Olisko niin että postille on tullut aina rahaa siitä kuuluisasta taikaseinästä. Kekkoslovakiassa se vielä toimi. Nyt kun joutuvat kilpailemaan oikeassa maailmassa niin homma ei enää toimikkaan.
No ei se nyt ihan noin ole. Posti tahkoo edelleen kohtuullista tulosta, etenkin kirjepuolella. Edelleenkin käsitellään sesongista riippuen jopa 10 milj. kirjettä päivässä. Taas ollaan tekemässä miljoonien investoinnit kirjekoneisiin. Siis sille puolelle, jonka pitäisi kuolla olemattomiin vuosikymmenen loppuun mennessä. Tämä ei taida kovinkaan monelle olla selvää, kun lukee kommenttiosioita uutisista. Puhutaan "taas tuhlataan veronmaksajien rahoja". Posti ei käytä pennin jeniä yhteiskunnan rahoja, se toimii täysin oman liikevaihtonsa turvin.
Tässä piilee se puhallus. Mantrahan on ollut jo jonkun aikaa "postimerkillisten kirjeiden" väheneminen. Yrityspostia menee silti valtavat määrät, on firmojen, yritysten ja sen sellaisten laskuja, markkinointimateriaalia jne. Sitten on valtion laitosten, KELAn ja sairaaloiden kirjeet. You name it, tulee niitä teillekin. Yhdelläkään toimijalla ei ole sellaista infraa, jolla voitaisiin kerätä, lajitella ja kuljettaa tuollainen määrä lähetyksiä vuorokaudessa. Hommat tehdään hyvin asiakaslähtöisesti, siis ihan oikeasti. Se asiakas vaan ei ole enään kirjeen vastaanottaja tai verkkokaupasta paketin tilannut kuluttaja. Asiakas on se suuri verkkokauppatoimija tai Enfon tapainen laskuja ja muuta materiaalia yrityksille printtaava painotalo. Posti saa edelleen siitä kirjeestä rahansa, ketjun lopusta osia poistamalla saadaan vain sitä rahaa enemmän. Eli jakelu ollaan karsimassa prosessista kokonaan pois postin osalta, hyvin todennäköisesti se hoidetaan samalla lailla kuin postin liikeverkoston karsiminen. Annetaan amatöörien hoidettavaksi huonolla tai jopa surkealla korvauksella. Asiakkaalta tavara haetaan vaikka täysperävaunurekalla, se on sitten postille yksi paskan hailee mistä ja koska kansalainen lehtensä, kirjeensä ja pakettinsa hakee.
Pakettien osalta monella on tästä jo varmasti kokemusta. Jopa melko isoista kaupungeista on lopetettu postin omat toimipisteet. Mukaan lukien oman kotikaupunkini posti, joka oli melkoisen vilkas ja volyymeiltaan suuri. Vei todella pitkän aikaa löytää toiminnalle jatkajaa eli. ns asiamiespostia. Eräs liike sen sitten otti hoitaakseen, koko hommasta tuli pienimuotoinen katastrofi. Samalla pitäisi hoitaa oman liikkeen kassajonot ja pakettiaan hakevien ihmisten jono. Tilat ovat niin pienet, että osa lähetyksistä on pakko jättää lajittelukeskukseen odottamaan. Sama smart post automaattien osalta. Korvaus asiamiespostitoiminnasta on yleensä niin mitätön, ettei sillä palkata väkeä tuota hoitamaan. Ja kuluttaja- asiakas kärsii. Tätä samaa mallia ollaan nyt ulottamassa jakelupuolelle, arvatkaa vaan löytyykö toiminnalle tekijöitä kirjejakelun puolella? Bernerhän fantasioi taksien hoitavan tuon oman liiketoimintansa ohella. No joo, kuinkahan moni taksitoimija tuhlaa 8h ja satoja kilometrejä päivässä ajaen laatikoilta laatikolle surkealla korvauksella kun olisi se omakin ydinliiketoiminta hoidettavana? On näkyvissä pieniä merkkejä, että pakettien toimitusaikojakin aiotaan pidentää. Kirjeiden osaltahan se menee pian niin, että siihen saa mennä jopa viikko prosessissa. Paketti- ja logistiikkapuolella postilla on sellaisia kilpailijoita, että tuollainen liike väistämättä on oman haudan kaivamista.
Mistä tämä kaikki sitten johtuu?
Omistajan tahdosta. Alkuvuodesta tästä pidettiin infoakin. Viesti oli täysin selvä, omistaja haluaa sen ja sen verran voittoa, pääoman tuottoa jne. Keinotkin ovat sitten sen mukaisia. Vuoden takaisista TES- neuvotteluista alkaen on tapahtunut kaikkea kummallista. Posti mm. vaati työntekijöitä ilmoittamaan mahdolliset osake- ja rahasto- omistuksensa työnantajalle. Jos halusi tehdä kahta työtä, niin tähän pitäisi pyytää aina postin lupa. Siis siinäkin tapauksessa, että toinen työ ei ole kilpailevaa toimintaa. Mm. moottoriajoneuvoja myyvässä yrityksessä työskentely aiheutti riidan yhden työntekijä osalta, oli kuulemma kilpailevaa toimintaa postin kanssa!
Nyt on jonkun verran mediaankin löytänyt tiensä erilaisia tarinoita rakkaan työnantajani toiminnasta. Savon sanomien tällä viikolla julkaistu juttu laukaisi jonkinlaisen kriisin postin johdossa.
http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Postin-työntekijä-jakeluongelmista-Johdon-linja-on-päätön-ja-poukkoileva/891909
Tuosta alkuviikolla pidetyn infon viesti oli selvä: Postin ongelmista kertominen mediassa tai somessa johtaa välittömiin "toimenpiteisiin". Otti ilmeisen koville, kun jo päällikkötason henkilökin kertoo vain ja ainoastaan totuuden.
Kansalaisten olisi syytä alkaa heräilemään. Lähestulkoon kaikki ei ole vielä digitaalisesti hoidettavissa ja aika monen erilaisen paperisen dokumentin myöhästymisellä voi olla suuret vaikutukset jokapäiväiseen elämään.