Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bodyguard kirjoitti:Australia ja ASIS eli Australian Secret Intelligence Service ???
Bodyguard kirjoitti:Näköjään arvaamallakin pärjää.
Vuonna 1944 Päämaja "lanseerasi" ns. Panssarintuhoojan merkin. Millaisia nämä merkit olivat ( useampi eri "luokka" ) ja mitkä olivat niiden myöntämisperusteet?
baikal kirjoitti:Bodyguard kirjoitti:Näköjään arvaamallakin pärjää.
Vuonna 1944 Päämaja "lanseerasi" ns. Panssarintuhoojan merkin. Millaisia nämä merkit olivat ( useampi eri "luokka" ) ja mitkä olivat niiden myöntämisperusteet?
Jaa. Ja minä en näköjään pärjää e d e s arvaamalla.
juhapar kirjoitti:Googlaaminen kannattaa aina: http://fi.wikipedia.org/wiki/Panssarintuhoojan_merkki
Merkki oli pula-ajan johdosta yksinkertainen: valkoinen noin 7 × 3 senttimetrin kokoinen kangasnauha, johon oli mustalla piirretty ääriviivapiirros osuman torniinsa saaneesta T-34-panssarivaunusta. Merkkiä kannettiin sotilaspuseron oikeassa hihassa noin 10 senttimetriä olkapäästä.
Merkin sai ensimmäisestä tuhotusta panssarista; seuraavista myönnettiin noin 7 × 1 senttimetrin kokoisia valkeita nauhoja jotka kiinnitettiin kuviollisen merkin yläpuolelle 1 senttimetrin välein. Niiden myöntövälit kasvoivat sitä mukaa mitä korkeammasta asteesta oli kysymys eli ensimmäisen sai kolmannesta tuhotusta, toisen viidennestä, kolmannen kymmenennestä ja ylimmän viidestätoista.
Hejsan kirjoitti:juhapar
tulleko kysymystä??
Kapiainen kirjoitti:Nyt kun odotellaan Juhapar:n virallista kysymystä, niin voisin heittää erään kysymyksen ikäänkuin verryttely- ja odottelukysymykseksi..jos sen verran voidaan sääntöjä tässä kohtaa venyttää?!
Mikä yhteinen tekijä on useilla toisen maailmansodan ajan Saksalaisilla panssarivaunuilla ja eräällä tämän päivän luksustuotteella joka on nimetty numerosarjalla 997?
Vastaus on erittäin helppo keksiä JOS omaa harrastuneisuutta sotahistorian lisäksi eräällä toisella alalla..ja jos taas ei, vastauksen löytäminen voi olla yllättävänkin hankalaa. Päättelemällä sen kuitenkin voi löytää periaatteessa helpostikin.
JOKO kirjoitti:Arvaus: Kaksoiskytkin. Mikä sitten lieneekään virallinen nimi.
Kapiainen kirjoitti:JOKO kirjoitti:Arvaus: Kaksoiskytkin. Mikä sitten lieneekään virallinen nimi.
Itseasiassa menit asiaan syvemmälle kuin olin ajatellut..periaatteessa vastauksesi olisi hyväksyttävissä, mutta en hakenut ihan näin syvälle aiheeseen menevää vastausta..mutta vastauksesi perusteella arvaan, että osaat helposti sanoa myös sen vastauksen mitä varsinaisesti hain.. Eli uskon, että olet täysin oikeilla jäljillä, mutta älä mene noin syvälle aiheeseen..ja löydät oikean vastauksen.
Museo kirjoitti:Kapiainen kirjoitti:JOKO kirjoitti:Arvaus: Kaksoiskytkin. Mikä sitten lieneekään virallinen nimi.
Itseasiassa menit asiaan syvemmälle kuin olin ajatellut..periaatteessa vastauksesi olisi hyväksyttävissä, mutta en hakenut ihan näin syvälle aiheeseen menevää vastausta..mutta vastauksesi perusteella arvaan, että osaat helposti sanoa myös sen vastauksen mitä varsinaisesti hain.. Eli uskon, että olet täysin oikeilla jäljillä, mutta älä mene noin syvälle aiheeseen..ja löydät oikean vastauksen.
Leivänpaahtimenikin on muuten Porschen suunnittelema! Mahtaakohan siinäkin olla jotain natsien sotateknologiaa sisällä?
Kapiainen kirjoitti:Hän suunnitteli myös yhden panssarivaunun käytännössä kokonaan. Tämä panssarivaunu on ehkä yleisemmin tunnettu nimellä "Elephant"..myös suunnittelijansa mukaan "Ferdinand" - nimeä tästä panssarivaunusta käytettiin.
Kerrotaan, että asiantuntijat tiesivät "Ferdinandin" olevan ominaisuuksiensa puolesta jossain määrin epäsopiva, eivätkä välttämättä puoltaneet sen sarjatuotantoa. Hitler kuitenkin arvosti Ferdinand Porschea ja kenties sen vuoksi halusi "Ferdinandin" tuotantoon. Sitä ei kuitenkaan tuotettu kovin suurta määrää ja epäilykset sen heikkouksista osoittautuivat oikeiksi heti sen ensimmäisissä taisteluissa.
Heikkilä kirjoitti:Minä kyllä sanoisin, että Pz.Jg Tiger (P) eli Elephant oli seurausta siitä, että Porschen ehdokas Kampfpanzerwagen VI 'Tiger'iksi eli VK4501(P) karsiutui Henschelin valmistaman ehdokkaan tullessa valituksi ja ne 90 valmista runkoa haluttiin johonkin hyötykäyttöön. Niitä tehtiin se pieni määrä alunperinkin siksi, että runkoja oli olemassa tuon verran ja niiden tuotantoa ei haluttu jatkaa.
Kapiainen kirjoitti:Heikkilä kirjoitti:Minä kyllä sanoisin, että Pz.Jg Tiger (P) eli Elephant oli seurausta siitä, että Porschen ehdokas Kampfpanzerwagen VI 'Tiger'iksi eli VK4501(P) karsiutui Henschelin valmistaman ehdokkaan tullessa valituksi ja ne 90 valmista runkoa haluttiin johonkin hyötykäyttöön. Niitä tehtiin se pieni määrä alunperinkin siksi, että runkoja oli olemassa tuon verran ja niiden tuotantoa ei haluttu jatkaa.
Pitää paikkansa ja syy-yhtyeys sille, miksi asiat noin menivät saattavat hyvinkin löytyä juuri siitä, että Elephantia ei pidetty ominaisuuksiltaan sopivana ja siksi valinta ei kohdistunut siihen/ sen valmistusta ei jatkettu/ tuotantosarja oli pieni. Ilmeisesti mm. Guderian oli skeptinen "Ferdinandin" soveltuvuuden suhteen..ja nuo epäilykset sitten myös osoittautuivat oikeaksi vaunun ensimmäisistä taisteluista lähtien. Kursk taisi olla Ferdinandienkin tulikaste..tosin siitä en ole aivan varma oliko näin, mutta muistini mukaan kuitenkin Kursk olisi ollut kyseisten vaunujen ensimmäinen taistelu?!