Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
X-1, the first U.S. Navy mini-submarine, was built in 1955 both to investigate defenses against foreign counterparts and to demonstrate an experimental hydrogen-peroxide propulsion system – which exploded two years later.
Jep, oli varustettu Walter-moottorilla, mutta polttoaine räjähti. Muokattiin tavallisemmaksi diesel-sähköiseksi sen jälkeen.
Pysyy sukellusveneissä, voi olla aika paha...
Minkä saksalaisen II maailmansodan VII C-mallin sukellusveneen tunnus perustui suomalaiseen heraldiikkaan eli mikä oli veneen numero ja mikä tuo tunnus oli? (ei tosiaankaan liity hakaristiin...)
Lisänä vielä, että ko. sukellusvene liittyy hieman myös Suomen sotahistoriaan.
Olisiko ollut U-201, jonka tunnuksen yläosa oli melko lailla yhtenevä Suomen Leijonavaakunaan ( ilman miekkaa ) ja alaosassa oli sirppi sanotaanko nyt ehkä vettä kuvaavalla viivapohjalla. Tunnus oli vaakunakilven muotoinen.
Ei ollut tuo.
Dr. Helmuth Walter. Kielissä, 1930 -luvun alulla kehitti ja vuonna 1940 testasi sitä ensimmäisen kerran prototyypissä, nimeltä V80.Nyt esiin tullut Walter-koneisto ( diesel, turbiini ) lienee ollut ensimmäinen laajamittaisemmassa käytössä ollut ns. AIP-moottori ( air independent propulsion ). Tunnetuin omanlaisensa AIP-propulsio on tänä päivänä ydinreaktoriin perustuva.
Mutta kysytäänpä minä vuonna ja kuka keksi ensimmäisen AIP-koneen...? Lisäpiste vielä siitä, missä.
Dr. Helmuth
jWalter. Kielsissä, 1930 --luvun alulla kehitti ja vuonna 1940 testasi sitä ensimmäisen kerran prototyypissä.
No miekin veikkaan tuota samaa kuin Sardauker tuossa edellä, eli Ictineo2.Seuraava vihje: tuon aluksen ( tai sen kopion ), mihin haettu laitteisto oli asennettu, voi nähdä tänä päivänäkin eräässä Välimeren rannikon miljoonakaupungissa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Narcís_Monturiol_i_Estarriol
Narciso Monturiol i Estarriol, Espanjassa. Ictineo II-sukellusvene, ilmeisesti vuonna 1867.
On 22 October 1867, Ictineo II made its first surface journey under steam power, averaging 3.5 knots (4.0 mph) with a top speed of 4.5 knots (5.2 mph). Two months later, on 14 December, Monturiol submerged the vessel and successfully tested his anaerobic engine but without attempting to travel anywhere.