KSML: Posti haluaisi jakaa kirjeet ja sanomalehdet vain kolmesti viikossa

Tulisiko liikekannalepanomääräykset toimittaa perille jatkossa

  • a) postitse (jos jaetaan viisi tai vain kolme kertaa viikossa)

    Ääniä: 2 8.3%
  • b) postitse ja puhelimitse (jos posti jaetaan vain viisi tai kolme kertaa viikossa)

    Ääniä: 14 58.3%
  • c) sähköpostitse (vaikkei sähkpostin toiminnasta ole varmuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 0 0.0%
  • d) tekstiviestillä (vaikkei matkapuheliverkon toiminnasta ole vamuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 2 8.3%
  • e) puhelimitse (vaikkei matkapuheliverkon toiminnasta ole vamuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 0 0.0%
  • f) sanomalehdessä yleisenä kuulutuksena (vaikkei lehtien toiminnasta ole varmuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 1 4.2%
  • g) henkilökohtaisena (lähetin) tuomana viestinä

    Ääniä: 2 8.3%
  • h) jotenkin muuten

    Ääniä: 3 12.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    24
Siinä vaiheessa kun matkapuhelinverkko on alhaalla ja miehiä tarvitaan riviin niin kirjeet voi työntää suoraan silppuriin. Televisiossa / iltalehti.fi:ssä pyörii käsky reserviläisille ilmoittautua ja poliisit/sotilaspoliisit käy koputtelemassa kotioville.

Se että mulle kiikutetaan fyysistä paperia kotiin 5x viikossa tuntuu aikamoiselta muinaisjäänteeltä. Pärjäisin 1x viikossa jakelulla enemmän kuin hyvin.

Jotkut lappilaiset tuota "kerran viikossa" jakelua ovat päässeet jo kokeilemaan eivätkä ole siihen kovin ihastuneita. Pahimmillaan posti on viivästynyt niin että opiskelupaikkoja on jäänyt saamatta tai laskuja on mennyt perintään.
 
Jotenkin tässäkin ketjussa huokuu ajatus siitä, että aseisiin käskettäisiin vähintäänkin miljoona miestä.
Ehkei nyt miljoonaa miestä mutta ainakin tuplat siihen nähden mikä nyt on sijoitusten sodan ajan vahvuus.
En ihan usko että sekavassa sodan tilanteessa asiat menevät siten kuin suunnittelu paperilla o n antanut ymmärtää ja siksi PV:n postilistalla olisi syytä olla heti alkuun enemmän valmiutta kuin mitä heti tarvitaan.
Viikossa homma on kuitenkin niin sekaisin että ne joille ei ehditty valmiuksia luoda, jäävät viestit kokonaan tulematta. Siksi ennakkoon valmiiksi suurempi määrä kuin laskettu tarve.
 
Jotkut lappilaiset tuota "kerran viikossa" jakelua ovat päässeet jo kokeilemaan eivätkä ole siihen kovin ihastuneita.
Ehkä tässä valtion laitosten muuttamisessa liikelaitoksiksi on menty liian pitkälle. Esim Posti kokee tehtäväkseen fokusoida yrityksiin ja kansainväliseen logistiikkaan, mikä on ihan eri juttu kuin lakisääteinen postinkanto kansalaisten osoitteisiin.
Tästä pitää tehdä uusi harkinta, että mikä todella on Postin tehtävä? Jos fokus on postinkannossa niin purettakoon kansinvälisen logistiikan aluetta ja panostetaan entiseen vaikka se ei talousmatematiikalla niin näyttäisikään kannattavalta.

Muissakin yhteyksissä nämä liikelaitostamiset ovat johtaneet ristiriitaan kansalaisten etujen kanssa. Esimerkiksi kuntapäättjien on vaikeaa saada tietoa ja päätösten perusteita kunnan omistamilta yhtiöiltä jotka salaavat asiat vedoten liikelaitos-statukseensa. Jos laitos olisi suoraan kunnan toimintaa olisi päätöksenteko myös avoimempaa ja kuntalaiset voisivat paremmin vaikuttaa.

Eli kuka perkele on villinnyt koko Suomen liikelaitostamaan kaikki omat toiminnot?


.
 
Myös puhelimella palvelukseen soitettavia on, olen ollut itse sellaisella listalla.
Alkuun mentäisiin varmaankin sekajärjestelmällä, mutta eiköhän isot massat käsketä kirjeellä.
En tiedä teknistä toteutusta esim. massatekstiviesteihin. Tämähän soveltuisi jonkinlaisena koodisanana hoidettavaksi, jos joukko tietää kh:n perusteella minne mennä.

Vaan, jos ajatellaan, että vihreät miehet ovat tulossa ja torjuntaosastojen (ressujen) hälyttäminen perustuisi pelkästään teleliikenneverkkoon, niin luulen hyökkäystä tuettavan samanaikaisella yhteyksien lamauttamisella.
 
Ehkä tässä valtion laitosten muuttamisessa liikelaitoksiksi on menty liian pitkälle. Esim Posti kokee tehtäväkseen fokusoida yrityksiin ja kansainväliseen logistiikkaan, mikä on ihan eri juttu kuin lakisääteinen postinkanto kansalaisten osoitteisiin.
Tästä pitää tehdä uusi harkinta, että mikä todella on Postin tehtävä? Jos fokus on postinkannossa niin purettakoon kansinvälisen logistiikan aluetta ja panostetaan entiseen vaikka se ei talousmatematiikalla niin näyttäisikään kannattavalta.

Niin kai tässä on ideana se että Posti hakee tuottoisaa liiketoimintaa ulkomailta voidakseen rahoittaa kotimaan jakelutoimintaa. Posti vaan näyttää nykyään toimivan toisin päin eli kotimaan kassavirralla rahoitetaan tuottamattomia seikkailuja ulkomailla. Ei näin.

Yksi mainio esimerkki Postin suorittamasta kotimaan rahastuksesta ovat postilokerot, joiden vuokra kolminkertaistui parissa vuodessa. Kun kyselin Postilta asiaa suoraan, niin vastattiin että hinnankorotus johtui "kasvaneista tilakustannuksista". Just...laitoin asiaa eteenpäin Viestintävirastolle ja sieltä vastattiin että he ovat tietoisia asiasta ja huomauttaneet Postia, mutta ei ole valtuuksia puuttua asiaan koska postilokerot eivät ole lain määrittämiä peruspalveluja. Posti siis vain kuppasi asiakkaitaan koska voi, epäilemättä rahoittaakseen Venäjän-liiketoimintojaan.

No meiltä eivät kuppaa enää mitään, heitin postilokeron avaimen mäkeen ja siirryimme huomattavasti edullisempaan menetelmään. Toivottavasti nyt ovat siellä tyytyväisiä.
 
Jotta postin työ ja pisnes helpottuisi voitaisiin siirtyä järjestelmään jossa jokainen hakee ne kirjeet ja muut jota oikeasti haluaa saada, esim kameratolppa ilmoituksen voi hakea liikenevalvontakeskuksesta jos uskoo sitä tarvitsevansa ja samoin veron maksut saa hakea jos haluaa ja jos verottaja haluaa veroja etsii vain halukkaan maksajan, turha byrokratia häviää hyvin nopeasti jos posti lopettaa toimintansa........ ja sitten heräsin :D:D:D:D
 
Jotkut lappilaiset tuota "kerran viikossa" jakelua ovat päässeet jo kokeilemaan eivätkä ole siihen kovin ihastuneita. Pahimmillaan posti on viivästynyt niin että opiskelupaikkoja on jäänyt saamatta tai laskuja on mennyt perintään.

Kehitys kehittyy. Lähes kaiken postin tuoman sisällön saa nykyään sähköisenä huomattavasti nopeammin kuin kotiin tuotuna fyysisenä kirjeenä. Joo peräkylän mummolla ei ole nettiä mutta elämä on. Kaikessa kehityksessä on aina niitä jotka eivät sopeudu nykyaikaan. Parin sukupolven päästä nuoret naureskelee kuinka sillon aikanaan isovanhemmille tuotiin 5x viikossa paperia kotiin.

Menee mielestäni samaan kategoriaan puhelinluetteloiden kanssa.
 
Kehitys kehittyy. Kaikessa kehityksessä on aina niitä jotka eivät sopeudu nykyaikaan.
Olen aikaslailla samaa mieltä. Siksi tämä koko yleinen keskustelu ihmetyttääkin, että miten asiassa ei voi vain tehdä päätöksiä ja sillä siisti?
Ymmärrän kyllä että postin jakeluhenkilökunta haluaa pitää työpaikoistaan kiinni, mutta sekin on poljettavissa samalla tavalla kuin muutkin työpaikat Suomessa. Ei ole suojatyöpaikkoja.

Muuta perustelua postin kulun vähentämiselle ei oikeasti ole.
 
Ehkä tässä valtion laitosten muuttamisessa liikelaitoksiksi on menty liian pitkälle. Esim Posti kokee tehtäväkseen fokusoida yrityksiin ja kansainväliseen logistiikkaan, mikä on ihan eri juttu kuin lakisääteinen postinkanto kansalaisten osoitteisiin.
Tästä pitää tehdä uusi harkinta, että mikä todella on Postin tehtävä? Jos fokus on postinkannossa niin purettakoon kansinvälisen logistiikan aluetta ja panostetaan entiseen vaikka se ei talousmatematiikalla niin näyttäisikään kannattavalta..

Eli postin ja Soneran pitäisi olla vielä vanha Posti- ja lennätinhallitus?

Joka kirkonkylässä päivystäisi edelleen lennättimessä henkilökuntaa, jos joku vaikka haluaisi lähettää sähkösanoman? Palkka juoksisi ja menopuoli kuitattaisiin rajattomasta valtion budjetista?

Muissakin yhteyksissä nämä liikelaitostamiset ovat johtaneet ristiriitaan kansalaisten etujen kanssa. Esimerkiksi kuntapäättjien on vaikeaa saada tietoa ja päätösten perusteita kunnan omistamilta yhtiöiltä jotka salaavat asiat vedoten liikelaitos-statukseensa. Jos laitos olisi suoraan kunnan toimintaa olisi päätöksenteko myös avoimempaa ja kuntalaiset voisivat paremmin vaikuttaa.

Eli kuka perkele on villinnyt koko Suomen liikelaitostamaan kaikki omat toiminnot?

Tuo nyt on aivan älytöntä bull shittiä, siis kuntapäättäjien suusta kuultuna.

Jos kunta omistaa jonkin osakeyhtiön, niin se toimii tasan kuten omistaja eli kunta haluaa sen toimivan. Jos omistaja ilmoittaa, että taloustiedot tai muut dokumentit julkaistaan, niin yhtiön johdossa olevat palkolliset vetävät kättä lippaan ja sanovat "sir, yes sir!".

Jos ja kun joku muuta väittää, niin voisi kysyä perusteluja sille, että firma toimii omistajansa tahdon vastaisesti. Ei sellaisia ole..

Tässäkin on aivan samaa, kun poliitikot levittelevät käsiään ja väittävät brysselin määräävän jotakin. Yleensä se on höpöhöpöä kun tulkinnat ja tiukennokset ovat yleensä kotimaista alkuperää. Hankalat kysymykset on vaan liian helppoa väistää sillä, että kyse on kunnan omistamasta firmasta tai väittää Brysselin olevan kaiken takana.
 
Eli postin ja Soneran pitäisi olla vielä vanha Posti- ja lennätinhallitus?

En tarkoita vain tuota. On Suomessa muitakin liikelaitoksia. Tämä on keino saattaa ulkopuolinen tarkastelu monien ulottumattomiin koska yritys.
Se mitä Postin pitäisi perustoimintona tehdä, ehkä kaipaisi uudelleenarviointia. Ehkä siinä täsmentyisi jokin muu muoto kuin nykyinen. En tiedä, kunhan pohdin.....


Tuo nyt on aivan älytöntä bull shittiä, siis kuntapäättäjien suusta kuultuna. Jos omistaja ilmoittaa, että taloustiedot tai muut dokumentit julkaistaan, niin yhtiön johdossa olevat palkolliset vetävät kättä lippaan.
Ei ole shittiä vaan käytäntöä. Pointti on siinä, että omistajat nimenomaan eivät anna muuta ohjetta kuin toimia yrityksenkaltaisesti. Näin tietoja pantataan. Esimerkkejä on jos sellaiseen on sekaantunut. Been there done that.
En johda keskustelua harhateille viljelemällä esimerkkejä. Pysytään nyt vaan postin aiheessa.

.
 
En tarkoita vain tuota. On Suomessa muitakin liikelaitoksia. Tämä on keino saattaa ulkopuolinen tarkastelu monien ulottumattomiin koska yritys.
Se mitä Postin pitäisi perustoimintona tehdä, ehkä kaipaisi uudelleenarviointia. Ehkä siinä täsmentyisi jokin muu muoto kuin nykyinen. En tiedä, kunhan pohdin.....

Mutku posti ei ole "edes" liikelaitos vaan itsenäinen osakeyhtiö.

Posti-Tele liikelaitos oli voimissaan 1990-1994, jonka jälkeen Posti yhtiöitettiin Suomen Posti Oy:ksi.


Ei ole shittiä vaan käytäntöä. Pointti on siinä, että omistajat nimenomaan eivät anna muuta ohjetta kuin toimia yrityksenkaltaisesti. Näin tietoja pantataan. Esimerkkejä on jos sellaiseen on sekaantunut. Been there done that.

Tuotahan minä juuri tarkoitinkin eli se shittiä käytäntöä, jos poliitikot väittävät, etteivät pysty vaikuttamaan jonkun valtion/kunnan omistaman yhtiön toimintaan. Totta kai pystyvät, jos vain sitä oikeasti haluavat.

Kokonaan toinen kysymys tietysti on, että onko politikointi edes hyväksi tuollaisille yhtiöille, mutta väitteet siitä, että yhtiö tekee jotain muuta kuin omistaja haluaa on ehtaa shittiä.
 
Mutku posti .......

No oleellista on se että valtio lähti yhtiöittämään. Ehkä ei olisi pitänyt ja pohdin voiko vetää takapakkia? En tiedä, mutta pohdin koska medissa postin olemus vaikuttaa ei-tyydyttävältä.
Shitistä en jaksa enempää, sovitaan että sinä olet oikessa.
 
Kehitys kehittyy. Lähes kaiken postin tuoman sisällön saa nykyään sähköisenä huomattavasti nopeammin kuin kotiin tuotuna fyysisenä kirjeenä. Joo peräkylän mummolla ei ole nettiä mutta elämä on.

Se on aina helppoa huudella kun itse tai sukulaiset ole "peräkylän mummoja".

Sähköpostiosoitteet muuttuvat, palvelimet kaatuilevat, viestit saattavat joutua spämmi- tai virusfiltteriin yms. Palvelut ovat erilaisia ja voivat näyttää tai aukoa viestit eri tavalla tai ei ollenkaan. Taannoin tämä kävi ilmi kun yritin "peräkylän mummon" iPadissa aukaista lentolippuja. Eipä onnistunut. Sähköposti on huono tapa saada perille sellaista materiaalia joka ehdottomasti pitäisi saada perille.
Eipä Lapissa sitä nettiäkään tahdo saada joka paikkaan.
 
Tuotahan minä juuri tarkoitinkin eli se shittiä käytäntöä, jos poliitikot väittävät, etteivät pysty vaikuttamaan jonkun valtion/kunnan omistaman yhtiön toimintaan. Totta kai pystyvät, jos vain sitä oikeasti haluavat.

Niin, jos. Posti on tosiaan rikkonut kantovelvoitteitaan jo vuosia, ja asiasta on tehty valituksia ja lähetetty kyselyitä, mutta mitään ei ole tapahtunut. On vaikea kuvitella että yksityishenkilö pystyisi tässä mittakaavassa rikkomaan lakia ilman seuraamuksia mutta valtionyhtiölle se näköjään sallitaan.
Postin toiminnalle näyttää olevan 'hiljainen siunaus' eli ilmeisesti jossain on tehty kabinettipäätös ettei Postin tulosta saa vaarantaa liioilla lakisääteisillä velvotteilla.
 
Niin, jos. Posti on tosiaan rikkonut kantovelvoitteitaan jo vuosia, ja asiasta on tehty valituksia ja lähetetty kyselyitä, mutta mitään ei ole tapahtunut. On vaikea kuvitella että yksityishenkilö pystyisi tässä mittakaavassa rikkomaan lakia ilman seuraamuksia mutta valtionyhtiölle se näköjään sallitaan.
Postin toiminnalle näyttää olevan 'hiljainen siunaus' eli ilmeisesti jossain on tehty kabinettipäätös ettei Postin tulosta saa vaarantaa liioilla lakisääteisillä velvotteilla.

Eikö nyt kannattaisi kääntyä EU:n puoleen, kun direktiivi määrää postijakelun viisipäiväisyydestä ja vieläpä nimenomaan niin, ettei etäisyydet tai hankalat olosuhteet saa aiheuttaa siihen poikkeusta?

http://ec.europa.eu/atwork/applying-eu-law/make_a_complaint_fi.htm


Ai niin, mutta kun EU:kin on perperistä, eikä Brysselistä voi tulla mitään hyvää..
 
Se on aina helppoa huudella kun itse tai sukulaiset ole "peräkylän mummoja".

Sähköpostiosoitteet muuttuvat, palvelimet kaatuilevat, viestit saattavat joutua spämmi- tai virusfiltteriin yms. Palvelut ovat erilaisia ja voivat näyttää tai aukoa viestit eri tavalla tai ei ollenkaan. Taannoin tämä kävi ilmi kun yritin "peräkylän mummon" iPadissa aukaista lentolippuja. Eipä onnistunut. Sähköposti on huono tapa saada perille sellaista materiaalia joka ehdottomasti pitäisi saada perille.
Eipä Lapissa sitä nettiäkään tahdo saada joka paikkaan.

Niin. Kannattaako postia jakaa joka osoitteeseen 5x viikossa jos 99% pärjää harvemmalla?

Jossakin tulee se raja milloin palvelua ei kannata enää jatkaa vanhassa muodossaan aina vain vähenevän kysynnän edessä. Ei puhelinluetteloitakaan kannata jakaa kaikille sen takia ettei yksi tuhannesta osaa käyttää numerotiedustelua.

Jos joku haluaa ehdottomasti pitää kiinni vanhasta systeemistä niin häneltä voi mielestäni laskuttaa palvelusta aiheutuvat kulut. Ja kyllä, mulla on lapissa asuvia sukulaisia jotka ovat olleet eläkkeellä toistakymmentä vuotta.

Musta on täysin absurdi ajatus että joku perustelee postin 5 päiväistä jakelua kriisitilanteen tarpeilla. Siinä vaiheessa jos paska osuu tuulettimeen niin onko ainoa luotettava keino saada miehet riviin tosiaan se että pääesikunnan pirkko pistää tulostimen laulamaan, ja postittaa kirjeet, päivän ne pyörii jakelukeskuksessa ja seuraavana päivänä vuokravirman Abdullah jakaa ne reserviläisten postiluukkuun josta työpäivän jälkeen reserviläinen sen löytää.

edit: Kriisitilanteessa posti saadaan varmasti kulkemaan tarvittaessa vaikka kerran tunnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä tässä valtion laitosten muuttamisessa liikelaitoksiksi on menty liian pitkälle. Esim Posti kokee tehtäväkseen fokusoida yrityksiin ja kansainväliseen logistiikkaan, mikä on ihan eri juttu kuin lakisääteinen postinkanto kansalaisten osoitteisiin.
Tästä pitää tehdä uusi harkinta, että mikä todella on Postin tehtävä? Jos fokus on postinkannossa niin purettakoon kansinvälisen logistiikan aluetta ja panostetaan entiseen vaikka se ei talousmatematiikalla niin näyttäisikään kannattavalta.

Muissakin yhteyksissä nämä liikelaitostamiset ovat johtaneet ristiriitaan kansalaisten etujen kanssa. Esimerkiksi kuntapäättjien on vaikeaa saada tietoa ja päätösten perusteita kunnan omistamilta yhtiöiltä jotka salaavat asiat vedoten liikelaitos-statukseensa. Jos laitos olisi suoraan kunnan toimintaa olisi päätöksenteko myös avoimempaa ja kuntalaiset voisivat paremmin vaikuttaa.

Eli kuka perkele on villinnyt koko Suomen liikelaitostamaan kaikki omat toiminnot?


.
Tästä valtion firmojen liikelaitostamisesta olen samaa mieltä että siinä on mielestäni menty osin metsään. Peruspalveluiden tuottaminen ja infran ylläpito eivät mielestäni saisi olla maksimaalisen voiton tuottamiseen pyrkivää toimintaa jota johdetaan itseriittoisten kauppakamarinulikoiden toimesta.
Muuten olen sitä mieltä että postin jakelutiheys/ LKP- asiat eivät ehkä täysin liity toisiinsa.
 
Muutoksia on ollut aina.

Aikoinaan kirkossa kuulutuksista luopuminen on varmasti aiheuttanut kaikenlaista sanomista. "Mistä me nyt saamme tärkeät uutiset ja viranomaistiedotteet kun pappi ei lue niitä saarnastuolista sunnuntaisin. Ei kaikki ole lukumiehiä ja eikä sanomalehden kaltaiseen turhakkeeseen ole muutenkaan varaa. Satoja vuosia on homma toiminut. Miksi meitä ei ajattele kukaan."

Kylmä fakta on se, että kirjepostin määrä on vähentynyt ja tulee vähenemään. Noin 20 vuotta sitten posti kantoi minullekkin helposti 10 kirjettä viikossa. Silloin mainoskirjeitä, kutsuja, kortteja ja laskuja riitti. Viimeisen neljän viikon aikana olen ottanut vastaan kaksi kirjettä ja jos olisin tehnyt kyseiset palvelusopimukset pari vuotta myöhemmin olisi nekin tiedot tulleet sähköpostiin.

Sähköposti, matkapuhelimet ja tekstiviestit eivät ole enää mitään epävarmoja teknisiä uutuksia vaan vuosikymmeniä käytössä ollutta tekniikkaa. Postin olemassaoloa on perusteltu sillä, että se menee aina perille. Ei mene sekään jos vastaanottaja ei halua. Tuttu haastemies kertoi, että joillakin yhteiskuntamme tukijaloilla on tapana teipata tai jopa naulata postiluukku kiinni, koska ulkomaailmasta ei ole odotettavissa muuta kuin jobinpostia.

Monilla on myös turhan ruusuinen kuva siitä postin toimintakyvystä poikkeusoloissa. Postin toimittamisesta ei vastaa sotapalveluksesta vapautettu postivirkamies polkupyörällä vaan yhä useampia tehtäviä hoitaa alihankkijan työntekijä sivutöinään ja alihankkijan ajokalustolla. Postia ei myöskään enää lajitella kylän toimistossa kynttilänvalossa kuten Räisälässä tammikuussa 1940 vaan suurten jakelukeskusten toiminta loppuu siinä vaiheessa sähkönjakelu lakkaa. Mitään toimivaa varajärjestelmää ei ole.

Puolustusvoimien kannattaisi päivittää itsensä tähän päivään ja vaatia, että reserviläisten pitää ilmoittaa käytössä oleva kännykkänumero ja sähköpostiosoite väestökirjanpitoon. Puolustusvoimille nämä jutut on olleet aina vähän vaikeita. Esimerkiksi 1960-luvulla puolustusvoimat huomasi, että vaikka he ottaisivat käyttöön kaikki valtakunnan hevoset, niin se ei riittäisi puolustusvoimien sodan ajan tarpeeseen. Onneksi kuitenkin päädyttiin motorisointiin ja hevosvarikot 1-15 jäi perustamatta.

Yleisöpuhelimista luopumisen piti johtaa kaikenlaisiin hirveyksiin kuten eksyneiden lasten nääntymiseen, sairaskohtauksen saaneiden menehtymiseen ja turistitkin olisivat kärsineet. Eu yritti pitää järjestelmää määräyksillään elossa, mutta suomen neuvottelija ilmoitti, että maassa jossa lähes 100 prosenttia aikuisista omistaa kännykän on turha ylläpitää puhelinkoppeja.
 
Viimeksi muokattu:
Muutoksia on ollut aina.

Aikoinaan kirkossa kuulutuksista luopuminen on varmasti aiheuttanut kaikenlaista sanomista. "Mistä me nyt saamme tärkeät uutiset ja viranomaistiedotteet kun pappi ei lue niitä saarnastuolista sunnuntaisin. Ei kaikki ole lukumiehiä ja eikä sanomalehden kaltaiseen turhakkeeseen ole muutenkaan varaa. Satoja vuosia on homma toiminut. Miksi meitä ei ajattele kukaan."

Kylmä fakta on se, että kirjepostin määrä on vähentynyt ja tulee vähenemään. Noin 20 vuotta sitten posti kantoi minullekkin helposti 10 kirjettä viikossa. Silloin mainoskirjeitä, kutsuja, kortteja ja laskuja riitti. Viimeisen neljän viikon aikana olen ottanut vastaan kaksi kirjettä ja jos olisin tehnyt kyseiset palvelusopimukset pari vuotta myöhemmin olisi nekin tiedot tulleet sähköpostiin.

Sähköposti, matkapuhelimet ja tekstiviestit eivät ole enää mitään epävarmoja teknisiä uutuksia vaan vuosikymmeniä käytössä ollutta tekniikkaa. Postin olemassaoloa on perusteltu sillä, että se menee aina perille. Ei mene sekään jos vastaanottaja ei halua. Tuttu haastemies kertoi, että joillakin yhteiskuntamme tukijaloilla on tapana teipata tai jopa naulata postiluukku kiinni, koska ulkomaailmasta ei ole odotettavissa muuta kuin jobinpostia.

Monilla on myös turhan ruusuinen kuva siitä postin toimintakyvystä poikkeusoloissa. Postin toimittamisesta ei vastaa sotapalveluksesta vapautettu postivirkamies polkupyörällä vaan yhä useampia tehtäviä hoitaa alihankkijan työntekijä sivutöinään ja alihankkijan ajokalustolla. Postia ei myöskään enää lajitella kylän toimistossa kynttilänvalossa kuten Räisälässä tammikuussa 1940 vaan suurten jakelukeskusten toiminta loppuu siinä vaiheessa sähkönjakelu lakkaa. Mitään toimivaa varajärjestelmää ei ole.

Puolustusvoimien kannattaisi päivittää itsensä tähän päivään ja vaatia, että reserviläisten pitää ilmoittaa käytössä oleva kännykkänumero ja sähköpostiosoite väestökirjanpitoon. Puolustusvoimille nämä jutut on olleet aina vähän vaikeita. Esimerkiksi 1960-luvulla puolustusvoimat huomasi, että vaikka he ottaisivat käyttöön kaikki valtakunnan hevoset, niin se ei riittäisi puolustusvoimien sodan ajan tarpeeseen. Onneksi kuitenkin päädyttiin motorisointiin ja hevosvarikot 1-15 jäi perustamatta.

Yleisöpuhelimista luopumisen piti johtaa kaikenlaisiin hirveyksiin kuten eksyneiden lasten nääntymiseen, sairaskohtauksen saaneiden menehtymiseen ja turistitkin olisivat kärsineet. Eu yritti pitää järjestelmää määräyksillään elossa, mutta suomen neuvottelija ilmoitti, että maassa jossa lähes 100 prosenttia aikuisista omistaa kännykän on turha ylläpitää puhelinkoppeja.
Totta turiset.
Mutta näetkö mitä riskejä sisältyvän tietoverkkojen lamauttamiseen ennakoivasti yllätyshyökkäyksen alla? Verkko on alhaalla, netti ei toimi ja puhelimet pätkii mallia Sonera?
 
Back
Top