Kysymys- ja vastaustopiikki

Olematta aviaattori, mutta jos nyt jonkinlaista geometriaa lentäjän silmän, ikkunan ja mahdollisen laivan keskinäisiin suhteisiin pohtii .. niin kyllä kyseisen ikkunan käyttö (jos sen tarkoitus on jotenkin toimia tukialuksen kanssa) laskeutumiseen tuntuu oudolta ajatukselta. Tulee aika Vertical Landing.

Että siinä mielessä tietty tuo syöksypommituskäyttö tuntuu mielekkäämmältä. Vaikka en siitäkään mitään tajua.

Voisikohan sen käyttö tukialuksella olla jokin muu, vaikka nähdä onko jonkin viivan päällä..
Kai se menee niin että jos alalasista näkyy kohde niin sauvaa työnnetään... Ja lopuksi oikaistaan. Mut en mäkään noista tiedä.
 
Olematta aviaattori, mutta jos nyt Ikä miesten ta geometriaa lentäjän silmän, ikkunan ja mahdollisen laivan keskinäisiin suhteisiin pohtii .. niin kyllä kyseisen ikkunan käyttö (jos sen tarkoitus on jotenkin toimia tukialuksen kanssa) laskeutumiseen tuntuu oudolta ajatukselta. Tulee aika Vertical Landing.

Että siinä mielessä tietty tuo syöksypommituskäyttö tuntuu mielekkäämmältä. Vaikka en siitäkään mitään tajua.

Voisikohan sen käyttö tukialuksella olla jokin muu, vaikka nähdä onko jonkin viivan päällä..
Ei minullakaan tuohon muuta lähdettä ole kuin koneella lentäneiden jo haastattelu hetkellä ikämiesten muistelut vuosikymmenten takaa. Itse pitäisin tuon pohjapleksin hyötyä kyseenalaisena missään käytössä. Jotain arvoa koneen suunnittelija on sille kuitenkin kuvitellut, kun se koneeseen pistettiin.

Kysymykseni ei varmastikaan ollut optimaalisesti muotoiltu, pahoittelut tästä kaikille osapuolille.
 
Ei minullakaan tuohon muuta lähdettä ole kuin koneella lentäneiden jo haastattelu hetkellä ikämiesten muistelut vuosikymmenten takaa. Itse pitäisin tuon pohjapleksin hyötyä kyseenalaisena missään käytössä. Jotain arvoa koneen suunnittelija on sille kuitenkin kuvitellut, kun se koneeseen pistettiin.

Kysymykseni ei varmastikaan ollut optimaalisesti muotoiltu, pahoittelut tästä kaikille osapuolille.

Olikohan Brewsterin eri versioissa mitenkä isoja eroavaisuuksia. Tässä juttua australialaisten koneista.

https://www.warbirdforum.com/wright.htm


W's were originally for the RAF and the AN's were directed Belgian orders. A number of the W series had a 1,000-lb bomb fork under the fuselage and some windows in the fuselage bottom to allow verification of release of the bomb. These were removed from the aircraft before issue to us since we had no bombs to fit them.

Vaikuttaisi liittyvän pommittamiseen.
 
Stukassa oli lattiaikkuna. Kun kohde näkyi siinä, oli aika työntää sauva täysin eteen ja aloittaa pommitussyöksy.
 
Stukassa oli lattiaikkuna. Kun kohde näkyi siinä, oli aika työntää sauva täysin eteen ja aloittaa pommitussyöksy.

Itse asiassa tekivät puolivaakakierteen hyökkäyksen aloittamiseen. Näkyy hyvin dokkareissa.
 
Stukassa oli lattiaikkuna. Kun kohde näkyi siinä, oli aika työntää sauva täysin eteen ja aloittaa pommitussyöksy.
Joo, mulla oli snadina Tamyan 1:36 pienoismalli ja muistan sen ikkunan siitä.
 
Ja kamoon, hei ukkelit!! Eikö muka kukaan tunnista tuota kuva-arvoitusta?? Ei voi olla. Onko tämä jokin ompeluseura?
 
Ja kamoon, hei ukkelit!! Eikö muka kukaan tunnista tuota kuva-arvoitusta?? Ei voi olla. Onko tämä jokin ompeluseura?

Aika pahan pistit. Jossain olen tuommoisen osan nähnyt, en vaan muista missä.:)

Useimmissa kotitalouksissa sähköhella, jääkaappi, pakastin, mikroaaltouuni, pölynimuri, pesukone sekä astianpesukone.
Jonkun mainitun jostain komponentista, eikä ihan uudesta, on kyse. Termostaattikaan se ei ilmeisesti ole. Eikä pesukoneen ohjelmanvalitsin.

Heitän lonkalta vanhan Strömbergin lieden keittolevyn tehonsäätimen?
 
Arvaan. liittyy lentokoneen tutkaan?? Signaalin käsittely? Lähetin/vastaanotin?
 
@AKE-ukki .. lähellä on. Ilmeisesti tutkamiehiä ei tässä ketjussa juuri nyt ole, joten hyväsytään arvaus. Se on magnetroni.
Laite, jota kehiteltiin 20-luvulta saakka mm. sveitsiläiset, saksalaiset, jenkit, nipponit. Saksassa ja ja Jenkeissä jopa patentointiin periaate vuonna -35. Mutta... niin vain kävi että vasta 1940 brittiherrat John Randall ja Henry Boot saivat sen toimimaan. Tällä saatiin tuotettua pienikokoinen mutta riittävän tehokas tutka joka voitiin sijoittaa mm. lentokoneisiin.

Ja jälkeä alkoi syntymään, ensimmäiseksi tästä pääsi nauttimaan Saksan sukellusvenease, ja seuraavaksi saksalaiset kaupungit. Moni varmaan tuntee tarinan, kuinka saksalaiset löysivät pudonneesta pommarista jotain, joka avasi heidän silmänsä - tosin liian myöhään. Se löytö oli magnetroni (tai ehkä löydöt). Siis, se osa joka tuottaa mikroaaltoja.

Jotta päästään eteenpäin, julistan tämän arvauksen voittajaksi.

.. ja jos nyt kuitenkin forumin tutkamiehiä, sattuu olemaan paikalla, lisätieto ja tarkennukset sekä korjaukset ovat tervetulleita.
 
Ja onko vielä näin, että kyseessä on nimenomaan ontelomagnetroni (cavity magnetron)? Olihan saksalaisilla tutkia jo maailmansodan alussa, ja lentokoneissakin jo 1942 (FuG 202 Liechtenstein). Nämä vain vaativat niitä neljää H-antennia, mitkä hidastivat koneen lentonopeutta yli 50 km/h, toisin kuin ontelomagnetronitutkat, jotka ilmeisesti käyttivät tasoantennia?
 
Magnetroni mahdollisti senttimetriaalloilla toimivan tutkan, toisin kuin saksalaisten huomattavan matalataajuisemmat tutkat.
 
Saksalaiset käyttivät kyllä klystronia, mutta heillä ei mittaustarkkuus, ja ilmeisesti koko/teho suhde, päässyt samoihin mihin magnetronilla. Siis näin olen käsittänyt.. kun isot pojat ovat jotain jutelleet tai kirjoittaneet.
 
Ja onko vielä näin, että kyseessä on nimenomaan ontelomagnetroni (cavity magnetron)? Olihan saksalaisilla tutkia jo maailmansodan alussa, ja lentokoneissakin jo 1942 (FuG 202 Liechtenstein). Nämä vain vaativat niitä neljää H-antennia, mitkä hidastivat koneen lentonopeutta yli 50 km/h, toisin kuin ontelomagnetronitutkat, jotka ilmeisesti käyttivät tasoantennia?
Juu siis nimenomaan "cavity magnetron" on kyseessä.
 
Heitänpä (helpon) kyssärin!

fff1a23a71cb3af168a48f5e1497ad52.jpg


Miksi rintapanssarissa on painauma??
 
Back
Top