Messerschmitt Bf 109F of JG51
Päivän helppo.
Mikä yhdistää malleja, Bf 109 F jaBf 109 K ?
(Se tuli käyttöön mallissa F rajoitetusti ja vasta K mallissa se tuli kaikkiin koneisiin.)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Messerschmitt Bf 109F of JG51
Päivän helppo.
Mikä yhdistää malleja, Bf 109 F jaBf 109 K ?
(Se tuli käyttöön mallissa F rajoitetusti ja vasta K mallissa se tuli kaikkiin koneisiin.)
Mikäli toinen jäähdytin otti osumaa voitiin osassa F-malleja ja kaikissa K-malleissa vahingoittunut jäähdytin sulkea kierrosta ohjaamoon sijoitetulla venttiiliillä ja nilkutella kotiin. Ilman sulkuventtiiliä kaikki nesteet meni ja edessä oli patikkareissu.
Edit: sulkuventtiili oli niin haluttu ominaisuus, että romuiksi ajetuista koneista venttiilit käytiin irrottelemassa ja siirrettiin ehjiin koneisiin, joissa venttiiliä ei ollut.
Näin. Mersua saattoi jarruttaa surutta, Spitfire tuiskahti jarrutuksessa suuremmitta vaikeuksitta nokan kautta selälleen.Painopiste oli epätavallisen paljon päätelineen takana ja tästä syystä saattoi käyttää täyttä jarrutusta heti koneen istumisen jälkeen.
Näin. Mersua saattoi jarruttaa surutta, Spitfire tuiskahti jarrutuksessa suuremmitta vaikeuksitta nokan kautta selälleen.
Taempana ollut painopiste oli myös Mersun lähtökiihdyksessä tapahtuneen kiertotaipumuksen yksi osatekijä. Spitfiren telineet eivät nekään olleet leveällä.
Vz jatkaa.
Leykauf oli riittävän kokenut, veti tärinän läpi niin, että automaattiset solasiivekkeet aukesivat. Ennen solasiivekkeiden avautumista tiukassa kaarrossa kone tärisi, jonka aloittelijat tulkitsivat alkavaksi sakkaukseksi ja löysäsivät vetoa. Kokeneiden mielestä liikehtiminen vasta alkoi, kun siipisolat olivat auki.
Monet Mersu-pilotit oli sitä mieltä, että tämän jälkeen (solasiivekkeet auki) yksikään Spitfire ei kaartanut 109:ä paremmin.
Edit:
For us, the more experienced pilots, real manoeuvring only started when the slats were out. For this reason it is possible to find pilots from that period (1940) who will tell you that the Spitfire turned better than the Bf 109. That is not true. I myself had many dogfights with Spitfires and I could always out-turn them. This is how I shot down six of them."
- Erwin Leykauf, German fighter pilot, 33 victories.
http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/109myths/
Olisiko kyseessä tuntematon saksalainen kenraali joka laverteli Schlieffen-suunnitelman länteen?Kokeilenpa pistää vaikean kysymyksen. Itse asiassa varmaan jokseenkin vaikein ikinä, mutta kuten usein, tässäkin veikkaamalla voi voittaa.
Kuka oli "Kostaja" (ransk. 'Le Vengeur')?
Sen verran annetaan vinkkiä että hänellä oli joltisenkin merkittävä rooli maailmansodassa. Jos asiat olisivat menneet hiukan toisin, rooli olisi voinut olla vielä merkittävämpi.
Siellä oli tosiaan se le vengueeri tyyppi joka oli mielestään aliarvostettu tai kiusattu tai jotain Saksan ylijohdon keskuudessa, ja Verdunin offensiivin suunnitelma vuosi kanssa sammakoille, mutta he eivät juuri reagoineet.Olisiko kyseessä tuntematon saksalainen kenraali joka laverteli Schlieffen-suunnitelman länteen?