Kranaatinheittimistö

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Samses
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Lantakärri ja ottotraktori ei välttämättä ole markkinointiosaston märkä päiväuni tosiaan :D

Mutta ei välttämättä mahdoton ajatus tuo traktorimalli. Köyhän miehen Tremos Containerin saisi vastaavasti siirtolavasta.
Ehkä todennäköisemmältä vaihtoehdolta tuo traktorimalli kuulostaa ainakin paikallisjoukoille. Olisi aika iso ponnistus haalia varastoihin tarpeeksi maastokuorma-autoja sodan ajan varalle. Eikä niin tarkoituksenmukaistakaan köyhälle maalle, jos seuraa sotatalouspäällikkö Heiskasen viimeviikkoisessa podcastissa vetämää punaista lankaa Suomen varautumisesta. Toki paikallisjoukko tasolla voidaan tietenkin myös pysyttäytyä vain vedettävissä heittimissäkin.
 
Olisi aika iso ponnistus haalia varastoihin tarpeeksi maastokuorma-autoja sodan ajan varalle.
Suomen pitäs keksiä joku halpa ja nopeasti tuotettava yksinkertainen ratkaisu jonka voisi polkaista käyntiin jos tilanne alkaa kiristymään, tuohon maastokuorma-autojen puutteeseen. Henkilö maastoautoja löytyy siviilistä mutta ei maastokuorma-autoja.
Tuo traktosi peräkärri yhdistelmä on kehnonpuoleinen korvike.
 
Suomen pitäs keksiä joku halpa ja nopeasti tuotettava yksinkertainen ratkaisu jonka voisi polkaista käyntiin jos tilanne alkaa kiristymään, tuohon maastokuorma-autojen puutteeseen. Henkilö maastoautoja löytyy siviilistä mutta ei maastokuorma-autoja.
Tuo traktosi peräkärri yhdistelmä on kehnonpuoleinen korvike.
Auto, Kuorma, Maasto, Hätä, M25.

Helpommin sanottu kuin tehty. Ottotraktorit ovat PV:n näkökulmasta "ilmaisia". Ja nelivetotraktori on hyvinkin maastokelpoinen värkki. Nykypäivänä traktorin ja tieliikennetraktorin ero taitaa olla lähinnä ohjelmistollinen, joten SA-tilanteessa voidaan ottaa täppä pois ja vehje kulkee 60km/h:ssa.

Vertaa maastokuorma-auton suunnittelu, prototyypitys, suunnitelmien ylläpito jne. Jonkinlaista ylläpitoa tuo vaatii kun alikomponentit voivat vaihtua. Tuotantokapasiteettia pitää myös ylläpitää, mutta rahaa ei saada kun ajoneuvoa ei aktiivisesti tuoteta rauhanaikana. Myöskään tietotaitoa valmistuksesta ei voida kerryttää. Näin ollen SA-tilanteessa ensimmäiset 100 kuorkkia ovat niitä harjoittelukappaleita. Kaikki tämä sitoo varoja. Valmistajille (Patria, Sisu jne) pitäisi tarjota aika hyvät (lue: suurilla katteilla) olevat sopimukset ja piikki auki -tyyppinen kehityssopimus, jotta viitsivät alkaa edes pohtia. Patriakin on yksityinen yritys, ei valtion varikko joka tekee käskystä asioita.
 
Luulisi että NATO-maana meille olisi mahdollista kolmatta maailmanpaloa lievemmissä konflikteissa saada kalustoa "lainaksi" muualtakin, ml. maastokuorma-autot.

Silti, autoveron voisi poistaa Jeep Wranglerin ja isojen Pickupien kohdalla, vaikka se toki olisikin vastaan ilmastonmuutos-uskontoa.
 
Luulisi että NATO-maana meille olisi mahdollista kolmatta maailmanpaloa lievemmissä konflikteissa saada kalustoa "lainaksi" muualtakin, ml. maastokuorma-autot.

Silti, autoveron voisi poistaa Jeep Wranglerin ja isojen Pickupien kohdalla, vaikka se toki olisikin vastaan ilmastonmuutos-uskontoa.
Paluu vanhaan: verotus pois jos mukana vinssi, voiman ulosotto jne. Autoa ei myöskään saa tuunata, virittää yms. Vähintään X tn vetokyky.

Näin varmistetaan, että ajoneuvot ovat oikeasti maastokelpoisia eivätkä mitään pilipali.
 
Auto, Kuorma, Maasto, Hätä, M25.

Helpommin sanottu kuin tehty. Ottotraktorit ovat PV:n näkökulmasta "ilmaisia". Ja nelivetotraktori on hyvinkin maastokelpoinen värkki. Nykypäivänä traktorin ja tieliikennetraktorin ero taitaa olla lähinnä ohjelmistollinen, joten SA-tilanteessa voidaan ottaa täppä pois ja vehje kulkee 60km/h:ssa.

Vertaa maastokuorma-auton suunnittelu, prototyypitys, suunnitelmien ylläpito jne. Jonkinlaista ylläpitoa tuo vaatii kun alikomponentit voivat vaihtua. Tuotantokapasiteettia pitää myös ylläpitää, mutta rahaa ei saada kun ajoneuvoa ei aktiivisesti tuoteta rauhanaikana. Myöskään tietotaitoa valmistuksesta ei voida kerryttää. Näin ollen SA-tilanteessa ensimmäiset 100 kuorkkia ovat niitä harjoittelukappaleita. Kaikki tämä sitoo varoja. Valmistajille (Patria, Sisu jne) pitäisi tarjota aika hyvät (lue: suurilla katteilla) olevat sopimukset ja piikki auki -tyyppinen kehityssopimus, jotta viitsivät alkaa edes pohtia. Patriakin on yksityinen yritys, ei valtion varikko joka tekee käskystä asioita.
Traktori on osaavan käsissä oivapeli sotilaille, mutta ...

Mie mietin, jotain Unimogin kaltaista/kokoista, äärimmilleen riisuttua halpaa nopeasti tuotettavaa karvahattu versiota, josta esim traktorin peräkärryjä valmistava tehdas voisi kriisissä aloittaa rungon valmistuksen (muokattu vaikka jonkun peräkärrin rungosta, lavanha saa peräkärristä) ei tarvitsisi täyttää kaikkia rauhan ajan vaatimuksia, kunhan kulkee n.80km, kohtuulliset maasto- ominaisuudet, antaa vähän sääsuojaa (pressu katos) ei täysiverinen sotilas maastokuorma-auto.

Ajoneuvothan on kulutustavaraa, pian tarvitaan lisää, ei kaikkia traktoreita voi sotaan viedä..

Vähän tuon kuvan kaltaista, vain vähän kookkaampana.
Pitää miettiä tulisiko siitä liian kookas/kallis, jos siihen saisi sen uuden Patrian M3 heitinjärjestelmän lavalle.



1730277565854.webp

 
Auto, Kuorma, Maasto, Hätä, M25.

Helpommin sanottu kuin tehty. Ottotraktorit ovat PV:n näkökulmasta "ilmaisia". Ja nelivetotraktori on hyvinkin maastokelpoinen värkki. Nykypäivänä traktorin ja tieliikennetraktorin ero taitaa olla lähinnä ohjelmistollinen, joten SA-tilanteessa voidaan ottaa täppä pois ja vehje kulkee 60km/h:ssa.

Vertaa maastokuorma-auton suunnittelu, prototyypitys, suunnitelmien ylläpito jne. Jonkinlaista ylläpitoa tuo vaatii kun alikomponentit voivat vaihtua. Tuotantokapasiteettia pitää myös ylläpitää, mutta rahaa ei saada kun ajoneuvoa ei aktiivisesti tuoteta rauhanaikana. Myöskään tietotaitoa valmistuksesta ei voida kerryttää. Näin ollen SA-tilanteessa ensimmäiset 100 kuorkkia ovat niitä harjoittelukappaleita. Kaikki tämä sitoo varoja. Valmistajille (Patria, Sisu jne) pitäisi tarjota aika hyvät (lue: suurilla katteilla) olevat sopimukset ja piikki auki -tyyppinen kehityssopimus, jotta viitsivät alkaa edes pohtia. Patriakin on yksityinen yritys, ei valtion varikko joka tekee käskystä asioita.
Meneehän tuo GTP Sisun lavalle aivan varmasti. Siinäpä näppärä tulitukikonsepti.
 
Meneehän tuo GTP Sisun lavalle aivan varmasti. Siinäpä näppärä tulitukikonsepti.

Ei se lavetti ihan pieni ollut. GTP lava on kyllä aika nafti kun pitäisi murkulatkin mahtua mukaan. Raskaan heittimen tuliannos ruuteineen vie aika tavalla tilaa ja painaakin jo. Epäilen, että GTP:n alustassa ei riitä kantavuus kantaa kaikkea tuota ja vielä ottaa rekyyli vastaan.

4500kg on GTP kantavuustieto, se tullee aika tavalla täyteen tuosta yllämainitusta paketista miehistöineen + muine vaadittuine varustuksineen.
 
Suomen pitäs keksiä joku halpa ja nopeasti tuotettava yksinkertainen ratkaisu jonka voisi polkaista käyntiin jos tilanne alkaa kiristymään, tuohon maastokuorma-autojen puutteeseen. Henkilö maastoautoja löytyy siviilistä mutta ei maastokuorma-autoja.
Tuo traktosi peräkärri yhdistelmä on kehnonpuoleinen korvike.
-Useampi merkki harjoitus käyttöön Suomeen.
-Raha resurssi tilausta varten ja
tilaus menemään valmiuden nostovaiheessa.
-Suurimmat tehtaat valmistavat Suomen tarpeen päivissä.
-Lisäksi natolta vielä oma resurssi varaus.
 
Ei se lavetti ihan pieni ollut. GTP lava on kyllä aika nafti kun pitäisi murkulatkin mahtua mukaan. Raskaan heittimen tuliannos ruuteineen vie aika tavalla tilaa ja painaakin jo. Epäilen, että GTP:n alustassa ei riitä kantavuus kantaa kaikkea tuota ja vielä ottaa rekyyli vastaan.

4500kg on GTP kantavuustieto, se tullee aika tavalla täyteen tuosta yllämainitusta paketista miehistöineen + muine vaadittuine varustuksineen.
Toisaalta ei niitä murkuloita tarvii tuollaisessa konseptissa mitään järjetöntä määrää olla mukana. Muutama tuli annos ja kun asemavaihdot tulee joka tapauksessa niin parin vaihdon välissä nappaa sopivasti mukaan uutta ammuttavaa. Tuollainenhan menee pataljoona tasolle niin ei nuo siirtymät niin pitkiä ole ja ammuttavaa on varmasti sopivalla etäisyydellä. Tuostakin saadaan painosta pikkaisen pois kun riisutaan nuo "turhat" rauhanajan suojat pois jotka tekivät toiminnasta vaikean ja hankalan näköistä. Oli kaiken maailman kehikkoa yms. ympärillä.
 
GTP:ssä voi helposti olla peräkärry 2-2,5 t kantavuudella ja siellä ammuksia sekä muutakin tarviketta. Kärry on helpohko naamioida piiloon silloin kun ei ole tarvetta ja GTP:n lavalla menee tehtäväkohtainen ammustarve.

Mielenkiintoinen kysymys on, että onkohan tuota Tremosia mahdollista saada Famousiin, jolloin se korvaisi KRH-tekat.
 
GTP:ssä voi helposti olla peräkärry 2-2,5 t kantavuudella ja siellä ammuksia sekä muutakin tarviketta. Kärry on helpohko naamioida piiloon silloin kun ei ole tarvetta ja GTP:n lavalla menee tehtäväkohtainen ammustarve.

Mielenkiintoinen kysymys on, että onkohan tuota Tremosia mahdollista saada Famousiin, jolloin se korvaisi KRH-tekat.
Sisu GTP uutisissa mainostettiin, että siitä voisi tehdä 6x6 version, hiukan pitempi ja teli taakse?. Jolloin kantavuuskin kai paranisi ja tulisi lisää tilaa. Mihinkähän GTP versioon tuota voisi sijoittaa?

Tremos uutisissahan kerrottiin, että sopii erilaisille alustoille, joukossa oli tela- alustaiset mainittu. Famoksen kuorman kantavuus oli 3500kg, pitäisi kai riittää tuolle järjestelmälle.
 
Patrian sivuilta löytyi Tremos-brosyyri. https://www.patriagroup.com/download/patria-tremos

Siellä on kuva 120mm Tremosista (mielestäni) 4x4 Sisu A2045 lavalla. Koukkulavallisen esimerkkijärjestelmän painoksi ilmoitetaan 2800kg aseen kanssa. Kranaatteja tuo tuskin sisältää.

Integration module and weapon (example)
Weight 2800 kg
Crew size: 3-4 (commander, gunner & 1–2 loaders)
Seats for crew members
Integration to vehicle: TWIST-lock (for example)
Modular ammunition storage

Hydrauliikanvaimennusta kehuvat tehokkaaksi ja mahdollistaa asennuksen "lähes minkä tahansa ajoneuvotyypin" päälle.

Recoil system enables integration to almost any type of vehicle



 
Patrian sivuilta löytyi Tremos-brosyyri. https://www.patriagroup.com/download/patria-tremos

Siellä on kuva 120mm Tremosista (mielestäni) 4x4 Sisu A2045 lavalla. Koukkulavallisen esimerkkijärjestelmän painoksi ilmoitetaan 2800kg aseen kanssa. Kranaatteja tuo tuskin sisältää.



Hydrauliikanvaimennusta kehuvat tehokkaaksi ja mahdollistaa asennuksen "lähes minkä tahansa ajoneuvotyypin" päälle.





Miehistö mukaan lukien niin jää useampi satakiloa vielä ammuksille jos ajatellaan Famos ajoneuvoa.
 
Miehistö mukaan lukien niin jää useampi satakiloa vielä ammuksille jos ajatellaan Famos ajoneuvoa.
Yksi isku painaa karkeasti parisataa kiloa per raskas heitin.
 
Voihan olla että Famokseen asennettava järjestelmä olisi kevyempi kuin tuo esimerkki tapaus, ei tarvii ainakaan noita suojakaiteita.
Eikä sitä lavaakaan. Vaikea kyllä uskoa, että Famousia ei olisi tässä samanaikaisessa kehitystyössä huomioitu.
 
Patrian sivuilta löytyi Tremos-brosyyri. https://www.patriagroup.com/download/patria-tremos

Siellä on kuva 120mm Tremosista (mielestäni) 4x4 Sisu A2045 lavalla. Koukkulavallisen esimerkkijärjestelmän painoksi ilmoitetaan 2800kg aseen kanssa. Kranaatteja tuo tuskin sisältää.



Hydrauliikanvaimennusta kehuvat tehokkaaksi ja mahdollistaa asennuksen "lähes minkä tahansa ajoneuvotyypin" päälle.





Tämä on aika mielenkiintoinen konsepti ja osoittaa sitä kuuluisaa boksin ulkopuolelta ajattelua: puolustusvoimilla ongelmana on ollut perinteisen KRH:n huono liikkuvuus ja taistelunkesto. Toisaalta heittimiä on pitkälti toista tuhatta, jos 81-milliset laskee mukaan ja niitä ei ole varaa korvata kuin murto-osalta esimerkiksi Nemo-heittimillä. Tässä konseptissa pystytään hyödyntämään kalleimmat osat vanhoista heittimistä ja itse Tremos-häkkyrä ei todennäköisesti maksa mansikoita.

Mitä muuten veikkaatte Tremoksen hinnaksi siinä vaiheessa, kun Patria on päässyt varsinaiseen sarjatuotantoon?
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top