Kysymys- ja vastaustopiikki

a peroxide powered anaerobic or air independent steam engine.

No, sieltähän se tuli. Eli ensimmäinen vetyperoksidimoottori oli juurikin tuo AIP-höyrykone, joka käytti hapetukseen vetyperoksidia. Ja jo 1800-luvulla... Sepeteus ym olivat jo jäljillä, mutta vastaukset eivät olleet tarpeeksi tarkkoja. Tietty tuon wiki-linkin olisi voinut hyväksyä, mutta jostain syystä mä haluan "selväkielisen" vastauksen... Ehkä ihan senkin takia, että noissa linkeissä on paljon muutakin juttua kuin vain se, mitä haetaan...sorry.

Mikoyan, ole hyvä ja jatka...
 
Edit.
Vaihdetaapa ilmailuun. Minä vuonna länsimaat saivat vihiä Neuvostoliiton siirtyneen käyttämään Su27-konetta?
 
Viimeksi muokattu:
Edit.
Vaihdetaapa ilmailuun. Minä vuonna länsimaat saivat vihiä Neuvostoliiton siirtyneen käyttämään Su27-konetta?
Ylipäänsä vihiä su-27:sta vai ihan laivuekäyttöön tulosta? 1986 laivuekäyttöön ekat ja ensimmäistä kertaa länsitaivaalla Pariisissa -89. Tosin et tainnut näitä vuosilukuja hakea?
Sateliitilla bongasivat -77 ja nimesivät "Ramenskoye":ksi
 
Ylipäänsä vihiä su-27:sta vai ihan laivuekäyttöön tulosta? 1986 laivuekäyttöön ekat ja ensimmäistä kertaa länsitaivaalla Pariisissa -89. Tosin et tainnut näitä vuosilukuja hakea?
Sateliitilla bongasivat -77 ja nimesivät "Ramenskoye":ksi
Pariisi -89 on se mitä lähinnä hain takaa. Tuota ennen projekti oli vielä salainen ja satelliitilla bongattu proto oli vain yksi muiden joukossa.
Yritin asetella kysymyksen siten, ettei se löydy suoraan wikipediasta ensimmäisellä googlauksella, kuten tässä ketjussa aika monet, koska oletan että muut tietää enemmän kuin minä.

Voit jatkaa omalla kyssärillä
 
Viimeksi muokattu:
Pariisi -89 on se mitä lähinnä hain takaa. Tuota ennen projekti oli vielä salainen ja satelliitilla bongattu proto oli vain yksi muiden joukossa.
Yritin asetella kysymyksen siten, ettei se löydy suoraan wikipediasta ensimmäisellä googlauksella, kuten tässä ketjussa aika monet, koska oletan että muut tietää enemmän kuin minä.

Voit jatkaa omalla kyssärillä

Minulla ei tule nyt yhtäkkiä mitään kyssäriä mieleen, NOPEIN JATKAKOON!
 
Minulla ei tule nyt yhtäkkiä mitään kyssäriä mieleen, NOPEIN JATKAKOON!
Selvä. Oliko Mannerheim homo?

mannerherheimJN_503_uu.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Selvä. Oliko Mannerheim homo?

mannerherheimJN_503_uu.jpg

Mielestäni ei ollut, korkeintaan bi. Olihan hän naimisissa ( tosin se ei todista mitään ), ja vietti aika paljon aikaansa loppuvuosinaan Sveitsissä naisen seurassa. En nyt muista naiseen nimeä... Sillä perusteella sanoisin ei... Mutta koskaan ei tietenkään tiedä, mikä on kulissia ja mikä ei... Mutta silti sanon, että ei ollut....
 
Mielestäni ei ollut, korkeintaan bi. Olihan hän naimisissa ( tosin se ei todista mitään ), ja vietti aika paljon aikaansa loppuvuosinaan Sveitsissä naisen seurassa. En nyt muista naiseen nimeä... Sillä perusteella sanoisin ei... Mutta koskaan ei tietenkään tiedä, mikä on kulissia ja mikä ei... Mutta silti sanon, että ei ollut....
Eiköhän tuo riitä vastaukseksi. Minulle asialla ei ole mitään väliä, kun ei se ainakaan miestä pahenna. Ajattelin tehdä pikku jekun lauantai aamuun ja kysyä tästä arasta aiheesta kokeillakseni vieläkö palstalta löytyisi joku Marskifanaatikko, jolla äkkiä kiehahtaa. Eipä ollut.
:)
Voit jatkaa seuraavalla kysymyksellä
 
Eiköhän tuo riitä vastaukseksi. Minulle asialla ei ole mitään väliä, kun ei se ainakaan miestä pahenna. Ajattelin tehdä pikku jekun lauantai aamuun ja kysyä tästä arasta aiheesta kokeillakseni vieläkö palstalta löytyisi joku Marskifanaatikko, jolla äkkiä kiehahtaa. Eipä ollut.
:)
Voit jatkaa seuraavalla kysymyksellä

Nyt ei ehdi kysellä, joten nopein jatkakoon....
 
Moottorikaappaus, mistä on kysymys?

( Lentokone moottorit ja Lapin sota)
 
Viimeksi muokattu:
Kapteeni Olavi Wickstrandin ollessa neuvotelemassa Kemin luftwaffen komentajan kenraalimajuri Mertherin kanssa kentällä olevien pommivarastojen ja muun vetäytymisen kannalta tarpeettoman kaluston hävittämisettä.
Kävi ilmi että aluuella oli 31 Messerschnitt BF 109 -hävittäjän moottoria, miehittämättömässä korjaamossa ilman mitään vartiointia.
Wickstran ilmoitti asiasta ilmavoimien esikuntaan, jolloin sovittiin moottorien kaappaamisesta etelään.

Ylivieskan kentällä leirillä oleva ohjaajakurssi 7 sai tehtäväkseen matkustaa Kemiin (10,09,19944) Joka lastasi moottorit kahteen rautatievaunuun kahden päivän kuluttua.
Liedakkalan pysäkillä naamioituneina työporukaksi naamioituneina, paikalla marssitauolla olleiden saksalaisten avustaman.
Pressuilla peitetty kahden vaunun juna ohitti yöllä Kemin aseman etelään. Vaunujenkyljessä osoitteena ”Lentovarikko 4 Tampere”
 
Kuka ww2 ässä sanoi?:- Haluan taistella ja kuolla taistellen, vieden mukanani niin monta vihollista kuin mahdollista.

Toive toteutui. Kuka oli hän?
 
Tiettävästi Heinrich Ehrler lensi keväällä 1945 epätoivon vimmalla Me-262:sta. Huhtikuun 4:s ampui ensin alas kaksi pommittajaa ja sen jälkeen törmäsi vielä yhteen ammusten loputtua. Sanotaan, että Ehrler olisi hetki ennen törmäystä huutanut radioon laivuetovereilleen näkevänsä nämä vielä uudelleen Valhallassa.
 
Tiettävästi Heinrich Ehrler lensi keväällä 1945 epätoivon vimmalla Me-262:sta. Huhtikuun 4:s ampui ensin alas kaksi pommittajaa ja sen jälkeen törmäsi vielä yhteen ammusten loputtua. Sanotaan, että Ehrler olisi hetki ennen törmäystä huutanut radioon laivuetovereilleen näkevänsä nämä vielä uudelleen Valhallassa.

Hyvin olisivat nuo sanat sopineet Ehrlerin sanomaksi, vaan ei ole haettu henkilö.
Ehrleriä syytettiin JG5 jonkun laivueen komentajana, en nyt muista saattoi olla JG5/2, Tirpitzin pahasta vaurioitumisesta. Britit pommitti Tirpiziä Norjassa ja Ehrlerin vastuulla oli tuon alueen hävittäjäpuolustus. Sotaoikeus ja taisi siinä komentajan palli heilahtaa. Syytöntä miestä syntipukiksi joutuminen ankarasti kyrsi ja hän masentui toipumatta kunnolla koskaan sotilaskunniansa loukkaamisesta. Hänestä kertoo mm. Walter Shuck kirjassaan Pudotus! Schuck oli myös JG5 miehiä Petsamosta.

Etsitty henkilö saavutti Luftwaffessa ensimmäisenä 40 ilmavoittoa. Sodan alun ehdottomiin huippumiehiin kuuluva.
 
Back
Top