KSML: Posti haluaisi jakaa kirjeet ja sanomalehdet vain kolmesti viikossa

Tulisiko liikekannalepanomääräykset toimittaa perille jatkossa

  • a) postitse (jos jaetaan viisi tai vain kolme kertaa viikossa)

    Ääniä: 2 8.3%
  • b) postitse ja puhelimitse (jos posti jaetaan vain viisi tai kolme kertaa viikossa)

    Ääniä: 14 58.3%
  • c) sähköpostitse (vaikkei sähkpostin toiminnasta ole varmuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 0 0.0%
  • d) tekstiviestillä (vaikkei matkapuheliverkon toiminnasta ole vamuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 2 8.3%
  • e) puhelimitse (vaikkei matkapuheliverkon toiminnasta ole vamuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 0 0.0%
  • f) sanomalehdessä yleisenä kuulutuksena (vaikkei lehtien toiminnasta ole varmuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 1 4.2%
  • g) henkilökohtaisena (lähetin) tuomana viestinä

    Ääniä: 2 8.3%
  • h) jotenkin muuten

    Ääniä: 3 12.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    24
Posti -> Itella -> posti -> talotaikurit?

Ja tänään ei ole aprillipäivä...

Yle: Posti harkitsee seuraavaksi haravointia ja lumenluontia - myös elintarvikkeiden kuljetukset laajenevat
Talous11:22Henrik Schäfer
Posti on tyytyväinen nurmikonleikkuupalvelun kysyntään. Asiakkaita on ollut joitakin satoja kuukaudessa, kertoo Yle.

Posti aikoo tämän kesän kokemusten pohjalta jatkaa ja mahdollisesti myös laajentaa palveluitaan pihojen hoidossa, kertoo Yle.

Nurmikonleikkuuta postilta on tilannut satoja asiakkaita kuukaudessa. Usein asiakkaana ovat olleet keski-ikäiset henkilöt, jotka ovat järjestäneet palvelun iäkkäille vanhemmilleen.

Seuraavaksi harkitaan uusia kausiluontoisia palveluita: haravointia ja lumenluontia.

Posti on myös tarjonnut lomapalvelua, joka on tarkoittanut esimerkiksi kukkien kastelua asukkaan ollessa poissa kotoa. Tämän palvelun jatko on vielä auki.

Posti on myös laajentamassa elintarvikelogistiikan alalla. Se osti keskiviikkona Veine -nimisen yhtiön, jonka merkittävimpiä asiakkaita ovat kaupan keskusliikkeet ja elintarviketeollisuus.

Ylen uutinen
 
:)
Lisää tehtäviä postille. Kuulostaa rovaniemeläisistä varmasti tosi hyvältä. Kaupungin alueella on kaupunginosia, joihin posti tulee jo nyt "alle kolme kertaa viikossa". Ei kuulema oikein kiva, etenkään paperi-Hesarin tilaajille. Myös sairaalan kutsut hoitoihin tulevat joskus aika lyhyellä varoitusajalla, eikä kuulema ole hirveän kiva, kun vaikkapa 0,5 vuotta odotettu leikkaus jääkin väliin, kun kutsu ei tullutkaan ajallaan. Tämä tosin liittyy enemmänkin postin hukkumiseen, jota tuntuu Rovaniemellä esiintyvän jonkin verran.

Itsellä ei ole mitään valittamista. Tänne haja-asutusalueelle posti tulee arkipäivittäin (vaikka jakeluaika muuttuikin 0900:stä n. 1400:aan). Tosin niitäkin haja-asutusalueita on, joilla on ongelmia.
 
Itsellä ei ole mitään valittamista. Tänne haja-asutusalueelle posti tulee arkipäivittäin (vaikka jakeluaika muuttuikin 0900:stä n. 1400:aan). Tosin niitäkin haja-asutusalueita on, joilla on ongelmia.

Itsellä ei myöskään valittamista ja asun haja-asutusalueella kaupungissa, suuren kaupungin kupeessa. Pieni taistelu jouduttiin käymään tosin postilaatikon sijainnista. Meinasivat siirrättää sen reilun 300m kauemmaksi ja nostin tuosta äläkän. Tuossa oli joku sääntö että matkan pitää olla postilaatikko ryppääseen alle 300m. Saimme asian sovittua ja saimme naapurin kanssa oman "ryppään" tuohon oman portin vastapäätä.
 
Tosi mukava on kyllä vastaanottaa perintälaskua laskusta jota ei ole ylipäänsä saanu. Postin vastaus oli vaan "ei me mitään hukata", aha.
 
Taitaa alkaa laskujen muutos digitaaliseksi kiihtyä entisestään...

Korkein oikeus: Elisan 1,90 euron maksu paperilaskusta ei ole kohtuuton
Talouselämä16.8. 09:05

Korkein oikeus on antanut tiistaina ratkaisunsa kuluttaja-asiamiehen ja Elisanväliseen riita-asiaan, joka koski puhelinliittymäsopimuksissa ollutta paperilaskutuksen maksullisuutta koskevaa sopimusehtoa.

Ehdon mukaan kuluttaja saattoi valita laskun toimitustavoista kohdan, jossa toimitustavaksi oli merkitty paperilasku (maksullinen palvelu, 1,90 euroa/kk/lasku).

KKO katsoo tuomiossaan, ettei maksuehtoa ja laskuista perittyä maksua ollut pidettävä kohtuuttomina.

Tuomiollaan KKO kumosi markkinaoikeuden päätöksen, jolla Elisaa oli kielletty sakon uhalla käyttämästä ehtoa puhelinliittymäsopimuksissaan.

Markkinaoikeus ei ollut hyväksynyt kuluttaja-asiamiehen vaatimusta maksuehdon poistamisesta kokonaisuudessaan, vaan oli määritellyt kiellon koskevaksi 1,90 euroa tai sitä suurempia veloituksia paperilaskua kohden.

KKO totesi ratkaisussaan, että muualla lainsäädännössä on hyväksytty paperi- ja e-laskun mahdollinen hintaero. Elisalla oli tarjolla useita eri laskutustapoja, joista ainoastaan paperilasku oli maksullinen. Kuluttajalla oli liittymäsopimusta tehdessään mahdollisuus valita laskutustapa. Kunkin laskutustavan kohdalla oli selkeästi ilmoitettu sen hinta. Lisäksi asiakkailla, joilla ei ollut mahdollisuutta käyttää internetiä, oli ollut mahdollisuus saada laskun maksamiseen tarvittavat tiedot tekstiviestinä.

Maksuttoman sähköisen laskutuksen taustalla voitiin KKO:n mukaan nähdä hyväksyttäviä tavoitteita, kuten ympäristön suojeleminen, tietoyhteiskunnan edistäminen sekä kustannusten minimoiminen.

Lisäksi paperilaskuja koskevien maksujen kieltämisen katsottiin saattavan aiheuttaa sen, että kustannukset siirrettäisiin muiden viestintäpalvelujen hintoihin. Tällöin kustannukset tulisivat osaltaan niidenkin kuluttajien maksettavaksi, jotka ovat valinneet vähemmän kustannuksia aiheuttavan laskutustavan, toteaa KKO.
 
AL: Postinkantajat alkavat kasata huonekaluja
19.8.2016 08:52
Visurin mukaan huonekalujen ja kodinkoneiden jakelu on kasvava ja kilpailtu palvelu.

Aiemmin Posti on kertonut muun muassa alkavansa leikata ruohoa, kun perinteisen postin kantomäärät pienenevät.

– Huonekalujen ostajat eivät enää hae peräkärryllä itse ostoksiaan, vaan he haluavat uudet huonekalut kotiin toimitettuna. Kuljetuksen lisäksi teemme myös pienimuotoisia kasauksia ja otamme vanhat huonekalut tai kylmäkoneet kierrätykseen, Postin Pirkanmaa-Satakunnan aluepäällikkö Veijo Visuri sanoo Aamulehdelle.

Visurin mukaan huonekalujen ja kodinkoneiden jakelu on kasvava ja kilpailtu palvelu.
 
AL: Postinkantajat alkavat kasata huonekaluja
19.8.2016 08:52
Visurin mukaan huonekalujen ja kodinkoneiden jakelu on kasvava ja kilpailtu palvelu.

Aiemmin Posti on kertonut muun muassa alkavansa leikata ruohoa, kun perinteisen postin kantomäärät pienenevät.

– Huonekalujen ostajat eivät enää hae peräkärryllä itse ostoksiaan, vaan he haluavat uudet huonekalut kotiin toimitettuna. Kuljetuksen lisäksi teemme myös pienimuotoisia kasauksia ja otamme vanhat huonekalut tai kylmäkoneet kierrätykseen, Postin Pirkanmaa-Satakunnan aluepäällikkö Veijo Visuri sanoo Aamulehdelle.

Visurin mukaan huonekalujen ja kodinkoneiden jakelu on kasvava ja kilpailtu palvelu.

Tästä lähtien puljun nimi on varmaan Suomen Huonekalut-Itella?
 
Tänään tapahtui ihme ja sain postin ilmoituksen saapuneesta paketista sähköpostiin. Ihmettelin mistä sähköpostiosoite on päätynyt heidän käsiinsä mutta tuli sitten mieleen että taisin olla lisännyt sen väestörekisterikeskukseen? tms muuton yhteydessä... Viestistä tulee myös nopeasti ilmi että näistä kirjeenä toimitettavista saapumisilmoituksista halutaan päästä nopeasti eroon...

Hyvä asiakas!

Sinulle saapunut lähetys on noudettavissa. Saat tästä lähetyksestä saapumisilmoituksen myös tekstiviestillä, Netpostilla tai kirjeellä. Mikäli ilmoitus tulee kirjeellä, se saapuu arviolta kolmen työpäivän kuluttua.

Voit tarvittaessa tulostaa saapumisilmoituksen kopion, joka on tämän sähköpostin liitteenä. Huomioithan, että liite sisältää yhteystietojasi. Ota saapumisilmoitus mukaan noutaessasi lähetystä. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi.

Lisätietoja www.posti.fi

Ystävällisin terveisin
Posti Oy
 

Uusi ilmiö: Aikakauslehtien tilauksia perutaan lehden myöhästymisen takia


Tämä on juuri se asia mitä Postissa ei vaan hiffata. Kun palvelun kannattavuus huononee, niin ratkaisu on leikata kustannuksia niin että palvelu huononee entisestään, jonka seurauksena ihmiset eivät halua käyttää postia enää senkään vertaa. Postia käytetään jos siihen voi luottaa, mutta jos sen kulku menee satunnaiseksi niin loputkin asiakkaat kaikkoavat.
 
Vertauksena bussiliikenne, asiakkaat vähenee joten korotetaan hinnat jolloin asiakaskato on vielä suurempi.
 
Pikakirje on hyvä konsti LKP:n sattuessa. Postilaatikkoon oli tänään ilmestynyt ilmoitus moisen saapumisesta. Kävin marketin postista kysymässä ja kirjeen voi kuulemma hakea ylihuomenna :mad:

En tiedä mitä kirje pitää sisällään mutta palvelun ostaneen henkilön oletusarvo toimituksen aikajänteestä lienee ollut jotain ihan muuta kuin mitä nyt toteutui. Tähän asiaa palataan vielä...
 
Pikakirje on hyvä konsti LKP:n sattuessa. Postilaatikkoon oli tänään ilmestynyt ilmoitus moisen saapumisesta. Kävin marketin postista kysymässä ja kirjeen voi kuulemma hakea ylihuomenna :mad:

En tiedä mitä kirje pitää sisällään mutta palvelun ostaneen henkilön oletusarvo toimituksen aikajänteestä lienee ollut jotain ihan muuta kuin mitä nyt toteutui. Tähän asiaa palataan vielä...

Oliko ilmoitukseen kirjattu mitään siitä, milloin lähetys on noudettavissa? Onko seurantakoodia? Vaikuttiko siltä, että marketin asiakaspalvelija ei _löytänyt_ lähetystä ja satuili, vai oliko kyseessä "The computer says no" -tyyppinen keissi?
 
:uzi:

:facepalm:

Voehan posti. Mulle on sattunut ihan sama juttu kuin rannarillekin. Mulle luvattiin itse toimitus sentään huomenna, eikä ylihuomenna.
 
Oliko ilmoitukseen kirjattu mitään siitä, milloin lähetys on noudettavissa? Onko seurantakoodia? Vaikuttiko siltä, että marketin asiakaspalvelija ei _löytänyt_ lähetystä ja satuili, vai oliko kyseessä "The computer says no" -tyyppinen keissi?

Käsin täytetty postin lappunen jossa oli vastaanottajan tiedot ja käsin kirjattu koodi. Ei päivämääriä. Ei ollut siis kirjeen osoitelappu vaan postinkantajan tms. täyttämä.

Tyttö naputteli hetken konetta ja kävi kysymässä neuvoa. Ilmoitti milloin ns. pikakirje on noudettavissa ja se oli siinä.
 
:facepalm: Posti, nyt vittu oikeesti.

Yleensä noissa korteissa lukee, että noudettavissa sentään saman päivän aikana ilmotuksesta, tyyliin klo 16 jälkeen, lähipostista.
 
Onhan se jo pidemmän aikaa tullut selväksi että Posti on pelkkä hupiukko jolta vastuullinen postinjako ei enää onnistu. Huippu oli se kun helsinkiläisen talon posti löytyi junasta.
 
Olisko niin että postille on tullut aina rahaa siitä kuuluisasta taikaseinästä. Kekkoslovakiassa se vielä toimi. Nyt kun joutuvat kilpailemaan oikeassa maailmassa niin homma ei enää toimikkaan. LKP määräyksetkin varmaan tulevat pari viikkoa sodan jälkeen..
 
Olisko niin että postille on tullut aina rahaa siitä kuuluisasta taikaseinästä. Kekkoslovakiassa se vielä toimi. Nyt kun joutuvat kilpailemaan oikeassa maailmassa niin homma ei enää toimikkaan. LKP määräyksetkin varmaan tulevat pari viikkoa sodan jälkeen..

Posti on ollut kyvytön taipumaan siihen, että se ottaisi markkinat paremmin haltuunsa sen ydinosaamisalueella. Kun tähän saakka ainoa tapa reagoida on ollut yt-neuvottelut ja työmäärän perskohtainen lisääminen suoritustasolla, niin tähän ollaan tultu.

Nimenmuutos voisi auttaa varmasti?:p
 
Olisko niin että postille on tullut aina rahaa siitä kuuluisasta taikaseinästä. Kekkoslovakiassa se vielä toimi. Nyt kun joutuvat kilpailemaan oikeassa maailmassa niin homma ei enää toimikkaan.

No ei se nyt ihan noin ole. Posti tahkoo edelleen kohtuullista tulosta, etenkin kirjepuolella. Edelleenkin käsitellään sesongista riippuen jopa 10 milj. kirjettä päivässä. Taas ollaan tekemässä miljoonien investoinnit kirjekoneisiin. Siis sille puolelle, jonka pitäisi kuolla olemattomiin vuosikymmenen loppuun mennessä. Tämä ei taida kovinkaan monelle olla selvää, kun lukee kommenttiosioita uutisista. Puhutaan "taas tuhlataan veronmaksajien rahoja". Posti ei käytä pennin jeniä yhteiskunnan rahoja, se toimii täysin oman liikevaihtonsa turvin.

Tässä piilee se puhallus. Mantrahan on ollut jo jonkun aikaa "postimerkillisten kirjeiden" väheneminen. Yrityspostia menee silti valtavat määrät, on firmojen, yritysten ja sen sellaisten laskuja, markkinointimateriaalia jne. Sitten on valtion laitosten, KELAn ja sairaaloiden kirjeet. You name it, tulee niitä teillekin. Yhdelläkään toimijalla ei ole sellaista infraa, jolla voitaisiin kerätä, lajitella ja kuljettaa tuollainen määrä lähetyksiä vuorokaudessa. Hommat tehdään hyvin asiakaslähtöisesti, siis ihan oikeasti. Se asiakas vaan ei ole enään kirjeen vastaanottaja tai verkkokaupasta paketin tilannut kuluttaja. Asiakas on se suuri verkkokauppatoimija tai Enfon tapainen laskuja ja muuta materiaalia yrityksille printtaava painotalo. Posti saa edelleen siitä kirjeestä rahansa, ketjun lopusta osia poistamalla saadaan vain sitä rahaa enemmän. Eli jakelu ollaan karsimassa prosessista kokonaan pois postin osalta, hyvin todennäköisesti se hoidetaan samalla lailla kuin postin liikeverkoston karsiminen. Annetaan amatöörien hoidettavaksi huonolla tai jopa surkealla korvauksella. Asiakkaalta tavara haetaan vaikka täysperävaunurekalla, se on sitten postille yksi paskan hailee mistä ja koska kansalainen lehtensä, kirjeensä ja pakettinsa hakee.

Pakettien osalta monella on tästä jo varmasti kokemusta. Jopa melko isoista kaupungeista on lopetettu postin omat toimipisteet. Mukaan lukien oman kotikaupunkini posti, joka oli melkoisen vilkas ja volyymeiltaan suuri. Vei todella pitkän aikaa löytää toiminnalle jatkajaa eli. ns asiamiespostia. Eräs liike sen sitten otti hoitaakseen, koko hommasta tuli pienimuotoinen katastrofi. Samalla pitäisi hoitaa oman liikkeen kassajonot ja pakettiaan hakevien ihmisten jono. Tilat ovat niin pienet, että osa lähetyksistä on pakko jättää lajittelukeskukseen odottamaan. Sama smart post automaattien osalta. Korvaus asiamiespostitoiminnasta on yleensä niin mitätön, ettei sillä palkata väkeä tuota hoitamaan. Ja kuluttaja- asiakas kärsii. Tätä samaa mallia ollaan nyt ulottamassa jakelupuolelle, arvatkaa vaan löytyykö toiminnalle tekijöitä kirjejakelun puolella? Bernerhän fantasioi taksien hoitavan tuon oman liiketoimintansa ohella. No joo, kuinkahan moni taksitoimija tuhlaa 8h ja satoja kilometrejä päivässä ajaen laatikoilta laatikolle surkealla korvauksella kun olisi se omakin ydinliiketoiminta hoidettavana? On näkyvissä pieniä merkkejä, että pakettien toimitusaikojakin aiotaan pidentää. Kirjeiden osaltahan se menee pian niin, että siihen saa mennä jopa viikko prosessissa. Paketti- ja logistiikkapuolella postilla on sellaisia kilpailijoita, että tuollainen liike väistämättä on oman haudan kaivamista.

Mistä tämä kaikki sitten johtuu? Omistajan tahdosta. Alkuvuodesta tästä pidettiin infoakin. Viesti oli täysin selvä, omistaja haluaa sen ja sen verran voittoa, pääoman tuottoa jne. Keinotkin ovat sitten sen mukaisia. Vuoden takaisista TES- neuvotteluista alkaen on tapahtunut kaikkea kummallista. Posti mm. vaati työntekijöitä ilmoittamaan mahdolliset osake- ja rahasto- omistuksensa työnantajalle. Jos halusi tehdä kahta työtä, niin tähän pitäisi pyytää aina postin lupa. Siis siinäkin tapauksessa, että toinen työ ei ole kilpailevaa toimintaa. Mm. moottoriajoneuvoja myyvässä yrityksessä työskentely aiheutti riidan yhden työntekijä osalta, oli kuulemma kilpailevaa toimintaa postin kanssa!

Nyt on jonkun verran mediaankin löytänyt tiensä erilaisia tarinoita rakkaan työnantajani toiminnasta. Savon sanomien tällä viikolla julkaistu juttu laukaisi jonkinlaisen kriisin postin johdossa.

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Postin-työntekijä-jakeluongelmista-Johdon-linja-on-päätön-ja-poukkoileva/891909

Tuosta alkuviikolla pidetyn infon viesti oli selvä: Postin ongelmista kertominen mediassa tai somessa johtaa välittömiin "toimenpiteisiin". Otti ilmeisen koville, kun jo päällikkötason henkilökin kertoo vain ja ainoastaan totuuden.

Kansalaisten olisi syytä alkaa heräilemään. Lähestulkoon kaikki ei ole vielä digitaalisesti hoidettavissa ja aika monen erilaisen paperisen dokumentin myöhästymisellä voi olla suuret vaikutukset jokapäiväiseen elämään.
 
Viimeksi muokattu:
Jep jep...Posti, YLE ja VR. Siinäpä 3 instituutiota johon voi luottaa... Pari viikkoa sitten lähetin paketin Helsingistä Japaniin. 4 vuorokautta Postiin jättämisen jälkeen paketin sijainniksi ilmoitettiin Seinäjoki! No, sittemmin lähetys löysi tiensä perille ja lienee tarpeetonta sanoakaan että Japanin Posti hoiti hommansa kuten kuuluukin - aina vastaanottajan ovelle saakka kuljetettuna. Sama kuvio toki toimii sieltä tänne lähetettäessä, käänteisesti vain. Toinen paketti USA:han viime viikolla. Systeemin mukaan tämä kappale seisoi Helsinki-Vantaan postiterminaalissa yli 3vrk sinne saavuttuaan. Pääkaupunkiseudun sisällä kirjelähetys saattaa nykyään hyvinkin viedä viikon. En ollenkaan ihmettele että jengi haluaa mahdollisuuksiensa mukaan ruveta käyttämään vaihtoehtoisia palveluita.
 
Back
Top