Kylmän sodan salaisuudet??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hejsan
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Reserviläisiä Kaakkois-Suomen rajavartioston vanhan esikuntarakennuksen edessä 1987. Suomi-konepistoolit vielä käytössä.

Ryypättiinkö noissa kasarin kertauksissa oikeasti, kuten olen kuullut väitettävän? Yksikin sukulaiseni muisteli, että oli ollut viinapulloja miehillä mukana ja niistä oli vedetty siivuja teltassa. Osalta pullot oli ehditty takavarikoida ja niitä oli ollut paljon.

Ryypättiinkö noissa kasarin kertauksissa oikeasti, kuten olen kuullut väitettävän? Yksikin sukulaiseni muisteli, että oli ollut viinapulloja miehillä mukana ja niistä oli vedetty siivuja teltassa. Osalta pullot oli ehditty takavarikoida ja niitä oli ollut paljon.

Muistelen että kun marraskuussa 2002 Karjalan tykistörykmentti oli matkalla junakuljetuksella Rovajärvelle, otettiin matkan varrelta eri asemilta reserviläisiä kyytiin. Sotapoliisien juttujen mukaan osa ressuista oli paikalla ympäripäissään ja viinakset mukana.

Muistelen että kun marraskuussa 2002 Karjalan tykistörykmentti oli matkalla junakuljetuksella Rovajärvelle, otettiin matkan varrelta eri asemilta reserviläisiä kyytiin. Sotapoliisien juttujen mukaan osa ressuista oli paikalla ympäripäissään ja viinakset mukana.
No, säilykepurkkiin on tullu laitettua kossua, käsisulkijalla saa kannen kiinni hellävaroen, kaveri toi erään firman etiketti tarroja, meni nötkötistä reppusyynissä😎purkkeja ja kansiahan saa uusia..

No, säilykepurkkiin on tullu laitettua kossua, käsisulkijalla saa kannen kiinni hellävaroen, kaveri toi erään firman etiketti tarroja, meni nötkötistä reppusyynissä😎purkkeja ja kansiahan saa uusia..
Ei mennyt minulta läpi kh:n repputarkastuksissa, kun -88 varusmiehenä näin saman tempun. Paino paljastaa..

Ainakin vielä 2006 jaettiin tuollaiset satulareput varusmiehille. Olivat hetken käytössä kunnes saatiin ljk-rinkat tilalle.
Meillä oli satulareput aikanaan käytössä. Ulkonäkö ei vakuuta mutta käytössä ihan ok. Ei tietenkään rinkan veroinen.

Varmaan kasarilla ryypättiin kun niin tehtiin myös ysärillä. Ei silloin kukaan taho tarkistanut reppuja. Yksissä kertauksissa olin vissiin sen verran näkyvästi päissäni viinalta haissen illan käskynjako/tilannekatsauksessa että komppanian päällikkö tuli telttaan haluamaan osansa kahvin kanssa... eli valvomaan että ryypätään ne viinat pois sinä iltana. Enhän minä mitään tuonut, mutta kun alaiset tarjosivat ryhmänjohtajalleen...

Sitä aikaisemmassa kertauksissa tuli juotua illalla baarissa, siinä Immolan vieressä oli/on joku räkälä. Siinä pohjat ja sitten parkkipaikalle kaverin autoon tyhjentämään pulloa...

2000-luvulle tultaessa on sitten tavarat tarkastettu saapumisen yhteydessä ja viinat otettu huostaan. Toki sielläkin juotiin, mutta hallitusti käytiin baarissa parilla ja saunatonttu sitten kävi laittamassa oluet kylmään saunan aikana...

Tuolleen rajalla... en tiedä miten sisämaassa...

Tulimme kh:sta Lohtajalta. Lastaus oil Kokkolan asemalta. Kysyin jaokseni miehiltä, haluaisivatko viinaa kotimatkalle. Lähdin sitten viinakauppaan ja ostin koko lastin. Ehdin ennen kuin sotilaspoliisit ehtivät viinakaupalle. Junamme seisoi Seinäjella 4 t. 1. Jaoksesta karkasi paljon miehiä yöhön, minulta ei yhtään. Halukkaat olivat pikkusievässä tyytyväisinä.
Vuosi oli 1979.

Itse en ole havainnut kertauksissa ryypiskelyä. 80- ja 90-luvuilla oli kyllä viinatarkastuksia saapuville reserviläisille. Vanhemmilta miehiltä olen kyllä kuullut 1970-luvun aivan tolkuttomista harjoituksista. Olen täällä joskus kertonutkin tapauksesta, jossa sukulaismieheni oli joukkueensa ainoa absolutisti, ja sai vartioida ryypiskelevän joukkonsa varusteita. Joukkueenjohtaja oli juopotellut lähistöllä asuneiden siviilien kanssa niin perusteellisesti, että oli kadottanut vaatteensa ja konepistoolinsa. Sitten tuntui varmaan ylevältä istua krapulassa alusvaatteisillaan tutkintaosaston miesten kuulusteltavana. Myös eräs ilmavoimien reserviläinen kertoi koko tukikohtaharjoituksen menneen aivan ketuilleen, koska kapiaiset olivat aivan kännissä.

Enpä välittäisi olla rintamalla tuollainen hujoppi. Vetää taatusti tulta puoleensa kuin isommankin sotaherran ruusukkeet kaulalla.
Aikoinaan eli muuan Väinö Myllyrinne niminen mies, pituus n. 250cm. Propagandassa sanottiin, että kun Väinö nousi juoksuhaudasta, ryssät juoksivat pakoon samantien. Oikeasti Myllyrinne ei rintamalle joutunut, mutta sotapalvelukseen kuitenkin. Kuvia löytyy netistä, en yhtään ihmettele että ryssät olisivat juosseet karkuun, lisäksi myös Myllyrinteen veljenpojan muistelut. Varsin koskettavat.

Itse en ole havainnut kertauksissa ryypiskelyä. 80- ja 90-luvuilla oli kyllä viinatarkastuksia saapuville reserviläisille. Vanhemmilta miehiltä olen kyllä kuullut 1970-luvun aivan tolkuttomista harjoituksista. Olen täällä joskus kertonutkin tapauksesta, jossa sukulaismieheni oli joukkueensa ainoa absolutisti, ja sai vartioida ryypiskelevän joukkonsa varusteita. Joukkueenjohtaja oli juopotellut lähistöllä asuneiden siviilien kanssa niin perusteellisesti, että oli kadottanut vaatteensa ja konepistoolinsa. Sitten tuntui varmaan ylevältä istua krapulassa alusvaatteisillaan tutkintaosaston miesten kuulusteltavana. Myös eräs ilmavoimien reserviläinen kertoi koko tukikohtaharjoituksen menneen aivan ketuilleen, koska kapiaiset olivat aivan kännissä.
Varusmiesaikanani ysärillä jotkut skapparit olivat joskus pienessä sievässä pidemmillä parin viikon leireillä iltaisin, siis ampumaleireillä. Tuli tämä todistettuakin vahingossa, vaikka hörppivät yleensä omissa oloissaan. Ammunnoissa ja harjoituksissa olivat kuitenkin selvinpäin ja skarppeina.

Varusmiesaikanani ysärillä jotkut skapparit olivat joskus pienessä sievässä pidemmillä parin viikon leireillä iltaisin, siis ampumaleireillä. Tuli tämä todistettuakin vahingossa, vaikka hörppivät yleensä omissa oloissaan. Ammunnoissa ja harjoituksissa olivat kuitenkin selvinpäin ja skarppeina.
Joo, kyllä minunkin aikanani he kupittelivat iltaisin kämpissään Pahkajärvellä. Mihinkään toimintaan se ei vaikuttanut.

Joskus ysärinä istuin junassa kun joku tyyppi alkoi ensiksi hakkaamaan vaunujen välikössä ovea, sitten tuli jotain uhkailemaan kanssamatkustajia ja selitti miten hänellä oli murhamiehet perässään ja edelliselle asemalle oli jäänyt kaksi ruumista...silmät pyöri villinä päässä ja kaveri haisi vahvasti viinalta. Lopulta joku haki raamikkaan konduktöörin joka pisti äijän järjestykseen ja kyseli sitten muilta että papereiden mukaan tulossa kertausharkoista, tiedämmekö asiasta mitään? No ei tiedetty. Seuraavalla asemalla ao. reserviläisen junakyyti vaihtui maijaan.
Sitä en tiedä oliko raskaan harjoituksen nollaus alkanut vasta sen jälkeen, vai jo kh:n aikana. Pikku-ukkojen näkeminen tuntuisi viittaavaan pitempään nautiskeluun.

Omien kh-vuorokausien aikana en todistanut alkoholinkäyttöä. Kerholla ensimmäisenä iltana oli kyllä joitain kappareita todella tuiterissa.

Ukraina vitjassa olikin jo tämä, mutta ehdottomasti tämä tosielämän vault-tecin tuote, kylmän sodan aikainen Azovstal terästehdas ydinsuojabunkkereineen ansaitsee tulla mainituksi täälläkiin:
kzramd2aqiu81.jpg
Lisäksi vielä tänään julkaistu artikkeli tuosta kompleksista:

Ukraina vitjassa olikin jo tämä, mutta ehdottomasti tämä tosielämän vault-tecin tuote, kylmän sodan aikainen Azovstal terästehdas ydinsuojabunkkereineen ansaitsee tulla mainituksi täälläkiin:
Katso liite: 60535
Lisäksi vielä tänään julkaistu artikkeli tuosta kompleksista:
Siinä onkin hyökkääjälle pureksittavaa tuleville kuukausille. Etenkin jos vettä riittää ja komerot on ajallaan täytetty näkkärillä ja nötkötillä.

Tuossa jo taannoin hieman toppuuttelin tuota rähmälläänolon apatiaa - että ei se koko kansaa tai hallintoa koskenut. Lähinnä poliittisia ns kotiryssiä. Tässä hieman vahvistusta asiaan. Itse väitöskirja olisi mielenkiintoinen luettava.
Olisi Virolaisille bessewissereille heillekin hyvää luettavaa - vaikka Ilvekselle.

Brittiarmeijan tiedustelupartio Länsi- ja Itä-Berliinin rajalla 1971.

Katkelma ranskalaisesta tv-ohjelmasta vuodelta 1984. Ranskan joukot Länsi-Berliinissä. Tekstit englanniksi.

Back