Kypärät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JOKO
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Sotaa ei voiteta panostamalla tappioiden välttämiseen, vaan tuottamiseen.

Meillä on hyvät vehkeet ja sodassa kuolee.

Jos kypäristä ja niiden painosta/suojasta puhutaan, niin onhan se niskalle raskas, vaikka olisi vaan 1,2 kg. Tottumis- ja jumppakysymys, mutta päänsärkyinen taistelija ei ole tehokas taistelija. Huono istuvuus, osaamattomuus säätää jne. Useimmiten harjoituksissa ei kypärää säädetä, kun se on vaan lyhyen aikaa päässä. Kilkkeet, vastapainot yms niin painoa kertyy.

Se että riittäisikö kevyempi suojaus, kypärään ja muualle, voisi olla pohtimisen paikka. Nyt on menty "suojaa suojaa enemmän suojaa", ja osin tultu taaksepäin, kun liikkuvuus kärsii.

Joku voisi keksiä ballistisen karvalakin ja lippiksen. Sitä oon ihmetellyt, että potta kestää NIJ 3A, mutta on kova kuten NIJ 3. Ymmärrän että BFD voi olla 44 milliä luodilla, mutta onko sirpaleilla sama käytännössä? Jos ei niin voisi kovasta kypärästä tinkiä ja siirtyä kevyeen ballistiseen päähineeseen.
Kypärän tarvitsee olla kova juuri tuosta BFD-syystä koska sen kuori pitää saada irtikallosta. Suojaahan se myös esim. satavilta irtokiviltä. Siitä olen samaa mieltä että painoa ja suojausta voisi vähentää, koska NIJ IIIA on overkilliä sotilaskäyttöön (yleisesti), vaikka on tietenkin hommia missä se voisi olla suojaavampikin.

Yksi ongelma mitä moni ei kypärän osalta ajattele, on osumaenergian välittyminen niskaan. Vaikka kypärä pysäyttäisi, voi niska mennä pahaan kuntoon jos päähän tulee nopea energiaimpulssi.
 
Kypärän tarvitsee olla kova juuri tuosta BFD-syystä koska sen kuori pitää saada irtikallosta. Suojaahan se myös esim. satavilta irtokiviltä. Siitä olen samaa mieltä että painoa ja suojausta voisi vähentää, koska NIJ IIIA on overkilliä sotilaskäyttöön (yleisesti), vaikka on tietenkin hommia missä se voisi olla suojaavampikin.

Yksi ongelma mitä moni ei kypärän osalta ajattele, on osumaenergian välittyminen niskaan. Vaikka kypärä pysäyttäisi, voi niska mennä pahaan kuntoon jos päähän tulee nopea energiaimpulssi.
Tämä on yleinen harhakäsitys ja myytti. Jos luoti saisi niskoihin merkittäviä vammoja, ei myöskään ampujalla olisi olkapäätä yms paikoillaan. Esim pesäpallo, jalkapallo yms saa isompaa vanhinkoa niskoille aikaseksi kuin esim 762x54 luoti joka pysähtyy kypärään.
 
Titaaninen hybridi kypärä ja suojalevy jokaiselle jääkärille. tykäreille yms taustamiehille sit tarpeen mukaan komposiitti kypärä ja sirpa.
näin saadaan tappiot mataliksi kustannustehokkaasti.

sissit ja muut kuperkeikkamiehet voi laittaa mitä suojauksia tykkäävät, eli sisseillä lippis ja erikoismiehillä joku hieno ja vähän suoijaava varusteita täynnä oleva komposiitti.
 
Tämä on yleinen harhakäsitys ja myytti. Jos luoti saisi niskoihin merkittäviä vammoja, ei myöskään ampujalla olisi olkapäätä yms paikoillaan. Esim pesäpallo, jalkapallo yms saa isompaa vanhinkoa niskoille aikaseksi kuin esim 762x54 luoti joka pysähtyy kypärään.
Fysiikan lait eivät ole ihan näin simppeleitä. On aivan eri asia ottaa jalkapallo päähän kuin luoti, ja se johtuu impulssista. Eli jos luodissa ja pallossa on sama energia, luodin osuma pysähtyessään johonkin kovaan luovuttaa sen millisekunneissa, kun taas pallo luovuttaa sen sekunnin sadasosissa tai kymmenyksissä, kuitenkin kymmeniä kertoja hitaammin. Tähän samaan ilmiöön nojaa mm. kiväärin tukin pehmustelevyt - ne pienentävät (=pidentävät) rekyylin impulssia vaikka energia on sama. Mitä tulee rekyyliin yleensä, muista että ase painaa jo useita kiloja, ja tämä auttaa jo merkittävästi (ampujan näkökulmasta). En silti haluaisi laukaista pulttilukkoista kivääriä jonka perä on paljasta otsaani vasten. Nyt kuvittele että ottaisit saman energian vastaan otsallasi kivääristä joka painaa 15 grammaa. Voisi alkaa niskassa tuntua.
 
Titaaninen hybridi kypärä ja suojalevy jokaiselle jääkärille. tykäreille yms taustamiehille sit tarpeen mukaan komposiitti kypärä ja sirpa.
näin saadaan tappiot mataliksi kustannustehokkaasti.

sissit ja muut kuperkeikkamiehet voi laittaa mitä suojauksia tykkäävät, eli sisseillä lippis ja erikoismiehillä joku hieno ja vähän suoijaava varusteita täynnä oleva komposiitti.
Venäläisten teräksinen sfera oli muistaakseni läpäisyn suhteen parempi kuin vastaava titaaninen, suomen sotilas joskus testasi noita, tiedä sitten kuinka relevantteja testit oli
 
Ops-coreltahan on tullut suojaustasoltaan uusi malli joka pysäyttää ainakin 762x39 ja painoa ei juuri ole 3A enempää.

Siitähän tämä lähtikin liikkeelle.


Vähän vain tulee mieleen, että mitenköhän tuo toimii muita kalibereja ja muita luotityyppejä vastaan. Poranneeko 5,45 mm palvelusampumatarvike helpostikin läpi? (Toki kaikki riippuu aina kaikesta, etäisyydestä ja osumakulmasta.)
 
Siitähän tämä lähtikin liikkeelle.


Vähän vain tulee mieleen, että mitenköhän tuo toimii muita kalibereja ja muita luotityyppejä vastaan. Poranneeko 5,45 mm palvelusampumatarvike helpostikin läpi? (Toki kaikki riippuu aina kaikesta, etäisyydestä ja osumakulmasta.)
Noniin näyttää. Nyt kävi niin että viestipäivystys oli nukahtanut hetkeksi.
 
Viime vuosina olen harrastanut saksalaisten teräskypärien kunnostamista ja kirjoitin pienen yhteenvedon 2. maailmansodan saksalaiskypäristä. Kuvien kypärät eivät siis ole alkuperäisasussaan vaan uudelleen maalattuja ja sisukset ovat uustuotantoa.

Saksan aloittaessa uudelleenvarustautumisensa yksi monista tarvittavista varusteista oli teräskypärä. Saksassa oli kypäriä vain rauhansopimuksessa sallitun 100000 miehen tarpeisiin. Ensimmäisen maailmansodan aikaisia M16- ja M18-kypäriä uusittiin maalaamalla ja vaihtamalla sisus malliin "Innenausstattung 31". Näitä huollettuja 1. maailmansodan kypäriä oli rintamakäytössä vuoteen 1940 saakka.

Uuden sakasalaisen kypärän suunnittelu aloitettiin vuonna 1934, suunnittelun suoritti Eisenhüttenwerke Thalen leivissä työskennellyt tohtori Friedrich Schwerd joka oli ollut mukana jo 1. maailmansodan aikaisen kypärän suunnittelussa. Vuonna 1935 aloitettiin uuden kypärän valmistus "Stahlhelm 35", usein lyhyemmin M35. Uusi kypärä perustui M16 kypärään mutta pyrki korjaamaan sen heikkoudet. Lippaa nostettiin ja lyhennettiin optisten laitteiden käytön helpottamiseksi. Kypärän liepeitä madallettiin niiden aiheuttaman kohinan poistamiseksi, pitkät liepeet myös painuvat selkään makuuasennossa. Tuulisella säällä viheltävää ääntä tuottaneet ilmanvaihtokanavien "sarvet" korvattiin muutaman millimetrin korkuisilla holkeilla. Kypärä valmistettiin 1,1-1,2mm paksuisesta teräksestä. Reunoja vahvistettiin taivuttamalla ne 4mm matkalta kaksinkerroin. Kypärät valmistettiin nikkeli-pii seosteista teräksestä.

M1617vsM35.jpg

Ylhäällä Wehrmacht ja SS käyttivät 1. maailmansodan aikaisia kypäriä kun uusia kypäriä ei riittänyt kaikille. Norjan sotaretki lienee viimeinen kerta kun etulinjan joukoilla oli näitä käytössä. SS:n mustia kypäriä ei koskaan käytetty taistelussa. Molemmat kypärät mallia M16.

Alhaalla Oikealla M18 ja vasemmalla M35. Kuvasta selviää erot uusien ja vahhojen kypärien välillä, nostettu lippa, lyhennetyt helmat ja merkittävästi pienemmät ilmanvaihtoaukkojen holkit.



Kypärän koko merkitsee kuvun ympärysmittaa ja kokoja oli 2 senttimetrin välein 60-70cm. Välikoot saatiin aikaiseksi tekemällä yhtä kypäräkokoa varten kahta sisusta eli esim. koon 66 kypärään tehtiin sisuksia 58 ja 59. Yleisimpänä kokona oli 64 joka vastaa pään kokoja 56 ja 57. Suurin koko 70 oli hyvin harvinainen, tuo kypärä tarkoittaa pään kokoa 62 tai 63 cm. Käyttäjän kallon ja kypärän sisäpinnan väliin oli tarkoitus jäädä 20mm tilaa. Kypärän paino ilman sisusta oli koosta riippuen 810-1230g.

Kypärää valmistettiin kolmena selvästi erotettavana muunnoksena M35, M40 ja M42 jotka on nimetty valmistuksen aloittamisvuoden mukaan. Luokittelu on tehty vasta sodan jälkeen sillä saksalaisten kirjanpidossa kaikken nimenä oli Stahlhelm 35. Muunnokset johtuivat tarpeesta nopeuttaa rauhan aikana suunnitellun kypärän valmistusta sota-aikana. Suomeen M35-kypärää ei koskaan tilattu mutta pieni määrä niitäkin kulkeutui käyttöön.

Vuosina 1935-1937 saksalaiset myivät 220000 M35-kypärää Kiinan tasavallalle, näihin kypäriin kiinalaiset maalasivat vasemmalle puolelle valkoisen auringon siniselle pohjalle. Kypärät olivat näkyvästi esillä vuoden 1937 Shanghain taistelussa. Tasavallan paettua Formosalle Kiinan kansantasavalta jatkoi kypärien käyttöä ja niitä esiintyi vielä Korean sodassa.

M40- kypärä erosi alkuperäisestä M35:stä ilmanvahtoaukkojen sekä valmistusmateriaalin osalta. Ilmanvaihtoaukot heikensivät rakennetta ja ne vahvistettiin jotta niiden lähelle osuvat iskut eivät aiheuttaisi halkeamia. M35-kypärässä ilmanvaihtoaukkoja vahvistivat erilliset holkit, M40-kypärässä aukon ympärille prässättiin rengasmainen koroke suoraan teräkseen. Muutoksen tarkoituksena oli vähentää valmistukseen tarvittavia osia ja työvaiheita. M35-kypärissä käytetty nikkeli-pii teräs vaihdettiin halvempaan mangaani-pii seosteiseen teräkseen. M40-kypärän valmistus alkoi 26.3.1940. 50-luvulla Länsi-Saksasta Suomeen ostetut uudet kypärät olivat lähestulkoon identtisiä M40-mallin kanssa.

M35vsM40.jpg

Kuvassa oikealla M35-mallin erillisenä osana valmistettu ilmanvaihtoaukko, vasemmalla M40- ja M42-mallien vastaava aukko joka on valmistettu yhtenä kappaleena kypärän kanssa.

M42- kypärässä valmistusprosessia nopeutettiin jättämällä pois lämpökäsittelyvaiheita ja samoin valmistuksen helpottamiseksi kypärän reunuksen kaksinkerroin taittamisesta luovuttiin, helmaa kuitenkin taitettiin taaksepäin. Ilmanvaihtoaukot valmistettiin kuten M40-kypärässä. Tämän viimeisen M42-muunnoksen valmistus alkoi elokuussa 1942. Valmistuksen yksinkertaistamisen, materiaalien heikkenemisen ja orjatyön käytön seurauksena M42-kypärien laatu heikkeni verrattuna aiempiin malleihin ja kypärissä esiintyy erilaisia pintavikoja. M42 oli eniten valmistettu muunnos. Jatkosodan aikana Saksasta Suomeen tilatut kypärät olivat malleja M40 ja M42. Suomea varten ei valmistettu erikseen kypäriä ja meille tuli Saksan maavoimien dekaaleilla varustettuja kypäriä. Sodan jälkeen päävartion miehillä oli ajoittain hakaristillä koristeltu kypärä ja valvontakomission valituksen jälkeen vartiomiesten oli raaputettava dekaalit pois kypäristään.

M42vsM40.jpg

Kuvissa oikealla M40 ja vasemmalla M42. M40-mallissa reuna on taitettu kaksinkerroin toisin kuin M42-mallissa, takana M42:n helma on taivutettu taaksepäin lujuuden paranatamiseksi.


Laaduntarkkailun hylkäämät kypärät merkittiin pyöräyttämällä helman ja kuvun liitoskohtaan pullistuma, nämä kypärät menivät siviilipuolustuksen käyttöön. Siviilipuolelle menneissä kypärissä oli selvästi sotilaskypäriä halvemmat sisukset, esim. sisuksen runkona toimivan teräsvanteen tilalla 2mm paksuinen pahvivanne. Siviilipuolustukselle valmistettiin erikseen keveämpiä kypäriä useampaa eri mallia ja nämä eivät perustuneet sotilaskypärään.

Poliisi.jpg

Kaksi M35 poliisikypärää, oikealla sotilasmalli ja vasemmalla laaduntarkkailun hylkäämä sotilaskypärä joka on muutettu siviilimalliksi. Sotilaskypäriä käyttivät rintamantakaisten poliisiyksiköiden lisäksi rintamalla SS-poliisidivisioona (4. SS-Polizei-Panzergrenadier-Division) jonka jäsenet värvättiin poliiseista. Wehrmachtin- ja muista SS-yksiköistä poiketen poliisikypärissä oli dekaalit kypärän molemmin puolin sodan loppuun asti.

Kypäriä valmisti viisi tehdasta ja nämä merkitsivät kypäränsä lyömällä sisähelmaan puumerkkinsä ja kypärän koon. Esim. EF66 merkitsee koon 66 kypärää jonka valmisti Emaillerwerke A.G. Fuldassa. Valmistajan merkinnän lisäksi helmaan lyötiin neli- tai viisimerkkinen koodi joka kertoi valmistukseen käytetyn teräserän. Eri valmistajien kesken on pieniä eroavaisuuksia yksityiskohtien suhteen esim. ilmanvaihtoaukkojen osalta. Kymmenen vuoden aikana kypäriä valmistettiin n. 25 miljoonaa kappaletta, suurimpana valmistajana toimi kypärän suunnittelusta vastannut Eisenhüttenwerke Thale.

Heer-, Kriegsmarine- ja SS-kypärien värinä oli feldgrau eli kenttäharmaa. Vuosina 1935-1940 feldgrau oli melko vaalea vihreä, M40 mallin myötä sävy muuttui harmaanvihreäksi. Luftwaffella värinä oli feldblau, siniharmaa värisävy. Luftwaffen muista erillinen väri vaikeutti tuotantoa ja syksystä 1943 lähtien Luftwaffekin sai tyytyä samaan väriin kuin muutkin. Värisävyissä oli runsaasti vaihtelua valmistajasta ja tuotantoerästä riippuen varsinkin sodan loppua kohti.

Sävyt.jpg

Yläkuvassa vasemmalla M35 maalattuna 30-luvulla käytetyllä kenttäharmaan sävyllä, oikealla Luftwaffen siniharmaa M35 vanhanmallisella dekaalilla ja keskellä M42 maalattuna 40-luvulla käytetyllä kenttäharmaan sävyllä.

Keskellä oikealla liitumaalilla talvinaamioitu SS M35, keskellä M40 aavikkomaalissa ja vasemmalla M42 kaksivärisessä naamiomaalauksessa.

Alakuvassa päällimmäisessä kypärässä SS-joukkojen kaksipuoleinen kangaspäällinen joka kiinnittyy kypärään kolmella jousikuormitteisella metallikoukulla, jousien ansiosta päällinen kiristyy itsestään. Vasemmalla M35-kypärän ympärillä on leipälaukun hihna oksien ym. naamioinnin kiinnittämiseksi. Oikealla maavoimien yksipuolinen kypäränpäällinen joka kiristetään narulla.



Jatkuu...
 
Jatkoa edelliseen...


Kypärän sivuille lisättiin puolustushaaran tunnus sekä saksan väritys kilven muotoisena siirtokuvana. Wehrmachtilla maavoimilla (Heer) ja Laivastolla (Kriegsmarine) valtionharakka (Reichsadler) istuu hakaristin päällä, maavoimilla kotka on hopeinen ja laivastolla kultainen. Kypäristä n. 1/10 meni laivastolle. Ilmavoimilla lentävä kotka roikottaa hakaristiä jalastaan. Kaikilla kolmella kotka on kypärän vasemmalla puolella ja Saksan musta/valko/puna-trikolori oikealla puolella. SS-joukoilla riimut olivat oikealla puolella ja vasemmalla puolueen tunnus eli hakaristilippu. Maaliskuussa 1940 trikolori määrättiin poistettavaksi ja syyksi mainittiin tarkka-ampujien vaara. Vuoden 1943 elokuussa kaikista tunnuksista luovuttiin kypärätuotannon nopeuttamiseksi.

Kypärien sisuksen runkona toimii metallivanne (aluksi alumiinia, myöhemmin terästä) joka kiinnitetään kolmella niitillä kypärään. Tämän vanteen sisällä on toinen metallivanne joka kiinnittyy runkovanteeseen poikittaisten lehtijousien avulla. Sisävanteeseen on kiinnitetty metallihakasilla nahkahuppu jonka varassa kypärä on käyttäjänsä päässä.

Sisus.jpg

Yläkuvassa kypärän sisus ala- ja yläpuolelta. Alakuvassa vasemmalla kovia kokenut sisuksen runkona topimiva ulkovanne joka kiinniteään kypärään kolmella niitillä. Leukahihnan kiinnityslenkit on niitattu ulkovanteeseen. Keskellä sisävanne jossa kiinni lehtijousien rippeitä. Sisävanne kiinnityy ulkovanteeseen näiden jousien avulla, lejhtijouset pujotetaan ulkovanteessa oleviin rakoihin. Oikealla nahkahuppu jonka varassa kypärä on käyttäjänsä päässä, nahkahupun sisäpintaan on ommeltu huopainen hikinauha. Huppu kiinntetään sisävanteeseen alla olevien metallihakasten avulla.


Unkari hankki oikeuden valmistaa M35 kypäriä lisenssillä ja kypärä tuli käyttöön nimellä 35M, joskus näkee käytettävän nimitystä M35/38. Saksalaiseen versioon verrattuna merkittävin ero on kypärän takana oleva metallilenkki joka mahdollisti ripustamisen esim. vyölle. Sisuksen sivukiinnitysniitit sijaitsevat ilmanvaihtoaukkoja taaempana kun saksalaismallissa ne sijaitsevat reilusti aukkojen etupuolella. Käytetty teräs oli alkuperäismallia pehmeämpää ja työn jälki rujompaa. Sisus oli kevyesti muunneltu versio Itävalta-Unkarin M17 kypärän sisuksesta. Sisuksesta johtuu sen sivukiinnitysniittien poikkeava sijoittelu sillä leukahihnan kiinnityslenkit kiinnitettiin näihin sisuksen kiinnitysniitteihin jonka takia ne oli siirrettävä kypärän sivuille. Saksalaismallissa leukahihnan kiinnityslenkit niitattiin suoraan sisuksen runkona toimivaan metallivanteeseen.

Suomi kyseli tammikuussa 1940 Saksasta M35-kypärien ostamisesta, Saksa ohjasi hankkimaan puolueettomasta Unkarista 35M-kypäriä. Jo helmikuussa saapui ensimmäinen 23000 kypärän erä, yhteensä tilaus käsitti 75000 kypärää. Suomessa kypärät saivat nimen M38. Suomeen myydyt kypärät eroavat Unkarin käyttämistä kypäristä siten että kypäriin ei ole lyöty Unkarin vaakunaa helman sisäpuolelle, suomalaiskypärät ovat väritykseltään tummempia kuin Unkarilaiset. Unkarilaisilla oli käytössä armeijan vihreitä kypäriä ja palomiesten/ilmasuojelun siniharmaita. Jotain kaluston kirjavuudesta kertoo se että unkarilaskypärät edustivat neljäsosaa kaikista kypäristä mutta M38 oli samalla yleisin kypärätyyppi välirauhan aikana (saksalainen M16/17/18 70000 kpl ,tsekkiläinen M34 50000kpl, italialainen M33 30000kpl ja muut 10000 kpl). Unkarissa kypärä oli käytössä 50-luvun alkuun, Suomessa reilusti pidempään. Useimpiin suomalaiskypäriin on kunnostuksen yhteydessä porailtu lisäreikiä uutta sisusta varten.

M38vsM35.jpg

Vasemmalla suomeen 1940 tilattu unkarilainen M38 ja oikealla Lufwaffen M35, unkarilaiskypärä alkuperäismaalissaan jonka päällä rippeitä myöhemmästä maalauksesta. Ylimmästä kuvasta selviää M38 ulkoiset tunnusmerkit solki takana ja sisuksen sivukiinnitysniitit ilmanvaihtoaukkojen takana. Myös ilmanvaihtoaukkojen muodossa on eroa. Keskimmäisessä kuvassa sisuksien erot, M38:ssa on selvästi yksinkertaisempi rakenne. Toisessa kuvassa esimerkki eroista viimeistelyn laadussa. Kuvan kypärässä merkinnät DM 68, valmistajana MAVAG eli Unkarin kuninkaallinen veturitehdas ja kypärän koko 68. Alimmassa kuvassa oikealla Unkrarin armeijalle valmistettu koon 64 kypärä.


Espanjan armeijan kypärätilanne sisällissodan jälkeen oli heikko ja osa kypärämalleista samaistettiin tasavalatalaisiin. Uusi kypärä päätettiin tehdä saksalaisen mallin mukaan ja syntyi Z42. Se oli yksinkertaistettu versio M35-kypärästä, kypärän reunoja ei taitettu kaksinkerroin, ilmanvaihtoaukkojen holkit valmistettiin messingistä ja yksinkertainen nahkasisus kiinnitettiin kypärään seitsemästä kohdasta. Ulospäin selvin ero oli otsaan hitsattu metalliliuska paraatikoristetta varten. Vuosina 1979-80 valmistettiin uudistettua mallia Z42/79 jossa suurin muutos oli parannettu sisus joka oli valmistettu nahasta ja kankaasta. Viimeiset Z42/79-kypärät valmistettiin ilman ilmanvaihtoreikien vahvistusholkkeja. Kypärät olivat käytössä 90-luvulle saakka. Ifnin sota 1957-58 Espanjan Länsi-Afrikassa (nykyisessä Marokossa) lienee ainoa sota jossa kypärä osallistui tositoimiin. Z42 lienee halvin saksalaistyyppinen teräskypärä, komellakympillä olen nähnyt myytävän kypäriä joissa on ehjä sisus.

Z42.jpg

Yläkuvassa vasemmalla espanjalainen Z42/79 ja oikealla laivaston (Kriegsmarine) M35. Toisesta kuvasta selviää espanjalaiskypärän suoraksi leikatun reunan ja saksalaisen M35:n kaksikerroin taitetun reunuksen ero. Komannessa kuvassa kaksi Z42 kypärän naamiointipäällistä, molempiin on ommeltu aukkoja oksia varten. Päälliset kiristetään naruilla ja ne ovat yksipuolisia. Espanjalaiset aloittivat kangaspäällisten käytön 60-luvulla. Alimmassa kuvassa kypärään kiinnitettynä Espanjan maavoimien (Ejército de Tierra) -tunnus.

Vuonna 1942 Heereswaffenamt päätti aloittaa uuden kypärän suunnittelun, tavoitteena oli yksinkertaisempi rakenne ja siten halvempi valmistusprosessi. Neljästä ehdokkaasta selvisi voittajana Typ B II josta tuli myöhemmin M45. Kypäriä valmistettiin 50 kappaleen prototyyppisarja mutta sarjatuotantoon se ei päätynyt. Vuonna 1956 perustettu Itä-Saksan armeija NVA valitsi M45-kypärän palveluskäyttöön ja se sai nimen M56.

M56.jpg

Vasemmalla Itä-Saksalainen M56, oikealla M42. M56-kypärää kehitettiin edelleen sen käyttöaikana ja myöhemmissä kypärissä ei ole niittien kantoja kuvun ulkopuolella.



Kaksi Ilmasuojelun (Luftschutz) kypärää. Vasemmalla laaduntarkkailun hylkäämä M40 joka on merkitty siviilipuolustukseen kuuluvaksi helman ja kuvun liitoskohtaan tehdyllä pullistumalla. Kuvan kypärän kohdalla hylkäyksen syynä lienee reilun millin ero ilmanvaihtoaukkojen sijainnissa toisiinsa nähden.Vasemmalla kevyt teräskypärä M39, mallista käytetään usein nimitystä Gladiaattori. Kypärä on valmistettu hitsaamalla kolmesta kappaleesta, etu- ja takalippa sekä kupu. Sodan lopulla se korvattiin kypärällä M44 joka valmistettiin yhdestä kappaleesta. Alimmassa kuvassa M39 sisältä, alkuperäinen sisus on päässyt heikohkoon kuntoon. Kypärän lipan sisäpuolella olevasta tekstistä selviää mm. kypärän koko 56 ja maksimimyyntihinta 8 valtakunnanmarkaa (Saksan keskuspankin tilastojen mukaan reilut 30€ nykyrahassa).

Luftschutz.jpg

Loppuun kaksi Ilmasuojelun (Luftschutz) kypärää. Vasemmalla laaduntarkkailun hylkäämä M40 joka on merkitty siviilipuolustukseen kuuluvaksi helman ja kuvun liitoskohtaan tehdyllä pullistumalla. Kuvan kypärän kohdalla hylkäyksen syynä lienee reilun millin ero ilmanvaihtoaukkojen sijainnissa toisiinsa nähden.Vasemmalla kevyt teräskypärä M39, mallista käytetään usein nimitystä Gladiaattori. Kypärä on valmistettu hitsaamalla kolmesta kappaleesta, etu- ja takalippa sekä kupu. Sodan lopulla se korvattiin kypärällä M44 joka valmistettiin yhdestä kappaleesta. Alimmassa kuvassa M39 sisältä, alkuperäinen sisus on päässyt heikohkoon kuntoon. Kypärän lipan sisäpuolella olevasta tekstistä selviää mm. kypärän koko 56 ja maksimimyyntihinta 8 valtakunnanmarkaa (Saksan keskuspankin tilastojen mukaan reilut 30€ nykyrahassa).


Saksalaiskypärät ovat suosittu keräilykohde ja hyväkuntoiset alkuperäisasuiset kypärät eivät ole halpoja esim. SS-kypärien hinnat nousevat 5000€:n tuntumaan. Itse olen ostanut vain kunnostettavia aihioita kuitenkin vältellen kovin reikäisiä yksilöitä. Kypärien hinnat pyörivät 100€:n molemmin puolin tuurista riippuen. Suomesta en ole saksalaiskypäriä ostanut vaan vaan netin kautta ympäri Eurooppaa, ainakin Ruotsista, Saksasta, Itävallasta, Ranskasta, Puolasta, Bulgariasta, Ukrainasta ja Venäjältä on tullut tilattua.
 
Tässä just kattelin, että Varusteleka taisi omassa lahjoituksessaan Ukrainaan lähettää kaikki komposiittikypärät ja luotisuojalevyt. Noh, pitää venata että tulee lisää jossain välissä varastoon ja koittaa hakea ensimmäisenä pois, jos ei ole jo liian myöhäistä.
Voi olla, että ukrainalaiset ovat ostaneet kaupat jo tyhjiksi, mutta itse ostin aikanaan omani Ebaysta USA:sta, myyjänä oli USA:n ylivoimaa myynyt kauppa, ja kypärä käyttämätön SDS:n valmistama ACH. Amerikkalaisten kypärissä täytyy ottaa huomioon sitten se, että L-koko on hieman pienempi kuin PV:lla ja esim. 57-58 päänympärys tarvitsee jo L-kokoisen. Saksan Ebaysta toki helpoin hankkia, kun ei tarvitse maksaa tulleja, mutta siellä valikoima on huono. Sen sijaan esimerkiksi käyttämätön ECH (hyvänä puolena sisältää valonvahvistinkiinnikkeenkin):
M: https://www.ebay.com/itm/164698659380
L: https://www.ebay.com/itm/164698659451
XL: https://www.ebay.com/itm/164698661676
 
Viimeksi muokattu:
Aamulehdessä oli juttu, jonka kuvissa oli koemallin kypärä K22:
Instagramissa myös samat kuvat ja yksi lisää:
2a5ae8d9aa741e256ff355a7a38f06cd.jpg
ee0612251b255f1621dd84356e2e5611.jpg
97dc1e83942bd11a7bfa89146cd79864.jpg
f965be7c3ee680baccc977b218434458.jpg
276001797_392830555508426_2608389976097136122_n.jpg
 
Jos saan kommentoida koskaan kypärää elävänä näkemättä, niin muoto on ainakin outo. Reunus kulkee tasaisena otsalta korvan taakse, ja sitten on hieman lisäsuojaa niskalle.

Miksi tällainen ratkaisu? Hieman opscoremaisuutta, mutta sitten ei kuitenkaan ihan, koska kuulosuojaimet jäävät osin kypärän reunusten alle. Eikö tuota kannattaisi levittää (tyyliin MICH) tai leikata vähän korkeammaksi?

Valmistusteknisesti tuo voi tietenkin olla yksinkertainen ja siten halpa.
 
Jos saan kommentoida koskaan kypärää elävänä näkemättä, niin muoto on ainakin outo. Reunus kulkee tasaisena otsalta korvan taakse, ja sitten on hieman lisäsuojaa niskalle.

Miksi tällainen ratkaisu? Hieman opscoremaisuutta, mutta sitten ei kuitenkaan ihan, koska kuulosuojaimet jäävät osin kypärän reunusten alle. Eikö tuota kannattaisi levittää (tyyliin MICH) tai leikata vähän korkeammaksi?

Valmistusteknisesti tuo voi tietenkin olla yksinkertainen ja siten halpa.
Ops-Coressahan (PV:n käyttämä FAST XP) reunus laskee hieman korvien kohdalla, ja korvien etupuolella on myös nypä alaspäin. Myös takareuna tuntuu tulevan jonkin verran alemmaksi. Erikoista tuossa kyllä on se, että silti kuulonsuojaimet näyttävät jäävän kypärän reunan alle.
Tässä jostain vanhasta lehtijutusta nappaamani kuva:
1305548841863.jpg

Amerikkalaiset ovat uusimmassa kypärässään ratkaisseet ongelman näin, kypärän profiili on hyvin leveä, jotta kuulonsuojaimet menevät alle:
2000x1333_q95_(2).jpg
US_Soldier_in_Syria.jpg
59c13a15ba785e18e55bfade.jpg
 
Tämä ny menee yli sadan vuoden päähän, mutta eikös niiden saksalaisten "sarvikypärien" sarvia käytetty myös eräänlaisena kiinnityspisteenä paksun lisäteräslevyn asentamista varten, kk-ampujan päänupin lisäsuojana? Liekö vastaavankaltaisia virityksiä nykyään missään käytössä.
 
Tämä ny menee yli sadan vuoden päähän, mutta eikös niiden saksalaisten "sarvikypärien" sarvia käytetty myös eräänlaisena kiinnityspisteenä paksun lisäteräslevyn asentamista varten, kk-ampujan päänupin lisäsuojana? Liekö vastaavankaltaisia virityksiä nykyään missään käytössä.
OpsCorella on/oli vastaava lisäsuoja.
 
Fysiikan lait eivät ole ihan näin simppeleitä. On aivan eri asia ottaa jalkapallo päähän kuin luoti, ja se johtuu impulssista. Eli jos luodissa ja pallossa on sama energia, luodin osuma pysähtyessään johonkin kovaan luovuttaa sen millisekunneissa, kun taas pallo luovuttaa sen sekunnin sadasosissa tai kymmenyksissä, kuitenkin kymmeniä kertoja hitaammin. Tähän samaan ilmiöön nojaa mm. kiväärin tukin pehmustelevyt - ne pienentävät (=pidentävät) rekyylin impulssia vaikka energia on sama. Mitä tulee rekyyliin yleensä, muista että ase painaa jo useita kiloja, ja tämä auttaa jo merkittävästi (ampujan näkökulmasta). En silti haluaisi laukaista pulttilukkoista kivääriä jonka perä on paljasta otsaani vasten. Nyt kuvittele että ottaisit saman energian vastaan otsallasi kivääristä joka painaa 15 grammaa. Voisi alkaa niskassa tuntua.
Miksi laittaisit sen pulttilukkokiväärin paljasta otsaa vasten? Laita se kypärää vasten.
Kypärässäkin on oma massansa imemässä sitä liike-energiaa, samoin siinä on sisällä pehmusteet jotka osaltaan tekevät saman, hihnastossa sen verran pelivaraa että kypärä väkisinkin vähän liikkuu päässä, ja sen lisäksi niskan oma liikkumavara siihen päälle.
Kaiken tämän lisäksi vielä kypärän rakenne, joka periksi antaessaan imaisee voimaa varsin paljon. Varmasti napsahtaa ilkeästi, mutta ihan tornihuhuja nämä että nikamat paukkuu poikki.
Maailmalla on paljon materiaalia kypärä-osumista, mutta ei yhtään sellaista jossa niskat olisivat rutisseet poikki.

 
Aamulehdessä oli juttu, jonka kuvissa oli koemallin kypärä K22:
Instagramissa myös samat kuvat ja yksi lisää:
Katso liite: 58658
Katso liite: 58659
Katso liite: 58660
Katso liite: 58661
Katso liite: 58662
Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Miksi yrittää keksiä pyörä uudestaan ja tehdä muutoksia maailman parhaiten kehitettyihin varusteisiin vain sen takia että on jotain omaa ja uutta kädenjälkeä. Miksi pitää tärvellä kaikki mahdollisuudet nato-yhteensopivuuteen. Joku vuosi sitten oli kokeilussa kypäräprototyyppi josta näki jo kilometrin päähän että ei hyvä ollenkaan. Hyvä esimerkki on myös valonvahvistin shroudi joka senopilla on erilainen ja vaihdettiin ops-corelta tulleisiin kypäriin. Miksi, oi miksi...
 
Back
Top