Kylmän sodan salaisuudet??

Suomenlinnan edarisaunasta on vuosien saatossa pantu liikkeelle paljon parempiakin juttuja, joita on sitten toisteltu reservikerhoissa suupielet mesmassa. Ja ehkä huhun kovimmat levittäjät olivat Trustivapaa bensa oy:n kilpailijoita.....huoltsikoiden kuukkelikerhot on sellaisia juoruklubeja, että ei sitä usko, jos ei joskus ole päässyt kuulemaan.

Kannattaa edelleen muistaa, että Vaalimaalla tankattu sotavaunu ajaa tankillaan Helsinkiin heittäen ja jos nakkaa pari tynnöriä takakannelle, se ajaa samaa löysiä vaikka Ouluunkin ja käy pari kipakkaa sota-askarettakin ohessa.

En pidä sinällään ihmeenä sitä, että Venäjä, tuo maailman suurin bensa-asema :cool:olisi ulottanut lonkerot myös Suomeen halussaan kaupata luonnonvarojaan.

Jos puolllustustilanteessa olisimme olleet niin pahoin myöhässä, että olisimme jättäneet tankkiasemat tuhoamatta, niin lienee se ja sama, missä ne vehkeet olisi tankattu. Sama pätee tähänkin päivään.

Sarjassamme Suomenlinnan edarisaunaosaston pe-illan parhaita.
:p :uzi:panssarivaunumiesmuinaismuistona mun on vaikea kuvitella mitään tapaa, jolla suomalainen kykenisi pilaamaan polttoaineen, voiteluaineen, tiivisteet, kumiosat tai mitään muutakaan niin perusteellisesti, että niiden laatu ei edelleenkään ylittäisi velivenäläisen panssarivaunujen omien superpriimalaatujen tasoa.

Vaan olisihan se komeeta jos maahantunkeutujan psv-komppania päräyttäisi Tebikselle tankkaamaan; antennit ropisisi katoksen rakenteissa ja vaunuja soviteltaisiin pumpuille silleen, että letkunmitat riittää. Ja sitten tankkaamaan, ihan joka pumpullehan ei vaunuja saa sovitettua ... aikaa menee parikymmentä minuuttia per vaunu(jos riittää) ja maksu Amexilla ettei tartte huolehtia saldosta (huom! mitkä bonarit!!). Onneksi Tebikselllä muuten siis käy American Express kattavasti - eipä käy ihan joka kilpailijalla.
Samalla voi pestä optiikat ja muut sensorit - nauttia kahvit sekä halailla vähän mittareita. Innokkaimmat voi sovitella vaunua myös pesukadulle.

Isäntäväki voi siihen ampua viihdykkeeksi vaikkapa ketterän tykistökeskityksen; helppo osua ja hyvät erikoisefektit - ja aikaakin on siis runsaasti. Tosin on todennäköistä, että joku vaunumies ehtii kuitenkin laittaa mahorkaksi ja räjäyttää aseman sekä puoli komppaniaa jo ennenkuin ulkopuoliset ehtii mukaan.
 
70000rupiaa itse tuonut joskus srvn keikan jälkeen

Etkä varmasti ollut ainoa lajiasi. Niiden hyväksyminen Suomessa maksuvälineenä olisi Neukkulan aikana ollut se kinkkisempi paikka. Vaikka olihan Konela vissiin toiminnassa vielä NL:n hajoamisen jälkeenkin ja vielä itäkansalaisten omistuksessa joten ehkä kaikki olisi tuttuun ja turvalliseen tapaan ollut järjestettävissä :D
 
Etkä varmasti ollut ainoa lajiasi. Niiden hyväksyminen Suomessa maksuvälineenä olisi Neukkulan aikana ollut se kinkkisempi paikka. Vaikka olihan Konela vissiin toiminnassa vielä NL:n hajoamisen jälkeenkin ja vielä itäkansalaisten omistuksessa joten ehkä kaikki olisi tuttuun ja turvalliseen tapaan ollut järjestettävissä :D
Oli hyviä saunansytykkeitä ja halpoja vielä
 
Noniin, toimiiko ?
 

Liitteet

  • IMG_2747.JPG
    IMG_2747.JPG
    1.7 MB · Luettu: 26
  • IMG_2751.JPG
    IMG_2751.JPG
    1.6 MB · Luettu: 24
  • IMG_2753.JPG
    IMG_2753.JPG
    1.8 MB · Luettu: 19
  • IMG_2755.JPG
    IMG_2755.JPG
    1.9 MB · Luettu: 16
  • IMG_2757.JPG
    IMG_2757.JPG
    2 MB · Luettu: 17
jatkuu
 

Liitteet

  • IMG_2759.JPG
    IMG_2759.JPG
    1.5 MB · Luettu: 12
  • IMG_2761.JPG
    IMG_2761.JPG
    1.8 MB · Luettu: 11
  • IMG_2762.JPG
    IMG_2762.JPG
    1.7 MB · Luettu: 9
  • IMG_2764.JPG
    IMG_2764.JPG
    2 MB · Luettu: 7
  • IMG_2765.JPG
    IMG_2765.JPG
    1.8 MB · Luettu: 12
viimeinen osaa ja sitten rajajoukot
 

Liitteet

  • IMG_2766.JPG
    IMG_2766.JPG
    1.5 MB · Luettu: 16
  • IMG_2767.JPG
    IMG_2767.JPG
    926.2 KB · Luettu: 15
  • IMG_2769.JPG
    IMG_2769.JPG
    836.1 KB · Luettu: 16
  • IMG_2770.JPG
    IMG_2770.JPG
    775.7 KB · Luettu: 12
  • IMG_2771.JPG
    IMG_2771.JPG
    923.8 KB · Luettu: 12
Tämä on pitkään elänyt myytti, jonka todenperäisyyttä ei ole osoitettu. On totta, että TB on venäläinen firma mutta siihen nämä aihetodisteetkin oikeastaan jäävät. Firmalla on huoltoasemia ympäri maata joista valtaosa on pikkuasemia, todelliset suurasemat valtateiden varsilla ovat lähinnä ABC:tä. En ole aivan saletti ovatko nämä jutut lähteneet vuoden 1968 huhuista, jolloin NL:n miehittäessä Tsekkoslovakian olisi Teboilella jyrännyt poikkeuksellisen suuri määrä säiliörekkoja. Tämäkin huhupuhe mahtaa olla ottanut vähän tuulta alleen vuosien saatossa.

Puhumattakaan siitä, että hyökkäävä viholllinen varmasti yksinkertaisesti takavarikoisi kaiken tielleen osuvan polttoaineen ihan riippumatta etiketistä.

En myöskään ymmärrä mitä etua olisi hankalasti myrkyttää diesel kun ihan perinteinen taktiikka on yksinkertaisesti polttaa koko asema vetäydyttäessä.
NATO:n harjoituksissahan tätä muuten käy toisinaan, kun US Army käyttää kaikissa ajoneuvoissaan enemmän lentokerosiinin tapaista matalasetaanista (setaaniluku alle 70) polttoöljyä mutta monet Euroopan NATO-maat dieseliä (setaaniluku yli 80). Amerikkalainen polttoöljy palaa hitaasti verrattuna dieseliin, jolloin mäntäpaineet laskee ja liekki on päällä kun pakoventtiili aukeaa. Tämä laskee tehoja ja pakoventtiilin varsi kokee vakavaa liekkikorroosiota. Vastaavasti eurooppalainen diesel amerikkalaisessa moottorissa palaa liian nopeasti, paineiskut ovat jyrkkiä ja lämmöt karkaavat. Voisin myös kuvitella alaväännön katoavan, kun paineet laskevat ennen alakuolokohtaa.

Väärä polttoaine - siis amerikkalainen polttoöljy eurodieselissä - kuulemani mukaan ajaa venttilikoneiston hajalle noin 500 kilometrin ajossa joten tällainen sabotaasi voisi toteutuessaan olla tehokas. Sen onnistuminen tosin vaatisi kaikkien polttoaineasemien dieselsäiliöiden tyhjentämistä ja korvaamista sellaisella polttoöljyllä, jota ei todennäköisesti Suomesta edes saa, ja pitäisi vielä valvoa ettei tätä tököttiä tankata omiin ajoneuvoihin. Lisäksi pitäisi leikkiä ettei venäläisen panssariprikaatin mukana kulje säiliöautoja vaan vihollinen aina kiltisti tankkaisi sitä mitä sattuu vastaan tulemaan. Sangen vaivalloinen sabotaasi, sanon minä.

Lisäksi venäläiset multifuel dieselit eivät oikein ole nauttineet polttoaineensa suhteen krantun vehkeen mainetta. Myös vähän epäilen tuota 500 km remonttitarvetta sangen liioitelluksi, mutta kun ei ole muuta tietoa saatavilla, luotan NATO-harjoitukseen osallistuneen kapiaisen sanaan. Rehellisyyden nimissä vain huomautan, että esmes Suomessa oli 2000-luvun alussa laaja varkaustapaus, missä Rovaniemen lennostosta oli ajettu kerosiinia isäntien maatiloille eikä tämä tiettävästi johtanut moottorivauriohin. Vastaavasti varsinkin iäkkäämät saattavat muistaa ajan, jolloin kunnollista talvidiesellaatua ei ollut saatavilla ja kovilla pakkasilla dieselin parafiinit kiteytyivät ja tukkivat polttoainesuodattimen. Oli varsin tavallista ratkaista ongelma kaatamalla tankkiin muutama kupillinen bensiiniä liuottimeksi.

NATOn dieselstandardi on F54, mutten äkkiseltään löytänyt sen setaanilukua. Osa NATO-maista käyttää tätä, osa ei. Esmes Tanskassa käytetään standardia F75.

Ugh, olen puhunut.
Aikanaan tänne ostettiin taksi käyttöön Diesel koneisia Oldsmobileja,80 luvulla,niissä ei ne kiisselit olleet kovin pitkä ikäisiä koneita,johtuikohan noista syistä? Tai sitten jokainen 350 kone oli alkuviikon tuotantoa..
 
Aikanaan tänne ostettiin taksi käyttöön Diesel koneisia Oldsmobileja,80 luvulla,niissä ei ne kiisselit olleet kovin pitkä ikäisiä koneita,johtuikohan noista syistä?


Moottorin ongelmat
V8-dieselmoottori suunniteltiin bensiinimoottoreiden pohjalta, jolloin niitä piti vahvistaa dieselin vaatiman suuren puristussuhteen vuoksi. Dieselmoottorien valmistusta johti Oldsin Harry Lyon. Moottoria ei kuitenkaan ollut suunniteltu kunnolla dieselmoottoriksi. Sen pultit eivät kestäneet dieselmoottorin vaatimaa korkeaa puristussuhdetta, mikä johti venymisiin ja palaneisiin kannentiivisteisiin. Kampiakselit pettivät, niiden laakerit jämähtivät, myös venttiileissä ja jopa lohkoissa oli ongelmia. Myös automaattivaihteistoksi GM oli valinnut liian hennot THM 350 tai THM 200-vaihteistot, joissa ilmeni kestävyysongelmia. Monet Cutlass V8-dieselin amerikkalaisomistajat haastoivat General Motorsin oikeuteen, ja auto sai huonon maineen.

Osa Cutlass Dieseleistä kuitenkin kesti hyvin. Eräs omistaja kertoi Mobilistin 1/2019 yleisönosastokirjeessaän myönteisistä kokemuksistaan. Hänen viistoperäisessä Cutlass-autossaan oli 260 cid moottori (4,3 L), joka oli kesti hyvin hänellä. Tosin hänen ostaessaan autoa koeajossa hajosi jakajapumpun akseli, jonka liike sitten korjasi omaan lukuunsa. TH-200-vaihteisto toimi hyvin. Kulutus oli noin 10 L/100 km dieseliä. [1]
 
Ranskan armeija harjoittelee Länsi-Saksan puolustamista 80-luvun puolivälissä. 60-luvulla presidentti de Gaulle irrotti Ranskan NATO:n sotilaallisesta komentojärjestelmästä. Maa pysyi kuitenkin poliittisesti NATO:n jäsenenä. Tämän perusteella läntiseen Saksaan sijoitetut joukot kyllä harjoittelivat jatkuvasti yhdessä liittolaisten kanssa. Lisäksi Ranskalla oli yksi prikaati sijoitettuna Länsi-Berliiniin.

 
Tämä on pitkään elänyt myytti, jonka todenperäisyyttä ei ole osoitettu. On totta, että TB on venäläinen firma mutta siihen nämä aihetodisteetkin oikeastaan jäävät. Firmalla on huoltoasemia ympäri maata joista valtaosa on pikkuasemia, todelliset suurasemat valtateiden varsilla ovat lähinnä ABC:tä.

Kylmän sodan aikana ABC ei tarkoittanut huoltoasemaa, kun maailmanhistorian ensimmäinen ABC avattiin vasta vuonna 1995 Uttiin. Silloinkin osuuskauppa muutti entisen Shellin oman lipun alle.

Eikä tässä panssaridivisioonien tapauksessa todellakaan lasketa ravintolan istumapaikkoja tai muuta. Kyse on dieselin varasto- ja myyntivolyymeistä, joissa Teboil on edelleen todella iso tekijä. Siis pihan perällä olevista rekkamittareista puhuttaessa.

TT-teboil.jpg


Teboil toi tällaiset miehittämättömät raskaankaluston tankkauspisteet myös maaseudulle, jossa perinteiset huoltoasemat olivat sulovileniin huoltamoita. Varmasti nämä aikalaisten silmään 60 ja 70 -luvulla pistivät, kun tällaisia tankkauskenttiä nousi liki kaikkiin kuntiin Itä-Suomessakin.

Edelleen nykyisinkin ammattiliikenne tankkaa joko Teboilin tai Nesteen ammattikorteilla. ABC:t ei halua edes palvella raskasta liikennettä.

Se on tietysti asia erikseen, että haistoiko Teboil tuossa markkinaraon 70-luvulla vai tuliko ohjausta Kremlistä. Tuskin koskaan saadaankaan selville.

Tuollaiset maanpäälliset säiliöt olisi siinä harmaassa vaiheessa aivan liian helppoja tuhottavia, mutta ehkä Kremlissä suunniteltiin vielä silloinkin paraatimarssia Suomeen tovereita vapauttamaan. Eivät oppineet Raatteesta mitään.

Edit: Niin tai näin, kyllähän vielä pitkälle 90-luvulle Teboilin asemaverkosto oli poikkeuksellisen hyvä nimenomaan rajaseudulla ja jossakin itärajan pienessä pitäjässä, tai peräti kylässä, näki huoltoaseman niin valtaosa oli Teboileja. Jollakin tapaa sykähdyttävä näky nähdä vaaran laella Teboilin valot ja tällaiset jättisäilöt jossakin Ilomantsin takamailla.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top