Kysymys- ja vastaustopiikki

Laitetaan helppo. Vastaus yhdellä sanalla, kiitos:

Suurmaa liittää itseensä pienemmän naapurimaansa alueen, jossa ovat nousseet valtaan suurmaalle myötämieliset ja samankieliset asukkaat. Asukkaat antavat liitokselle kansanäänestyksessä lähes sadan prosentin tuen.

Seuraavaksi suurmaa käy puolustamaan toisaalla pienemmässä naapurimaassaan asuvia, itselleen myötämielisiä ja samankielisiä ihmisiä ja pääsee neuvottelemaan heidän asuinseutunsa kohtalosta muiden suurmaiden kanssa.

Jälkikäteen pidetyssä kansanäänestyksessä väitetysti 99,76 prosenttia ensiksi liitetystä kansasta tuki liitosta.

Mikä maa on tämä suurmaa?

Dritte Reich ( Saksa )
 
Saksa ja sudeettialueen jutut.
 
Ei ollut kompa. @Bodyguard oli nopein.

Saksa liitti Itävallan itseensä maaliskuussa 1938, mitä edelsi paikallisen natsipuolueen vallankaappaus. Jälkikäteen pidetyssä kansanäänestyksessä väitetysti 99,76 prosenttia itävaltalaisista tuki liitosta.

Aihe oli vain niin ajankohtainen. Krimin alueparlamentin järjestämässä kansanäänestyksessä väitetysti 96,77 prosenttia krimiläisistä tuki liitosta.
 
Luin arkistosta näiden panssarikomppanioiden sotapäiväkirjat. Ei mitään tarkkoja kalustomainintoja muuta kuin se Paimion asemalla pudonnut ja hinaushommat.
Ei varmaankaan ole sotapäiväkirjoissa koska yksiköt lakkautettiin kun kalusto luvutettiin linnoituksiksi ja miehistöt lähettiin panssarikoulutuskeskukseen. Ideana oli täydentää Vickers yksilöt näillä miehillä mutta se ei toteutunut enään Talvisodan kestäessä.

Nuo tarkat määrät löytyy Muikku&Purhosen "Suomalaiset Panssarivaunut 1917-1997" kirjasta.
 
Jatketaan helpolla. Italialaisten sotataitoa II Maailmansodassa ei useinkaan ole ylistetty, mutta eräs heidän merivoimiensa yksikkö niitti mainetta Välimerellä. Mikä yksikkkö ja mikä oli sen kuuluisin saavutus...?
 
Oisko Decima Flottiglia MAS?
Jos on niin kuuluisa saavutus lienee sitten se "porsailla" tehty hyökkäs Aleksandrian satamaan.
 
Okei, tällä kertaa etsitään kummallista sodankäntiin liittyvää laitetta.

Helmikuun 1940 aikana ja hiukan sen jälkeenkin saksalaiset havaitsivat Siegfried Linellä ranskalaisten puolelta lisääntynyttä partiointiaktiviteettia kun nämä keräsivät eri puolelta puolustuslinjaa maaperänäytteitä. Minkä kapistuksen käyttöönottoa varten näytteitä kerättiin?
 
Okei, tällä kertaa etsitään kummallista sodankäntiin liittyvää laitetta.

Helmikuun 1940 aikana ja hiukan sen jälkeenkin saksalaiset havaitsivat Siegfried Linellä ranskalaisten puolelta lisääntynyttä partiointiaktiviteettia kun nämä keräsivät eri puolelta puolustuslinjaa maaperänäytteitä. Minkä kapistuksen käyttöönottoa varten näytteitä kerättiin?

Cultivator no 6 tai "White Rabbit", kuten sitä myös kutsutaan. Telakaivuri, jonka piti tehdä joukoille ramppi, mahdollisesti seuraaville panssareillekin. Näytteillä varmaankin haluttiin selvittää, oliko sopiva maaperä, että homma onnistuisi.
 
Cultivator no 6 tai "White Rabbit", kuten sitä myös kutsutaan. Telakaivuri, jonka piti tehdä joukoille ramppi, mahdollisesti seuraaville panssareillekin. Näytteillä varmaankin haluttiin selvittää, oliko sopiva maaperä, että homma onnistuisi.
Juu ihan oikea kummallisuus löytyi. Maaperänäytteitä otettiin jotta selviäisi etät missä moista vekotinta kannattaisi käyttää. Veli Vonka jatkaa.
 
Suomalaisen itsenäisyysliikkeen tie olisi voinut päättyä syyskuussa 1917 katastrofiin ja Suomen kansa joutua maassa silloin olleiden 100 000:n venäläisen sotilaan rankaisutoimien kohteeksi. Mistä tällainen vaara tuli ja kuka esti tämän ja millä teolla?
 
Suomalaisen itsenäisyysliikkeen tie olisi voinut päättyä syyskuussa 1917 katastrofiin ja Suomen kansa joutua maassa silloin olleiden 100 000:n venäläisen sotilaan rankaisutoimien kohteeksi. Mistä tällainen vaara tuli ja kuka esti tämän ja millä teolla?

Yritetäänpä tällaista, toivottavasti muistan kohtuu oikein. Syyskuussa 1917 vastavallankumouksellisten johtohahmo kenraali Kornilov julisti Suomen ( ja muita Venäjän reuna-alueita ) piiritystilaan, joka olisi johtanut tiukempaan Venäjän armeijan kontrolliin. Venäjän väliaikaishallituksen pääministeri Kerenski erotti Kornilovin armeijasta, minkä jälkeen Korniloville uskolliset joukot alkoivat hajaantua ja piiritystila käytännössä loppui. Kerenski siis käytännössä "pelasti" Suomen itsenäisyyden. Empä keksi muutakaan. Tosin juuri ennen syyskuun lopun eduskuntavaaleja vanhasuomalaisen puolueen johtaja ( en nyt muista nimeä, olisiko ollut Kalmari ) piti puheen, missä puolsi Suomen pysymistä osana Venäjää. Sillä ei kuitenkaan muistaakseni ollut juurikaan vaikutusta....
Pysyn siis tuossa Kornilov-Kerenski kuviossa...
 
Yritetäänpä tällaista, toivottavasti muistan kohtuu oikein. Syyskuussa 1917 vastavallankumouksellisten johtohahmo kenraali Kornilov julisti Suomen ( ja muita Venäjän reuna-alueita ) piiritystilaan, joka olisi johtanut tiukempaan Venäjän armeijan kontrolliin. Venäjän väliaikaishallituksen pääministeri Kerenski erotti Kornilovin armeijasta, minkä jälkeen Korniloville uskolliset joukot alkoivat hajaantua ja piiritystila käytännössä loppui. Kerenski siis käytännössä "pelasti" Suomen itsenäisyyden. Empä keksi muutakaan. Tosin juuri ennen syyskuun lopun eduskuntavaaleja vanhasuomalaisen puolueen johtaja ( en nyt muista nimeä, olisiko ollut Kalmari ) piti puheen, missä puolsi Suomen pysymistä osana Venäjää. Sillä ei kuitenkaan muistaakseni ollut juurikaan vaikutusta....
Pysyn siis tuossa Kornilov-Kerenski kuviossa...

Hakemani juttu liittyy enemmänkin jääkäreihin ja saksalaisiin.
 
Hakemani juttu liittyy enemmänkin jääkäreihin ja saksalaisiin.

Muuta jääkäreihin liittyvää en syyskuulta 1917 muista kuin sen, että Suomi olisi halunnut saada JP27:n Suomeen jo tuolloin ( eli syyskuu 1917 ). Saksa asetti palautuksen ehdoksi virallisen avunpyynnön. Suomi ei tuota avunpyyntöä esittänyt, johtuiko sitten siitä, että Suomessa vallankäyttö tuona ajankohtana oli sanoisinko vähän sekaisin tai hajaantunut senaatin ja eduskunnan välillä. Tuo avunpyyntövaatimus poistui Suomen itsenäistyttyä, eli esteen poisti täten itsenäisyysjulistuksen antanut senaatti. Tai voiko jopa sanoa, että sen teki Lenin tunnustaessaan Suomen itsenäisyyden. Vähän nyt meni hakuammunnaksi, mutta empä parempaakaan pysty nyt päättelemään.... Jääkärit saatiin sitten Suomeen 1918 alkupuolella, ensimmäinen erä tuli Vaasaan muistaakseni 25.2. tienoilla...
 
Muuta jääkäreihin liittyvää en syyskuulta 1917 muista kuin sen, että Suomi olisi halunnut saada JP27:n Suomeen jo tuolloin ( eli syyskuu 1917 ). Saksa asetti palautuksen ehdoksi virallisen avunpyynnön. Suomi ei tuota avunpyyntöä esittänyt, johtuiko sitten siitä, että Suomessa vallankäyttö tuona ajankohtana oli sanoisinko vähän sekaisin tai hajaantunut senaatin ja eduskunnan välillä. Tuo avunpyyntövaatimus poistui Suomen itsenäistyttyä, eli esteen poisti täten itsenäisyysjulistuksen antanut senaatti. Tai voiko jopa sanoa, että sen teki Lenin tunnustaessaan Suomen itsenäisyyden. Vähän nyt meni hakuammunnaksi, mutta empä parempaakaan pysty nyt päättelemään.... Jääkärit saatiin sitten Suomeen 1918 alkupuolella, ensimmäinen erä tuli Vaasaan muistaakseni 25.2. tienoilla...

Ollaan varmaan riittävän lähellä. Tämä on sikäli vaikea kysymys, että tapahtumia on kattavasti avannut VTT Harri Korpisaari väitöskirjassaan Itsenäisen Suomen puolesta vasta vuonna 2009. Kyseessä oli ns. Liettuan komennuskunta, eli JP27 olisi tullut Suomeen ja täällä aloitettu kansannousu jo alkusyksystä 1917. Sen ei olisi onnistunut ilman saksalaisten maihinnousujoukkojen tukea, joten Sotilaskomitean puuhamies eversti Mexmontan perui aikeen havaittuaan, ettei saksalaisten suunnitelmissa mainittu saksalaisjoukkoja lainkaan. Suomessa oli n. 100 000 venäläistä ja suojeluskuntajärjestön toimet kansallisen armeijan luomiseksi olivat vasta alkutekijöissään. Voi vain kuvitella, millainen show siitä olisi tullut.

Vasta loka-marraskuussa Sotilaskomitea aloitti aktiivisemman työn suojeluskuntajärjestön kehittämiseksi.

Jatka sinä.
 
Ollaan varmaan riittävän lähellä. Tämä on sikäli vaikea kysymys, että tapahtumia on kattavasti avannut VTT Harri Korpisaari väitöskirjassaan Itsenäisen Suomen puolesta vasta vuonna 2009. Kyseessä oli ns. Liettuan komennuskunta, eli JP27 olisi tullut Suomeen ja täällä aloitettu kansannousu jo alkusyksystä 1917. Sen ei olisi onnistunut ilman saksalaisten maihinnousujoukkojen tukea, joten Sotilaskomitean puuhamies eversti Mexmontan perui aikeen havaittuaan, ettei saksalaisten suunnitelmissa mainittu saksalaisjoukkoja lainkaan. Suomessa oli n. 100 000 venäläistä ja suojeluskuntajärjestön toimet kansallisen armeijan luomiseksi olivat vasta alkutekijöissään. Voi vain kuvitella, millainen show siitä olisi tullut.

Vasta loka-marraskuussa Sotilaskomitea aloitti aktiivisemman työn suojeluskuntajärjestön kehittämiseksi.

Jatka sinä.

No, nyt kun tuon sanoit, niin olisihan se pitänyt pystyä päättelemään/yhdistelemään. Mutta eipä onnistunut. Palataan merelle. Minkä ansiosta saksalaisten schnellbootit saavuttivat sen noin 43 solmun huippunopeutensa? Olivat moottoritorpedoveneiksi aika isokokoisia....
 
No, nyt kun tuon sanoit, niin olisihan se pitänyt pystyä päättelemään/yhdistelemään. Mutta eipä onnistunut. Palataan merelle. Minkä ansiosta saksalaisten schnellbootit saavuttivat sen noin 43 solmun huippunopeutensa? Olivat moottoritorpedoveneiksi aika isokokoisia....

Niin, ja lyhyt selostus siitä...pari sanaa ei riitä... on muuten liian helppo.
 
Runkorakenne , sen paino ja moottorit sekä jonkinlainen stealth rakenne:

"The composite use of wood planks over alloy frames reduced weight"

" three 550hp Maybach engines"
aluksi myöhemmin MB501...

"Oheka II was a "rum runner" used for smuggling" -> Stealth rakenne


Täältä enemmän:

http://www.prinzeugen.com/DesignManufacture.htm

Jos yksittäistä syytä etsitään niin se on moottorit:

"In 1938 the Naval staff decided upon the reliable 20 Cylinder 2000hp MB501 V-engine as the standard S-boat powerplant. The MB501 proved highly dependable and a versatile basis for later improvements such as the addition of superchargers."

"The final versions of the MB501 could propel the 100 ton boat to speeds of 43.8 knots."

Lähde: http://www.warhistoryonline.com/living-history/german/german-s130-schnellboot

Sama kone suunnitelmissa myös tankin voimalähteeksi, tosin 8x ...

"Landkreuzer P. 1000 Ratte (Rotta) oli Natsi-Saksan suunnitelman asteelle jäänyt supertankki toisen maailmansodan"
"8 kpl Daimler-Benz MB501"

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Landkreuzer_P._1000_Ratte
 
Runkorakenne , sen paino ja moottorit sekä jonkinlainen stealth rakenne:

"The composite use of wood planks over alloy frames reduced weight"

" three 550hp Maybach engines"
aluksi myöhemmin MB501...

"Oheka II was a "rum runner" used for smuggling" -> Stealth rakenne


Täältä enemmän:

http://www.prinzeugen.com/DesignManufacture.htm

Jos yksittäistä syytä etsitään niin se on moottorit:

"In 1938 the Naval staff decided upon the reliable 20 Cylinder 2000hp MB501 V-engine as the standard S-boat powerplant. The MB501 proved highly dependable and a versatile basis for later improvements such as the addition of superchargers."

"The final versions of the MB501 could propel the 100 ton boat to speeds of 43.8 knots."

Lähde: http://www.warhistoryonline.com/living-history/german/german-s130-schnellboot

Sama kone suunnitelmissa myös tankin voimalähteeksi, tosin 8x ...

"Landkreuzer P. 1000 Ratte (Rotta) oli Natsi-Saksan suunnitelman asteelle jäänyt supertankki toisen maailmansodan"
"8 kpl Daimler-Benz MB501"

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Landkreuzer_P._1000_Ratte

Schnellbootien mmoottoriteho oli kyllä vaikuttava, mutta se ei yksinään selitä tuota huippunopeutta. ns. normaalilla ajolla sitä ei saavutettu vaan avuksi tarvittiin jotain muuta. Noista puuelementeistä huolimatta painoa oli aika paljon.... Varustus oli kohtuullisen raskas muihin moottoritorpedoveneisiin verrattuna.. Eli, sorry, väärä vastaus...
 
Back
Top