohessa linkki TDA ja US Marine Mortar training videoon:
jonka alusta kuvapoiminta. Siinä näkyy ranskalaisten ammus ja sen tiivisterenkaan (johtorenkaan) uritus. Pyrstö irtoaa ammuksesta putkivaiheessa.
Myöhemmin videolla (3:42) jenkit ampuvat samanlaisella aseella tavallisia sileän putken krh-ammuksia. Putken sisällä rihlaus näkyy oheisesta kuvaparista.
Tuossa vielä tietopläjäyslinkki TDA:n vedettäviin, rihlattuihin kr-heittimiin.:
The mortar of 120 mm of BRANDT' conception have a rifled tube printing to the body of the ammunition, which ...
militaryleak.com
US Marine on luopunut tai luopumassa eo. viitteessä mainitusta EFSS -järjestelmästä. Siitä taisi tulla kallis ja tehoton krh-asejärjestelmäkokonaisuus.
Vetoauto maksaa maltaita muuttuvan akselileveyden vuoksi, joka piti tehdä, jotta ajoneuvo mahtuu V-22 Osprey VSTOL- koneen lastiruumaan.