Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Bodyguard kirjoitti:
Australia ja ASIS eli Australian Secret Intelligence Service ???

Tulihan se sieltä! Kyseinen tiedustelupalvelu oli todellakin kengurumaan The Australian Secret Intelligence Service (ASIS). Chilen lisäksi ASIS oli syrjäyttämässä paikallista hallintoa pelaten kaksilla korteilla myös Kambodžassa ja Itä-Timorilla. Chilessä Pinochetin kauden poliittinen epävakaus ei ollut omiaan tukemaan maan viinien asemaa maailmanmarkkinoilla. Sen sijaan Australian viiniteollisuus toipui viinikirvaepidemiasta vallaten nopeasti uusia markkinaosuuksia ja maasta tuli maailman neljänneksi suurin viininviejä.

Onneksi Suomessa operoi nykyään vain FSIS eikä mikään pahamaineinen ASIS. Vaikka en kyllä henkilökohtaisesti panisi pahakseni vaikka aussit tulisivatkin nykyhallitustamme syrjäyttämään… :cool:

Jatka Bodyguard, ole hyvä!
 
Näköjään arvaamallakin pärjää.

Vuonna 1944 Päämaja "lanseerasi" ns. Panssarintuhoojan merkin. Millaisia nämä merkit olivat ( useampi eri "luokka" ) ja mitkä olivat niiden myöntämisperusteet?
 
Bodyguard kirjoitti:
Näköjään arvaamallakin pärjää.

Vuonna 1944 Päämaja "lanseerasi" ns. Panssarintuhoojan merkin. Millaisia nämä merkit olivat ( useampi eri "luokka" ) ja mitkä olivat niiden myöntämisperusteet?

Jaa. Ja minä en näköjään pärjää e d e s arvaamalla.
 
baikal kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Näköjään arvaamallakin pärjää.

Vuonna 1944 Päämaja "lanseerasi" ns. Panssarintuhoojan merkin. Millaisia nämä merkit olivat ( useampi eri "luokka" ) ja mitkä olivat niiden myöntämisperusteet?

Jaa. Ja minä en näköjään pärjää e d e s arvaamalla.

Aina kannattaa arvata :idea:
 
Googlaaminen kannattaa aina: http://fi.wikipedia.org/wiki/Panssarintuhoojan_merkki

Merkki oli pula-ajan johdosta yksinkertainen: valkoinen noin 7 × 3 senttimetrin kokoinen kangasnauha, johon oli mustalla piirretty ääriviivapiirros osuman torniinsa saaneesta T-34-panssarivaunusta. Merkkiä kannettiin sotilaspuseron oikeassa hihassa noin 10 senttimetriä olkapäästä.

Merkin sai ensimmäisestä tuhotusta panssarista; seuraavista myönnettiin noin 7 × 1 senttimetrin kokoisia valkeita nauhoja jotka kiinnitettiin kuviollisen merkin yläpuolelle 1 senttimetrin välein. Niiden myöntövälit kasvoivat sitä mukaa mitä korkeammasta asteesta oli kysymys eli ensimmäisen sai kolmannesta tuhotusta, toisen viidennestä, kolmannen kymmenennestä ja ylimmän viidestätoista.
 
juhapar kirjoitti:
Googlaaminen kannattaa aina: http://fi.wikipedia.org/wiki/Panssarintuhoojan_merkki

Merkki oli pula-ajan johdosta yksinkertainen: valkoinen noin 7 × 3 senttimetrin kokoinen kangasnauha, johon oli mustalla piirretty ääriviivapiirros osuman torniinsa saaneesta T-34-panssarivaunusta. Merkkiä kannettiin sotilaspuseron oikeassa hihassa noin 10 senttimetriä olkapäästä.

Merkin sai ensimmäisestä tuhotusta panssarista; seuraavista myönnettiin noin 7 × 1 senttimetrin kokoisia valkeita nauhoja jotka kiinnitettiin kuviollisen merkin yläpuolelle 1 senttimetrin välein. Niiden myöntövälit kasvoivat sitä mukaa mitä korkeammasta asteesta oli kysymys eli ensimmäisen sai kolmannesta tuhotusta, toisen viidennestä, kolmannen kymmenennestä ja ylimmän viidestätoista.

Oikein, vuoro siirtyi sinulle.
 
juhapar

tulleko kysymystä??
 
Hejsan kirjoitti:
juhapar
tulleko kysymystä??

Ruhig, ruhig ! sano saksalainen.
Tässä threadissa pitää varautua siihen, ettei uutta kysymystä tule heti.
Vanhalla palstalla saattoi olla jopa yli viikon katkoja keskustelussa.
Kyllä se Juhapar kyssärin heittää kunhan ehtii.....
 
Jahaa en tiennyt...luulin että Juhapar oli unohtanut........
 
Nyt kun odotellaan Juhapar:n virallista kysymystä, niin voisin heittää erään kysymyksen ikäänkuin verryttely- ja odottelukysymykseksi..jos sen verran voidaan sääntöjä tässä kohtaa venyttää?!

Mikä yhteinen tekijä on useilla toisen maailmansodan ajan Saksalaisilla panssarivaunuilla ja eräällä tämän päivän luksustuotteella joka on nimetty numerosarjalla 997?

Vastaus on erittäin helppo keksiä JOS omaa harrastuneisuutta sotahistorian lisäksi eräällä toisella alalla..ja jos taas ei, vastauksen löytäminen voi olla yllättävänkin hankalaa. Päättelemällä sen kuitenkin voi löytää periaatteessa helpostikin.
 
Kapiainen kirjoitti:
Nyt kun odotellaan Juhapar:n virallista kysymystä, niin voisin heittää erään kysymyksen ikäänkuin verryttely- ja odottelukysymykseksi..jos sen verran voidaan sääntöjä tässä kohtaa venyttää?!

Mikä yhteinen tekijä on useilla toisen maailmansodan ajan Saksalaisilla panssarivaunuilla ja eräällä tämän päivän luksustuotteella joka on nimetty numerosarjalla 997?

Vastaus on erittäin helppo keksiä JOS omaa harrastuneisuutta sotahistorian lisäksi eräällä toisella alalla..ja jos taas ei, vastauksen löytäminen voi olla yllättävänkin hankalaa. Päättelemällä sen kuitenkin voi löytää periaatteessa helpostikin.


Arvaus: Kaksoiskytkin. Mikä sitten lieneekään virallinen nimi.
 
JOKO kirjoitti:
Arvaus: Kaksoiskytkin. Mikä sitten lieneekään virallinen nimi.

Itseasiassa menit asiaan syvemmälle kuin olin ajatellut..periaatteessa vastauksesi olisi hyväksyttävissä, mutta en hakenut ihan näin syvälle aiheeseen menevää vastausta..mutta vastauksesi perusteella arvaan, että osaat helposti sanoa myös sen vastauksen mitä varsinaisesti hain.. Eli uskon, että olet täysin oikeilla jäljillä, mutta älä mene noin syvälle aiheeseen..ja löydät oikean vastauksen.
 
Kapiainen kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Arvaus: Kaksoiskytkin. Mikä sitten lieneekään virallinen nimi.

Itseasiassa menit asiaan syvemmälle kuin olin ajatellut..periaatteessa vastauksesi olisi hyväksyttävissä, mutta en hakenut ihan näin syvälle aiheeseen menevää vastausta..mutta vastauksesi perusteella arvaan, että osaat helposti sanoa myös sen vastauksen mitä varsinaisesti hain.. Eli uskon, että olet täysin oikeilla jäljillä, mutta älä mene noin syvälle aiheeseen..ja löydät oikean vastauksen.

Leivänpaahtimenikin on muuten Porschen suunnittelema! Mahtaakohan siinäkin olla jotain natsien sotateknologiaa sisällä?
 
Museo kirjoitti:
Kapiainen kirjoitti:
JOKO kirjoitti:
Arvaus: Kaksoiskytkin. Mikä sitten lieneekään virallinen nimi.

Itseasiassa menit asiaan syvemmälle kuin olin ajatellut..periaatteessa vastauksesi olisi hyväksyttävissä, mutta en hakenut ihan näin syvälle aiheeseen menevää vastausta..mutta vastauksesi perusteella arvaan, että osaat helposti sanoa myös sen vastauksen mitä varsinaisesti hain.. Eli uskon, että olet täysin oikeilla jäljillä, mutta älä mene noin syvälle aiheeseen..ja löydät oikean vastauksen.

Leivänpaahtimenikin on muuten Porschen suunnittelema! Mahtaakohan siinäkin olla jotain natsien sotateknologiaa sisällä?

Kyllähän se Ferdinand Porsche oli jonkinlainen Wehrmachtin "hovihankkija" monissakin ajoneuvosuunnitteluasioissa ennen II MS:aa ja sen aikanakin. Kuuluisin tuote lienee
kaikkien tunteman kuplafolkkarin sotilasversio Kubelwagen ( sorry, jos nimi ei oo ihan korrektisti ).
 
Heh..no löytyihän niitä harrastajia täältäkin!

997 on automaailmassa jonkinlaisen legendan asemaan kohonneen Porsche 911 mallisarjan viimeisimmän mallin tyyppinimi.
Eli yhteinen tekijä luksustuotteeksikin mielletyllä Porsche 911 (997) ja useilla Saksalaisilla II-maailmansodan aikaisilla panssarivaunuilla on Ferdinand Porsche.
Porsche suunnitteli mm. erilaisia torniversioita Tiger II-panssarivaunuun, joista yksi versio myös otettiin tuotantoon. Lisäksi Porschen suunnittelijantaidot tuottivat useita erilaisia teknisiä ratkaisuja joita Saksalaisissa panssarivaunuissa käytettiin mm. voimansiirtoon liittyen.
Hän suunnitteli myös yhden panssarivaunun käytännössä kokonaan. Tämä panssarivaunu on ehkä yleisemmin tunnettu nimellä "Elephant"..myös suunnittelijansa mukaan "Ferdinand" - nimeä tästä panssarivaunusta käytettiin.
Kerrotaan, että asiantuntijat tiesivät "Ferdinandin" olevan ominaisuuksiensa puolesta jossain määrin epäsopiva, eivätkä välttämättä puoltaneet sen sarjatuotantoa. Hitler kuitenkin arvosti Ferdinand Porschea ja kenties sen vuoksi halusi "Ferdinandin" tuotantoon. Sitä ei kuitenkaan tuotettu kovin suurta määrää ja epäilykset sen heikkouksista osoittautuivat oikeiksi heti sen ensimmäisissä taisteluissa.
Oikea vastaus on siis Ferdinand Porsche, sodan aikana panssarivaunusuunnittelija, sekä myös kuplavolkkarin ja muutaman sotilaskäyttöön tehdyn auton suunnittelija.
Fakta taitaa olla, että Porsche keräsi sodan ajan toiminnallaan tarvittavan pääoman, jonka turvin hän sodan jälkeen aloitti oman bisneksensä autoteollisuuden parissa. Jos tarkastellaan tämän päivän Saksalaista autoteollisuutta, niin huomataan sen olevan vahvasti Porschen jälkeläisten hallussa. Eri sukuhaarat ovat jo vuosikymmeniä hallinneet Porschen lisäksi myös sellaisia autovalmistajia kuin VW ja Audi.
 
Kapiainen kirjoitti:
Hän suunnitteli myös yhden panssarivaunun käytännössä kokonaan. Tämä panssarivaunu on ehkä yleisemmin tunnettu nimellä "Elephant"..myös suunnittelijansa mukaan "Ferdinand" - nimeä tästä panssarivaunusta käytettiin.
Kerrotaan, että asiantuntijat tiesivät "Ferdinandin" olevan ominaisuuksiensa puolesta jossain määrin epäsopiva, eivätkä välttämättä puoltaneet sen sarjatuotantoa. Hitler kuitenkin arvosti Ferdinand Porschea ja kenties sen vuoksi halusi "Ferdinandin" tuotantoon. Sitä ei kuitenkaan tuotettu kovin suurta määrää ja epäilykset sen heikkouksista osoittautuivat oikeiksi heti sen ensimmäisissä taisteluissa.

Minä kyllä sanoisin, että Pz.Jg Tiger (P) eli Elephant oli seurausta siitä, että Porschen ehdokas Kampfpanzerwagen VI 'Tiger'iksi eli VK4501(P) karsiutui Henschelin valmistaman ehdokkaan tullessa valituksi ja ne 90 valmista runkoa haluttiin johonkin hyötykäyttöön. Niitä tehtiin se pieni määrä alunperinkin siksi, että runkoja oli olemassa tuon verran ja niiden tuotantoa ei haluttu jatkaa. Elephantin kanssa käytännössä saman asian ajoi Nashorn, joten Elephantin pieni tuotantosarja ei sinänsä ollut ongelma. Nashornissahan oli Geschutzwagen III/IV:n alusta, eli massatuotannossa olevista PzKpfw III ja IV osista saatiin alusta samalle asejärjestelmälle kuin Elephantissa.

VK4501(P) olisi ollut todella edistyksellinen vaunu mikäli se olisi ollut teknologisesti kypsä. Periaatteessa siinä yritettiin sitä samaa kuin BAE Hägglundsin SEP-ajoneuvossa, joka kuopattiin 2000-luvulla samoista syistä kuin VK4501(P) 40-luvulla! Porschen Tigerissä piti alunperin olla kaksi polttomoottoria, jotka tuottavat käyttövoimaa sähkömoottoreille, joilla ajetaan teloja. Hivenen edellä aikaansa tela-ajoneuvossa. Tuollainen kilpailevien prototyyppien tilaaminen kahdelta suunnittelutoimistolta on tietysti ihan tavallista ja järkevää, ja tässä tapauksessa vanhempaa ja valmiimpaa teknologiaa edustava tarjous voitti.

Muutenhan Porschelta tunnetaan ainakin 6 panssariajoneuvon prototyyppiä ja todennäköisesti ensimmäinen laatuaan oleva hydraulisesti suunnattava panssarivaunun torni, eli suunnittelutyö on todennäköisesti ollut uraa uurtavampaa kuin toteutuneista tuotantonumeroista voi päätellä.
 
Heikkilä kirjoitti:
Minä kyllä sanoisin, että Pz.Jg Tiger (P) eli Elephant oli seurausta siitä, että Porschen ehdokas Kampfpanzerwagen VI 'Tiger'iksi eli VK4501(P) karsiutui Henschelin valmistaman ehdokkaan tullessa valituksi ja ne 90 valmista runkoa haluttiin johonkin hyötykäyttöön. Niitä tehtiin se pieni määrä alunperinkin siksi, että runkoja oli olemassa tuon verran ja niiden tuotantoa ei haluttu jatkaa.

Pitää paikkansa ja syy-yhtyeys sille, miksi asiat noin menivät saattavat hyvinkin löytyä juuri siitä, että Elephantia ei pidetty ominaisuuksiltaan sopivana ja siksi valinta ei kohdistunut siihen/ sen valmistusta ei jatkettu/ tuotantosarja oli pieni. Ilmeisesti mm. Guderian oli skeptinen "Ferdinandin" soveltuvuuden suhteen..ja nuo epäilykset sitten myös osoittautuivat oikeaksi vaunun ensimmäisistä taisteluista lähtien. Kursk taisi olla Ferdinandienkin tulikaste..tosin siitä en ole aivan varma oliko näin, mutta muistini mukaan kuitenkin Kursk olisi ollut kyseisten vaunujen ensimmäinen taistelu?!
Hauska knoppi tässä Elephantissa on muuten se, että se oli vuoteen 2003 saakka tehokkain sarjatuotettu Porsche. Vasta vuonna 2003 markkinoille tullut superauto Carrera GT ohittu täpärästi tehossa Elephantin. Elephantin teho kun oli 600hv..Carrera GT:n virallinen teholukema on 612hv.
 
Kapiainen kirjoitti:
Heikkilä kirjoitti:
Minä kyllä sanoisin, että Pz.Jg Tiger (P) eli Elephant oli seurausta siitä, että Porschen ehdokas Kampfpanzerwagen VI 'Tiger'iksi eli VK4501(P) karsiutui Henschelin valmistaman ehdokkaan tullessa valituksi ja ne 90 valmista runkoa haluttiin johonkin hyötykäyttöön. Niitä tehtiin se pieni määrä alunperinkin siksi, että runkoja oli olemassa tuon verran ja niiden tuotantoa ei haluttu jatkaa.

Pitää paikkansa ja syy-yhtyeys sille, miksi asiat noin menivät saattavat hyvinkin löytyä juuri siitä, että Elephantia ei pidetty ominaisuuksiltaan sopivana ja siksi valinta ei kohdistunut siihen/ sen valmistusta ei jatkettu/ tuotantosarja oli pieni. Ilmeisesti mm. Guderian oli skeptinen "Ferdinandin" soveltuvuuden suhteen..ja nuo epäilykset sitten myös osoittautuivat oikeaksi vaunun ensimmäisistä taisteluista lähtien. Kursk taisi olla Ferdinandienkin tulikaste..tosin siitä en ole aivan varma oliko näin, mutta muistini mukaan kuitenkin Kursk olisi ollut kyseisten vaunujen ensimmäinen taistelu?!

Olihan se. Kahta lukuunottamatta kaikki Ferdinandit olivat siellä ja saman vuoden lokakuussa niistä oli enää puolet jäljellä. Niitä menetettiin siinä taistelussa ja etenkin Kurskin jälkeisissä NL:n hyökkäyksissä. Painavana ja mekaanisesti epäluotettavana ne jouduttiin yleensä tuhoamaan itse jos eivät omin avuin pystyneet perääntymään, ja niitä ilmeisesti käytettiin jossakin määrin väärin - vaikka Ferdinandissa oli huomattavan raskas keulapanssarointi, pääaseen rajoitettu sivusuuntaus ja runkokonekiväärin puute tekivät siitä sopimattoman jalkaväen lähitukeen tai läpimurtovaununa toimimiseen.

Silloin kun sitä käytettiin pitkän matkan pst-vaununa se toimi oikein hyvin paitsi tuota alustan vikaantumisherkkyyttä. 88 L/71-tykki ja yli 20 cm keulapanssari oli siitä hyvä yhdistelmä, että se pystyi tuhoamaan neuvostovaunut tarkasti etäisyyksiltä, joista nämä eivät joko osuneet tai jos osuivat eivät saaneet vaikutusta. Kun sama tykki istutettiin Nashorniin ja myöhemmin Jagdpantheriin saatiin huomattavasti parempia pst-vaunuja tai rynnäkkötykkejä sekä absoluuttisesti että hinta/laatusuhteella mitaten.

Sellainen sivuhuomautus on kyllä vielä tehtävä, että lopullinen Ferdinand oli enintään puoliksi Porschen vaunu: ylärunko ja aselavetti oli Alkettin ja moottori Maybachin. Vain alarunko ja telakoneisto oli Porschen alkuperäisestä suunnitelmasta.
 
Aj aj oliko se Porsche. minä meinasin kirjoita Porche mootori kun googlasin niin sain ylös Porsche 997
 
Back
Top