Leykauf oli riittävän kokenut, veti tärinän läpi niin, että automaattiset solasiivekkeet aukesivat. Ennen solasiivekkeiden avautumista tiukassa kaarrossa kone tärisi, jonka aloittelijat tulkitsivat alkavaksi sakkaukseksi ja löysäsivät vetoa. Kokeneiden mielestä liikehtiminen vasta alkoi, kun siipisolat olivat auki.
Monet Mersu-pilotit oli sitä mieltä, että tämän jälkeen (solasiivekkeet auki) yksikään Spitfire ei kaartanut 109:ä paremmin.
Edit:
For us, the more experienced pilots, real manoeuvring only started when the slats were out. For this reason it is possible to find pilots from that period (1940) who will tell you that the Spitfire turned better than the Bf 109. That is not true. I myself had many dogfights with Spitfires and I could always out-turn them. This is how I shot down six of them."
- Erwin Leykauf, German fighter pilot, 33 victories.
http://www.virtualpilots.fi/feature/articles/109myths/
OT, mutta FW-190 oli myös matalalla pelottava lennettävä tuoreille piloteille, jotka eivät uskaltaneet ottaa sen ominaisuuksista kaikkea irti matalalla tapahtuvan sakkauksen pelossa.