Kysymys- ja vastaustopiikki

Ehei, alus oli jo aikaa sitten romutettu kun suomalaiset panssarilaivat valmistuivat.
 
Liian hankalia aasinsiltoja ei kannata miettiä, tapaus on aika suoraviivainen ja liittyy lähinnä Saksan laivaston sodanjälkeiseen tilanteeseen.
 
No oisko jotain ampumataulukoita käytetty tuosta aluksesta alkuun, kun panssarilaivojemme päätykkejä kokeiltiin ensi kertaa?
 
Ei niin vaikeille poluille kannata mennä :)
"Suomi mainittu" - aspekti liittyy nimenomaan itse alukseen, ei sen osaseen tai siellä palvelleeseen henkilöön
 
Viimeksi muokattu:
Kokeillaas tällaista:
Saksan keisarillisen laivaston panssariristeilijä Fürst Bismarck, laskettiin vesille 1897, uppouma noin 11 000 tonnia, neljä 240mm ja 12 kuuden tuuman tykkiä.

Mikä on tämän uljaan aluksen Suomi-kytkentä?
Suomalaisia laivoja rakennettiin Fürst Bismarckista purkamisen yhteydessä saadusta materiaalista.
 
Ei päätynyt saksalaista panssariterästä Suomen lipun alle (mutta olisi voinut).
 
Sehän meinattiin ostaa Suomeen koko alus. Häh? Juuri sopivasti poistoon menossa ja nuori valtiomme etsi lisää rautaa. Ja olisiko tämä ollut sitten saksalaisvaikutuksen aikakaudella pohdittuna -18, jolloin olisivat mielellään dumpanneet meille kalliilla vanhaa romurautaa.
 
eräässä panssarilaivojamme käsittelevässä kirjassa episodi mainitaan
Selvisihän asia tosiaan minuutissa, kun tästä 30 v sitten painetusta kirjasta tarkisti. Ei ollut vielä saksalaisten maassaolon aikana vaan vasta v. 1919. Kun isoista puolustusvälinekaupoista on kyse liikkuu apajilla myös lihavia komissioita kärkkyviä liikemiehiä. Suomeen siis tarjottiin sinä vuonna tätä Fürst Bismarck alusta käytettynä ostettavaksi. Ymmärrettävästi tarjous ei kiinnostanut Laivastoamme, koska valtamerille tarkoitetun aluksen syväys oli vaatimattomat 7.8 m.

Historia toistui hauskalla tavalla Hornet-kauppojen ollessa lähellä ratkaisuvaihetta. Liikemiehet tarjosivat Suomeen käytettyjä 1970-luvun F-16A koneita, joita vapautui mm. Belgiasta ja Hollannista. Halpaan hintaan tietysti! Ilmavoimat ei varmaan edes vaivautunut kauppamiehiä ottamaan vastaan, mutta poliitikoillehan viesti olikin tarkoitettu. Silloin meillä oli kuitenkin vielä puolustusalan journalismia ja ehdotus ammuttiin nopeasti alas lehdistössä.

Vaan kuinkahan moni olisi osannut vastata oikein tähän jälkimmäiseen kysymykseen? Vaikka on 60 v uudempi tapaus.
 
Flädäng! Juuri näin, v. 1919 Suomelle tarjottiin panssariristeilijä Fürst Bismarckia ja myös Siegfried-luokan rannikkopanssarilaivaa. Taustalla ei tosin lie ollut Saksan laivasto suoraan vaan joku bisnestaho joka oli ostanut käytöstä poistuneita aluksia ja kokeili vesiä josko joku maksaisi romuttamoa paremman hinnan. Suomessa ei tiettävästi kovin kiinnostuneita oltu, romukuntoisia aluksia oli omastakin takaa ja muutenkin tuon aikakauden höyrykäyttöiset alukset olivat lähinnä ongelmajätettä. Koneistot olivat yleensä loppuneet n. 12-15 palvelusvuoden kohdalla. Uudempia ja parempiakin keisarin aluksia pistettiin romuksi.

Tuo panssaristeilijä oli lajissaan hiukan omalaatuinen sillä se oli hyvin vahvasti panssaroitu, mutta huippunopeus vain vähän päälle 17 solmua mikä oli jo vuosisadan vaihteen risteilijälle hidas. 8 metrin syväys olisi meillä ollut jonkinmoinen operatiivinen rajoite.
Mutta siitä what if-tyyliin voi konstruoida Suomelle vaihtoehtoisen laivaston sotavuosille: lippulaivana peruskorjattu Fürst Bismarck, saattajina brittien tarjoamat I-luokan hävittäjät ja aaltojen alla väijyy AG-16. Taatusti halvempi ratkaisu kuin panssarilaivat...ainakin aluksi.

Ne ysärin bisnesmiehet muistaakseni tarjosivat 50* F-16A ja 20* Mirage 5, tietysti reilun välityspalkkion kera. Olishan ne Miraget koreita koneita.

Old Boy oli syynännyt vastauksen tarkemmin joten hän jatkakoot!
 
Luovutan vuoron veli @JR49 lle. Tarkoitus ei ollut ruveta "besserwisseröimään", en vaan huomannut että hän oli jo ehtinyt vastata ihan oikein.
Veli @Old Boy , palstan herrasmies (y). Kiitän!

Mennään siis RAF:n hävittäjien aina kiehtovaan maailmaan. Etsimme nyt hävittäjäkonetyyppiä.
Se oli RAF:n etulinjan syömähammas, pääkalusto, noin puolen vuosikymmenen ajan. Toki sen palvelus oli alkanut ennen tätä huippuhetkeä ja jatkui vielä kauan sen jälkeenkin.
Niitä menetettiin palveluksessa kaiken kaikkiaan lähes 900 kappaletta, pelkästään jo yhtenä vuotena kolminumeroinen luku. Mikä hävittäjäkone on kyseessä?
 
Veli @Old Boy , palstan herrasmies (y). Kiitän!

Mennään siis RAF:n hävittäjien aina kiehtovaan maailmaan. Etsimme nyt hävittäjäkonetyyppiä.
Se oli RAF:n etulinjan syömähammas, pääkalusto, noin puolen vuosikymmenen ajan. Toki sen palvelus oli alkanut ennen tätä huippuhetkeä ja jatkui vielä kauan sen jälkeenkin.
Niitä menetettiin palveluksessa kaiken kaikkiaan lähes 900 kappaletta, pelkästään jo yhtenä vuotena kolminumeroinen luku. Mikä hävittäjäkone on kyseessä?

Hawker Hurricane
 
Itse sanoisin Supermarine Spitfire, mutta en löydä menetettyjen koneiden määriä mistään. En usko, että olisi jäänyt alle tuhannen kappaleen.
 
Tiffy?
 
Hienoja hävittäjiä kaikki tyynni, mutta eivät haettua tyyppiä.
Kaikille näille arvatuille tyypeille on yhteistä se, että ns. ensilinjan hävittäjäkoneeksi olisi mielipiteestä riippuen tyrkyllä useampikin vaihtoehto. Haettu konetyyppi on siinä mielessä selkeä, että sille ei omana lyhyenä aikakautenaan ollut selkeää haastajaa kärkipaikalle, ainakaan lukumääräisesti.
 
Back
Top