Kranaatinheittimistö

Toki vanha projekti, en tiedä jos se on käytössä?

Lockheed Martin Defense System is the programme leader for the TMUAS, which has been developed as a private venture specifically for the export market and is responsible for systems integration, fire control and 120 mm mortar ammunition.

tmas_sldkjlk1.jpg


tmas_sldkjlk2.jpg


http://www.army-guide.com/eng/product4610.html
 
BAE Teams With Ray Service to Support Swedish Mjolner Mortar Program

BAE Systems has contracted Czech manufacturer Ray Service to deliver key components for the Swedish vehicle-mounted mortar system known as Mjölner.

BAE Systems was awarded a contract by the Swedish Defence Material Administration in December 2016 for the delivery of 40 of the mortar systems and has now enlisted Ray Service to develop and produce cabling assemblies.

http://www.army-guide.com/eng/article/article.php?forumID=3060
 
Toki vanha projekti, en tiedä jos se on käytössä?

Lockheed Martin Defense System is the programme leader for the TMUAS, which has been developed as a private venture specifically for the export market and is responsible for systems integration, fire control and 120 mm mortar ammunition.

tmas_sldkjlk1.jpg


tmas_sldkjlk2.jpg


http://www.army-guide.com/eng/product4610.html

TMUAS ei ole missään käytössä, projekti kuoli jo 90-luvulla.

Ideahan oli sama kuin Tampella 120 KL:ssä ("Keskeltä Ladattava") 70-luvulta:
upload_2017-5-9_15-59-19.png
 
Mikähän se KeskeltäLadattavaksi kutsutun heittimen idea voisi olla? Olisiko nimi vihje? Vai olisiko kuvasta pääteltävissä jotain?:mad:

Vai voisiko olla jopa sama kuin TMUASissa, johon 120 KL:n osalta juurikin viitattiin;), linkin kun avaa niin vastaus löytyy Londonia taitaville: "The TMUAS tip load 120 mm mortar allows the loading of ammunition for the six-round load-assist magazine into the forward top load section of the barrel. After loading, the round of ammunition is held in place until the tip load barrel is rotated and locked into place with the main barrel. The round then drop fires as in a normal mortar."

Lisävihje, jota voi vertailla edelliseen kuvaan:
upload_2017-5-9_18-28-53.png

Teknisen kuvauksen voi lukea Espacenetin kautta, kun hakee patentin GB1438824.
 
Last edited by a moderator:
Mikähän se KeskeltäLadattavaksi kutsutun heittimen idea voisi olla? Olisiko nimi vihje? Vai olisiko kuvasta pääteltävissä jotain?:mad:

Vai voisiko olla jopa sama kuin TMUASissa, johon 120 KL:n osalta juurikin viitattiin;), linkin kun avaa niin vastaus löytyy Londonia taitaville: "The TMUAS tip load 120 mm mortar allows the loading of ammunition for the six-round load-assist magazine into the forward top load section of the barrel. After loading, the round of ammunition is held in place until the tip load barrel is rotated and locked into place with the main barrel. The round then drop fires as in a normal mortar."

Lisävihje, jota voi vertailla edelliseen kuvaan:
Katso liite: 14537

Teknisen kuvauksen voi lukea Espacenetin kautta, kun hakee patentin GB1438824.

Eiköhän jokaiselle ole selvää, mitä keskeltä ladattava tarkoittaa? Olettaisin että Peelo tarkoitti, että mikä sen pointti oli. TMUASin idea oli helppo mieltää, mutta mitä Tampellalla haettiin?
 
Elbit_Systems_will_presents_its_Spear_MK2_mortar_system_at_Israeli_defence_exhibition_640_001.jpg


Elbit Systems will present its latest version of the Spear mortar system – Spear MK2 – at the International Land Warfare and Logistics Conference in Latrun, Israel (May 16-18). The Spear MK2, an upgraded version of the operationally proven Spear mortar system, is a 120 mm fully autonomous modular mortar system.
http://www.armyrecognition.com/may_...nts_its_spear_mk2_mortar_system_81505172.html

The Spear’s latest version has a high recoil reduction capability, while not affecting the Cardom mortar system and the Spear’s well known effectiveness. The mortar system is easily installed on a variety of lightweight combat vehicles allowing agility and performance of tactical operations.

The upgraded system provides improved situational awareness, wider area coverage, quick deployment and has autonomous or manual activation requiring only two-three crew members. The mortar system is deployed and operational within only sixty seconds, equipped with a command and control system providing battlefield management and situational awareness capabilities, fire missions’ prioritization and monitoring of personnel assignments.
 
Täysin autonominen, mutta miksi se sitten on ollut pakko asentaa suoraan ajoneuvoon? Nyt tuo täysin autonominen heitin ei voi jäädä paikalleen odottamaan, kun miehistö käy takalinjassa kahvilla ja ammustäydennyksellä! Mutta eiköhän nuo pyydettäessä asentaisi tuon konttiin.

Ihan mutuna, ajoneuvon moottori tuottaa tarvittavan "voiman" järjestelmälle. Kontissa tarvittaisiin oma erillinen voimakone.
 
Täysin autonominen, mutta miksi se sitten on ollut pakko asentaa suoraan ajoneuvoon? Nyt tuo täysin autonominen heitin ei voi jäädä paikalleen odottamaan, kun miehistö käy takalinjassa kahvilla ja ammustäydennyksellä! Mutta eiköhän nuo pyydettäessä asentaisi tuon konttiin.

Itse en ainakaan näe automaattilataajaa tai lipasta tms.
 
Ehkä täysi autonomia tässä tarkoittaa sitä että ase tietää paikkansa ja osaa kohdistaa itsenäisesti ihmisen toimiessa ketjussa tulenjohtajan ja lataajan rooleissa. Täysin autonoominen olisi sitten täysin autonoominen, kun tässä yhteydessä se on markkinointi kikka.
 
Tuo on suunniteltu alhaisen rekyylin aseeksi, jotta ase voidaan asentaa kevyellekin alustalle. Jokin konttiasennus käytännössä nollaisi tuon edun ja heikentäisi esimerkiksi ilmakuljetteisuutta.

Kyllä, ase ladataan käsin. Ammussäiliö on matkustamon ja aseen välissä.


http://elbitsystems.com/media/SPEAR.pdf

Muutenkin minusta vaikuttaa siltä, että tällä foorumilla aika monella on jokin konttifetissi... :confused:
 
Tuo on suunniteltu alhaisen rekyylin aseeksi, jotta ase voidaan asentaa kevyellekin alustalle. Jokin konttiasennus käytännössä nollaisi tuon edun ja heikentäisi esimerkiksi ilmakuljetteisuutta.

Kyllä, ase ladataan käsin. Ammussäiliö on matkustamon ja aseen välissä.


http://elbitsystems.com/media/SPEAR.pdf

Muutenkin minusta vaikuttaa siltä, että tällä foorumilla aika monella on jokin konttifetissi... :confused:


Tietenkään tuota ei voisi asettaa kevyen ajoneuvon kyytiin, jos se on asennettuna konttialustalle. Ja ilmakuljetteisuus on meidän kannalta irrelevanttia, koska milläpä me niitä ajoneuvoja kuskattaisiin.

Ja ei niissä konteissa ole mitään fetissiä, kontit vaan on niin käteviä logistisesti.
 
Back
Top