Kysymys- ja vastaustopiikki

museum2.gif

X-1, the first U.S. Navy mini-submarine, was built in 1955 both to investigate defenses against foreign counterparts and to demonstrate an experimental hydrogen-peroxide propulsion system – which exploded two years later.
 
museum2.gif

X-1, the first U.S. Navy mini-submarine, was built in 1955 both to investigate defenses against foreign counterparts and to demonstrate an experimental hydrogen-peroxide propulsion system – which exploded two years later.

Jäljillä olet, mutta mikä oli se ainutlaatuisuus... vain yksi...eli tarkenna vastaustasi
 
Ainoa US Navyn minisukellusvene, jolla testattiin satamien puolustusta.
 
Jep, oli varustettu Walter-moottorilla, mutta polttoaine räjähti. Muokattiin tavallisemmaksi diesel-sähköiseksi sen jälkeen.

Olinpa huolimaton, eli sardaukar sanoi ensimmäisenä taikasanan, Walter-moottorin, tarkemmin suljetulla vetyperoksidikierrolla varustettu dieselkoneisto. Ulkoisesta ilmasta riippumaton propulsio. Jäi U.S. Navyn ainoaksi laatuaan. Niin, Walter-turbiinia en oikein voi hyväksyä, koska mun lähteen mukaan se olisi ollut juurikin diesel-pohjainen, sorry Erkki.
 
Saanko jatkaa omalla kyssärillä? Vai haluaako tuomaristo vielä tarkistaa tilanteen? :)
 
Pysyy sukellusveneissä, voi olla aika paha... :D

Minkä saksalaisen II maailmansodan VII C-mallin sukellusveneen tunnus perustui suomalaiseen heraldiikkaan eli mikä oli veneen numero ja mikä tuo tunnus oli? (ei tosiaankaan liity hakaristiin...) :)

Lisänä vielä, että ko. sukellusvene liittyy hieman myös Suomen sotahistoriaan.
 
Viimeksi muokattu:
Pysyy sukellusveneissä, voi olla aika paha... :D

Minkä saksalaisen II maailmansodan VII C-mallin sukellusveneen tunnus perustui suomalaiseen heraldiikkaan eli mikä oli veneen numero ja mikä tuo tunnus oli? (ei tosiaankaan liity hakaristiin...) :)

Lisänä vielä, että ko. sukellusvene liittyy hieman myös Suomen sotahistoriaan.

Olisiko ollut U-201, jonka tunnuksen yläosa oli melko lailla yhtenevä Suomen Leijonavaakunaan ( ilman miekkaa ) ja alaosassa oli sirppi sanotaanko nyt ehkä vettä kuvaavalla viivapohjalla. Tunnus oli vaakunakilven muotoinen.
 
Olisiko ollut U-201, jonka tunnuksen yläosa oli melko lailla yhtenevä Suomen Leijonavaakunaan ( ilman miekkaa ) ja alaosassa oli sirppi sanotaanko nyt ehkä vettä kuvaavalla viivapohjalla. Tunnus oli vaakunakilven muotoinen.

Ei ollut tuo. :) Kyseessä olevan veneen tunnus oli aika lailla suoraan Suomen heraldiikasta, eri väreillä vain. Edelleenkin käytössä tänä päivänä. Siis vaakunakuvio Suomessa, ei tuo vene. ;) Lisävihjeenä, aika suuri osa suomalaisista miehistä tunnistaisi ko. tunnuksen heti. (Ja ei liity leijonaan.)
 
Niinpä tietenkin, U-370, millä oli ilmiselvä Karjalan maakunnan miekkavaakuna tunnuksena...
 
Aivan oikein! :D Lisävihje oli, että ko. sukellusvene upotti suomalaisen miinanlaskija Louhen tammikuussa 1945.

http://www.uboataces.com/ref-insignia29.shtml
http://www.uboat.net/boats/successes/u370.html
http://www.uboat.net/allies/merchants/ships/3577.html

At 11.50 hours on 12 Jan 1945, an explosion occured under the Louhi that was returning with the Finnish minelayer Ruotsinsalmi from the minelaying operation Vantaa 3 south of Russarö under escort of two Soviet MO-class submarine hunters. The ship sank within two minutes and the survivors were picked up by the escorts shortly thereafter. A long time it was believed that the vessel probably hit a mine from a deep laid Soviet barrage in the area because no German claim could be found. But years later the wreck was located in a depth of 40 meters and shows signs of a torpedo explosion. U-370 had reported an unsuccessful attack with two Gnats on a group of warships in the area on that day, so it is very likely that one of the Gnats had in fact hit the minelayer.

This was the last U-boat success in the Baltic Sea. The mine barrage Vantaa 3 consisted of 160 mines in two lines and in the following weeks U-745 (von Trotha) and U-676 (Sass) were both lost with all hands after hitting mines south of Hanko.


Bodyguard jatkaa taas!
 
Viimeksi muokattu:
Nyt esiin tullut Walter-koneisto ( diesel, turbiini ) lienee ollut ensimmäinen laajamittaisemmassa käytössä ollut ns. AIP-moottori ( air independent propulsion ). Tunnetuin omanlaisensa AIP-propulsio on tänä päivänä ydinreaktoriin perustuva.
Mutta kysytäänpä minä vuonna ja kuka keksi ensimmäisen AIP-koneen...? Lisäpiste vielä siitä, missä.
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Narcís_Monturiol_i_Estarriol

Narciso Monturiol i Estarriol, Espanjassa. Ictineo II-sukellusvene, ilmeisesti vuonna 1867.

On 22 October 1867, Ictineo II made its first surface journey under steam power, averaging 3.5 knots (4.0 mph) with a top speed of 4.5 knots (5.2 mph). Two months later, on 14 December, Monturiol submerged the vessel and successfully tested his anaerobic engine but without attempting to travel anywhere.
 
Nyt esiin tullut Walter-koneisto ( diesel, turbiini ) lienee ollut ensimmäinen laajamittaisemmassa käytössä ollut ns. AIP-moottori ( air independent propulsion ). Tunnetuin omanlaisensa AIP-propulsio on tänä päivänä ydinreaktoriin perustuva.
Mutta kysytäänpä minä vuonna ja kuka keksi ensimmäisen AIP-koneen...? Lisäpiste vielä siitä, missä.
Dr. Helmuth Walter. Kielissä, 1930 -luvun alulla kehitti ja vuonna 1940 testasi sitä ensimmäisen kerran prototyypissä, nimeltä V80.
 
Dr. Helmuth
jWalter. Kielsissä, 1930 --luvun alulla kehitti ja vuonna 1940 testasi sitä ensimmäisen kerran prototyypissä.

Tohtori Walter kyllä kehitti ns. Walter-koneiston, mutta nyt ei ole kyse siitä. Vaan samaan periaatteeseen liittyvästä paljon varhaisemmasta laitteesta, mitä ei tietääkseni tosin pahemmin käytetty. Mutta se oli kuitenkin ensimmäinen AIP-kone...
 
Kyseessä on kyllä sukellusveneeseen asennettu kone, ja tietääkseni niitä tehtiin vain yksi...
 
Seuraava vihje: tuon aluksen ( tai sen kopion ), mihin haettu laitteisto oli asennettu, voi nähdä tänä päivänäkin eräässä Välimeren rannikon miljoonakaupungissa.
 
Seuraava vihje: tuon aluksen ( tai sen kopion ), mihin haettu laitteisto oli asennettu, voi nähdä tänä päivänäkin eräässä Välimeren rannikon miljoonakaupungissa.
No miekin veikkaan tuota samaa kuin Sardauker tuossa edellä, eli Ictineo2.

Tuo Ictineo1 se vasta vekkulinnäköinen on;

Ictineu_I_Museu_Mar%C3%ADtim_Barcelona.jpg


Laitteen kehittäjän isä oli ammatiltaan tynnyrintekijä. Tynnyriä se muistuttaakin.
:)
 
Viimeksi muokattu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Narcís_Monturiol_i_Estarriol

Narciso Monturiol i Estarriol, Espanjassa. Ictineo II-sukellusvene, ilmeisesti vuonna 1867.

On 22 October 1867, Ictineo II made its first surface journey under steam power, averaging 3.5 knots (4.0 mph) with a top speed of 4.5 knots (5.2 mph). Two months later, on 14 December, Monturiol submerged the vessel and successfully tested his anaerobic engine but without attempting to travel anywhere.

Joo, löysit ekana tuon sukellusveneen, mutta mikä oli se siihen asennetu kone, jota haen...
 
Back
Top