Kysymys- ja vastaustopiikki

Jep.. Meindl oli haettu nimi.

Merkittävä upseeri Saksan laskuvarjojoukkojen historiassa: Eugen Meindl
http://en.wikipedia.org/wiki/Eugen_Meindl

Laadukkaana pidetty, suosittu erä- ja vaellusjalkine: Meindl

jtsaari siis jatkaa.
 
Mennään vähän taaksepäin ajassa...

Maailmanhistorian suurin maavaltakunta, mongolivaltakunta, oli suurimmillaan. Maitse sitä ei enää oikein voinutkaan enää laajentaa, ja niinpä yrityksiä suunnattiin merelle. Luettele mongolien meriseikkailut ja niiden lopputulokset.
 
Yritti valtamaan Japanin ja Javaan mutta ei se mennyt
 
Eipä tule nyt muuta mieleen kuin mongolilaivaston retki Japaniin. Merellä nousi ankara myrsky, joka esti mongolien yrityksen ( en muista, upposivatko kaikki laivat, mutta ilmeisen useita ). Kamikaze, Jumalten Tuuli, oli syntynyt.
 
Kublai-kaani taisi suunnitella kuolemaansa asti kolmatta maihinnousua Japaniin. Jos nyt mongolien laivasto-operaatioista puhutaan niin nykyisen Vietnamin alueelle taidettiin hyökätä myös laivastolla edeten jokia myöten sisämaahan. Vietnamilaiset siirtyivät sissisotaan viidakkoon aiheuttaen suuria tappioita mongolien merijalkaväelle. Kuulostaako tutulta?
 
Hejsan kirjoitti:
Yritti valtamaan Japanin ja Javaan mutta ei se mennyt

Japanin valloitusta ja nyk. Indonesian sotaretkeä haettiin. Mutta mitenkäs niiden lopputulosten kanssa kävi? Bodyguard vastasi jo aivan riittävän oikein ensimmäiseen Japanin yritykseen ja Museo kuittasi epäsuorasti, että useampiahan niitä olikin.

I Japanin valloitusyritys 1274. Maihinnousun jälkeen "kamikaze"-myrsky upotti puolet laivoista ja siihenpä jäi.

...entäs ne muut?
 
Museo kirjoitti:
Kublai-kaani taisi suunnitella kuolemaansa asti kolmatta maihinnousua Japaniin. Jos nyt mongolien laivasto-operaatioista puhutaan niin nykyisen Vietnamin alueelle taidettiin hyökätä myös laivastolla edeten jokia myöten sisämaahan. Vietnamilaiset siirtyivät sissisotaan viidakkoon aiheuttaen suuria tappioita mongolien merijalkaväelle. Kuulostaako tutulta?

Kauniisti laitettu! Hieman ennakoin erilaisia tulkintoja kysymykselle ja siksi kysyin juurikin "meriseikkailuja", eli mikä hyvänsä ruskean veden soutelu ei nyt kelpaa. Teemme toki melkoista väkivaltaa mongolien silakoille tässä, sillä olihan Vietnamin silloine sota melkoinen laivasto-operaatio. Se ei silti täytä "meriseikkailun" kovia vaatimuksia :a-cool:
 
Jos tämä nyt "meriseikkailuksi" lasketaan, niin Krimin valloittaja Batu-kaani ( alaisenaan kenraali Subutei ) hyökkäsi aina Keski-Eurooppaan asti vallaten Puolan ja yltäen aina Itävaltaan ja Böömiin ( nykyisen Tsekin aluetta ). Yksi kolmesta hyökkäysryhmästä eteni Tonavaa pitkin, elikkä laivoilla. Sotaretki sinänsä siis päättyi Mongolien kannalta hyvin, valloittivat isoja alueita ja tuo "meriretkikin" Tonavaa pitkin oli onnistunut, koska tuo joukko yhtyi toiseen ryhmään ja ne löivät Bela IV armeijan Unkarisssa.

Kun Suurkaani Ögödei kuoli, lähtivät Batu ja Subutei mongoliperinteen mukaan kotikonnuille valitsemaan uutta Suurkaania ja samassa yhteydessä mongolit perääntyivät Euroopasta.
 
jtsaari2004 kirjoitti:
Museo kirjoitti:
Kublai-kaani taisi suunnitella kuolemaansa asti kolmatta maihinnousua Japaniin. Jos nyt mongolien laivasto-operaatioista puhutaan niin nykyisen Vietnamin alueelle taidettiin hyökätä myös laivastolla edeten jokia myöten sisämaahan. Vietnamilaiset siirtyivät sissisotaan viidakkoon aiheuttaen suuria tappioita mongolien merijalkaväelle. Kuulostaako tutulta?

Kauniisti laitettu! Hieman ennakoin erilaisia tulkintoja kysymykselle ja siksi kysyin juurikin "meriseikkailuja", eli mikä hyvänsä ruskean veden soutelu ei nyt kelpaa. Teemme toki melkoista väkivaltaa mongolien silakoille tässä, sillä olihan Vietnamin silloine sota melkoinen laivasto-operaatio. Se ei silti täytä "meriseikkailun" kovia vaatimuksia :a-cool:

Niin mongolit olivat perinteisesti taistelleet aroilla ja vasta Kiinan joilla he joutuivat opettelemaan laivojen käyttöä sodankäynnissä. Vallattuaan Kiinan suurkaani määräsi joskus 1200-luvulla paikallisia telakoita rakentamaan mongolien laskuun tuhansia aluksia. Mainittakoon että kiinalainen ja korealainen laivanrakennustaito oli ennen portugalilaisten löytöretkiä eurooppalaisia edellä. Suurin osa Japanin valtaamiseen käytetyistä aluksista oli sekä 1274 että 1281 kuitenkin suunniteltu rannikkopurjehdukseen. Ensimmäiseen maihinnousuun samurait vastasivat varustamalla ratsuväkeä ja rakentamalla pieniä aluksia tarkoituksenaan tuhota mongolien joukkojenkuljetusalukset. Toisella kerralla mongolit yrittivät laivata japaniin jopa kiinalaisia tuliaseita ja tykistöä. Jumalten tuulten lisäksi molempien mongolien tappioiden syyksi on esitetty tauteja ja vaikeuksia kuljettaa mongolien ratsuväkeä Japaniin. Jaavalla 1293 taas mongolien suunnittelema nopea valloitus ei onnistunut ja maihinnousulaivaston piti vetäytyä, koska purjehdus takaisin vaati vain osan vuodesta puhaltavia monsuunituulia.

Vähän tässä nimimerkki Hejsanin sinänsä ansiokasta vastausta täydentääkseni.
 
Kysymysvuoro Museolle.

Minä olen joskus lukenut tai kuullut, että nimenomaan sillä toisella Japanin retkellä oli ongelmia tautien kanssa. Laivasto-osasto koottiin kahdesta kokonaisuudesta, joista toinen purjehti Koreasta ja toinen Kiinasta. Tarkoitus oli koota laivasto yhteen ennen varsinaista hyökkäystä, ja koska Kiinasta purjehtinut laivasto myöhästyi aikataulusta, korealainen porukka kärsi kurjuutta odotellessaan (muistaakseni) Tsushiman saaren liepeillä.
 
Kiitos nimimerkki jtsaari2004. Joka tapauksessa kukaan ei mongolien jälkeen tainnut vakavissaan suunnitella Japanin valtaamista ennen toista maailmansotaa.
No jatketaan kuva-arvoituksella viikonlopun ratoksi. Miten kuvassa esiintyvä kaveri liittyy tietotekniikkaan? Ei pitäisi olla mitenkään mahdoton kysymys olettaen että joku teistä nörteistä on lukenut vähän historiaa.

[attachment=380]
 

Liitteet

  • kyssäri.jpg
    kyssäri.jpg
    54 KB · Luettu: 23
Erik Punainenhan siinä pallottaa...purjehti perä-naru-horisonttimenetelmällä amerikoita myöten. Aikansa gepsi siis. Ja oli heillä vissiin joku melko tarkka tähtilaskusysteemikin, silloin, kun oli kirkas sää.
 
Harald Sinihammas sittenkin....bluetooth perkules. Molemmista on samanlainen kives olemassa.
 
baikal kirjoitti:
Harald Sinihammas sittenkin....bluetooth perkules.

Kyseisessä kivessä esiintyvä kaveri on todellakin kuningas Harald Sinihammas. Hänen saavutuksiinsa kuului Tanskan ja Norjan yhdistäminen, joten joku kultivoitunut Ericssonilla työskennellyt nörtti nimesi langattoman eri laitteiden yhdistämiseen lähietäisyydeltä kehitetyn tiedonsiirtostandardin hänen mukaansa Bluetoothiksi.

Baikal jatkaa!
 
Otetaas vähän amerikkalaishistoriaa:

Luettele kolme tapausta, jossa vähintään 80-miehinen taisteluosasto on kaatunut viimeiseen mieheen? Tämä siis koskien amerikkalaisia. Vinkkinä, tämä ei ole vaikea, kun ottaa historiaperspektiivin käyttöön...tiedotkin löytyvät helposti.
 
Alamo ja Little big Horn oikein....Normandiassa ei kaiketi yksikään vähintään 80-miehinen osasto loppunut tyystin. Vihje, amerikan omalta maaperältä löytyy tuo kolmaskin, intiaanisodista itseasiassa.

Uskotteko, että jossain viisaiden historiamiesten kerhossa tämä kysymys oli vaikea, nimenomaan Alamo tuotti yllättävästi vaikeuksia.
 
Vinkki: tämän kolmannen haetun joukon johtajaksi päätyi sotilas, joka tultuaan asemapaikalleen julisti: "antakaa minulle 80 miestä niin ratsastan koko intiaanien maan halki". Sattuman kautta tämä "toive" toteutui alle vuoden kuluttua ja seurasi ns. ?
 
baikal kirjoitti:
Vinkki: tämän kolmannen haetun joukon johtajaksi päätyi sotilas, joka tultuaan asemapaikalleen julisti: "antakaa minulle 80 miestä niin ratsastan koko intiaanien maan halki". Sattuman kautta tämä "toive" toteutui alle vuoden kuluttua ja seurasi ns. ?

Fetterman ainakin tapatti kaikki ja itsensä. En muista mikä mahtoi olla taistelun nimi? Googlatkoon joku. Ja eikö Wabash-joen taistelussakin kenraali St. Clair päässyt historiaan suurimmat tappioprosentit kokeneena amerikkalaiskenraalina. Siitä taisi olla perinnefoorumilla samaisessa ketjussa kyssärikin. Mahtoikohan siellä kuolla joku osasto viimeiseen mieheen?
 
Back
Top