Kysymys- ja vastaustopiikki

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Netti lähteenä tarkoitti tässä Mannerheimristin Ritareiden Säätiön sivuja, joiden tiedot ovat peräisin viime vuosikymmenen ritarimatrikkelista. Pahoittelen
että en maininnut tietoa!

Vähän aiheutui sekaannusta kun käytin huollosta nykynimityksiä. Kysymyksessä tarkoitettiin nimenomaisesti huoltoaselajia pl lääkintähuolto. Henkilötäydennysala
eli tähän aselajiin kuulu.

Tämä riittänee; Ottoville jatkakoon!
 
1941 USA:n ilmavoimien komentajan tilaamassa raportissa kerrottiin miten saksa saadaan pommituksilla polvilleen.

Kauanko aikaa siihen menisi, montako kohdetta se sisälsi ja mikä oli pommitus tarkkuus.


Aika: ? kuukautta

Kohteet: ? kpl

Tarkkuus: (x)% pommeista (y) metrin päähän tähtäys pisteestä?
 
1941 USA:n ilmavoimien komentajan tilaamassa raportissa kerrottiin miten saksa saadaan pommituksilla polvilleen.

Kauanko aikaa siihen menisi, montako kohdetta se sisälsi ja mikä oli pommitus tarkkuus.


Aika: ? kuukautta

Kohteet: ? kpl

Tarkkuus: (x)% pommeista (y) metrin päähän tähtäys pisteestä?

USAAF:n suunnitelma AWPD-1 vuodelta 1941 koski 154 eri kohdetta Saksassa, jotka kuuliuvat pääasiassa neljään eri luokkaan. Nämä luokta olivat 1. sähkötuotanto ja jakelu, 2. Saksan kuljetusinfra ( rautatiet, maantoiet, satamat yms. ), 3. öljy- ja polttoaineteollisuus ( esim. arvioitiin, että väh. 60% lentopa:sta olisi synteettisesti valmistettua ja noin 20% kaikesta tulisi vesiteitse Romaniasta ) ja 4. Luftwaffen lamauttaminen. Aikaa tähän arvioitiin tarvittavan 6 kuukautta. Tarkkuudeksi laskettiin, että 90% pommeista osuisi 1250 jalan ( noin 381,25 m ) säteelle kohteesta.
 
1941 USA:n ilmavoimien komentajan tilaamassa raportissa kerrottiin miten saksa saadaan pommituksilla polvilleen.

Kauanko aikaa siihen menisi, montako kohdetta se sisälsi ja mikä oli pommitus tarkkuus.


AWPD-1:

Aika: toteutusaika 6 kuukautta (valmistelu kaikkineen 1 v 9 kk sodan alusta = tuotanto, koulutus, organisointi, siirtyminen, taistelukokemuksen kerääminen)

Kohteet: 154 kpl Saksan sähkönjakeluun, liikenteeseen ja öljyntuotantoon liittyviä kohteita

Tarkkuus: 90% pommeista 375 metrin (1250 jalkaa) päähän tähtäys pisteestä?

Perhana, taas Bodyguard oli hieman nopeampi....
 
USAAF:n suunnitelma AWPD-1 vuodelta 1941 koski 154 eri kohdetta Saksassa, jotka kuuliuvat pääasiassa neljään eri luokkaan. Nämä luokta olivat 1. sähkötuotanto ja jakelu, 2. Saksan kuljetusinfra ( rautatiet, maantoiet, satamat yms. ), 3. öljy- ja polttoaineteollisuus ( esim. arvioitiin, että väh. 60% lentopa:sta olisi synteettisesti valmistettua ja noin 20% kaikesta tulisi vesiteitse Romaniasta ) ja 4. Luftwaffen lamauttaminen. Aikaa tähän arvioitiin tarvittavan 6 kuukautta. Tarkkuudeksi laskettiin, että 90% pommeista osuisi 1250 jalan ( noin 381,25 m ) säteelle kohteesta.


Ja vastaus löytyy mm uusimasta Mobilisti lehdestä.



Bodyguard jatkaa.
 
Vähän kun kaivaa, niin tieto löytyy. Eri lähteissä on hiukan eri määrät, eli voin hyväksyä vastauksen, joka osuu noista minimin ja maksimin rajaamaan haarukkaan...
 
Tuolla oli oikein listatkin aluksista: http://www.junobeach.info/juno-4-20.htm


Palataan maan pinnalle:

Venäläiset T-26 tankit eivät olleet moottoritekniikaltaan niitä kaikkein edistyksellisimpiä tai luotettavimipia. Mikä mahtoi olla GAZ-26 moottorin peruskorjausväli (tuntia) ja paljonko tuo voimanpesä vei poltto- ja voiteluaineita tunnissa?
 
Tuolla oli oikein listatkin aluksista: http://www.junobeach.info/juno-4-20.htm


Palataan maan pinnalle:

Venäläiset T-26 tankit eivät olleet moottoritekniikaltaan niitä kaikkein edistyksellisimpiä tai luotettavimipia. Mikä mahtoi olla GAZ-26 moottorin peruskorjausväli (tuntia) ja paljonko tuo voimanpesä vei poltto- ja voiteluaineita tunnissa?

Joissain lähteissä mainitaan T-26 moottorin perushuoltoväliksi ( tehdashuolto ) noin 400-600 tuntia, välihuolto 150-200 tunnin välein. Polttoainetta tuo söi arviolta noin 35-40 litraa tunnissa, voiteluaineitakin taisi mennä kohtuu paljon, mutta en osaa sanoa määrää. Niissä kun oli esim. manuaalinen venttiilikoneistojen voitelu, joka piti tehdä melko usein ( every now and then ).
 
No, tarpeeksi lähellä. Hieno suomalainen nettisivusto http://www.jaegerplatoon.net/MAIN.html
kertoo seuraavaa:

"Average fuel consumption was estimated as about 20 liters per hour and average consumption of oil and grease as 1.4 liters per hour. Transmission of this engine had a single-disk main dry clutch. This main clutch was not as strong as in Vickers engines and because of this had some tendency to burn. Also likely due to poor manufacturing quality the Finns noted the service life of GAZ T-26 engine was remarkably short - it required extensive overhaul after every 250 hours of use."

Ilmeisesti tuo venäläinen versio Armstron-Siddeley Puman moottorista ei ollut kovinkaan suuri parannus alkuperäiseen. Tehoa olli hieman enemmän, mutta alkuperäisen taipumus ylikuumenemiseen säilyi ja tuo huono laatu toi vielä lisää ongelmia.

Shoot, Mr Bodyguard!
 
Tuokin on totta.

Mutta ei.

Koskee niitä miehistöjä ja koneita jotka osallistuivat noihin yö pommituksiin.
 
Olisiko kyseessä päätös, jonka mukaan 30 tehtävää suorittanut miehistö siirtyi koulutuspuolelle, eikä heidän enää tarvinut osallistua hyökkäyksiin.
 
Jos missasi maalialueen, niin ei tarvinnut tehdä toista lähestymistä? Aluepommituksissa se ei varmaan niin tarkkaa ollut.
 
Back
Top