Kysymyksiä maakuntajoukoista

Terve kaikille!

Mulla oli semmoinen kysymys, että olen ite sitoutunut jo MAAK:iin ja yhdet harjoitukset tuli käytyä oman kokoonpanon kanssa. On vaan sellainen tilanne, että ei ole vielä tullut minkäänlaista kirjettä/tiedotetta omasta tehtävästä tai varusteiden hausta. Tiedän, että oon sinne jo sijoitettu, kun VEH tuli jo kesän aikana ja harjoitukset pidetty.

Kyselen siis, että kauanko keskimäärin kestää, että saa nämä tiedot ja ne kamat kuitille?
Helpoimmalla pääsee jos hoitaa molemmat seuraavalla hallintopäivällä.
Vaihtoehtoisesti voi käydä kysymässä sijoitusta aluetoimistosta ja soittaa varusvarastolle milloin voi hakea kamppeet.
 
Ensimmäisessä MAAKK-harjoituksessa ikähaitari oli hiukan päälle parikymppisistä sinne lähemmäs kuuttakymppiä. Jostain syystä, tahtomattakin, veti hieman suuta hymyyn. Oli kuitenkin hienoa huomata, kuinka yhteinen asia ja yhteinen innostus oli se kokoava tekijä siinä, joka tavallaan pyyhki pois tuon lähes 40 vuoden ikäeron.
 
Ensimmäisessä MAAKK-harjoituksessa ikähaitari oli hiukan päälle parikymppisistä sinne lähemmäs kuuttakymppiä. Jostain syystä, tahtomattakin, veti hieman suuta hymyyn. Oli kuitenkin hienoa huomata, kuinka yhteinen asia ja yhteinen innostus oli se kokoava tekijä siinä, joka tavallaan pyyhki pois tuon lähes 40 vuoden ikäeron.

Huomasin ite täysin saman ekassa omassa MAAK-harjoituksessa. Ite olen sieltä nuoremmasta päästä, mutta oli kiva nähdä, että meillä oli sopivasti sekä nuorta reserviä, että jo kokeneempaa porukkaa. Olin itse ennen MAAK:iin liittymistä kuullut huhuja, että porukka olisi lähinnä vanhempaa ja upseeristoa. Omassa kokoonpanossa ei onneksi tilanne ole näin yksioikoinen.
 
Upseereita ei maakkeissa tarvitse pelätä. En ole nähnyt tai kuullut, että maakkeissa olisi ketään ylimielistä ja/tai paskantärkeää reserviläisupseeria. Kaikki tuntuvat tekevän aina epäitsekkäästi parhaansa sotilasarvoon ja tehtävään katsomatta. Ja kun kaikki tietää, että muutkin tekee parhaansa, niin ei ole tarvetta koskaan moittia ketään, korkeintaan vähän neuvoa tekemään asian paremmaksi koetulla tavalla. Aina ei onnistu, mutta sitä ei tarvitse yhtään hävetä jos on parhaansa yrittänyt.
 
Upseereita ei maakkeissa tarvitse pelätä. En ole nähnyt tai kuullut, että maakkeissa olisi ketään ylimielistä ja/tai paskantärkeää reserviläisupseeria.
Itse olen kuullut eräästä, joka pompotteli varusmiehiä ja lähde on erittäin luotettava.
 
Itse olen kuullut eräästä, joka pompotteli varusmiehiä ja lähde on erittäin luotettava.
Meinaatko nyt erästä (edesmennyttä?) käytöksensä vuoksi lehtiartikkeleihinkin päätynyttä reservin majuria, joka meni sotaharjoituksiin omin lupineen M/58:ssa ja rupesi pompottamaan varusmiehiä?
 
Itse olen kuullut eräästä, joka pompotteli varusmiehiä ja lähde on erittäin luotettava.

Varusmiehiähän on joskus pompoteltavakin. Joskus sattuu niin, että varusmies on reserviläisen alaisuudessa ja sitä joutuu käskemään. Simputus on toki turhaa. Samoin tarpeettoman pokkuroinnin vaatiminen. Mutta jos varusmies alkaa esiintyä uhmakkaasti ja epäasiallisesti, niin on paikallaan, että esimies ottaa kovemman asenteen kunnes asiallinen käyttäytyminen löytyy.
 
Joo kyllä, meilläkin on varusveijareita alaisuudessa harjotuksissa, tosin ei niitä ole koskaan tarvina pompottaa. Ne on jotenkin niin sulosia: herra luutnantti sitä ja herra luutnantti tätä. Perkuleen reserviläisjuntturat (ison osan kanssa kerrattu vuosia), ne svidduilee vaan eikä mitään kunnioitusta esivaltaa kohtaan. Ei sentään, hyvä porukka ja kaikki hoitaa hommansa, muuten ollaan kuin ellun kanat.

Tornihuhun mukaan mahdollinen pompottaja- majuri saapui vielä myöhässä ja tottakai Corvetella...
 
Varusmiehiähän on joskus pompoteltavakin. Joskus sattuu niin, että varusmies on reserviläisen alaisuudessa ja sitä joutuu käskemään. Simputus on toki turhaa. Samoin tarpeettoman pokkuroinnin vaatiminen. Mutta jos varusmies alkaa esiintyä uhmakkaasti ja epäasiallisesti, niin on paikallaan, että esimies ottaa kovemman asenteen kunnes asiallinen käyttäytyminen löytyy.
No nyt ei ollut kyse siitä että olisi ollut alaisuudessa. :)
 
Onko kenelläkään tietoa maakuntakomppaniaan osallistumisesta, jos on henkilövarattu (VAP) muihin tehtäviin sodan aikana? Olen itse vapitettu, ja toiminta kiinnostaisi ja tiedän, että joitakin vappeja on mukana komppanioiden toiminnassa. Se on kuitenkin epäselvää minulle, että miten asia oikeasti toimii (vai toimiiko?). Aluetoimistosta sain melkoisen "Sveitsi" -mallin vastauksen, että periaatteessa voi osallistua (jotenkin...), mutta ei sit kuitenkaan.

Eli onko kenelläkään käytännön tason tietoa siitä, että miten asia on?
 
Säilyykö henkilöllä varaus PV kirjoissa vaikka henkilö vaihtaa työnantajaa ja uusi työtehtävä ei enää ole sellainen mikä työnantajan kannalta edellyttäisi henkilön säilyttämistä varattuna?
Kuinka usein firmat päivittää omat henkilövarauksensa?
 
Toimii sillai että menet sinut VAPittaneelle instanssille sanomaan että VAPina seis, lähden maakkiin. Sitten hakeudut maakkiin.

Ongelma tässä tosin on se, että VAPia ei tulla purkamaan. Olen asiaa kysynyt ja vastaus oli varsin jyrkkä ei. Kysymys onkin, että onko mitään mahdollisuutta silti ottaa osaa Maakkien toimintaan.
 
Back
Top