Jaaha, lapsuuteni kotikulmilla. Enpä tiennytkään aiemmin vaikka tuolla skidinä pyörin. Tai sitten en muista...
Eipä näistä huudeltu, eikä sodan jälkeenkään liiemmin. Vuoden 1991 jälkeen muutama kirjaus on ollut. Historiantutkimuksessa monille suomalaisille on tosin tänäänkin tärkeintä pyrkiä aktiivisesti osoittamaan, miten tsuhna on kiusannut neuvostokansalaista nälällä ja taudeilla kuin muistella omia lapsiamme.
On toki mahdollista, että kone toimi umpimähkään löytämättä mitään esim. laivastomaalia, mutta se on spekulaatiota. Samanlaisia koneita oli kaksi muutakin merialueella kiertelemässä. Kone oli Petljakov PE-2, joka oli noussut lähellä Leningradia sijaitsevalta Kamenkan eli Shuvalovon kentältä ja kiersi Suomenlahdelta.
PE-2 oli nopea ja lähestyivät yleensä 5-7 kilometrin korkeudessa. Ulkona Suomenlahdella ei ollut ilmavalvontaa. Osumiskohta oli kova raitiotiekisko. Sirpalevaikutus oli melkoinen.
Näytös oli komediamusikaalin
Kolme väärää muskettisoturia päivänäytös. Jos hälytystä ei olisi annettu, vahingot olisivat olleet pienemmät. Myös muista kohteista oltiin menossa pommisuojaan.
Kaksi Fiat G.50 -hävittäjää nousi Malmilta torjuntaan. Ne olivat hitaampia kuin PE-2, jolla oli valmiiksi korkeusetu. Suomenlinnan it yritti osua siihen, mutta tuloksetta.
Ilmavoimien komentajan Jarl Lundqvistin toiminnasta voisi kirjoittaa murskaavan kirjan. Vasta tämän tragedian jälkeen suostuttiin Fiat-osaston komentajan aiempiin vaatimuksiin, että iv-viestit saataisiin jo silloin, kun PE-kakkoset lähtivät Leningradin suunnalta kohti Helsinkiä. Aikavoitto oli silloin 40 minuuttia! Eli uudessa taktiikassa Fiatit nousivat Malmilta PE-2:n saavuttaessa Suursaaren-Kotkan-linjan. Fiatit kipusivat kuuteen kilometriin Söderskärin majakan ylle odottamaan vainolaista, eli olivat valmiina korkealla.
Mutta päivähommat PE-kakkosilta tulivat vaikeiksi, kun Malmille tuli Messerschmittejä. Vuoden 1943 HX-hanke onnistui...
Neuvostolähteet:
PE-2 pudotti kaksi FAB-250-pommia Helsinkiin. Aseman seudulla havaittiin kaksi tulipaloa. Lentokonetta vastaan tuli kiivas It-tykki ja It-kk-tuli Helsingin alueelta.
Vaikka tässä ei olisi ollut informaattoria siihen, että Kaartinkaupungissa on meininkiä, neuvostotiedustelu oli tarkkaan ainakin perillä torjuntamahdollisuuksista.
Muokkaan vielä viestiä vähän. Juonikas Kyösti Karhila pudotti kerran Curtiss Hawkilla PE-2:n. Ja mersulla parikin. Hän oli
reserviläislentäjien ässä (32 ja 1/4, joista tuo jäännös taitaa juurikin olla Curtissien kimpassa muhentamasta Petljakovista). Jotka ovat olleet ennen vuotta 1979 Aeron, Finnairin, Spearairin kyydissä tai Finnwingsin liikelennoilla, ovat saattaneet tietämättään olla melkoisen sotalentäjän kyydissä.
20. lokakuuta 2009 Hornet veti Helsingin keskustan yli. Kyöstin uurna laskettiin Hietaniemessä.
fi.wikipedia.org