KRP operaatio Turun saaristossa

Minä en rahasta kovin ymmärrä, mutta eikös mittava rahanpesukin vaadi hieman enemmän liikevaihtoa vai riittääkö pelkkä omistusten hankinta?

Mikäli omistusten hankinnassa käytettäviä rahoja ei voida näyttää laillisiksi rahoiksi niin kyse on rahanpesusta.
 
Hesarin kommenttipalstalta. Lähinnä kirjoituksen lopputeksti mielenkiintoinen.
Eikös tämä ole se sama firma, jonka laituriin sen venäläiset omistajat ostivat entisiä Suomen laivaston käyttämiä aluksia, ja joihin jätettiin suomalaiset tunnukset ja maalaukset siten, että niillä pystyi erehdyttämään sivustakatsojan luulemaan, että sotalaiva on yhä Suomen laivaston käytössä ?

Korjatkaa jos muistan väärin, mutta alueelle rakennettiin myös helikopterille laskeutumispaikka ja kopteriliikenne Pietarin ja Airiston välillä oli vilkasta. -Erikoiseksi asetelman teki se, että tältä paikalta lentää Nesteen öljynjalostamolle, Turun satamaan ja presidentin kesäasunnolle muutamissa minuuteissa. Kaukana ei siis ole ajatus siitä, että kyseessä on ollut myös Venäjän turvallisuusviranomaisten (FSB) operaatio, jolla saattaa olla valmius taloudellisten tehtävien lisäksi myös sotilaalliseen käyttötarkoitukseen kriisitilanteessa.

Jos kohde on juuri se minkä luulen sen olevan, minullakin liittyy siihen oma kokemukseni: Menin ko. paikalle käymään jokunen vuosi sitten sen saatua venäläiset omistajat, ja vastaani käveli sen sortin venäjää puhuvia lyhythiuksisia hormonibroilereita maastopuvuissaan, että käännyin miellläni kannoillani takaisin ja olin tyytyväinen, että pääsin ylipäätään paikalta pois omin jaloin.
 
Toimittaja kertoo: Kymmenen vuotta Airiston Helmeä - väyläkauppojen kannoilla saaristomerellä
Tänään klo 21:52
Venäläisten hallinnoima yritys onnistui ujuttautumaan kummallisen kivuttomasti Suomen turvallisuuden ydinalueille, kirjoittaa vuosien saatossa useita juttuja kohun keskellä olevasta Airiston Helmestä ja venäläisten muista maakaupoista Suomessa kirjoittanut toimittaja Tuula Malin.

On vuosi 2008. Saan vihjeen saaristomerellä kiinteistökaupoilla häärivistä venäläisistä. Alkutiedon mukaan kiinteistöjä on haalittu venäläisomistukseen Paraisilta sekä merialueilta Turun ja Naantalin edustalta.
1dfde1c2d6c47513c1d8b7bdd3f270c5c3a8637cdd5309e8182ad05933ca13eb.jpg

1dfde1c2d6c47513c1d8b7bdd3f270c5c3a8637cdd5309e8182ad05933ca13eb.jpg


Lähden liikkeelle julkisen asiakirja-aineiston avulla.Kaivan käsiini rekisterimerkintöjä, kauppakirjoja, lainhuutotodistuksia, lupa- ja päätösasiakirjoja, tietoja yrityksestä ja sen vastuuhenkilöistä. Käymme kuvaajan kanssa haastattelemassa virkamiehiä Turussa ja Paraisilla.Tapaamme venäläisomistajan suomalaisia apuvoimia:kirjanpitäjiä, kiinteistöjen huoltohenkilöstöä ja yhtiön muuta alusväkeä.

Keskustelen yhtiön vastuuhenkilöiden kanssa. Käymme jututtamassa saaristolaisia ja Paraisilla sijaitsevan mannerkiinteistön naapurustoa.

Hatara kuva kokonaisuudesta alkaa hahmottua. Suomeen rekisteröity Airiston Helmi operoi kaikessa rauhassa Suomen suvereniteettia varmistavilla, strategisesti tärkeillä merialueilla.

Venäläisomisteinen yritys on napsinut ja napsii yhä edelleen saaria Suomen puolustuksen ja huoltovarmuuden kannalta merkittävistä kohteista Turun edustalta, keskeisten syvävesiväylien varrelta.

Selviää, että venäläisille on irronnut ja irtoaa yhä edelleen poikkeuslupia kummallisen kivuttomasti. Toisin kuin muut saaristokiinteistöjen omistajat, Airiston Helmi pääsee ruoppaamaan väylille avautuvia rantojaan. Yritys saa rakentaa kiinteistöilleen massiivisia laitureita, helikoptereiden laskeutumisalustoja ja kallioon louhittavia suojatiloja.Venäläissaarille vedetään merenalaisia voimavirta- ja tietoliikennekaapeleita.Syväsukelluksia toteutetaan lupaa kysymättä, kenellekään etukäteen ilmoittamatta.

Meno saaristomerellä vaikutti jo lähtöön huolestuttavan holtittomalta. Venäläisten hallinnoima yritys oli onnistunut ujuttautumaan kumallisen kivuttomasti Suomen turvallisuuden ydinalueille, Suomeen johtavien syvävesiväylien varrelle, Merivoimien hallinnoimien tutkien ja miinavarastojen tuntumaan.

Jatkoin seurantaa. Vuosien varrella selvisi, että strategisten kiinteistökohteiden lisäksi Airiston Helmeä kiinnosti myös Suomen puolustusvoimien aluskalusto.Yritys napsi nimiinsä matkailuhankkeen varjolla paitsi saaria myös sotilasaluksia.

Aluksiin päästiin käsiksi suomalaisten välikäsien suosiollisella avustuksella. Varustamojätti Alfons Håkansin omistaja-toimitusjohtaja Joakim Håkans oli välittänyt muina miehinä Merivoimien materiaalilaitokselta ostamansa miinalaivat venäläisostajille Suomen armeijan numerotunnuksissa, nimissä ja väreissä.

Airiston Helmi on voinut toimia vuodesta toiseen tehokkaasti paikallis- ja aluehallinnon hyväksyvän katseen alla.Virkamiehet ovat tienneet, vaan eivät puuttuneet.Kaavamääräysten vastaisia järeitä laitureita, valtavia ruoppauksia, pengerryksiä, helikopterikenttiä, massiivisia varastoja ja muuta normaalista saaristorakentamisesta poikkeavaa rakennuskantaa on perusteltu matkailubisneksellä, joka ei kuitenkaan ole toteutunut millään tavalla missään vaiheessa.

Airiston Helmi on onnistunut kymmenen vuoden ajanjaksolla uimaan Suomen selustaan matkailuhankkeen nimissä kiitettävän tehokkaasti.Saaristomatkailuhanke on ollut sumuverho, joka tarjosi oivan suojan Venäjän etupiiripolitiikan mukaisten toimien toteuttamiselle Suomen maaperällä.

Olen tehnyt kymmenen vuoden aikana Airiston Helmestä useita juttuja eri tiedotusvälineille. Olen ollut yhteydessä lukuisiin keskeisiin poliitikkoihin, tavannut kansanedustajia sekä ministereitä.Olemme vierailleet kuvaajien kanssa eduskunnassa, puolustusministeriössä, pääesikunnassa ja KRP:n pääkonttorissa Vantaalla.

Tietoa on ollut, toimenpiteitä vähemmän. Poliitikot ovat jauhaneet vuodesta toiseen ponnetonta vaatimustaan kaupankäynnin vastavuoroisuudesta. On luvattu puuttua, viedä viestiä Venäjälle.Vuodet ovat vaihtuneet, viestit jääneet ilmaan roikkumaan.

Syyskuussa 2018 alkoi vihdoin tapahtua. Isänmaanystävälle on ollut ilo ja riemu seurata KRP:n, Verohallinnon ja Rajavartiolaitoksen yhteisoperaatiota Airiston Helmen kohteissa Paraisilla ja saaristomerellä. Turvallisuuden tuottaminen on tekoja. Vatvomista ja vatulointia, puheita ja tyhjiä lupauksia on kuultu riittämiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/ea9096b3-1abf-4983-a590-75dfd9c8a15d_u0.shtml
 
Korjatkaa jos muistan väärin, mutta alueelle rakennettiin myös helikopterille laskeutumispaikka ja kopteriliikenne Pietarin ja Airiston välillä oli vilkasta. -Erikoiseksi asetelman teki se, että tältä paikalta lentää Nesteen öljynjalostamolle, Turun satamaan ja presidentin kesäasunnolle muutamissa minuuteissa. Kaukana ei siis ole ajatus siitä, että kyseessä on ollut myös Venäjän turvallisuusviranomaisten (FSB) operaatio, jolla saattaa olla valmius taloudellisten tehtävien lisäksi myös sotilaalliseen käyttötarkoitukseen kriisitilanteessa.

Kieltämättä herkullinen ja mielenkiintoinen asetelma. Mutta pitää muistaa, että spioonit ja sabotöörit tuskin rakennettua kopterikenttää tihutöihinsä tarvitsevat. Sillä hetkellä kun koptereita tarvitsisivat ja manööverin aikoisivat suorittaa, niin melkein mitä tahansa plänttiä voisivat hyväksikäyttää. Siviiliviranomaisten kopteritkin kun laskeutuvat vaikka mille 50x50m pläntille halutessaan niin miksi silloin erikseen rakentaa helposti maalitettavaa ja tarkkailtavaa kopterikenttää joka paljastaisi aikeet, kun iso parkkipaikka tai vaikka nurmiplatta ajaisi saman asian tontilla? :unsure:
 
HS lainaus:
Sattumoisin (?) Venäjä on ilmoittanut estäneensä 17 irakilaisen tulon Viipurin kautta laittomasti Suomeen. Ok, kiitos vaan, jos oli vilpitöntä naapuriapua. Jotenkin vain tulee mieleen, että tällaisilla uutisilla pidetään suomalaiset varpaillaan: 'miettikääpä, jos haluaisimme rajan alkavan vuotaa'.
 
Selviää, että venäläisille on irronnut ja irtoaa yhä edelleen poikkeuslupia kummallisen kivuttomasti. Toisin kuin muut saaristokiinteistöjen omistajat, Airiston Helmi pääsee ruoppaamaan väylille avautuvia rantojaan. Yritys saa rakentaa kiinteistöilleen massiivisia laitureita, helikoptereiden laskeutumisalustoja ja kallioon louhittavia suojatiloja.Venäläissaarille vedetään merenalaisia voimavirta- ja tietoliikennekaapeleita.Syväsukelluksia toteutetaan lupaa kysymättä, kenellekään etukäteen ilmoittamatta.

Kiitos Hansai linkistä. Tämä jos mikä on erityisen mielenkiintoista ja huolestuttavaa. Suojatilat, tieto- ja voimavirtakaapelit sekä massiiviset laiturit. :unsure:

Sen ymmärrän että ökyrikas mafioso tarvitsee kopterikenttää, mutta että kallioon louhittava suojatila sekä voimavirta- ja tietoliikennekaapelit kuullostavat vähän erikoiselta. Olettaen että kyse ei ole normaalista valokaapelista ja että kaapelit johtavat suojatilaan itsessään.
 
Ja mitäs luulet, kuka miten tuota lentokieltoaluetta valvotaan? Vanhempi konstaapeli Miettinen käskyttää lentokonetta maasta? PV on lukuisissa viranomaisten suorituskyvyissä se ainoa suorituskyvyn omaaja tässä maassa.
Tai sitten käytetään vartiolaiva turvan 3D-tutkaa joka on parkissa alueen lähettyvillä. Toki tilannekuvaa voi täydentää merivoimienkin kyvyllä. Tai käyttää kaupallisia tutkia tai sitten Ilmavoimien
 
En jaksa uskoa, että Venäjä olisi niin pöljä, että jemmaisi rynnäkkökiväärejä piiloon(kun vaihtoehtona on vähemmän huomiota herättävät metsästysaseet jne..) tai jos piilottaa, niin piilo on niin kehno että se paljastuu hetimiten. Jos ajatellaan ihan tavallista omakotitaloa, sinne voi piilottaa melkoisen arsenaalin, niin että löytäminen vaatii koko talon purkamista perustuksia myöten.
///
Tuo murhainfon "tiedottaja" on jo saanut bannit kyseisellä foorumilla.

Sitäpaitsi Airiston Helmihän rakennutti helikopterikentät saariinsa ja Venäjä on vähän aikaa sitten juuri harjoitellut Suursaaressa joukkojen kuljettamista saareen helikopterilla, joten eiköhän ne AK:t kulje tarvittaessa mukana paikalle. Sen sijaan vakoilulaitteistoa ja isompaa häirintäkalustoa voisin kuvitella paikalle siirretyn jo hyvissä ajoin
 
Ja mitäs luulet, kuka miten tuota lentokieltoaluetta valvotaan? Vanhempi konstaapeli Miettinen käskyttää lentokonetta maasta? PV on lukuisissa viranomaisten suorituskyvyissä se ainoa suorituskyvyn omaaja tässä maassa.
Niin ja kylllä sitä jokin vanhempi konstaapeli tai viskaali käskyttää saadun tilannekuvan perusteella. Ei ilmavoimat tai vastaavat. Eriasia jos on kyse ilmatilaloukkauksesta tai merialueen loukkauksesta.
 
Valvontaan ku
Tai sitten käytetään vartiolaiva turvan 3D-tutkaa joka on parkissa alueen lähettyvillä. Toki tilannekuvaa voi täydentää merivoimienkin kyvyllä. Tai käyttää kaupallisia tutkia tai sitten Ilmavoimien
Valvontaan kuuluu myös kyky puuttua alueelle tulevan lentolaitteen toimintaan. Sitä nyt poliisilla ja rajalla on vähän vähemmän. Ja ei, Super Puma tai Dornier eivät ole siihen soveltuvia alustoja.
 
Aluksiin päästiin käsiksi suomalaisten välikäsien suosiollisella avustuksella. Varustamojätti Alfons Håkansin omistaja-toimitusjohtaja Joakim Håkans oli välittänyt muina miehinä Merivoimien materiaalilaitokselta ostamansa miinalaivat venäläisostajille Suomen armeijan numerotunnuksissa, nimissä ja väreissä.

:D

Jotenkin tuntuu että tälle merivoimien entisten alusten ostamiselle on annettu vähän turhan paljon painoarvoa - Kala ja Kampela eivät ole mitään ohjusveneitä vaan ennemminkin hitaita moottoroituja proomuja.
 
Kieltämättä herkullinen ja mielenkiintoinen asetelma. Mutta pitää muistaa, että spioonit ja sabotöörit tuskin rakennettua kopterikenttää tihutöihinsä tarvitsevat. Sillä hetkellä kun koptereita tarvitsisivat ja manööverin aikoisivat suorittaa, niin melkein mitä tahansa plänttiä voisivat hyväksikäyttää. Siviiliviranomaisten kopteritkin kun laskeutuvat vaikka mille 50x50m pläntille halutessaan niin miksi silloin erikseen rakentaa helposti maalitettavaa ja tarkkailtavaa kopterikenttää joka paljastaisi aikeet, kun iso parkkipaikka tai vaikka nurmiplatta ajaisi saman asian tontilla? :unsure:

Rutiininomaisilla toistuvilla helikopterilennoilla kyllästetään. Ketään ei jaksa enää kolmen vuoden jälkeen kiinnostaa kenen kopteri ja mihin se menee. Kun on kyllästetty niin sen jälkeen voidaa tehdä mitä vaan kenenkään reagoimatta ajoissa. Ihan sama kyllästäminen pätee kaikkeen ryssien tekemisiin rauhan ja sodan aikana.
 
Back
Top