Kysymys- ja vastaustopiikki

baikal kirjoitti:
Tulee mieleen, että istutteko TE bodyguard ja Museo samassa kirjastossa eri hyllyväleissä läppärit sylissä?

Ei ollut Maryland. Nyt haetaan osavaltion mukaan nimettyä rullaustietä. Ja ihan päästäni minä näitä kysymyksiä vedän. Pelottavia määriä täysin turhaa tietoa sitä ihmisen päähän tarttuu elämän aikana.
 
Museo kirjoitti:
baikal kirjoitti:
Tulee mieleen, että istutteko TE bodyguard ja Museo samassa kirjastossa eri hyllyväleissä läppärit sylissä?

Ei ollut Maryland. Nyt haetaan osavaltion mukaan nimettyä rullaustietä. Ja ihan päästäni minä näitä kysymyksiä vedän. Pelottavia määriä täysin turhaa tietoa sitä ihmisen päähän tarttuu elämän aikana.

Mitenniin turhaa tietoa? Nytkin aiheutit minulle minulle puolen tunnin turhan surffaustuokion Wikipediassa... :D
 
jtsaari2004 kirjoitti:
Alaskan Taxiway.

Näin on näreet. Tukialuksen suunnitelmista löytyi "alaskalainen rullaustie" tornin styyrpuurin puolelta syöttämässä keulakatapultille koneita. Yleensähän lentotukialuksilla lentoonlähtö ja laskeutuminen hoidetaan sykleittäin eli ensin osa koneista nousee minkä jälkeen kamat roudataan pois tieltä jotta toinen sykli voi laskeutua. Kyseinen "alaskalainen rullaustie" olisi ainakin teoriassa helpottanut toimintaa, koska koneita olisi voinut liikutella kannella tornin molemmilla puolilla.

Nimimerkki jtsaari2004 jatkaa seuraavalla kysymyksellä!
 
Marraskuussa 1979 sattui taas vähän sillä tavalla, että islamilaisessa maailmassa kiehui. Islamabadissa pantiin lähetystöä uusiksi ja Khomeinilla oli paljon asiaa. Mihin Amerikka ja Israel silloin olivatkaan väitetysti syyllistyneet ja miten GIGN vaikutti asiain kulkuun?
 
Ääri-islamistit valtasivat Mekan, kaappaus ratkesi verisesti Saudien kansalliskaartin toimeenpanemana.. GIGN oli hurmeleikeissä mukana.

Protesti oli kohdistettu Jenkkejä ja Juutalaisia "tukevaa" Saudi kuningashuoneen politiikkaa vastaan (oletan).
 
Uuden Mahdin shiat valtasivat Mekan ja Saudien omien erikoisjoukkojen epäonnistuessa suoritti GIGN puhdistuksen. Ranskalaisten käyttö tähän oli merkittävä päätös Saudeilta etenkin sen takia että nämä eivät olleet muslimeja.
Jenkit liittyi asiaan siten että Khomeini syytti radiopuheessaan että Amerikkalaiset olisivat vallanneet Mekan suuren moskeijan. Tämän seurauksena seuraavana päivänä (21.11.1979) Yhdysvaltain lähetystöön Islamabadissa Pakistanissa hyökättiin ja se sytytettiin tuleen, missä yhteydessä 4 ihmistä sai surmansa.
Samaan aikaanhan oli juuri alkanut (17.11.1979) tämä Iranin panttivankikriisi joka huipentui sitten aikanaan operation Eagle Claw:n epäonnistumiseen.
Tyypillisesti Khomeini tietysti syytti israelilaisten olevan mukana kaikessa amerikkalaisten toiminnassa.

Muutenkin elettiin merkittviä aikoja kun seuraavassa kuussa allekirjoitettiin Rhodesian tulitauko ja Neuvostoliiton joukot tunkeutuivat Afganistaniin.
 
AKE-ukki oli oikeilla jäljillä, mutta hain "väitetyillä koiruuksilla" juurikin sitä, että amerikkalaiset ja valittu kansa muka olisivat moskeijakaappauksen takana.

Noskalta liki täydellinen vastaus. Tietääkseni GIGNin ranskalaiset ukot pantiin kääntymään muslimeiksi ennen menoa Mekkaan. Siellä olikin sitten mukana oikein monikansallinen kommandokaarti sitten piirittämässä ja rynnäköimässä.

Noska jatkaa!
 
Tehdäänpäs kuitenkin nopea kysymys. Intillä on käytössään lukuisa määrä kvarmaan kaikille tuttu UAZ maastoautoa. Tarkemmin ottaen malli on UAZ 469B. Kyseisen ajoneuvon tuntemus ja hallinnan osaaminen kuuluvat siis jokaisen ajokortin omaavan ressun perustaitoihin. Kuitenkin ko auto omaa joitakin erikoisratkaisuja, joita ei pelkällä autokoulun käymisellä opi. Yksi näistä liittyy kaukovaloihin eli ns. "pitkiin". Kysymys kuuluu, että mikä on tuo kaukovalojen erikoisuus, jonka osaaminen on kuskille oleellista.
 
baikal kirjoitti:
Tulee mieleen, että istutteko TE bodyguard ja Museo samassa kirjastossa eri hyllyväleissä läppärit sylissä?

Päästäni minäkin kysymykseni vedän, vaikka välillä joutuu vähän tsekkailemaan muualtakin.
Kaikenlaista (turhaa) on vaatteisiin vuosien varrella tarttunut...
 
Millään tapaa pyrkimättä kritisoimaan nykyistä toimintatapaa, niin kysyisin arvoisilta jäseniltä syytä siihen ,että kun vanhassa Susi1:ssä "funteerattiin" Suomen ja Saksan itärintamaa, niin silloin oli tietäjää ja arvaajaa pilvin pimein.

Nykyisellään 3-5 henkilöä pohtii "vinkuintian" merkitystä elämän menoon.

NOH. Kaiketi se elämä menee meistä vanhoista ohi.
 
Aivan oikein. UAZ:n malleissa 469B ja 469BE oli jalkakäyttöinen valonvaihdin, jolla voitiin vaihtaa ajovalojen ollessa päällä lähivaloilta kaukovaloille (eli "lyhyiltä" "pitkille") ja päinvastoin. Kyseisen kytkimen sijainti oli kuljettajan jalkatilan aivan vasemmassa reunassa. Muitakin mielenkiintoisia hallintalaiteratkaisuja ko. ajoneuvosta löytyy, mutta ne kuuluvat jo eri tarinaan.

Setämies jatkaa.
 
Pitänee luovuttaa vuoro eteenpäin koska en ehdi juuri nyt kehittää kunnon kyssäriä. Nopein jatkakoon.
 
No minäpä kysäisen uudestaan.
Taistelu Britanniasta lienee kaikille tuttu. Wanha Winston piti siihen liittyen kuuluisan puheensa: "Never was so much owed by so many to so few..." jonka seurauksena liittoutunieden hävittäjälentäjät saivat lempinimen "The Few".
Monista elokuvista on tullut tutuksi fakta, että heihin kuuluii myös amerikkalaisa vapaaehtoisia, jotka siis osallistuivat taisteluun jo ennen Yhdysvaltain liittymistä sotaan. Kuitenkaan kaikki RAF:n liittyneet eivät ehtineet mukaan taisteluun Britanniasta.
Montako amerikkalista RAF laskee kuuluneiksi "The Few" arvonimellä tunnettunun joukkoon ja moniko hiestä elää vielä?
 
noska kirjoitti:
No minäpä kysäisen uudestaan.
Taistelu Britanniasta lienee kaikille tuttu. Wanha Winston piti siihen liittyen kuuluisan puheensa: "Never was so much owed by so many to so few..." jonka seurauksena liittoutunieden hävittäjälentäjät saivat lempinimen "The Few".
Monista elokuvista on tullut tutuksi fakta, että heihin kuuluii myös amerikkalaisa vapaaehtoisia, jotka siis osallistuivat taisteluun jo ennen Yhdysvaltain liittymistä sotaan. Kuitenkaan kaikki RAF:n liittyneet eivät ehtineet mukaan taisteluun Britanniasta.
Montako amerikkalista RAF laskee kuuluneiksi "The Few" arvonimellä tunnettunun joukkoon ja moniko hiestä elää vielä?

Battle of Britain Roll of Honour listan mukaan pyöreästä 2500 lentäjästä, joita kutsutaan nimellä "The Few", amerikkalaisia olivat ( kaikki arvolla Pilot Officer = vänrikki ): A.G.Donahue, W.M.L. Fiske, J.K. Haviland, V.C. Keough, P.H.Leckrone, A. Mamedoff ja E.Q. Tobin. Näistä Haviland oli ainoa, joka selvisi sodasta hengissä, Mamedoff kuoli muuten ja kaikki muut kaatuivat sodan aikana. Näistä vain Fiske kaatui Battle of Britainin aikana, muut vasta sen jälkeen.
Eli 7 amerikkalaista, joista korkeintaan yksi (Haviland) voi olla hengissä. Eri asia sitten on, kuinka moni kymmenistä kanadalaisista oikeasti oli USA:n kansalaisia. Sitä en osaa sanoa.
 
Vastaus oli muuten niin hyvä että hyväksyn sen vaikka yksi tieto jäikin puuttumaan. Todellakin seitsemästä amerikkalaisesta (tietääkseni juuri nuo seitsemän ovat ne alunperin kanadalisina liittyneet -amerikkalaisia kun ei virallisesti hyväksytty erinäisistä syistä) selvisi sodan loppuun saakka hengissä vain John Kenneth Havilland ja hän siirtyi ajasta ikuisuuteen 1. heinäkuuta 2002.
Asetin kysymyksen juuri tähän muotoon, jotta vastausta ei saisi aivan suoraan, mutta antamssi vastaus kun piti sisällään nuo nimetkin niin olisi ollut liian helppoa jonkun toisen löytää tuo puuttuva tieto.
Elokuvathan antavat mielellään kuvan että amerikkalaisilla olisi ollut merkittävämpikin rooli kyseisessä taistelussa ja sodan jälkeen amerikan mantereen baareissa kuulemma esiintyi kymmeniä taistelussa britanniasta ässäksi kohonneita.

Kysymysvuoro Bodyguardilla
 
noska kirjoitti:
Vastaus oli muuten niin hyvä että hyväksyn sen vaikka yksi tieto jäikin puuttumaan. Todellakin seitsemästä amerikkalaisesta (tietääkseni juuri nuo seitsemän ovat ne alunperin kanadalisina liittyneet -amerikkalaisia kun ei virallisesti hyväksytty erinäisistä syistä) selvisi sodan loppuun saakka hengissä vain John Kenneth Havilland ja hän siirtyi ajasta ikuisuuteen 1. heinäkuuta 2002.
Asetin kysymyksen juuri tähän muotoon, jotta vastausta ei saisi aivan suoraan, mutta antamssi vastaus kun piti sisällään nuo nimetkin niin olisi ollut liian helppoa jonkun toisen löytää tuo puuttuva tieto.
Elokuvathan antavat mielellään kuvan että amerikkalaisilla olisi ollut merkittävämpikin rooli kyseisessä taistelussa ja sodan jälkeen amerikan mantereen baareissa kuulemma esiintyi kymmeniä taistelussa britanniasta ässäksi kohonneita.

Kysymysvuoro Bodyguardilla

Kiitos, mutta nyt on sen verran kiire, ettei ehdi eikä kykene. Nopein jatkakoon.
 
Jos sopii niin palataan ”itärintamalle”. Mikä tekijä yhdistää seuraavia päivämääriä.

06.03.1940,
10.06.1944,
28.06.1944,
01.03.1940,
12.03.1940,
23.12.1939,
09.03.1940,
05.07.1944,
08.03.1940,
04.07.1944,
 
Back
Top