Kaarlo Viljanen?
Väärin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kaarlo Viljanen?
Ei yhtään oikein varsinaisesti.
Mutta kaikki sisältyvät kohtaan 4
1) Suojamaali pois. Maali on kuivuessaan niin rakeista että se koko pinta aiheuttaa turbulenssia. Painoa säästyisi 25kg.
( Useammassa kirjassa on mainita kuinka mekaanikot vahasivat koneen. Tällä saatiin nopeutta lisättyä jonkin verran.)
2) Kuomu modifioitava. Kuplakuomu kuten (esim 209)
3) Siipi solat pois. Niiden takia 4,5m siipienkärjestä on täysin turbulenttista.
Korvataan 2 asteen geometrisellä kierrolla.
4) Jäähdyttäjien ilmanottoaukot suunniteltava uudelleen. Neliömäiset aukot aiheuttavat tarpeetonta vastusta.
Ilmanottoaukkoja 1” alemmas, ettei siiven turbulenssi häiritse ilman virtausta niihin.
5) Siiven pyöräluukuihin kannet.
6) Kannuspyörä sisään vedettäväksi.
Tämä oli englantilaisten näkemys asiasta. Koe lentojen perusteella.
Jos nopein jatkaa, niin kysytään kompa.
Kenen hautajaisista kysymys? Ulkopuoliset luulevat haudattavan everstiä, mutta läsnäolijat tietävät haudattavat kenraalia.
George Armstrong Custer ("Kenraali Kultatukka"):
http://foxontherun.vuodatus.net/
"Sodan aikana Custerille myönnettiin prikaatinkenraalin arvo, mikä ei kylläkään vastannut vakinaisen upseerin vastaavaa. Yhtä kaikki, arvomerkit kiilsivät, ja kiinnostaahan kaikki kiiltävä tietynlaisia lintujakin. Hän teetätti itselleen myös asepuvun joka toi mieleen toisen luokan husaarin ja siten myös esille hänen oman erinomaisuutensa tai arvostelijoiden mielestä hänen vajavuutensa. Pian sodan jälkeen tuo kenraalin arvo otettiin kuitenkin häneltä pois ja hänestä leivottiin armeijan eversti."
Hautajaisista tosin ei puhuta mitään... :-/...
Ei. Kotimaassa pysytään.
No sitten eversti (SWE) / kenraali (RUS) Sprengtporten...
Ymmärtääkseni maanpetturi tai kansallissankari (riippu mistä kulmasta katsotaan) oli SWE/FIN armeijassa eversti ja kun "loikkas" nykyisen Puuttin klaaniin, niin kohosi kenraaliksi..
http://fi.wikipedia.org/wiki/Georg_Magnus_Sprengtporten
http://www.kansallisbiografia.fi/kenraalit/?gid=397
Korjaan : Voisi tietty olla myös Nenonen, ja itse asiassa vastaankin näin: Oli Tsaarin Eversti ja Suomen Kenraali...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vilho_Nenonen
Nihtilä?Sori.
Lausuma tulee erään hautajaisvieraan puheesta. Ns. yleisen käsityksen mukaan vainaja (eversti) oli ansioituneempi kuin moni kenraalin leijonat saanut. Viime sotiin mennään ja henkilö on tuttu tältäkin palstalta.
Nihtilä?
Nerokas kysymys!
Kuinka monta Renault F.T. Modelle 1917 vaunua puolustusvoimilla on ollut? Minkä oli vaunujen kohtalo lopulta?
VäärinPirusti niitä hankittiin. Heitetään että 39. .
Osin väärin ja väärin.Vanhentuneet vaunut kaivettiin maahan pesäkkeiksi. Varmaan Kannakselle ennen talvisotaa.
34 taisi olla. Pesäkkeiksi kaivettiin suurin osa, joitain taisi jäädä venäläisille ennen kuin niitä ehdittiin sijoittaa minnekään ja muutama oli koulutuskäytössä vielä jatkosodan puolellakin.Nerokas kysymys!
Kuinka monta Renault F.T. Modelle 1917 vaunua puolustusvoimilla on ollut? Minkä oli vaunujen kohtalo lopulta?
34 taisi olla. Pesäkkeiksi kaivettiin suurin osa, joitain taisi jäädä venäläisille ennen kuin niitä ehdittiin sijoittaa minnekään ja muutama oli koulutuskäytössä vielä jatkosodan puolellakin.
32 niitä oli.
Talvisodassa niiden henkilöstö sai "hiukkasen" nykyaikaisempia Vickers -vaunuja helmikuussa 1940 ja Renaultit jäivät ilman miehistöä.
Joku niistä päätyi Leningradin sotasaalisnäyttelyyn. Siitä on tunnettu venäläinen kuva joko Perkjärven tai lähiasemalta. Saattoi joitakin Talvisodasta pelastuakin,
mutta poistettiin ilmeisesti varsin pian.
Talvisodan pesäkkeet mainitaan vanhemmassa kirjallisuudessa, mutta kun linjojen ja taisteluiden kulku on myöhemmin dokumentoitu erittäin tarkasti
ei näistä ole pahemmin puhuttu. Olisivatko vain jääneet jonekin.
Rakennettiinko joidenkin alustalle suurikaliiperista rynnäkkötykkiä?34 on oikea luku.
Lähenee muutenkin. Mutta kaipaisin määriä kuinka monelle 34:stä lopulta kävi ja miten...Kaikki eivät nimittäin menneet pesäkkeiksi Kannakselle tai menetetty ennen kun kerittiin pesäkkeiksi kaivaa vaikka näinkin yleinen luulo onkin. Eli tarkemmin kiitos!
Ei. Surullisen kuuluisa BT-42 tehtiin vasta 1942 ja sotasaalis BT-7:n alustalle.Rakennettiinko joidenkin alustalle suurikaliiperista rynnäkkötykkiä?
Sori postaan epätäydellisen vastauksen enkä voi voittaa ... mutta hyvä että tämä k&v tråådi on taas elossa!
Nerokas kysymys!
Kuinka monta Renault F.T. Modelle 1917 vaunua puolustusvoimilla on ollut? Minkä oli vaunujen kohtalo lopulta?
@Vonka on lähellä vaikka ei lukumääriä pystykään kertomaan taitaa olla vaikea kysymys kun vastaus ei löydykään KVG:lla..Hyökkäysvaunurykmentissä oli 34 panssarivaunua. Kalusto kului. Lopulta oli vain erillinen panssarivaunukomppania (jo vuonna 1927).
1. PansK ja 2. PansK saivat kalustokseen Renaultit.
Molemmat komppaniat määrättiin erillisiksi panssarijoukkueiksi helmikuussa. Junakuljetuksessa (11.2.) ilmapommituksessa yksi vaunu putosi Paimion asemalla ja jäi siihen. Joidenkin väitetään menneen Näykkijärvelle tähystys- ja tuliasemaksi. Osa menetettiin. Osa oli II AK:n käytössä, ja niillä vedettiin muun muassa romuvaunuja pois II AK:n alueella. Ehjät siirtyivät Hämeenlinnaan 12.2.-13.2. alkaen. Siitä eteenpäin ei oikein tietoa... mutta eikös ohimarssissa prikaatin 95-vuotisjuhlassa lavetilla ollut Renault? Panssarimuseossa taitaa olla.
Sinulla on tietysti tuo hyllyssä...