No sitten Hattujen sota ja Augustin Ehrensvärd.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Augustin_Ehrensvärd
JR49 saa jatkaa, nyt ei oikein irtoa kysymyksiä.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No sitten Hattujen sota ja Augustin Ehrensvärd.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Augustin_Ehrensvärd
Kiitän!JR49 saa jatkaa, nyt ei oikein irtoa kysymyksiä.
Kiitän!
Missä maihinnousussa liittoutuneet kärsivät yli 900 miehen tappiot kuolleina ja pari sataa haavoittuneina? Kaksi maihinnousualustakin upposi ja kaksi vaurioitui.
Aivan.Maihinnousuharjoitus "Tiger" vähän ennen D-päivää.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exercise_Tiger
Aamuyöllä 28.4.1944 saksalaiset torpedoveneet onnistuivat hyökkäämään saattueen kimppuun. Rumaa jälkeä synty. Miehiä meni n. 950 ja kaksi LST:tä upposi.
Aivan.
Tässä mielenkiintoinen yksityiskohta.
Ten missing officers involved in the exercise had BIGOT-level clearance for D-Day, meaning that they knew the invasion plans and could have compromised the invasion should they have been captured alive. As a result, the invasion was nearly called off until the bodies of all ten victims were found.
Jatka, ole hyvä.
Bf 109:n korkeusperäsimen trimmilaippa.Jos nopein kerran saa jatkaa niin minäpä pistän kyssärin.
Mitä on oheisessa kuvassa, tai mistä se on otettu?
Katso liite: 8451
Vastaus löytyy 105 -pilotti Ed Rasimuksen (suomennetusta) kirjasta.
Vietnamissa koneissa oli vesisäiliö, josta lisättiin vettä jälkipolttoon työntövoiman lisäämiseksi lentoonlähdössä. Täysi säiliö ei kestänyt paikoillaan koneen ilmassa liikehtimisestä aiheutuvia rasituksia. Jotta
kukaan ei vahingossa lentänyt täydellä vesisäiliöllä, oli ohjaamon paineistuksen käyttökytkimeen lisätty turvatoiminto. Se tyhjensi säiliön, kun paineistus laitettiin päälle. Ilmastointi ei toiminut ilman paineistusta
ja jos sen laittoi päälle maassa tämä vesisäiliö tyhjeni koneen näyttäessä Rasimuksen sanoin "virtsaavalta lehmältä". Ilmaan ei silloin voinut pommikuorman kanssa nousta.
Intian valtamerellä upposi risteilijä. Miten tapahtuma liittyy Suomen sotahistoriaan?
Oikea vastaus. Captain Agar päätti meripalveluksensa uransa 8 tuuman raskas risteilijä Dorsetshiren päällikkönä. Alus osallistui myös Bismarckin upottamiseen ja tunnettu kuva, jossa laivan eloonjääneitä
pelastetaan on otettu juuri Dorsetshirelta, tosin silloin hän ei vielä ollut sen päällikkö. Koska taistelut Intian valtamerellä on meillä vähän tunnetut, on ne syytä kertoa.
Pearl Harborin jälkeiset kuukaudet Japanin laivasto hallitsi meriä ja kulki voitosta voittoon. Singapore antautui helmikuun puolivälissä ja myös Hollannin Itä-Intia jäi japanilaisten haltuun. Maaliskuussa
käytiin maataisteluja jo Burmassa. Huhtikuun alussa amiraali Nagumon komentama vahva osasto, mm 6 tukialusta, purjehti Malakan salmesta Intian valtamerelle. Tavoitteena oli Ceylon, jossa sijaitsi
brittien vahva laivastotukikohta. Saaren siviiliväestö oli valmiiksi agitoitu brittien siirtomaavaltaa vastaan ja odotti japanilaisten saapumista. Puolustajina oli vain amiraali Somervillen osasto eli kaksi
Illustrious -luokan isoa tukialusta sekä taistelulaiva Warspite sekä neljä vanhentunutta taistelulaivaa sekä lukuisia pienempiä aluksia. Briteillä oli merkittävä etu, koska he pystyivät lukemaan japanilaisten
salakirjoitusta ja saivat siten ennakkovaroituksen. Siitä huolimatta hyökkäys olisi tullut yllätyksenä, ellei eräs tiedustelu-Catalina olisi havainnut osastoa. Zero ampui koneen pian alas mutta se ehti lähettää
varoituksen tulijoista.
Alivoimainen Somervillen osasto operoi Malediiveiltä eikä kyennyt vaikuttamaan saapuviin japanilaisiin. Ensimmäinen isku kohdistui kauppalaivoihin Bengalin lahdella tuloksena yli 20 upotusta. Kaksi
County -luokan risteilijää oli tankkaamassa varastojaan Ceylonilla. Ne lähtivät merelle varoituksen saatuaan. Syöksypommittajat upottivat molemmat, Augustus Agarin komentaman Dorsetshiren ja HMS
Cornwallin. Eloonjääneistä pelastettiin toistatuhatta runsaan vuorokauden kuluttua. Tarina kertoo, että haavoittunut Agar esiintyi rauhallisesti rohkaisten miehiään pysymään meressä yhdessä ja
odottamaan pelastusta.
Japanilaiset pommittivat Ceylonia useamman kerran ja sen yllä käytiin ilmataisteluja. Varovaisten amiraalien komentamat tukialusosastot eivät kuitenkaan kohdanneet toisiaan, mitä pidetään brittien
onnena. Nagumollakin oli syytä varovaisuuteen, jenkkilaivaston tukialukset oli vielä lyömättä. Churchill on muistelmissaan arvioinut, että hänen hallituksensa olisi kaatunut, jos japanilaiset olisivat muiden
tappioiden jatkoksi yllättäneet ja lyöneet lyöneet Somervillen. Ceylon olisi taas japanilaisten haltuun joutuessaan katkaissut yhteydet Intiaan, josta käsin toimi Pohjois-Afrikan joukkoejn huolto.
Taisteluissa britit menettivät em risteilijöiden lisäksi yhden kevyen tukialuksen sekä muutamia pienmpiä sota-aluksia ja lähes 30 kauppalaivaa. Britit laskevatkin voitokseen maihinnousn estämisen. Näin
siitä huolimatta, ettei Nagumolla ollut maihinnousujoukkoja mukana lainkaan. Toisaalta japanilaisten voimat eivät riittäneet kaikkialle. On arvioitu, ettei heillä ollut todellisia mahdollisuuksia ainakaan
Ceylonin pitämiseen.
Kokeillaan tällaista:
Kuka ulkomaalainen Suomen puolella taistellut lentäjä menehtyi Suomessa viitisenkymmentä vuotta sodan jälkeen?
Joku Suomen ilmavoimien pilotti, jolla on ollut kaksoiskansalaisuus ?
Vihjeeksi voin sanoa, että Wikipedia ei oikein auta, koska siellä on kuolinpaikaksi merkitty lentäjän kotipaikka ulkomailla, vaikka oikeasti pitäisi olla Rovaniemen keskussairaala.