Kysymys- ja vastaustopiikki

Messerschmitt_Bf_109F_of_JG51.jpg

Messerschmitt Bf 109F of JG51

a61e6ffc01c8057bdbc62d53a4a5d842.jpg


Päivän helppo.

Mikä yhdistää malleja, Bf 109 F jaBf 109 K ?

(Se tuli käyttöön mallissa F rajoitetusti ja vasta K mallissa se tuli kaikkiin koneisiin.)
 
Nokkapellityksen sisään upotetut MG131:t?
 
Mikäli toinen jäähdytin otti osumaa voitiin osassa F-malleja ja kaikissa K-malleissa vahingoittunut jäähdytin sulkea kierrosta ohjaamoon sijoitetulla venttiiliillä ja nilkutella kotiin. Ilman sulkuventtiiliä kaikki nesteet meni ja edessä oli patikkareissu.

Edit: sulkuventtiili oli niin haluttu ominaisuus, että romuiksi ajetuista koneista venttiilit käytiin irrottelemassa ja siirrettiin ehjiin koneisiin, joissa venttiiliä ei ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Mikäli toinen jäähdytin otti osumaa voitiin osassa F-malleja ja kaikissa K-malleissa vahingoittunut jäähdytin sulkea kierrosta ohjaamoon sijoitetulla venttiiliillä ja nilkutella kotiin. Ilman sulkuventtiiliä kaikki nesteet meni ja edessä oli patikkareissu.

Edit: sulkuventtiili oli niin haluttu ominaisuus, että romuiksi ajetuista koneista venttiilit käytiin irrottelemassa ja siirrettiin ehjiin koneisiin, joissa venttiiliä ei ollut.

Juri näin.
(Maallikkoa vain ihmetyttää miksi tuo jätettiin pois vaikka siitä oli selvää hyötyä)


Ikarus jatkaa.
 
Spitfire oli simppelin koneen maineessa laskuun tuotaessa ja lähtökiihdyksessä, 109:llä etenkin lähtökiihdytys saattoi äkkinäiselle tuottaa yllätyksen.


Eräs ominaisuus konetta laskuun tuotaessa oli kuitenkin Mersussa parempi. Mikä?
 
Painopiste oli epätavallisen paljon päätelineen takana ja tästä syystä saattoi käyttää täyttä jarrutusta heti koneen istumisen jälkeen.
 
Painopiste oli epätavallisen paljon päätelineen takana ja tästä syystä saattoi käyttää täyttä jarrutusta heti koneen istumisen jälkeen.
Näin. Mersua saattoi jarruttaa surutta, Spitfire tuiskahti jarrutuksessa suuremmitta vaikeuksitta nokan kautta selälleen.

Taempana ollut painopiste oli myös Mersun lähtökiihdyksessä tapahtuneen kiertotaipumuksen yksi osatekijä. Spitfiren telineet eivät nekään olleet leveällä.

Vz jatkaa.
 
Näin. Mersua saattoi jarruttaa surutta, Spitfire tuiskahti jarrutuksessa suuremmitta vaikeuksitta nokan kautta selälleen.

Taempana ollut painopiste oli myös Mersun lähtökiihdyksessä tapahtuneen kiertotaipumuksen yksi osatekijä. Spitfiren telineet eivät nekään olleet leveällä.

Vz jatkaa.

Sori, mun nimi on vz. Ei Vz ;) Tarkoittaa ihan eri asioita...

Jatketaan Mersu aiheisella kysymyksellä. Millaista erityistä kikkaa Erwin Leykauf käytti Spitfirejä vastaan vuonna 1940?
 
Leykauf oli riittävän kokenut, veti tärinän läpi niin, että automaattiset solasiivekkeet aukesivat. Ennen solasiivekkeiden avautumista tiukassa kaarrossa kone tärisi, jonka aloittelijat tulkitsivat alkavaksi sakkaukseksi ja löysäsivät vetoa. Kokeneiden mielestä liikehtiminen vasta alkoi, kun siipisolat olivat auki.

Monet Mersu-pilotit oli sitä mieltä, että tämän jälkeen (solasiivekkeet auki) yksikään Spitfire ei kaartanut 109:ä paremmin.

Edit:
For us, the more experienced pilots, real manoeuvring only started when the slats were out. For this reason it is possible to find pilots from that period (1940) who will tell you that the Spitfire turned better than the Bf 109. That is not true. I myself had many dogfights with Spitfires and I could always out-turn them. This is how I shot down six of them."
- Erwin Leykauf, German fighter pilot, 33 victories.
http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/109myths/
 
Viimeksi muokattu:
Leykauf oli riittävän kokenut, veti tärinän läpi niin, että automaattiset solasiivekkeet aukesivat. Ennen solasiivekkeiden avautumista tiukassa kaarrossa kone tärisi, jonka aloittelijat tulkitsivat alkavaksi sakkaukseksi ja löysäsivät vetoa. Kokeneiden mielestä liikehtiminen vasta alkoi, kun siipisolat olivat auki.

Monet Mersu-pilotit oli sitä mieltä, että tämän jälkeen (solasiivekkeet auki) yksikään Spitfire ei kaartanut 109:ä paremmin.

Edit:
For us, the more experienced pilots, real manoeuvring only started when the slats were out. For this reason it is possible to find pilots from that period (1940) who will tell you that the Spitfire turned better than the Bf 109. That is not true. I myself had many dogfights with Spitfires and I could always out-turn them. This is how I shot down six of them."
- Erwin Leykauf, German fighter pilot, 33 victories.
http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/109myths/


Näinhän se meni. Eli hän veti koneen sakkaustärinään, löysäsi hieman(eli veti solat ulos) ja sitten koneeseen täysi kaasu. Sitten vain vetoa, niin että solat pysyivät ulkona.

@Ikarus jatkaa ole hyvä.
 
Nopein jatkakoon.

En tiedä noista solista, Mersulla en ole lentänyt. Mielestäni kuitenkaan vetoa ei löysätty tärinän alettua vaan vedettiin lisää, virtaus alkoi irrota siivestä ja johtoreunan solasiivekkeet lonksahtivat auki. Kaartosäde pieneni ilman sakkauksen pelkoa.

Sakkauksen lähellä useat koneet varoittaa tärinällä, löysäämällä vetoa kohtauskulma loivenee ja nopeus kasvaa. Ja nuo Bf 109:n solat eivät aukene.

Lentäjän näkökulma. Mahdollisesti vääräkin, en mene käsi raamatulla vannomaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kokeilenpa pistää vaikean kysymyksen. Itse asiassa varmaan jokseenkin vaikein ikinä, mutta kuten usein, tässäkin veikkaamalla voi voittaa.

Kuka oli "Kostaja" (ransk. 'Le Vengeur')?

Sen verran annetaan vinkkiä että hänellä oli joltisenkin merkittävä rooli maailmansodassa. Jos asiat olisivat menneet hiukan toisin, rooli olisi voinut olla vielä merkittävämpi.
 

1916 - Insigne «Le vengeur de Pégoud» RR - Roger Ronserail

Ampui alas Adolphe Pegoudin alasampujan 1915. Joka ei siis ollut tietty Kandulski ilmeisesti...

Mikä tässä sitten on merkittävää on Fremenille täysi mysteeri, yksi monista joiden kanssa on vuosien saatossa vain opittu elämään :cool:.
 
Kuulostaa eroottiselta aikuisviihteen sarjakuvajulkaisulta.
 
Kokeilenpa pistää vaikean kysymyksen. Itse asiassa varmaan jokseenkin vaikein ikinä, mutta kuten usein, tässäkin veikkaamalla voi voittaa.

Kuka oli "Kostaja" (ransk. 'Le Vengeur')?

Sen verran annetaan vinkkiä että hänellä oli joltisenkin merkittävä rooli maailmansodassa. Jos asiat olisivat menneet hiukan toisin, rooli olisi voinut olla vielä merkittävämpi.
Olisiko kyseessä tuntematon saksalainen kenraali joka laverteli Schlieffen-suunnitelman länteen?
 
Olisiko kyseessä tuntematon saksalainen kenraali joka laverteli Schlieffen-suunnitelman länteen?
Siellä oli tosiaan se le vengueeri tyyppi joka oli mielestään aliarvostettu tai kiusattu tai jotain Saksan ylijohdon keskuudessa, ja Verdunin offensiivin suunnitelma vuosi kanssa sammakoille, mutta he eivät juuri reagoineet.
 
Back
Top