Itse olen parilla muulla some-alustalla seurannut sotahullujen fantasioivan ja runkkaavan ringissä siitä, kuinka tässä operaatiossa on "varmasti kyse venäläisten tiedustelijoiden ja sotilaiden tukikohdan ratsaamisesta strategisesti merkittävän laivaväylän vieressä".
Jos kyse ei voi olla esimerkiksi Danske bankin Viron konttorin suureen rahanpesuskandaaliin liittyvästä kovan luokan ammattirikollisuudesta niin mistä muusta voisi olla kyse?
Olen aikaisemmin esittänyt kysymyksen jonka esitän uudelleen. Miksi ihmeessä venäläiset hilloaisivat sotilaallisesti ja strategisesti merkittävää materiaalia tai majoittaisivat henkilöstöä kiinteistöihin,
jotka ovat jo vuosien ajan olleet venäläisomistuksessa avoimesti ja jota mediakin on jo tutkinut?
Kun samaa aikaan, voisi käyttää helposti suomalaisia bulvaaneja, yrityksiä tai yksityishenkilöitä, ja kätkeä tavaraa paljon vaikeammin maalitettaviin kohteisiin kuten asuinhuoneistoihin, varastoihin, liiketiloihin tai vaikka ajoneuvoihin joita tästä maasta löytyy pilvin pimein. Uskon että jos tässä maassa on jemmassa strategisesti merkittävää materiaalia ja henkilöstöä, se on jemmassa paljon paremmissa paikoissa kun avoimesti jo vuosia venäläisomistuksessa olleissa kiinteistöissä kuten Airiston Helmen omistuksissa.
Edelleenkin, paras kätkö on edelleenkin se jota etsijä ei osaa tunnistaa mahdolliseksi kätköksi. Tämä ei päde avoimiin venäläisomistuksiin.
Avointen venäläisomistusten sotilaallinen funktio voi kyllä olla jokin muu, mutta tuskin mikään tärkeän henkilöstön tai materiaalin majoittaminen tai varastointi.
Tavaraa voidaan myös esimerkiksi välivarastoida vaikka Baltiaan josta se voidaan siirtää muutamankin päivän varoitusajalla suomeen autolautoilla. Tai vaikka Ruotsiin, josta pääsee maitse ajamaan maahan niin halutessaan, ilman aikatauluja tai rajavalvontaa 24/7/365. Tällöin varastointi on pitkälti suomen viranomaisten ulottumattomissa.