Kysymys- ja vastaustopiikki

Bodyguard kirjoitti:
Keisarillisen Japanin Ilmavoimat eivät olleet oma puolustushaaransa IIMS:n aikana, vaan siellä oli armeijan ilmavoimat ja laivaston ilmavoimat, eli ilmavoimat oli kahden muun puolustushaaran alaisina. Tämä jatkui läpi koko sodan toisin kuin esim. USA:ssa, missä (muistaakseni) USAAF:sta tuli USAF vuonna 1942 ( armeijan ilmavoimista ilmavoimat ).

Hyvä arvaus, mutta väärin. Vastaus löytyy lähempää kotoa, eli Suomen ilmavoimista.
 
Creidiki kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
Keisarillisen Japanin Ilmavoimat eivät olleet oma puolustushaaransa IIMS:n aikana, vaan siellä oli armeijan ilmavoimat ja laivaston ilmavoimat, eli ilmavoimat oli kahden muun puolustushaaran alaisina. Tämä jatkui läpi koko sodan toisin kuin esim. USA:ssa, missä (muistaakseni) USAAF:sta tuli USAF vuonna 1942 ( armeijan ilmavoimista ilmavoimat ).

Hyvä arvaus, mutta väärin. Vastaus löytyy lähempää kotoa, eli Suomen ilmavoimista.

No, Suomen ilmavoimilla ei ole koskaan ollut yhtään japanilaisvalmisteista lentokonetta. Kaikkien muiden mainitsemiesi maiden valmistetta olevia kylläkin.
 
Em. maista taisi olla konekalustoa meikäläisissä ilmavoimissa, mutta japsikoneita ei meillä ollut.

Edit: kah pakanaa, myöhästyin...
 
Näin on, talvisodan ja välirauhan lahjoitusten/hankintojen seurauksena Suomen Ilmavoimat lensivät koneita jokaisesta sotaa käyvästä maasta (joka sellaisia rakensi), paitsi Japanista.

Bodyguard ehti ekana.
 
Creidiki kirjoitti:
Näin on, talvisodan ja välirauhan lahjoitusten/hankintojen seurauksena Suomen Ilmavoimat lensivät koneita jokaisesta sotaa käyvästä maasta (joka sellaisia rakensi), paitsi Japanista.

Bodyguard ehti ekana.

Yllätävä suoritus vanhalta mieheltä, olin nopeampi?!!! Se on kyllä harvinaista... Tässä olisi pikakysymys: Mikä yhdistää Suomea ja entistä Biafraa?
 
No ainakin yksi entinen työkaveri on sieltä kotoisin.

Edit: Olisiko kuitekin kyseessä von Rosen se yhdistävä tekijä?
 
juhapar kirjoitti:
No ainakin yksi entinen työkaveri on sieltä kotoisin.

Edit: Olisiko kuitekin kyseessä von Rosen se yhdistävä tekijä?

Mikäs on työkaverisi nimi? katsotaan sitten, onko oikein...:p
 
juhapar kirjoitti:
No ainakin yksi entinen työkaveri on sieltä kotoisin.

Edit: Olisiko kuitekin kyseessä von Rosen se yhdistävä tekijä?

No, tulihan se työkaverin nimi jo ennen kuin sain vastaukseni valmiiksi. Kyllä, ruotsalainen kreivi von Rosenhan se on. Suomen ilmavoimien ja myös Biafran ilmavoimien ensimmäinen kone olivat molemmat hänen ansiotaan. Sitä en muista, lensikö konettansa suomessa, mutta Biafrassa taisi lentääkin sitä rekenteiila varustettua Cessnaa.

Juhapar jatka, ole hyvä.
 
Kiitoskiitos, vaikka en minä sentään niin wanha ole, että kreivi von Rosenin työkaveri olisin ollut =D

Mutta, mitäs muuta yhteistä Suomella ja Biafralla oli? Tai oikeammin mitä suomalaista Biafra käytti lyhyen itsenäisyytensä aikana?
 
juhapar kirjoitti:
Kiitoskiitos, vaikka en minä sentään niin wanha ole, että kreivi von Rosenin työkaveri olisin ollut =D

Mutta, mitäs muuta yhteistä Suomella ja Biafralla oli? Tai oikeammin mitä suomalaista Biafra käytti lyhyen itsenäisyytensä aikana?

Kansallislaulu oli finlandia?
 
juhapar kirjoitti:
Kiitoskiitos, vaikka en minä sentään niin wanha ole, että kreivi von Rosenin työkaveri olisin ollut =D

Mutta, mitäs muuta yhteistä Suomella ja Biafralla oli? Tai oikeammin mitä suomalaista Biafra käytti lyhyen itsenäisyytensä aikana?

No, onhan niitä varmaan nuorempiakin von Roseneita?
Biafran kansallislaulun sävel oli Finlandia, laulun nimi oli "Land of the Rising Sun"
 
Bodyguard kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Kiitoskiitos, vaikka en minä sentään niin wanha ole, että kreivi von Rosenin työkaveri olisin ollut =D

Mutta, mitäs muuta yhteistä Suomella ja Biafralla oli? Tai oikeammin mitä suomalaista Biafra käytti lyhyen itsenäisyytensä aikana?

No, onhan niitä varmaan nuorempiakin von Roseneita?
Biafran kansallislaulun sävel oli Finlandia, laulun nimi oli "Land of the Rising Sun"

Joo, Finlandian säveltähän he kansallishymninä käyttivät. Jatkahan, Bodyguard.

Niin, se työkaveri joka on noilta seuduilta kotoisin, löytyy tuolta: http://creatol.oulu.fi/yhteystiedot.php
Vinkkinä, että ei ole von Rosen :)
 
juhapar kirjoitti:
Bodyguard kirjoitti:
juhapar kirjoitti:
Kiitoskiitos, vaikka en minä sentään niin wanha ole, että kreivi von Rosenin työkaveri olisin ollut =D

Mutta, mitäs muuta yhteistä Suomella ja Biafralla oli? Tai oikeammin mitä suomalaista Biafra käytti lyhyen itsenäisyytensä aikana?

No, onhan niitä varmaan nuorempiakin von Roseneita?
Biafran kansallislaulun sävel oli Finlandia, laulun nimi oli "Land of the Rising Sun"

Joo, Finlandian säveltähän he kansallishymninä käyttivät. Jatkahan, Bodyguard.

Niin, se työkaveri joka on noilta seuduilta kotoisin, löytyy tuolta: http://creatol.oulu.fi/yhteystiedot.php
Vinkkinä, että ei ole von Rosen :)

Ok, ei muistuta von Rosenia juurikaan, joten uskotaan. Katsotaan, jos saisin jotain vielä tänään aikaiseksi. Hetki menee vielä...
 
No niin, jotain taas keksin. Briteillä oli yksi muista poikkeava hävittäjätyyppi IIMS:ssa. Mikä se oli ja mikä oli tuo poikkeavuus?
Tarkennuksena kysymykseen, RAF:n käyttämä tyyppi on se jota haetaan. Ei siis FAA:n käyttämä.
 
adam7 kirjoitti:
noska kirjoitti:
Aivan oikein. UAZ:n malleissa 469B ja 469BE oli jalkakäyttöinen valonvaihdin, jolla voitiin vaihtaa ajovalojen ollessa päällä lähivaloilta kaukovaloille (eli "lyhyiltä" "pitkille") ja päinvastoin. Kyseisen kytkimen sijainti oli kuljettajan jalkatilan aivan vasemmassa reunassa. Muitakin mielenkiintoisia hallintalaiteratkaisuja ko. ajoneuvosta löytyy, mutta ne kuuluvat jo eri tarinaan.

Setämies jatkaa.

70-luvun cadillacissa oli pitkien valojen jalkakäyttöinen valovaihdin

Mikä on uutinen?
Ei tässä uutista haettukaan vaan standardista poikkeavaa ratkaisua. Jos standardista on poikettu muulloinkin ja vielä samalla tavoin, niin ratkaisu on silti standardista poikkeava. Tämä topic ei ole uutistopic vaan tässä kysellään toisilta tietokilpailukyssymyksiä.
ja muuten tuo sama valojen vaihtoratkaisu on jo UAZ:n edeltäjässä GAZ:ssa, jota tehtiin jo ennen 70-lukua.
 
noska kirjoitti:
adam7 kirjoitti:
noska kirjoitti:
Aivan oikein. UAZ:n malleissa 469B ja 469BE oli jalkakäyttöinen valonvaihdin, jolla voitiin vaihtaa ajovalojen ollessa päällä lähivaloilta kaukovaloille (eli "lyhyiltä" "pitkille") ja päinvastoin. Kyseisen kytkimen sijainti oli kuljettajan jalkatilan aivan vasemmassa reunassa. Muitakin mielenkiintoisia hallintalaiteratkaisuja ko. ajoneuvosta löytyy, mutta ne kuuluvat jo eri tarinaan.

Setämies jatkaa.

70-luvun cadillacissa oli pitkien valojen jalkakäyttöinen valovaihdin

Mikä on uutinen?
Ei tässä uutista haettukaan vaan standardista poikkeavaa ratkaisua. Jos standardista on poikettu muulloinkin ja vielä samalla tavoin, niin ratkaisu on silti standardista poikkeava. Tämä topic ei ole uutistopic vaan tässä kysellään toisilta tietokilpailukyssymyksiä.
ja muuten tuo sama valojen vaihtoratkaisu on jo UAZ:n edeltäjässä GAZ:ssa, jota tehtiin jo ennen 70-lukua.

Itse asiassa tuo jalkakäyttöinen valonvaihdin oli hyvin yleinen jo 60-luvun autoissa. Ainakin jenkeissä. Siten se ei sinänsä ollut standardista poikkeava, venäläinen tekniikkahan laahasi vähän jäljessä, mikä ei joka asiassa ollut huonoa vaan joskus päinvastoin.
 
jtsaari2004 kirjoitti:
Boulton Paul Defiant, tuo Vanhojen Herrojenkin lennokki. Siinä ei ollut eteenpäin ampuvia aseita.

Oikein, siinä oli neljän konekiväärin torni ohjaamon takana, joka oli sen ainoa aseistus. Muistaakseni sen käyttö jäi lopulta aika vähäiseksi, Hurricane ja Spitfire syrjäyttivät sen.
FAA:lla oli vastaanvanlainen tyyppi, Blackburn Roc, joka muistaakseni oli tarkoitettu myös kevyeksi pommikoneeksi.

Jtsaari jatkaa.
 
Tekisi mieli kysyä, minkänimisinä lentäjäsankareina Tumma ja Vaalea Herra lensivät Boultoun Paul Defiantiaan... Toinen herroistahan huusi mieleenpainuvasti Avanti Poppolo!

Asiaan.

Itärintamaa on toivottu. Muistellaan siis sitä. Valko-Venäjän suurhyökkäyksessä Puna-armii hööki oikein kovasti. Hyökkäyksen aikana saksalaisia jäi motteihin monin paikoin. Luettele armeijan kokoiset ja sitä suuremmat motit. Kaksi riittää.
 
4. armeija Mogilevissa ja 3. panssariarmeija Vitebskissä
 
Back
Top