Kysymys- ja vastaustopiikki

2. Valkovenäläinen rintama ( 2nd belorussian front ). Armeijaan kuului (ainakin yksi) kaartindivisioona, vaikka ei ollut kaartinarmeija???
 
Bodyguard kirjoitti:
2. Valkovenäläinen rintama ( 2nd belorussian front ). Armeijaan kuului (ainakin yksi) kaartindivisioona, vaikka ei ollut kaartinarmeija???

Vastaus hyväksytään puolen pisteen arvoisena. 2.Valkovenäjän Rintama.

Kokoonpanon erikoisuus oli siinä, että 19.A koostui 1945 keväällä sellaisista divisioonista jotka kaikki olivat taistelleet 1944 kesällä Suomen rintamilla.

18.D/7.A/Syväri
310.D/7.A/Syväri
313.D/32.A/Maaselkä
27.D/26.A//Rukajärvi
205.D/26.A/Kiestinki tai Uhtua
52.D/14.A/Kuola.

Paneppas tulemaan uutta.
 
No jos puolinainen vastaus hyväkvytään, niin tässä olisi pieni pähkinä. Panssarilaivat Ilmarinen ja Väinämöinen omasivat koneistonsa osalta kaksi erikoisuutta. Toinen taisi olla ainutlaatuista koko maailmasssa ( siihen aikaan ) ja toinen oli ensimmäinen sellainen Suomessa. Mitäköhän ne olivat?
 
Diesel-sähköisyys oli ainakin yksi erikoisuus.

Edit: siis panssarilaivoissamme oli diesel-koneet, joilla jauhetulla sähköllä pyöritettiin sähkömoottoreita, jotka sitten taas pyörittivät potkureita..
 
juhapar kirjoitti:
Diesel-sähköisyys oli ainakin yksi erikoisuus.

Edit: siis panssarilaivoissamme oli diesel-koneet, joilla jauhetulla sähköllä pyöritettiin sähkömoottoreita, jotka sitten taas pyörittivät potkureita..

Lähellä ollaan. Sanoisinko, että puolitiessä.
 
Vanha veteraani

Olen nyt kun kapiainen :p:D....tämä on vaan vitsi

Eikö mun ollu oikein? siis Dvina-Dnepr rintama?? eikö se ole valkovenäjässä??

Andra operativa echelongen bestod av reservarméer och skulle försvara Dvina-Dnepr-linjen. Dessa var: 16:e armén, 19:e armén, 20:e armén, 21:a armén, 22:e armén, 24:e armén
 
Bodyguard kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Diesel-sähköisyys oli ainakin yksi erikoisuus.

Edit: siis panssarilaivoissamme oli diesel-koneet, joilla jauhetulla sähköllä pyöritettiin sähkömoottoreita, jotka sitten taas pyörittivät potkureita..

Lähellä ollaan. Sanoisinko, että puolitiessä.

Olisko ollut ohjainpotkurit? villi veikkaus.
 
Mikäli Hejsanin reklamaatio menee läpi, niin sitten mun kysymykseni diskataan pois. Mutta jos vv ei hyväksy em. raklamaatiota, niin sitten taas jatketaan mun kysymykselläni. Toki siihen saa vastata vapaasti koko ajan. Menipäs vaikeaks, mut eiköhän tuo ole jotenkin ymmärrettävä selvitys.

Sorry Juhapar, en oikein voi suoraan hyväksyä vastaustasi. Olet toki oikeassa, mutta tuo diesel-sähköisyys oli se helpompi osa niistä kahdesta. Jos kukaan ei löydä sitä vaikeampaa osaa, niin sitten vuoro siirtyy sinulle. Koska olen viikonlopun mökillä, niin sovitaanko takarajaksi ensi ma aamupv.
 
baikal kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Diesel-sähköisyys oli ainakin yksi erikoisuus.

Edit: siis panssarilaivoissamme oli diesel-koneet, joilla jauhetulla sähköllä pyöritettiin sähkömoottoreita, jotka sitten taas pyörittivät potkureita..

Lähellä ollaan. Sanoisinko, että puolitiessä.

Olisko ollut ohjainpotkurit? villi veikkaus.

Sorry, ei ollut. Ei liity propulsioon.
 
Tulenohjaukseen käytetty laskin?
 
Ei kait ne nyt sentään maamme ensimmäiset kaksipotkuriset alukset olleet? Tuskin sentään. Tuota, onko tuo toinen hitek-juttukin sinne konehuoneen puolelle, vai tarkoitatko sähkö-mekaanista tulenjohto"tietokonetta"?
 
Bodyguard kirjoitti:
Mikäli Hejsanin reklamaatio menee läpi, niin sitten mun kysymykseni diskataan pois. Mutta jos vv ei hyväksy em. raklamaatiota, niin sitten taas jatketaan mun kysymykselläni. Toki siihen saa vastata vapaasti koko ajan. Menipäs vaikeaks, mut eiköhän tuo ole jotenkin ymmärrettävä selvitys.

Ei minun vastaus oli vaan tämmöinen irooni vastaus, sinä jatkat....:)
 
juhapar kirjoitti:
Ei kait ne nyt sentään maamme ensimmäiset kaksipotkuriset alukset olleet? Tuskin sentään. Tuota, onko tuo toinen hitek-juttukin sinne konehuoneen puolelle, vai tarkoitatko sähkö-mekaanista tulenjohto"tietokonetta"?

Se toinen HiTech juttu on myös konehuoneen puolella. Itse asiassa osa pääkoneita.
 
Pieni vihje: miettikää dieselmoottorin rakennetta ja osia, niin se vastaus kyllä löytyy.
 
Fyra diesel-elektriska Kruppmotorer 875 kW, (3 500 kW), två axlar.

Englaniksi: Diesel-Electric powertrain four Krupp engines 875 kW, two shafts.
 
Ei kellään sattuisi olemaan hyllyssä: Niklander, Tauno: Meidän panssarilaivamme -teosta?
 
Hejsan kirjoitti:
Fyra diesel-elektriska Kruppmotorer 875 kW, (3 500 kW), två axlar.

Englaniksi: Diesel-Electric powertrain four Krupp engines 875 kW, two shafts.

Samma svar som Juhapar gav tidigare. Delvis rätt, men nu måste man hitta den andra hitech komponenten.
Eli osittain oikea vastaus, mutta pitäisi löytää se toinen asia/osa, mitä kysyin. Juhapar vastasi tämän jo aiemmin.
 
Back
Top