Kunniamerkit, kuntoisuusmerkit ja muut magneetit sotilaspuvussa

Olen yhden kerran kantanut koristeita rinnassani ja sekin vain koska erikseen käskettiin enkä lähtenyt uhmaamaan sotilaskäskyä. En kanna sellaisia edes ne myöntäneen tahon tilaisuuksia. Pois lukien tietysti silloin kun hely minulle myönnetään ja se ryysyihini ripustetaan. Silloin pidän tilaisuuden loppuun asti.
 
Ainoat oikeat hihamerkit löytyy avatarkuvastani. :a-grin:

Olen kyllä kateellinen, täytyy myöntää, Panssariprikaatin miehille mustasta baretista ja laguksen nuolista. Meidän koksuiltahan nuolet luonnollisesti löytyivät.

Panssariprikaatin miehet tuntuvat rakastavan mustaa barettiaan yli kaiken. Meillä oli vaunukomppanian kanssa 4 yhteistä harjoitusta, niin mitä tuli nähtyä sekä skapparit, että varusmiehet tuntuivat pitävän barettia joka välissä.
 
Hieno kuva avatarina. Satiainen on vääränlainen, mutta muuten ihan oikeat merkit.

KymJP:lle voisi hyvin antaa käyttöoikeuden mustaan barettiin ja kolminuolitunnukseen. Sehän kuitenkin vaalii JP 3:n perinteitä ja JP 3 on sen suoranainen "esi-isä" pelkällä nimimuutoksella. Olihan JP 3 oli yksi Panssaridivisioonan jääkäripataljoonista, kuten JP 4 eli myöhempi HämJP, joka muuttui PsvP:n kanssa yhdistymisen kanssa Hämeen Panssaripataljoonaksi.
Molemmat (HämPsPja KymJP) edustavat niitä arvoja ja perinteitä, jotka olivat PsD:n jääkäreilläkin.
 
Omana aikanani lomapukuun haalittiin kaikki merkit mitä irti saatiin, siis ykkösluokat. Oli se hiiva niin masentava näky ilman mitään kilkkeitä, varsinkin keltaisen kaulaliinan kanssa. Siis satiaiset olalle, ratsumiesristiä ja hikiristiä ja oikean taskun päälle neljää, viittäkin merkkiä parhailla.

Palveluspuvussa ei miehistöllä ollutkaan sitten muuta kiiltävää kuin mannesaappaat, sattumakorpeilla pelkät natsat ja apukouluttajilla natsat laatoissa. Maastopuvussa ei omilla tanterilla monikaan viitsinyt juuri natsoja pitää, 62:n kauluksenlepareessa kun ei tahtonut mikään säilyä.

Olen muuten nähnyt pronssisen uimamerkin, sen sai muistaakseni, kun malttoi ajelehtia 50 metriä. Siniset laatat ja kirjurimerkki...
 
Minä tein omaa tulkintaa armeijan lopulla arvomerkkien kantamisesta m62-maastopuvussa, kun kelit ulkona vaihtelivat lumen ja sulan välillä. Laitoin pellinpalat toiseen kaulukseen vihreälle ja toiseen kaulukseen valkoiselle puolelle.
 
Omana aikanani lomapukuun haalittiin kaikki merkit mitä irti saatiin, siis ykkösluokat. Oli se hiiva niin masentava näky ilman mitään kilkkeitä, varsinkin keltaisen kaulaliinan kanssa. Siis satiaiset olalle, ratsumiesristiä ja hikiristiä ja oikean taskun päälle neljää, viittäkin merkkiä parhailla.

Palveluspuvussa ei miehistöllä ollutkaan sitten muuta kiiltävää kuin mannesaappaat, sattumakorpeilla pelkät natsat ja apukouluttajilla natsat laatoissa. Maastopuvussa ei omilla tanterilla monikaan viitsinyt juuri natsoja pitää, 62:n kauluksenlepareessa kun ei tahtonut mikään säilyä.

Olen muuten nähnyt pronssisen uimamerkin, sen sai muistaakseni, kun malttoi ajelehtia 50 metriä. Siniset laatat ja kirjurimerkki...

Ratsumiesristi on Uber-Kool™ :uzi:

Tossa pronssimitalli-kirjurissa on parhautta!!! :LOL::LOL::LOL::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
 
Pelastusuintikurssista noita pronssi ja hopea- uintimerkkejä näkyi tulevan, tosin ihan kellumalla pelkästään ei pronssinenkaan tietääkseni irronnut.
 
Pelastusuintikurssista noita pronssi ja hopea- uintimerkkejä näkyi tulevan, tosin ihan kellumalla pelkästään ei pronssinenkaan tietääkseni irronnut.

Pitääpä koittaa kaivaa pronssisen vaatimukset jostain. Mahdollisesti olen laittanut ns. jalat suuhuni. Ei olisi ensimmäinen kerta... :uzi:
 
Merkki kuuluu todennäköisesti Varsinais-Suomen maakuntakomppanialle.
Joskushan on myös tehty päätös ettei MAAKin puvuissa saa virallisissa harjoituksissa käyttää kun virallisesti hyväksyttyjä merkkejä. Juuri tällaisten omatekoisten viritysten karsimiseksi. Vai olenko mä liian tosikko. Mutta jos vastaus on myönteinen, niin mitä seuraavaksi!
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Joskushan on myös tehty päätös ettei MAAKin puvuissa saa virallisissa harjoituksissa käyttää kun virallisesti hyväksyttyjä merkkejä. Juuri tällaisten omatekoisten viritysten karsimiseksi. Vai olenko mä liian tosikko. Mutta jos vastaus on myönteinen, niin mitä seuraavaksi!

Muillakin maakuntajoukoilla on noita komppanioiden omia merkkejä.

Hyväksyntä tulee yksikköä isännöivän joukko-osaston komentajalta.
 
En tiedä saako tuollaista merkkiä pitää vai ei.
Hienonnäköinen joka tapauksessa.
Ja hienoa jos merkillä on jo pitkät perinteet jotka juontuvat jo kaukaa.
Varmaankin jonkinnäköistä ylpeyttä tuo merkki tuo kantajilleen. Joka on varmasti myös yksi tarkoitus.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
MaaK-logo-2017.jpg
 
Kertokaas veljet kun kuitenkin tiedätte. Olen väsännyt pientä lahjusta ulkomaiselle militaria-osaston merkkejä ja prenikoita harrastavalle kaverilleni. Aiheena suomalaiset barettimerkit. Käsittääkseni olen saanut haltuuni kaikki muut mutta laskuvarjojääkärien jätskitötterö uupuu kokoelmasta. Ollaanko noita kaupatessa miten mustasukkaisia eli myykö niitä joku jossain? Esimerkiksi sotilaskoti?

Joudunko viettelemään tai kolkkaamaan punabaretin Utin ABC:lla saadakseni sen kymmenennenkin merkin?
 
Inttistore myi muistaakseni aikoinaan myös punaista barettia ja ljk:n metallista kokardia siihen.

Inttistoren jäämistö myytiin varustelekalle, joten kannattaa kysellä sieltä.
 
Kertokaas veljet kun kuitenkin tiedätte. Olen väsännyt pientä lahjusta ulkomaiselle militaria-osaston merkkejä ja prenikoita harrastavalle kaverilleni. Aiheena suomalaiset barettimerkit. Käsittääkseni olen saanut haltuuni kaikki muut mutta laskuvarjojääkärien jätskitötterö uupuu kokoelmasta. Ollaanko noita kaupatessa miten mustasukkaisia eli myykö niitä joku jossain? Esimerkiksi sotilaskoti?

Joudunko viettelemään tai kolkkaamaan punabaretin Utin ABC:lla saadakseni sen kymmenennenkin merkin?

Ei ole normaalissa myynnissä ja ne on numeroitu.

https://lsvjkilta.fi/kiltakauppa/

Kiltakaupan tuotteita myydään VAIN Utissa Laskuvarjojääkärikoulussa tai Erikoisjääkäripataljoonassa palvelleille henkilöille. Tunnuksettomia tuotteita esim. kirjoja voidaan myydä myös ulkopuolisille.

Jos tuntee jonkun Utissa palvelleen, niin voi ehkä korvausta vastaan suostutella ostamaan kiltakaupasta.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top