Näin on... Aasian transit-liikennettä kyttäävät pois H-vantaalta sekä arabit että Istanbul, ihan kybällä. Eikä niiden tarvii maksaa ryssälle ylilennoista, mikä on joku 120 taalaa per penkki, oli siinä perse tai ei. Per suunta. Sillä maksaa vähän ylimääräistä lentopetroolia jo... ja noissa maissa Tax free on todellakin mitä sanotaan, myös eurooppalaisille, vaikka poistuisivatkin terminaalista hetkeksi.
Aasian transitliikenteen solmukohtien tulevaisuus ratkeaa sillä, kuka saa saman lentokoneen mahdollisimman nopeasti samalle reitille takaisin. Helsingin sijainti on optimaalinen Kiinaan siinä suhteessa, että kone voi käydä vuorokauden sisällä kääntymässä Kiinassa ja on samalla reitillä minimiajassa takaisin matkalla Kiinaan. Se muutaman tunnin lentoaikaero Lontoosta, Pariisista, Frankfurtista, Munchenista tai jopa Tukholmasta tekee ison vaikutuksen kannattavuuteen, koska kone ei ole takaisin Euroopassa 24h sisällä lähdöstä. Paljon suurempi vaikutus, mitä ylilentomaksut Venäjällä ovat.
Istanbul, Dubai, Riad, Abu Dhabi ei ole optimi Kiinaan, mutta eteläisempään Aasiaan. Helsingin asemaa voi uhata maantieteellisesti Tallinna, Pietari tai Varsova. Ei ole näköpiirissä että noista tulisi hubeja lähiaikoina.
Jos tästä nyt otetaan jotain kaikua kuntavaaleihin, niin tunneli Helsingistä Tallinnaan tai oikeastaan Tallinnasta Helsinkiin tukisi HelsinkiVantaan lentokentän toimintaa.
Simpauttaja
Viimeksi muokattu: