Nyt ei oikein irto ihmeempää joten laitetaanpa tämmöinen nopea:
Miten eräs 2. luokan Mannerheimristi liittyy St. Nazaireen ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Siellä oli ainakin iso u-boot -tukikohta... liittyisikö Törnin ajeluihin sukellusveneellä Saksaan? Nyttei kyllä oikein taida päivämäärät enää täsmätä, eiköhän ollut jo liittoutuneiden käsissä syksyllä -44?Nyt ei oikein irto ihmeempää joten laitetaanpa tämmöinen nopea:
Nyt ei oikein irto ihmeempää joten laitetaanpa tämmöinen nopea:
Pirhonen ja Ovaska.Kiitos vastauksista, mutta toistaiseksi ei tullut osumia.
Tarkennan ilmaisuani hieman, kyseessä on siis kyseisen ristin myöntämiseen liittyvät tapahtumat. Itse ritari tietenkin myös liittyy asiaan keskeisesti .. tai oikeastaan tähän kysymykseen liittyy kaksi ritaria.
Pirhonen ja Ovaska.
Olisiko koko Lavansaaren operaatio saanut yhden innoituksensa St Nazairesta. Röyhkeä hämäys, vanhat alukset, jotka uhrattavissa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Jouko_Pirhonen
Tässä yhtymäkohtia:
Jo lähestyminen perustui silkkaan röyhkeään hämäykseen: Kielkourin merivartioaseman kysyessä tunnusta vastattiin vasta toisella vaateella antamalla nopea ja epäselvä vastaus vilkkuvalolla. Hämäys toimi eikä hälytystä tullut.
Lisäksi hyökkäyksen toteuttaminen merkitsi sitä, että vihollisen raskaasti suojattuun satamaan tunkeuduttiin kolmella äärimmäisen epävarmalla aluksella...
Kiitän. Ja hyvä kun pistit tuon linkin, se unohtui. Juurikin tuon toisto, britit asialla alkuvuodesta, suomalaiset loppuvuodesta, kunhan tarpeeksi pimeää. Osana vaikuttimena toki vuosi -19.Hemmetin hyvin oivallettu !
https://fi.wikipedia.org/wiki/Operaatio_Sotavaunut
Itse olin kokonaan unohtanut tuon brittien kommandoiskun St. Nazairen satamaan.
Nyt olet kyllä löytänyt juonikkaan kysymyksen.Noniin .. saatiin hieno yhtymäkohta, ja periaatteessa toi kieltämättä natsaa varsin hyvin. Mutta ei mennyt vieläkään ihan kohdilleen, kun olen tässä kuitenkin diktaattorina päättämässä.
Ei Pirhonen. Ja, lisävinkkinä: väärä saari.
Ja vielä vinkkinä, ko. kommandoiskulla on itseasiassa paikkansa tässä.