KSML: Posti haluaisi jakaa kirjeet ja sanomalehdet vain kolmesti viikossa

Tulisiko liikekannalepanomääräykset toimittaa perille jatkossa

  • a) postitse (jos jaetaan viisi tai vain kolme kertaa viikossa)

    Ääniä: 2 8.3%
  • b) postitse ja puhelimitse (jos posti jaetaan vain viisi tai kolme kertaa viikossa)

    Ääniä: 14 58.3%
  • c) sähköpostitse (vaikkei sähkpostin toiminnasta ole varmuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 0 0.0%
  • d) tekstiviestillä (vaikkei matkapuheliverkon toiminnasta ole vamuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 2 8.3%
  • e) puhelimitse (vaikkei matkapuheliverkon toiminnasta ole vamuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 0 0.0%
  • f) sanomalehdessä yleisenä kuulutuksena (vaikkei lehtien toiminnasta ole varmuutta kriistilanteessa)

    Ääniä: 1 4.2%
  • g) henkilökohtaisena (lähetin) tuomana viestinä

    Ääniä: 2 8.3%
  • h) jotenkin muuten

    Ääniä: 3 12.5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    24
Voipi isot lehtitalot vähän yskähdellä. Vai miten se isoissa maalikylissä on tuo aamulehden jako järjestetty? Meillä päin Posti jakaa aamulehdet. Nyt on lehtitalojen jako-organisaatiot upotettu ja siunattu....siinä kun polkee taas käyntiin systeemit, niin voi isoimpia lehtiä haukotuttaa.
Täällä(maaseudulla) ainakin isoliila sanomalehdillä on oma jakonsa aamulla . Hesarin ja muut markinaalilehdet tuo postinjakaja siten muun postin kanssa illalla.
 
Täällä(maaseudulla) ainakin isoliila sanomalehdillä on oma jakonsa aamulla . Hesarin ja muut markinaalilehdet tuo postinjakaja siten muun postin kanssa illalla.

Hesari saattaa tulla siinä paikallislehden ohessa. Ja Posti tekee myös tuota varhaisjakelua näille sanomalehdille, saavat nostettua autokaluston käyttöastetta.
 
No ainahan on niitä ihmisiä, jotka eivät halua käyttää jotain juttua syystä tai toisesta.

Muistaakseni 90-luvulla käytiin oikeuttakin siitä, että tarvitseeko kansalaisella olla tili pankissa.

Eräät epelit vaativat, että tiettyjä tukia olisi pitänyt maksaa käteisellä. Eli aivan järjetöntä ja helvetin kallista touhua pitää jotain käteiskassaa sen takia, että muutama ihminen ei halua olla mukana babylonin rattaissa. Nykyisin linja on selvä, hommaa tili jos haluat rahaa valtiolta tai työnantajalta. Jäänteenä vanhoista ajoista vielä taidetaan maksaa jotain veronpalautuksia käteisellä.

Mikäänhän ei kiellä ihmistä olemasta ilman puhelinta tai vaikka sähköpostiosoitetta. Toisaalta on vähän vaikea nähdä, että valtiolla olisi joku erityinen velvollisuus kantaa tuollaiselle yksilölle kirjeitä viitenä päivänä viikossa.

Sähköpostiosoitteen saa kyllä nykyään väestökirjanpitoon merkityksi ja viranomaiset voivat sitä käyttää viestintään.
 
Toisaalta on vähän vaikea nähdä, että valtiolla olisi joku erityinen velvollisuus kantaa tuollaiselle yksilölle kirjeitä viitenä päivänä viikossa.

Kysymys lienee enemmän siitä, että pitääkö postin jakajille maksaa palkkaa viidestä päivästä, vaiko vain kolmesta. Ja mikäli jälkimmäinen, niin mitä ne jakajat tekevät ne välipäivät, meinaan että postin palkat eivät ole erityisen korkeat muutenkaan.
 
No ainahan on niitä ihmisiä, jotka eivät halua käyttää jotain juttua syystä tai toisesta.

Muistaakseni 90-luvulla käytiin oikeuttakin siitä, että tarvitseeko kansalaisella olla tili pankissa.

Eräät epelit vaativat, että tiettyjä tukia olisi pitänyt maksaa käteisellä. Eli aivan järjetöntä ja helvetin kallista touhua pitää jotain käteiskassaa sen takia, että muutama ihminen ei halua olla mukana babylonin rattaissa. Nykyisin linja on selvä, hommaa tili jos haluat rahaa valtiolta tai työnantajalta. Jäänteenä vanhoista ajoista vielä taidetaan maksaa jotain veronpalautuksia käteisellä.

Mikäänhän ei kiellä ihmistä olemasta ilman puhelinta tai vaikka sähköpostiosoitetta. Toisaalta on vähän vaikea nähdä, että valtiolla olisi joku erityinen velvollisuus kantaa tuollaiselle yksilölle kirjeitä viitenä päivänä viikossa.

Sähköpostiosoitteen saa kyllä nykyään väestökirjanpitoon merkityksi ja viranomaiset voivat sitä käyttää viestintään.

Tässä on vain sellainen pikku ongelma, että tiliä ei välttämättä voi saada, jos esimerkiksi luottotiedot eivät ole kunnossa tai ei ole EU/ETA-maan henkilöpapereita. Pankkitili ei toistaiseksi ole perusoikeus, joka pankin on myönnettävä mukisematta.

Sähköpostiosoitteissakin on se vika, että kuten fulcrum jo mainitsi, ne vaihtuvat sangen tiheään ja ovat monelle jonkinlainen välttämätön paha, jota tarkkaillaan ehkä kerran viikossa, jos sitäkään. Tämän on varmasti hoksannut jokainen, joka on yhdistystoiminnassa ollut mukana. Puhelinnumerotkin vaihtuvat joillain ihmisillä pari kertaa vuodessa. Väestötietojärjestelmään nämä tiedot pitäisi sitten jotenkin pitää ajan tasalla. Ajatus ei mielestäni ole kovin realistinen. Sinne tehdään muutoksia yleensä muuttoilmoituksen yhteydessä.

Posti tai sen kaltaiset palvelut eivät muutenkaan ole tulleet tiensä päähän. Verkkokauppojen aikakaudella ostokset pitäisi saada kotiinkin, ja tämän hoitaa Posti tai kuriirifirma. Itse toki haaveilen mannertenvälisestä putkipostijärjestelmästä, jonka putken sisähalkaisija on mitoitettu oluttölkin mukaan. Se on kalsarikännäämistä tulevaisuudesta.
 
Kysymys lienee enemmän siitä, että pitääkö postin jakajille maksaa palkkaa viidestä päivästä, vaiko vain kolmesta. Ja mikäli jälkimmäinen, niin mitä ne jakajat tekevät ne välipäivät, meinaan että postin palkat eivät ole erityisen korkeat muutenkaan.

Varmaankin väkeä vain vähennetään, ja joka toinen päivä postia kannetaan toisen postinumeron alueella. Tosin Posti on muutenkin osa-aikaisten suurkäyttäjä, joten tuskinpoa muutos kummoinen olisi vaikka siinä kävisikin kuvaamallasi tavalla.
 
Pankkitili ei toistaiseksi ole perusoikeus, joka pankin on myönnettävä mukisematta.

Itse asiassa se on perusoikeus:
"Asiakkaalla on oikeus peruspankkipalveluihin. Näitä ovat talletuspankin tarjoama tavanomainen talletustili, tilinkäyttöväline (esimerkiksi ns. online-debit-kortti) sekä maksupalvelua koskevan toimeksiannon hoitaminen."
http://www.finanssivalvonta.fi/fi/F...lvelut/Peruspankkipalvelut/Pages/Default.aspx

On totta, että tämäkin antaa pankille oikeus kieltäytyä asiakassuhteesta tietyissä tapauksissa, mutta ne ovat sitten jo huomattavasti harvinaisempia eikä esimerkiksi pelkkä luottotietojen menetys riitä siihen.

Posti tai sen kaltaiset palvelut eivät muutenkaan ole tulleet tiensä päähän. Verkkokauppojen aikakaudella ostokset pitäisi saada kotiinkin, ja tämän hoitaa Posti tai kuriirifirma.

Ja viisipäiväisellä postinjakelulla on tämän kanssa hyvin vähän tekemistä. Kunhan prosessia vielä virtaviivaistaa hiukan niin näillä ei tarvitse olla mitään yhteyttä toisiinsa.
 
Itse asiassa se on perusoikeus:
"Asiakkaalla on oikeus peruspankkipalveluihin. Näitä ovat talletuspankin tarjoama tavanomainen talletustili, tilinkäyttöväline (esimerkiksi ns. online-debit-kortti) sekä maksupalvelua koskevan toimeksiannon hoitaminen."
http://www.finanssivalvonta.fi/fi/F...lvelut/Peruspankkipalvelut/Pages/Default.aspx

On totta, että tämäkin antaa pankille oikeus kieltäytyä asiakassuhteesta tietyissä tapauksissa, mutta ne ovat sitten jo huomattavasti harvinaisempia eikä esimerkiksi pelkkä luottotietojen menetys riitä siihen.

Tämä oli uutta. Sekoitin ilmeisesti verkkopankkiin, jonka puute tosin käytännössä lähentelee pankkitilittömyyttä.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/04/11/miksi-maksuhairioinen-ei-saa-verkkopankkitunnuksia

Ja viisipäiväisellä postinjakelulla on tämän kanssa hyvin vähän tekemistä. Kunhan prosessia vielä virtaviivaistaa hiukan niin näillä ei tarvitse olla mitään yhteyttä toisiinsa.

Enpä mä niin väittänytkään. Kunhan toin esille, että fyysiselle jakelujärjestelmälle on tarvetta jatkossakin. Se voidaan järjestää monella tapaa.
 
Muuten, on aika halventavaa ohittaa syrjäseutujen asukkaat "Peräkylän mummoina". Pudasjärven perukoilla asuvalla ikäihmisellä on ihan sama ihmisarvo ja -oikeudet kuin helsinkiläisellä insinöörillä. Sitäpaitsi ei näistä postinkulun ongelmista eniten kärsi syrjäseutujen ikäihmiset vaan nuoret ja työikäiset.

Onko se ihmisarvokysymys, että tuleeko laskukirjeet viitenä vaiko kolmena päivänä viikossa? Jos jokin tässä huolettaa, niin sanomalehtien kohtalo syrjäseutujen osalta.

Eikä missään kaiketi ole todettu, että postin hanke jakelun harventamiseksi koskisi vain pudasjärviä. Säästää (=parantaa firman voittoa) se kai kaupungissakin, jos jakelua harvennetaan.
 
Sillä varmasti ole mitään väliä ihmisille tuleeko ne laskut ja mainokset 3krt viikossa vai 5krt. Tili tulee kuitenkin 1 tai 2krt/kk. Tuet 1krt/kk. Lähinnä tottumis ja mukavuus asia. Monelle tulee laskut tänäpäinävä sähköisesti ja se yhdessä sähköpostin yleistymisen kanssa on juuri postin ongelmien syynä. Ei sitä jaettavaa vain ole niin paljoa kuin ennen.
 
....sähköpostin yleistymisen kanssa on juuri postin ongelmien syynä. Ei sitä jaettavaa vain ole niin paljoa kuin ennen.
Paperitehtaat ovat Suomesta lähes hävinneet ja nyt tehdään kartonkia ja sellua. Sama sähköinen viestintä on syynä paperin vähenemiseen koko Euroopassa.
Kartonkia menee pakkausteollisuuteen ja edelleen nettikaupan tarpeisiin. Paketteja jakavat muutkin kuin Posti = vähentynyt kirjeiden toimittaminen + vähentynyt pakettien toimittaminen.

Postin jakelumarkkinan muuttuessa ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin vähentää entisiä työntekijöitä siitä jakelusta. Jakaja joutuu etsimään muuta työtä ihan samalla tavalla kuin joutui paperityöntekijäkin entisen työnsä loputtua. Tässä ei ole mitään eroa.

"Digitaali on tullut, olitko valmis?"

.
 
"Digitaali on tullut, olitko valmis?"

Joku sentään näkee olennaisen asian.

Keskustelin eilen puhelimessa lähes 70 vuotiaan sukulaismiehen kanssa. Ukko oli käymässä syvällä korvessa pyyntireissulla ja valitteli, että on joutunut olemaan toista vuorokautta ilman nettiä. Katselin sitten omalta koneelta oleelliset pörssikurssit, sääennusteet ja muut akuutit jutut miehelle koneeltani. Kyseinen mies on liikkeellä ihan kansakoulupohjalta.

Yhdistystoiminnassa olen ollut mukana ja aika kylmästi on vedetty viimeiset 10 vuotta sitä linjaa, että viestintä hoidetaan sähköpostilla ja jos haluaa osallistua, niin pitää sitä sähköpostia lukea. Silmäilin myös oman sähköisen puhelinkirjan läpi ja totesi, että sen jälkeen kun puhelinnumeron on voinut siirtää operaattorilta toiselle (2005?), ei käytännössä kukaan ole vaihtanut puhelinnumeroa. Sähköpostiosoitteetkin on lähes kaikilla ihmisillä suhteellisen vakaat ja tuntuvat pysyvän käytössä useampia vuosia. Nykyihmisellä se kotiosoite voi sitten olla yllättävän vaihteleva tai niitä voi olla useita ja joutuu laittamaan sähköpostia, että pystytkö ottamaan postia/paketteja vastaan Jakartaan?

Toinen vaihtoehto jakalupäivien vähentämiselle, on sitten postimaksujen nosto. Korotetut hinnat osuvat sitten kipeästi aikakausilehtiin, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin maksaa - tai sitten siirtyä interwebin puolelle. Jos postimaksut kaksinkertaistuvat ei seurauksena ole lisääntynyt kassavirta vaan entistä useampi firma ja yksityishenkilö siirtyy sähköpostin käyttöön.
 
Ei jonnekin metsän keskelle ole mitään tolkkua viedä 5 viikossa paperilaskuja. Ihmisarvoa ei ihan taideta mitata sillä saako laskunsa 1 vrk aiemmin tai myöhemmin. Vääjäämättömän kehityksen aivan turhaa muutosvastarintaa jonka ns argumentit on ketjussa alas ammuttu. Turhaa ulinaa ja aina löytyy joku joka vastustaa mitä tahansa, vaikka parannuskeinoa syöpään.

Jos asiaa yhtään pitemmälle funtsii niin koko "postilaatikko" on vanhentunut konsepti. Pitäisi olla joku esim. vanhan maitolaiturin tyyppinen loota jonne vois jakaa paketit. Esim. taloyhtiöistä vois alottaa ton kokeilun. "Postilaatikon" tulisi heijastella sitä minkä kokoisia yhteiskunnassa liikkuvat lähetykset ovat.
 
Saksassa oli jo 80-luvulla kerrostaloissa ala-aulassa kaikkien asukkaiden postiLOKEROT kirjepostia varten. Ei kukaan juossut kerroksissa ovien läpi työntämässä kirjeitä ja kortteja
Voisikohan tämä sama malli tulla nyt Suomeenkin 35 vuoden jälkeen, jos katsotaan että toiminnan pilotointi Saksassa tällä välin on riittävästi osoittanut toimivuutensa ?

images


.
 
Samoin Virossakin, siellä ei koskaan ole ollut asunnon ovessa postiluukkua.
Tämännäköiset postilokerot on siellä kerrostalojen ala-aulassa:
city_tartu_anne_tn_61_anne-61-postkastid_1452683328526.jpg
 
Onko se ihmisarvokysymys, että tuleeko laskukirjeet viitenä vaiko kolmena päivänä viikossa?

Mutta ongelmakohta onkin että tämä luultavasti antaisi Postille vain alemman tason josta luistaa velvoitteistaan vielä alemmaksi. Ja muutenkin, jos jakelutoiminta on voitollista kuten väitetään, niin miksi tämä muutos on edes tarpeen? Ei voida lähteä siitä että jotain kasinopelaamista rahoitetaan kansalaisten kustannuksella.
 
Saksassa oli jo 80-luvulla kerrostaloissa ala-aulassa kaikkien asukkaiden postiLOKEROT kirjepostia varten. Ei kukaan juossut kerroksissa ovien läpi työntämässä kirjeitä ja kortteja
Voisikohan tämä sama malli tulla nyt Suomeenkin 35 vuoden jälkeen, jos katsotaan että toiminnan pilotointi Saksassa tällä välin on riittävästi osoittanut toimivuutensa ?

Olleet vakiokamaa Suomessa uudemmissa kerrostaloissa jo pitkään. Myös rivitaloissa yleensä postilaatikot ovat yhdessä lokerikossa tai ryppäässä.
 
Samaten opiskelija-asunnoissa ja mm. kämppäni luhtitaloyhtiössä.

Se 'maitolaituri" on myös jo olemassa, eli pakettiautomaatti.
 
Mutta ongelmakohta onkin että tämä luultavasti antaisi Postille vain alemman tason josta luistaa velvoitteistaan vielä alemmaksi. Ja muutenkin, jos jakelutoiminta on voitollista kuten väitetään, niin miksi tämä muutos on edes tarpeen? Ei voida lähteä siitä että jotain kasinopelaamista rahoitetaan kansalaisten kustannuksella.

Noinhan se on, mutta osakeyhtiö tekee juuri niin kuin omistaja (=valtio eli me) tahtoo.

Kysymyksesi pitäisi esittää vaikkapa näille kansanedustajille, jotka ovat Postin hallintoneuvoston jäseniä: http://www.posti.com/postigroup/hallinnointi/hallintoneuvosto.html

Eivätkä hekään postia talkoilla hallitse vaan kokouksissa serviisi pelaa ja varmasti kokouspalkkiotkin ovat nelinumeroisia summia, jos vaivautuvat paikalle.
 
Back
Top