Kysymys- ja vastaustopiikki

Tämä herra, Air Chief Marshal Sir Arthur Longmore oli 55-vuotias, kun hän sai vastuulleen RAF:n ja muut imperiumin koko Keski-Idässä toimivat voimat komentoonsa. Ei mikään pieni homma, sillä hänen johdossaan olleet 29 laivuetta toimivat niinkin pienellä pläntillä kuin Persianlahti, brittien Itä-Afrikka, Egypti, Sudan ja ylipäänsä kaikki Välimereen liittyvä.
Italia liittyi sotaan 10.6.1940, niin voi kuvitella, että kaveri joutui korkeapaineeseen. Harmaita hiuksia aiheutti moni seikka: Winston ei Lontoossa oikein ymmärtänyt tilannetta ao. sotanäyttämöllä, etenkään alituista valitusta resurssien vähyydestä. Vanha kunnon W. ei esim. mitenkään halunnut ymmärtää, että moottoreihin tunkeutuva aavikon hiekka tarkoitti vähän eri sortin huolto-ongelmia kuin Sussexissa, ja laivueiden rivivahvuus ei ollutkaan totuttu. Tosin ei se Keski-Idän ilmavoimille yllätyksenä tullut.

Jotta tilanne olisi vielä kuumottavampi, 29 laivueen kalusto ei ollut ihan kuuminta hottia. Uusin ja modernein oli Bristol Blenheim IV ja meripuolella Short Sunderland.
Kysymys kuuluu: mikä oli vanhin rintamakäytössä ollut konetyyppi laivueissa? Ikä mitataan laivuepalveluksen alkamisvuodesta.

Muistetaan vielä, että Regia Aeronautica esitti Itä-Afrikan taisteluissa varmaankin parhaimmat suorituksensa koko sodassa, pois lukien torpedopommittajat myöhemmältä ajalta.

1587585154573.png
 
Tämä herra, Air Chief Marshal Sir Arthur Longmore oli 55-vuotias, kun hän sai vastuulleen RAF:n ja muut imperiumin koko Keski-Idässä toimivat voimat komentoonsa. Ei mikään pieni homma, sillä hänen johdossaan olleet 29 laivuetta toimivat niinkin pienellä pläntillä kuin Persianlahti, brittien Itä-Afrikka, Egypti, Sudan ja ylipäänsä kaikki Välimereen liittyvä.
Italia liittyi sotaan 10.6.1940, niin voi kuvitella, että kaveri joutui korkeapaineeseen. Harmaita hiuksia aiheutti moni seikka: Winston ei Lontoossa oikein ymmärtänyt tilannetta ao. sotanäyttämöllä, etenkään alituista valitusta resurssien vähyydestä. Vanha kunnon W. ei esim. mitenkään halunnut ymmärtää, että moottoreihin tunkeutuva aavikon hiekka tarkoitti vähän eri sortin huolto-ongelmia kuin Sussexissa, ja laivueiden rivivahvuus ei ollutkaan totuttu. Tosin ei se Keski-Idän ilmavoimille yllätyksenä tullut.

Jotta tilanne olisi vielä kuumottavampi, 29 laivueen kalusto ei ollut ihan kuuminta hottia. Uusin ja modernein oli Bristol Blenheim IV ja meripuolella Short Sunderland.
Kysymys kuuluu: mikä oli vanhin rintamakäytössä ollut konetyyppi laivueissa? Ikä mitataan laivuepalveluksen alkamisvuodesta.

Muistetaan vielä, että Regia Aeronautica esitti Itä-Afrikan taisteluissa varmaankin parhaimmat suorituksensa koko sodassa, pois lukien torpedopommittajat myöhemmältä ajalta.

Katso liite: 39581

Hawker Demon (Hart) ? Muistaakseni RAF käytti näitä ainakin Irakissa vuoden 1941 kriisin aikana.
 
Hawker Demon (Hart) ? Muistaakseni RAF käytti näitä ainakin Irakissa vuoden 1941 kriisin aikana.
Voin sanoa, että läheltä liippaa, mutta tätä en hyväksy vastaukseksi. Vihjeeksi sanon, että olet etenemässä versiosuohon...
Hyväksyn myös erään toisen konetyypin vastaukseksi. Se tuli kuitenkin täydennyksenä lokakuussa 1940 rintamalle, kun taas tämä ensisijaisesti hakemani oli siellä valmiina.
 
Voin sanoa, että läheltä liippaa, mutta tätä en hyväksy vastaukseksi. Vihjeeksi sanon, että olet etenemässä versiosuohon...
Hyväksyn myös erään toisen konetyypin vastaukseksi. Se tuli kuitenkin täydennyksenä lokakuussa 1940 rintamalle, kun taas tämä ensisijaisesti hakemani oli siellä valmiina.
Olisiko sitten Hawker Hind?
Alunperin ajattelin Vickers Wellesleytä mutta taisi olla liian uusi...
 
Hawkerin suossa rämmitään, joten vastaajat ovat oikeassa hangaarissa, niin sanotusti. Näitä versioita eri nimillä oli 30-luvulla tuskastuttava määrä, ja erot usein pieniä. Tätä Hawkerin haettua tyyppiä käytettiin myös Espanjan sisällissodassa, lisävinkkinä.
 
Veikataanpa Hawker Fury, joka otettiin laivuepalvelukseen 1931 ja osallistui sotatoimiin italialaisia vastaan 1940-1941. Mahtoi olla ankeaa niiden piloteilla... koneen huippunopeus oli luokkaa 360 km/h ja aseistuksena vain kaksi 7,7 mm konekivääriä.
 
Vaihdetaanpa konetta ja hypätään pois Hawkerin tuotannosta. Kun Spitfiret alkoivat saapua laivuepalvelukseen Britanniasssa, siirrettiin kaikki jäljellä olleet Ganutletit Lähi-Itään, jossa niitä oli vielä käytössä sodan syttyessä. Osallistuivat taisteluihin italialaisia vastaan ainakin 1940. Eli Gloster Gauntlet on vastaus.
 
Veikataanpa Hawker Fury, joka otettiin laivuepalvelukseen 1931 ja osallistui sotatoimiin italialaisia vastaan 1940-1941. Mahtoi olla ankeaa niiden piloteilla... koneen huippunopeus oli luokkaa 360 km/h ja aseistuksena vain kaksi 7,7 mm konekivääriä.
Kyllä se oli Hawker Fury, jota hain. Aikamoinen sotku tuon ajan koneet Britannissa, kun melkoinen määrä versioita samalla tehtaalla. Otettiin laivuepalvelukseen varhain 1931. Tosiaan, Hawker Hardy, Audax, Wellesley, Gladiator, Blenheim I, Lysander, Bristol Bombay, Battle, Hardebeest, Junkers 86 ja Vincent. Osa tuli täydennyksi lokakuuhun mennessä, mutta mm. Fury oli heti paikalla.
Eli tuota vaihetta on kuvattu kuin I maailmansodan ilmataisteluiksi, koska vastapuolella oli CR42 ja CR32.
Alkuun, briteillä ja liittolaisillaan oli 163 konetta italiaanojen 325 vastaan (142 reservinä tai korjattavana). Italialaisilla oli vieläpä taitoylivoima, kun osa lentäjistä oli Espanjan sisällissodan veteraaneja, ja alkuun olikin niin päin, että italialaiset dominoivat. Mutta varaosia ja täydennyksiä eivät saaneet, joten numeroetu menetettiin.

Italialaisten ongelmana ilmasodassa oli se, että he olivat enemmän yksittäistaistelijoita, arvostivat enemmän taitolentoa kuin taktista osaamista. Jos pantiin vastakkain liittoutuneiden lentue ja italialaisten lentue, niin pitkän päälle liittoutuneet lensivät kurinalaisemmin ja toisiaan tukien. On selvää, mitä tämä merkitsee ilmasodassa.
Lisäksi johtaminen ei ollut omistautunutta ja huolto toimi huonosti, missä näkyy Italian siihen aikaan melko avuton teollistuminen. Ja kun Italia liittyi sotaan, britit aavikolla kävivät heti vastahyökkäykseen. Italialaisten koneet olivat kentillään valmistautumattomina ja iso osa korjattavana. Kuin Barbarossan venäläiset. Niille kävikin samalla tavalla, vaikka toki mittakaava eri. Mutta selittää brittien ilmaherruutta aavikolla.
Ja kun maavoimat tekivät briteillä kuuluisan hyökkäyksensä 1940, he ottivat vanhiksi erään eturvatioaseman, jonka miehitys ei ollut kuullutkaan, että he ovat sodassa jotakuta vastaan. Että silleen sitä sotaa käydään.
@Bodyguard jatkaa.
 
Olen miettinyt sopivaa kysymystä, mutta tarpeeksi kovaa pähkinää ei nyt tule mieleen. Joten nopein jatkakoon....
 
Olen miettinyt sopivaa kysymystä, mutta tarpeeksi kovaa pähkinää ei nyt tule mieleen. Joten nopein jatkakoon....

No pistän todella nopean ja helpon

Eräässä maassa juhlitaan presidentinpalatsin pommitusta suurena sankaritekona. Todisteena on edelleen virallinen muistomerkki osumakohdassa. Mikä maa ja mikä tapaus?
 
Chile ja Allenden kaataminen?
 
No pistän todella nopean ja helpon

Eräässä maassa juhlitaan presidentinpalatsin pommitusta suurena sankaritekona. Todisteena on edelleen virallinen muistomerkki osumakohdassa. Mikä maa ja mikä tapaus?
Iipot rikkoi Egyptin presidentinpalatsista ikkunat näytöstyyliin Suezin kanavasodassa 17.6.1969 yliäänipamauksella. Tätä et ehkä kuitenkaan hae, kun kyseessä ei ole pommitus?
Nasser hivenen kiihtyi ja erotti Egyptin ilmavoimien ja ilmantorjunnan johdon.
 
Nguyễn Thành Trung (alk. Đinh Khắc Chung, s. 9. lokakuuta 1947) on vietnamilainen lentäjä ja Vietnamin sodan aikainen kaksoisagentti. Hän pommitti huhtikuussa 1975 Saigonissa Etelä-Vietnamin presidentinpalatsia maan omien ilmavoimien koneella.

Ja oikea vastaus on löytynyt!

On 8 April, a formation of three RVNAF F-5E Tiger fighter-bombers lined up at Bien Hoa Air Base, each armed with four 250-pound bombs, for an attack on PAVN positions in Bình Thuận Province.[3] Before the second aircraft took off, First Lieutenant Nguyen Thanh Trung, who piloted the third F-5, reported his aircraft was experiencing afterburner problems. When the second aircraft departed, Trung also took off, but flew towards Saigon instead of joining the formation.[3] At around 8.30am Trung dived on the Presidential Palace and dropped two bombs; the first bomb landed on the Palace grounds and caused some damage, but the second bomb failed to explode. Trung climbed to over 1,000 meters (3,300 ft) before making a second pass, this time both bombs exploded, causing minor structural damage but no casualties. After the attack, Trung flew out of Saigon and landed at the petroleum storage facility at Nha Be on the outskirts of the city, where he removed the ammunition for the 20mm cannon.[3]:39

Etelä-Vietnamin poliisi murhasi Trungin isän vuonna 1963 ja Trung vannoi kostavansa. Sen vuoksi hän liittyi VC:n joukkoihin 1969 kun hänet oli ensin hyväksytty ARVN:n ilmavoimiin

1587839380340.png

Ohessa tapahtuman muistoksi tehty merkki mihin räjähtämätön pommi osui katolla.

Mielenkiintoinen tarina sodan viime päivien ilma-iskuista joissa Pohjoinen käytti saaliiksi saatua Etelän kalustoa.


@Hilan lukko jatkakoon:)!
 
Back
Top