Kysymys- ja vastaustopiikki

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vehamala
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Zündapp KS 750

1941-48 valmistetun armeijaversion piti kantaa 500kg:n kuorma (sisälsi esim. 2 sotilasta aseistuksineen ja varusteineen), saavuttaa silti 95km/t huippunopeus, 4km/t hidasajo paraativaihteella ja päästä 350km tankillisella.

Se on vieläkin erittäin arvostettu likimain ikikestoisena. Toimivasta ja kunnossapidetystä hyvästä yksilöstä saa pulittaa yli 30 000, uskokaa tai älkää.

Kun puhutaan sota-Zündappista tai sotanorsusta, tarkoitetaan juuri tätä (Zündapp KS 750).

230px-MW_Zuendapp_KS_750.jpg

@vz jatkaa.

Kiitoksia, minulle tulee Mobilisti-lehti niin oli varsin helppo kysymys.

Kysytäänpäs seuraavaa. Mikä/millainen on Slovakialainen kanuunan kuula?

Kiitoksia, minulle tulee Mobilisti-lehti niin oli varsin helppo kysymys.

Kysytäänpäs seuraavaa. Mikä/millainen on Slovakialainen kanuunan kuula?

Ei kai vain ne Napoleonin joukkojen ampumat kuulat, jotka ovat vieläkin Bratislavan vanhan kaupungintalon muureissa (vuodelta 1809)? Sitä yhtä tornissa olevaa turistit aina kuvaavat.

Ei kai vain ne Napoleonin joukkojen ampumat kuulat, jotka ovat vieläkin Bratislavan vanhan kaupungintalon muureissa (vuodelta 1809)? Sitä yhtä tornissa olevaa turistit aina kuvaavat.

Ajattelin, että tähän voisi käydä kaksi vastausta. Vastauksesi tai eräs toinen. Tietääkö joku, tai arvaa(tai katsoo kvg?)? Slovakialainen kanuunankuula on siis saksalainen käännös. Suomeksi tai esim. tsekiksi/slovakiksi se on käännetty luodiksi. Eli Slovakialainen luoti. Se on kyllä totuuden nimessä sanottava, että liittyminen sotahistoriaan on kyllä aika ohut, lähinnä nimeen liittyvä(siis luoti tai kanuunankuula).

Jos hetken odotamme ja katsomme vastaako joku muu tai tiedätkö itse?

No tällainen probleema:

X + 240 hv + 7,3 mm = Y
X = ?
Y =?

Jätän aluksi näkyviin näin, jos mitään e ala tulla, niin selvennän sanallisesti.

Olisko joku Mark 1 tankki, jossa alusta X oli jostain maatalousvehkeestä (X), moottorissa 240hv, panssarointi 7,3mm ja Y siis tuo malli (Mark 1)?

Ei huono avaus, vaikkei osu. Kannattaa jatkaa ajatuksen kehittelyä. Vihjeenä kerrottakoon että pysytään Suomessa

Mulle tuli tosta ekana mieleen, että XA-180 -sarjan Pasiin lisättiin tehoa ja panssaria ja siitä tuli XA-200 -sarja. Mut ei noi lukemat taida täsmätä.

Tuumailin, tuon hv-kasvun innoittamana lentokoneita, ja että Mörkö-Morane 20mm tykillä voisi olla Y, tosin wikipedia avusti tuumailua: https://fi.wikipedia.org/wiki/Morane-Saulnier_M.S.406
Maavekottimissa kun tuo mm-muutos ei tuntunut muistinvaraisesti osuvan mihinkään sellaiseen jossa hv-kasvu olisi noin suuri.

Hauska kysymys. Nyt ei tule hyviä kysymyksiä mieleen niin nopein saa jatkaa.

Suomella oli sotien aikaan laivastossaan eräs yleismaailmallisestikin ainutlaatuisen erityinen ase, jota ei kuitenkaan koskaan käytetty suunnitellulla tavalla. Mikä?

Back