Kun pisi oli teidän harjoitus maastossa peräkkäin?

Hejsan

Alokas
BAN
Niin, montako vuorokautta te olitte maastossa peräkkäin?

Yks minä tunnen oli Karjalan prikatissa Sissikomppanissa ja hän oli 16 vuorokautta peräkäin maastossa.
 
Miten määrittelet maastossa olon? Telttamajoituksessa vai tilanteenmukaisesti toimien? Vai sekä että?

Muistelisin että loppusodassa tuli viihdyttyä pari viikkoa, mutta tietenkään kaikki ei ollut tilanteenmukaista toimintaa. Alusta löytyi kovapanosvaihe ja vasta sen jälkeen tilanteenmukaista toimintaa jonka jälkeen vielä maaliosastona palloilua. Maastossa kuitenkin majoituttiin. Taitaa 2 viikkoa olla aika normaali aika loppusotien aikaan?

Parhaimmillaan majoituttiin itseasiassa niinisalon sotilaskodin vieressä niin, että valot paistoivat sisään kun nosti teltan lievettä. Ei kovin erähenkistä actionia.. :D
 
10 päivää Niinisalossa leikkimässä hippaa Parolan Psjk:n kanssa. :D Tai no ei se kasi-sota kestäny kun sen pari päivää loput oli taisteluammuntoja ja ihan yksikön kesken vetojen harjottelua. Loppusota oli vaan 5 päivää joka pelkkää taisteluharjotusta ei sisältänyt kovapanosammuntoja.
 
Joo meinaan metässä, teltassa.
Se yks kaveri hän sanoo että oli selvetysharjoitus ja ne sai syöä mitä mettä antaa niile.
Hän on yli 55 niin se voi olla että oli erilailla silloin.
 
Hejsan kirjoitti:
Joo meinaan metässä, teltassa.
Se yks kaveri hän sanoo että oli selvetysharjoitus ja ne sai syöä mitä mettä antaa niile.
Hän on yli 55 niin se voi olla että oli erilailla silloin.

Tiedä sitten onko minusta tullut vanha, mutta jos jälleen kerran puhallettaisiin pilliin ja miehet koottaisiin yhteen, niin mitä pitäisit suurimpana syynä siihen etten huolisi sinua taisteluparikseni missään olosuhteissa.
 
Vanha veteraani kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Joo meinaan metässä, teltassa.
Se yks kaveri hän sanoo että oli selvetysharjoitus ja ne sai syöä mitä mettä antaa niile.
Hän on yli 55 niin se voi olla että oli erilailla silloin.

Tiedä sitten onko minusta tullut vanha, mutta jos jälleen kerran puhallettaisiin pilliin ja miehet koottaisiin yhteen, niin mitä pitäisit suurimpana syynä siihen etten huolisi sinua taisteluparikseni missään olosuhteissa.

Mitä sä meinaat??:huh:
Minä kysyin vaan pisin maastoharjoitus ja ei mitään vittu taistelupareja!!!
 
Hejsan kirjoitti:
Joo meinaan metässä, teltassa.
Se yks kaveri hän sanoo että oli selvetysharjoitus ja ne sai syöä mitä mettä antaa niile.
Hän on yli 55 niin se voi olla että oli erilailla silloin.

Jep.. Olen kuullut myös legendoja tuollaisista eloonjäämisharjoituksista. Foorumin sissivahvistukset osaa varmasti kertoa enemmän niistä. Itsehän kuulun porukkaan, jonka kovinta selviytymistä edusti trangia ja sissimuona.

Tälläinen perus PsjKn kasvatti taitaa olla helisemässä luonnossa parin ensimmäisen päivän jälkeen. (Jos huolto ei toimi...) :rolleyes:

"hei jätkät! mulla loppu kännykästä akku ni en näe sytyttää kamiinaa.."
 
setämies kirjoitti:
Hejsan kirjoitti:
Joo meinaan metässä, teltassa.
Se yks kaveri hän sanoo että oli selvetysharjoitus ja ne sai syöä mitä mettä antaa niile.
Hän on yli 55 niin se voi olla että oli erilailla silloin.

Jep.. Olen kuullut myös legendoja tuollaisista eloonjäämisharjoituksista. Foorumin sissivahvistukset osaa varmasti kertoa enemmän niistä. Itsehän kuulun porukkaan, jonka kovinta selviytymistä edusti trangia ja sissimuona.

Tälläinen perus PsjKn kasvatti taitaa olla helisemässä luonnossa parin ensimmäisen päivän jälkeen. (Jos huolto ei toimi...) :rolleyes:

"hei jätkät! mulla loppu kännykästä akku ni en näe sytyttää kamiinaa.."

Samoilla linjoilla kanssasi setämies.

Joskus syysaikaan kerättiin harjoituksen välissä jäätyineitä lakkoja sissimuonan jälkkärin jatkeeksi, mutta siihen taisi jäädä suoraan luonnosta ruoat. Olihan se yksi selviytymisharjoitus, johon "kalastettiin" s-marketin kalatiskiltä 30kg joukkueelle lohta ja 20 kg lammasta ja oltiin harjoitus ilman talon pussiruokaa.

Paljon tuli myös nukuttua ilman telttaa "havumajoissa" tulilla, ohjesäännön vastaisesti, koska teltta oli aina tiellä...
 
Minä luulen, että hejsan on lukenut/kuullut jotain jostain ruotsalaisesta tai norskien harjoituksista. Norskien merivoimilla oli ainakin ammoin melko valovoimaisia selviytymisharjoituksia, todennäköisesti myös ilmavoimilla. Harjoitusten kestosta en tiedä muuta kuin, että kaksi viikkoa ei ollut tavatonta.

Yksi merivoimien harjoitusmalli oli se, että kundiparka yksin tai kaverin kanssa dropattiin pikkusaarelle, päällään ne vaatteet, jotka oletettiin olevan "pahassa tilanteessa" ja selviytymispakkaus, joka oli suunnilleen vyölaukkuun sopiva kooltaan. Kovasti kala- ja leväpainotteinen ruokavalio oli tiedossa plus selviytymispaketin vähät namut, lihaliemet, sokerit ja teet ja kahvit. Ehkä saaret oli valikoituja, että niissä oli joitain edellytyksiä toimia ja elää.

Venäläisillä on ainakin joissain joukko-osastoissa mm. Murmanskissa aika vekkuleita harjoituksia, joku hatara kuva on, että 2-3 vk on kesto suunnilleen samoilla evästeillä kuin Norskeillakin. Aikanaan Suomen ilmavoimilla oli joku vastaava melko lailla ymmärtääkseni sekoitus brittien ja venäläisten opeista. Nykytilaa en tiedä.
 
:D ei se ole satutarinoita minä kerron baikaali :D sagohistorier...
Hän sanoi iten sissikompania, karjalan prikaati olikko se 70-luvulla hän teki inttin.

Joo muistin nyt me oltiin ottanut muutaman kaljan niin hän ehkä liioteli vähän.....överdrev lite?
 
-80-luvulla hejsan. Ei ollut muistaakseni sissik.:ssa mitään superpitkiä leirejä, ei ainakaan viikkoa pitempiä. Ns. selviytymiskoulutus oli juurikin sitä, että Joensuun torimarketista kantoivat kirjolohta ja niitä loimuteltiin. (omia eväitä oli reppu puolillaan)

Pitkistä leireistä: isävainaa kertoi joskus kuinka olivat tykistöleirillä Rovajärvellä noin vuonna -60. Se oli muuten ihan miehekkään pituinen veto. En lähde muistelemaan viikkojen määrää, mutta kyllä niitä oli.
 
baikal kirjoitti:
Yksi merivoimien harjoitusmalli oli se, että kundiparka yksin tai kaverin kanssa dropattiin pikkusaarelle, päällään ne vaatteet, jotka oletettiin olevan "pahassa tilanteessa" ja selviytymispakkaus, joka oli suunnilleen vyölaukkuun sopiva kooltaan. Kovasti kala- ja leväpainotteinen ruokavalio oli tiedossa plus selviytymispaketin vähät namut, lihaliemet, sokerit ja teet ja kahvit. Ehkä saaret oli valikoituja, että niissä oli joitain edellytyksiä toimia ja elää.

On edelleen, mutta vain tietylle henkilöstöryhmälle. On niitä perustarpeita kuitenkin tietyn ajattelumallin pohjalta pikkasen enemmän.
 
baikal kirjoitti:
-80-luvulla hejsan. Ei ollut muistaakseni sissik.:ssa mitään superpitkiä leirejä, ei ainakaan viikkoa pitempiä. Ns. selviytymiskoulutus oli juurikin sitä, että Joensuun torimarketista kantoivat kirjolohta ja niitä loimuteltiin. (omia eväitä oli reppu puolillaan

Ehkemme voi vetää suoraa johtopäätöstä harjoitusten ja maastoöiden määrästä koulutuksen laatuun. Jos on paljon maastossa voidaan ainakin olettaa, että osaa olla maastossa, mutta sotilaan taidoista muita johtopäätöksiä ei kannata vetää. (Tietenkin kannattaa olettaa, että olisi hyvätkin taidot)

Jos harjoitukset ovat hyvin suunniteltua ja turha odottelu on suunnittelulla saatu vähennettyä, niin 4 päivän taisteluharjoitus antaa enemmän kuin 2 viikon huonosti suunniteltu taisteluharjoitus. Pitkissä taisteluharjoituksissa nimittäin 3-4:n päivän jälkeen oli niin väsynyt, että ryhmän/joukkueen toimintakyky vaati 12-24 tunnin lepojaksoa, jotta toimintakyky saatiin takaisin. Joskus jos tällaista lepojaksoa ei tullut yli viikon harjoituksissa, niin porukka oli niin seis, että hyvä että päivää osasi sanoa.

Silloin voidaan myöskin olettaa, että harjoituksen tarkoitus oli valvominen ja toimiminen stressin alaisuudessa, eikä taisteluharjoitus.
 
Joo olikko se 6 viikoa 60-luvulla ja 80 luvulla 3-4viikoa rovajärvellä.
Nukkuko ne teltassa 6 viikoa peräkkäin?, ja samat kalsarit päälää?:D
 
Trolli kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Yksi merivoimien harjoitusmalli oli se, että kundiparka yksin tai kaverin kanssa dropattiin pikkusaarelle, päällään ne vaatteet, jotka oletettiin olevan "pahassa tilanteessa" ja selviytymispakkaus, joka oli suunnilleen vyölaukkuun sopiva kooltaan. Kovasti kala- ja leväpainotteinen ruokavalio oli tiedossa plus selviytymispaketin vähät namut, lihaliemet, sokerit ja teet ja kahvit. Ehkä saaret oli valikoituja, että niissä oli joitain edellytyksiä toimia ja elää.

On edelleen, mutta vain tietylle henkilöstöryhmälle. On niitä perustarpeita kuitenkin tietyn ajattelumallin pohjalta pikkasen enemmän.

Lähdetäänkö harjoituksissa, joihin viittaat, siitä että tiettyä toimintaakin pitää pystyä veivaamaan eikä vaan riitä se, että saapi särkiä illaksi?

Minua kiinnostaisi hlö.koht. tämä Suomen merivoimien osuus tässä toiminnassa, oikein todella. Vaan arvatkaapa saiko -90-luvulla paljoakaan tietoa aiheesta utsittua?
 
Hejsan kirjoitti:
Joo olikko se 6 viikoa 60-luvulla ja 80 luvulla 3-4viikoa rovajärvellä.
Nukkuko ne teltassa 6 viikoa peräkkäin?, ja samat kalsarit päälää?:D

No mä luulen että suunnileen samal pesutiheydel ne on sie mennyt kun omal 1,5 vko roval (90 luku)eli tossa ajas oltiin kerra saunassa ja kyllä majotuttiin teltoissa jota siirrettiin "jokusen" kerran ku asemia vaihdettiin.
 
Miksi on harjoituksen pituus tullu lyhyemäksi?
(luuleko politikot vain upseerit että sota ei kestä niin kauoon vai onko se rahasta kiini)

Oho oho olen luutnantti nytten!!!!
Onko se näin helppo tulla upseeriksi Suomen armeijassa, kirjoitta vähän tähän forumille ja laitta se Ari puheloiselle ja saan sitten luttnanttin palkkaa?:D

baikal kirjoitti:
Ns. selviytymiskoulutus oli juurikin sitä, että Joensuun torimarketista kantoivat kirjolohta ja niitä loimuteltiin. (omia eväitä oli reppu puolillaan)
:D:D
 
baikal kirjoitti:
Ns. selviytymiskoulutus oli juurikin sitä, että Joensuun torimarketista kantoivat kirjolohta ja niitä loimuteltiin. (omia eväitä oli reppu puolillaan)

Juuri tätä se oli 2000 -luvun alussa Jääkäriprikaatissa luonnonmuona tjsp. harjoituksessa. Paikallisesta kaupasta lohta ja porofarmarilta poronlihaa. Näitä sitten oli käristelty jossain lähipururadan laavulla. :D Selityksenä se, ettei ollut paras kalastusaika kaudesta ja porojakaan ei saanut noin vain mennä ammuskelemaan.
 
Hejsan kirjoitti:
Miksi on harjoituksen pituus tullu lyhyemäksi?
(luuleko politikot vain upseerit että sota ei kestä niin kauoon vai onko se rahasta kiini)

Oho oho olen luutnantti nytten!!!!
Onko se näin helppo tulla upseeriksi Suomen armeijassa, kirjoitta vähän tähän forumille ja laitta se Ari puheloiselle ja saan sitten luttnanttin palkkaa?:D

baikal kirjoitti:
Ns. selviytymiskoulutus oli juurikin sitä, että Joensuun torimarketista kantoivat kirjolohta ja niitä loimuteltiin. (omia eväitä oli reppu puolillaan)
:D:D



Kaikki kulttuurihan tulee Turun kautta Ruotsista Suomeen. Siellä Pohjanlahden toisella puolen oli jo 70-luvulla hiusverkot ja lakko/sairaslomaoikeus varusmiehillä. Miksi ei sitten meilläkin 2000-luvulla.

Ps. Minkälaista hiusverkkoa ja huulipunaa Baikal aikoinaan käytti siellä Onttolan rajajääkärikomppaniassa.
 
Back
Top