Kysymys- ja vastaustopiikki

Kun olen kysellyt viimeisistä jääkäreistä sekä ryssänupseereista, niin kysytäämpä vielä, kuka mahtoi olla viimeinen Haminan Kadettikoulun käynyt Puolustusvoimiemme palveluksessa?
 
Tarkoittanee insinäöörieverstiluutnanttia?
Ei ole mun nimi. Koskahan mahtoi jäädä eläkkeelle PV:sta?
 

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Tarkoittanee insinäöörieverstiluutnanttia?
Ei ole mun nimi. Koskahan mahtoi jäädä eläkkeelle PV:sta?
Selailin netistä Ryssänupseerit-kirjaa. Oli 65-vuotias Talvisodan syttyessä, ja vissiin toiseksi vanhin palveluksessa ollut Haminan kadetti. Mannerheim taisi olla vanhin. Sillä heitin koepallon. En tiedä eläkkeelle jäämistä, kirja on näemmä sellaista nimien ilotulitusta, että pitäisi saada fyysisesti luettavaksi, että jaksaisi perehtyä enemmän.
Jospa kyse on Mannerheimista.
 
Koitetaanpa ihan arvauksella: Vilho Petteri Nenonen. Eikös Nenonen ollut palveluksessa 15.2.1947 asti..
 
Nenonen oli tosiaan haettu henkilö. Mannerheim erisi PV:stä jo 1944, oli tosin Ylipäällikkö vuoteen 1946.

Nenonen syrjäytettiin Tykistön Tarkastajan virasta v. 1937 mutta hän palasi Mannerheimin avulla tehtävään v. 1940. Säädetty eläkeikä täyttyi v. 1943 mutta kesken sodan ei ollut järkevää vaihtaa uutta miestä tehtävään. Sodan jälkeen taas piti kerätä sotakokemukset ja aloittaa ohjesääntöjen uusiminen niitä hyödyntäen. Nenosen panos katsottiin niin tärkeäksi, että hänen eläköitymisensä siirtyi aina vuoteen 1947, jolloin hän olisi täyttänyt 64 v.
 
Hmm.. ilmeisesti vastasin oikein, ja ehkä rohkenen tulkita että kysymysvuoro on siirtynyt minulle.
Vastaileminen on jotenkin paljon vähemmän vaativaa puuhaa kuin kysymysten keksiminen -- mutta jos kokeilisin taas:

Taustaksi. Olen viikonlopun aikana sivistynyt, kun ryhdyin puuhastelemaan vanhan, joskus -91 rakentamani mallin kanssa. Sen takilassa oli älyttömästi pölyä(toki sitä oli siivottu täsä välissä) ja tietenkin takila ja joitakin osia oli hieman vaurioitunut. Ja niinpä keksin että jos ostaisin varaosiksi yhden uuden Revelin sarjan niin saisin sen tiptop kuntoon.

Eli kysymys on, mitä oheisessa kuvassa on vikana. (voi toki, ja onkin, olla useita vikoja)
Revell H331-400 SeeadlMP.JPG
 
Kuva-arvoituksia olen itekin joskus harrastanu....
Olisiko virhe lasketut purjeet? Apumoottorihan laivassa oli, mutta se tuskin kykeni antamaan voimaa kuvan kaltaiseen kovassa tuulessa kokkka kohisten menoon.
 

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Hmm.. ilmeisesti vastasin oikein, ja ehkä rohkenen tulkita että kysymysvuoro on siirtynyt minulle.
Vastaileminen on jotenkin paljon vähemmän vaativaa puuhaa kuin kysymysten keksiminen -- mutta jos kokeilisin taas:

Taustaksi. Olen viikonlopun aikana sivistynyt, kun ryhdyin puuhastelemaan vanhan, joskus -91 rakentamani mallin kanssa. Sen takilassa oli älyttömästi pölyä(toki sitä oli siivottu täsä välissä) ja tietenkin takila ja joitakin osia oli hieman vaurioitunut. Ja niinpä keksin että jos ostaisin varaosiksi yhden uuden Revelin sarjan niin saisin sen tiptop kuntoon.

Eli kysymys on, mitä oheisessa kuvassa on vikana. (voi toki, ja onkin, olla useita vikoja)
View attachment 18784
Sanoisin, että vika liittyy takana olevaan maisemaan. Kunnon Felix von Luckner ei tainnut seilailla kaapparillaan tuollaisissa maisemissa.
Pohjanmeren läpäisyn jälkeen reitti saattoi hipoa Färsaaria, mutta tuossa on kyllä enemmän jotain Antarktiksen tai Grönlannnin tuntua.
Sittenhän reitti suuntautui Atlantin kautta eteläisille vesille. Loppukohtaus näyteltiin Tyynellä valtamerellä.
 
Viimeksi muokattu:
Aika hyviä huomioita :)

Mutta hakemani vika on huomattavasti merkittävämpi.
 

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Aika hyviä huomioita :)

Mutta hakemani vika on huomattavasti merkittävämpi.
Onko tuossa keulakannalla tykki, näkyvissä, keskellä päivää, ilman taistelutilannetta, vastoin kaikkia kaappareiden pyhiä käytäntöjä?
Tarkennetaan vielä, että siinä oli kaksi 105 millin tykkiä, ei missään tapauksessa näkyvillä normaalitilanteessa, johon kuva viittaa. Lisäksi naamiointirakenteet puuttuvat, jos ei sitten nousevaa ja laskevaa mallia ollut. Ja eiköhän nuo olleet kyljessä tai sen välittömässä tuntumassa kannella. Paikkakin siis väärä. Ja liian pieneltäkin näyttää tykki.
 
Viimeksi muokattu:
Aika hyviä huomioita .. ei vielä osunut
mutta toistaiseksi parhaimmin jäljillä on @Sepeteus
 
Laitetaan tähän vielä yllykkeeksi pientä proosaa:
Seeadler purjehti brittien saarron läpi esittäen Norjalaista alusta, ja vahdissa ollut miehistökin puhui norjaa tuosta vaan. Vaikka sisätilat ja -mitat olikin manipuloitu ja aseet piilotettu, meni brittien tarkastuksesta läpi melko helposti.
Mikä on aika huvittavaa, sillä; alkujaan alus oli Glascow'n telakalla valmistunut Pass of Balmaha, joka oli päätynyt juuri ennen sotaa amerikkalaisomistukseen. Ja kiitos brittien merisaartovalvontaa tehneen yli-innokkaan apuristeilijän ja sen päällikön, alus joutui saksalaisten käsiin. Apuristeilijä oli entinen matkustaja-alus, Victorian. Sen päällikkö ei suostunut uskomaan USA:n lipun alla purjehtivan, vuonna 1915 siis puolueettoman, amerikkalaislaivan eikä sen jenkkipäällikön vakuuttelua, että laiva on puuvillalastiaan viemässä Arkangeliin, ja siksi kulkee Skotlannin pohjoispuolitse. Britit pidättivät aluksen tarkempaa tutkimista varten ja määräsivät sen purjehtimaan Orkneylle. Vahdiksi tuli britti-upseeri ja kuusi merisotilasta.

Vähintään yhtä virkaintoisena, kuin apuristeilijän päällikkö, tämä upseeri määräsi lipun vaihettavaksi Union Jackiin. Amerikkalainen kapteeni protestoi turhaan, yrittäen selittää että alus on puolueeton ja tällä tempulla se on muuttunut potentiaaliseksi maalitauluksi.
No ... eipä aikaakaan kun alus sai seuraa saksalaisesta sukellusveneestä U36, joka oli ollut jo jonkin aikaa tekemässä pahojaan - varsin tehokkaasti.
Tästä uudesta seurasta luonnollisesti seurasi kiire koittaa vaihtaa lippua takaisin, joka ei näyttänyt aivan uskottavalta puuhalta saksalaisveneestä katsoen. Amerikkalaiset saivat kuitenkin suostuteltua britit menemään piiloon - he hoitaisivat puhumisen. Varmuudeksi jenkit sulkivat britit piilopaikkaansa.
Saksalaiset jotenkin ymmärsivät, että asia oli hieman outo, ja määräsivät sinne uuden upseerin miehineen, joka opastaa aluksen saksalaiseen satamaan (Cuxhaven). Kun alus pääsi Saksaan, amerikkalaiset paljastivat, että aluksessa on jemmassa vaarallisia brittejä. Saksalaiset päästivätkin jenkit poistumaan puolueettomaan maahan ja poimivat britit sotavankeuteen. Ja pitivät aluksen.

Sitten kun olisi pitänyt huomata että laiva on jotain aivan muuta ... birit eivät huomanneet vaan päästivät läpi. Hyvin meni.
 
Viimeksi muokattu:

JR49

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Ainut mitä enää keksin liittyy noihin purjeisiin. Mitä kuvia netistä löytyy, niin joko purjelaivat ovat täysin purjein tai sitten purjeet ovat tiukemmin...öö...rievattu, kääritty :rolleyes:, no ymmärtänet tarkoitukseni.
Kuvassa ne ovat ikään kuin osaksi lerpsallaan. Mikään niihin liittyvä ei kuitenkaan ole kesken, koska miehistöä ei parveile mastoissa.
Selailin muuten von Lucknerin bestselleriäkin 20-luvulta, hän mainitsee siinä aluksessaan olleen 1000 hevosvoiman apumoottorin :unsure:
 

Juna112Porojetsiin

Kapteeni
Lahjoittaja
@JR49
Merikotka .. jeh, löytyy kanssa hyllystä, faijan kirja poikavuosilta.
Jeesaan vähän: asia on sellainen, jonka suhteen tulin valaistuneeksi vasta tuossa lauantaina, niitä pölyjä sudittuani ja ryhdyttyäni tutkimaan mistä saisin Revellin pienoismallin varaosiksi. Havaitsin että ei saa, ihan helposti.

Asian vierestä sen verran; sana jota haet on reivattu, kun siis purjepinta-alaa pienennetään käärimällä osa purjeesta kasaan. Kuvassa on kieltämättä aika monta hölmöä asiaa, kuten olette maininneetkin. Lippu ja aseet esillä toki saattaisivat kuuluakin samaan tilanteeseen, mutta tuo taustalla näkyvä luminen vuoristomaisema näyttää aika pahalta, etenkin noin kovassa merenkäynnissä ja pelkällä koneella. Periaatteessa purjelaiva pitäisi ainakin jotain rättiä ylhäällä; fokkaa, klyyvaria, tai jokin haruspurje mastojen välissä. Se vakauttaa menoa ja pitää aluksen jokatapauksessa kulussa, vaikka koneen kanssa tulisikin ongelmia.

Mutta en nyt vielä anna myöten tässä kysymyksessä. Pienellä googlailulla se ratkeaa .. niin minullekin.