Kyllä veli
@Old Boy , Gloster Meteor oli kyseessä.
Tarkoitus oli alleviivata sitä, kuinka kalliiksi ilmavoimille kautta maailman tuli siirtyä suihkukoneaikaan. Tuhoutuneita koneita tuli solkenaan, vaikkei ollut sodasta kyse. Onkohan kukaan laskenut kokonaisuhrimäärää, niin koneissa kuin lentäjissä? Summa on iso. Meteorilla tuli tonttiin tosiaan 890 kpl, ja yhdessä vuodessa noin 150 50-luvulla. Koneen aktiiviaika RAF:n päähävittäjänä oli 50-54/55, jonka jälkeen siirtyi muihin tehtäviin Hunterin korvatessa sen. Sodassa oli isommassa mittakaavassa Koreassa, eikä sielläkään nyt kovin suuressa määrin.
sen verran oli tosiaan koukkua, että kysymyksenasettelulla pyrin viemään mielikuvat kuumaan sotaan, vaikka kyse oli kylmästä sodasta. Tämä onnistui, mikä kovin miellytti
. Ne voivat ottaa krediitit, jotka tulivat ajatelleeksi toisen maailmansodan jälkeistä aikaa.
Sain innoituksen kysymykseen luettuani FlyPast-lehden lokakuun numeron vuodelta 2014. Siinä oli haastattelu Norman Tebbitistä, joka oli 604. laivueen lentäjä. Äärimmäisen mielenkiintoinen artikkeli.
Siinä hän kertoo osallisuudestaan vuonna 1954 Divident-harjoitukseen, jossa Britannia puolustautui mantereelta tulevia pommittajahyökkäyksiä vastaan.
Harjoituksessa menetti useita lentäjiä henkensä, ei vähiten äärimmäisen huonon ja sateisen sään takia.
Johto ja lentäjät toimivat sodan aikaisissa asenteissa, eli lentäjät ja kalusto olivat kulutustavaraa, eikä tätä kukaan kyseenalaistanut. Kone maksoi 30.000 puntaa, mitä haastateltava piti halpana hintana. Kolmen vuoden palvelusaikana 604 pilottia menetti henkensä onnettomuuksissa! Aikamoista, kun vertaa nykyaikaan. Ei ole sodan ajan asennetta nykyään, ja koneet ovat erilaisia.
Olen laiska, joten leikkaan ja liimaan syyt, minkä takia Meteoria meni niin paljon. Tähän vielä taktiikka, joka ei armoa antanut.
Contributory factors in the number of crashes were the poor brakes, failure of the landing gear, the high fuel consumption and consequent short flight endurance (less than one hour), causing pilots to run out of fuel, and difficult handling with one engine out due to the widely set engines. The casualty rate was exacerbated by the lack of ejection seats in early series Meteors;[98] the ground-breaking high speed that the aircraft was capable of meant that, during the bailing out process, pilots were typically subject to high g forces hindering movement and the effect of slipstream winds; there was also a greater likelihood of the pilot striking the horizontal tailplane.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gloster_Meteor
Israelialinen Meteor muuten ampui alas egyptiläisen Vampiren. Eka suihkuhävittäjätappio sillä alueella, joskaan ei viimeinen!
Minua on aina kiehtonut kuvaukset varhaisen suihkuhävittäjäkaluston alkuajoista. Mainitussa Divident-harjoitussa lähes 100 Meteoria syöksyi yli Itä-Anglian, yhdeksän laivuetta, kohti hyökkäävää harjoitusvihollista. Sen muodostivat B-29:t, B-50:t, B:36:t, B:47:t, F-84:t, F:86:t, Lincolnit, Venomit ja Canberrat.
Miettikää tätä kuvaa hetki! Siis yhdeksän laivuetta big wing -muodostelmassa! Järisyttävää! Taktiikkana oli hyökätä edestä kohti B-29:ä kohti, tulittaa ja syöksyä ali. Muistaakseni jo vuonna 1943 Saksan yllä kohtaamisnopeudet olivat sitä luokkaa, että tulittamiseen oli aikaa pari sekkaa, niin miten sitten tähän aikaan...
Kulutustavarasta puheen ollen, harjoituksen johto kommentoi, että sateesta ja tymästä huolimatta niin kaikki ilmaan vain. Vihollinen ei valitse hyvää keliä.
Veli
@Old Boy siis jatkaa.
Jäsen
@Hallinkorva , erityiskrediitit väkevästä ulostulosta tähän topikkiin!
Kattokaapas tätä! Siis B-29=Tu-4.