Kysymys- ja vastaustopiikki

Mikähän mahtoi olla II MS nopein sota-alusluokka?
Laitetaan lisämääritykseksi, että nyt ei haeta mitään tyynen sään kiitureita eli torpedoveneitä yms. vaan kyse on nopeudesta, jota alus myös kykeni ylläpitämään jonkin aikaa.
Nostetaan hieman: Taškent
 
Le Fantastiqueta olisin itsekin veikannut, mutta jos nopeuden ylläpidolle annetaan painoa niin Capitani Romani- luokka on aika vahvoilla:unsure:
 
Le Fantastiqueta olisin itsekin veikannut, mutta jos nopeuden ylläpidolle annetaan painoa niin Capitani Romani- luokka on aika vahvoilla

Nostetaan hieman: Taškent
Tästä aiheesta ei oo kunnon lähteitä mutta wikin mukaan Le Fantasquen 45 solmun nopeus saavutettiin koeajoissa aikamoisilla ylitehoilla. Höyryturbiinistahan sitä tehoa saa haluttaessa lisää kunnes posahtaa.
Tiedossa ei ole minkälaiset oli tämän "ennätyslaivan" painot, merikokeethan on saatettu tehdä vaikka ilman tykkitorneja ym. Palveluskäytössä nopeudet oli ainakin ihan muuta, kuten edellisellä sivulla on jo kirjoitettu. Siten voiton vie Capitani Romani, joka suunniteltiin nimenomaan nopeammaksi kun Le Fantasque. Pari näitä Capitania päätyi sodan jälkeen Ranskan laivaston palvelukseen ja yksi jäi Italiaan, jonka laivasto pantiin uudelleen pystyyn jo 1940-luvulla. Wikiartikkeli kertoo niiden käytön jatkuneen 70-luvun loppuun. Tämä on ilmeinen virhe, sillä niitä ei löydy enää 1973 Janesista.

Tashkent on vaikea tapaus, sillä tämä Italiassa rakennettu alus ylsi lähteiden mukaan koeajossa 43 solmun nopeuteen samalla tavoin ylitehoilla. Italialaiset osasi rakentaa sotalaivoja ja köyhän maan oli otettava kauppa mistä sai. Siten he suostuivat teknologian siirtoon Stalinille, josta britit ja ranskalaiset kieltäytyivät. Periaate oli sama kun AMV:ssa: Yksi alus rakennetaan Italiassa ja neukut tekee lisää italialaisten avustuksella. Eihän siitä mitään tullu, kuten ei muistakaan Stalinin korkean teknologian hankkeista. Eivät osanneet käyttää edes ikivanhaa R-luokan taistelulaivaa, jonka britit antoi II MS puolivälissä lainaksi.

Tashkent ei neukkujen käytössä ehkä yltänyt yli 40 solmun nopeuksiin palveluskäytössä kuten ei Le Fantasquekaan. Ainakin aseistus laitettiin paikoilleen vasta Nikolavejin telakalla Mustallamerellä. Laivasta on venäjänkielellä nettisivullinen tietoa. Alunperin sen piti tulla Itämerelle meidän harmiksemme, mutta Espanjassa oli 1939 sisällissota käynnissä ja Italia osapuolena niin eivät uskaltaneet lähettää Gibraltarin läpi.
Dardanellien kauttakulku taas edellytti lupaa Turkilta, jota ei mahdollisesti olisi saatu. Kukapa nyt haluaa vanhan vihollisen vahvistumista, jos sen voi estää. Laiva maalattiin siksi matkustaja-aluksen näköiseksi valeikkunoineen eikä turkkilaiset ehtineet reagoida mitenkään.

@näätä esittää seuraavan kysymyksen.
 
Aloitin Rick Atkinsonin Liberation -trilogian ensimmäisen osan, An Army At Dawn, joka kuvaa miten USA rakensi armeijansa tyhjästä, ja aloitti ensimmäisenä laajana soitatoimenpiteenä maihinnousulla Afrikkaan.

Trilogian kaksi seuraavaa osaa, The Day of Battle (Sisilia ja Italia) sekä The Guns At Last Light, (Ranska ja eteneminen Saksaan) seuraavana vuorossa.

B1V1WuCqZfS._SY300_.png


Kolmasosa kirjasta luettuna, on kyllä mielenkiintoista, miten tyhjästä perustettu, kokematon armeija kasvaa rooliinsa. Kirjat myös siinä hyviä, että sisältää paljon yksittäisten henkilöiden nostoja ja kohtaloita, kuten nykyään tapana. So far so good!
@näätä :n virallista kysymystä odoteltaessa nopea vällikysymys liittyen tuohon lihavoituun osaan: USA:n nopeaa mobilisointia rauhan ja eristäytyneisyyden ajasta täyteen sotamoodiin:

Sodan loppuun mennessä USA oli toimittanut pelkästään liittolaisilleen mm. 37 000 panssarivaunua, 43 000 lentokonetta, ja 800 000 kuorma-autoa.

Kysymys: kuinka monta panssarivaunua USA valmisti sodan ensimmäisenä vuonna 1939?
 
@näätä :n virallista kysymystä odoteltaessa nopea vällikysymys liittyen tuohon lihavoituun osaan: USA:n nopeaa mobilisointia rauhan ja eristäytyneisyyden ajasta täyteen sotamoodiin:

Sodan loppuun mennessä USA oli toimittanut pelkästään liittolaisilleen mm. 37 000 panssarivaunua, 43 000 lentokonetta, ja 800 000 kuorma-autoa.

Kysymys: kuinka monta panssarivaunua USA valmisti sodan ensimmäisenä vuonna 1939?
18?
 
Nyt täytyy itse asiassa tarkentaa kysymystäni, koska kirja mainitsee "medium tanks" eli keskiraskaat vaunut. Mutta oikealla hehtaarilla ollaan!

Muoks ilmeisesti juurikin M2-tankki, joita wiki kertoo tehdyn perusmallia 18 kpl ja parannettua mallia 94 kpl.

Enpä ossoo sanoa tarkemmin. Kaikkitietävä Wiki sanoo luvuksi 18. Jotkut muut lähteet antavat luvuksi pyöreän 0.
 
#6022

Tästä mielenkiintoisesta nopeasta hävittäjästä ilmestyi You Tube video tänään. Eipä siihen juuri ole mahtunut muuta, kun wiki-tietoa, mutta ehkä joku on tällaisestakin kiinnostunu.

En minäkään erikoisemmin, mutta närpillä oli sopiakseen sinun kysymykseesi.
Kiitos kuitenkin, katson mielelläni.
 
Hiljaista on. Miettikääpä tykönänne, milloin Suomi on taistellut "sinipaitojen" kanssa samoilla rintamilla ja kuinka lähekkäin? Jos tästä tarkoituksella hämärästä vinkistä ei sytytä, laitan myöhemmin lisää vinkkiä.
 
Hiljaista on. Miettikääpä tykönänne, milloin Suomi on taistellut "sinipaitojen" kanssa samoilla rintamilla ja kuinka lähekkäin? Jos tästä tarkoituksella hämärästä vinkistä ei sytytä, laitan myöhemmin lisää vinkki

Espanjalaisista vapaaehtoisista koottu "Sininen Divisioona", Wermachtin mukaan 250.Divisioona, joka taisteli Leningradin saartorintamalla elokuusta 1942 lokakuuuhun 1943?
 
Espanjalaisista vapaaehtoisista koottu "Sininen Divisioona", Wermachtin mukaan 250.Divisioona, joka taisteli Leningradin saartorintamalla elokuusta 1942 lokakuuuhun 1943?

No niinpä. Nevan etelärannalle ja siitä etelään oli tosiaan sijoitettuna espanjalainen vapaaehtoisdivisioona. Matkaa suomalaisten asemiin oli joitakin kymmeniä kilometrejä. Aivan suoraa näköyhteyttä Laatokan yli ei tainnut kuitenkaan olla. Espanjalaiset kävivät merkittäviä taisteluja. Stalingradin sortumisen jälkeen Neuvostoliitto yritti purkaa Leningradin saarron maan puolella. Espanjalaiset ottivat tästä hyökkäyksestä suuren osan vastaan ja torjuivat sen. Mielenkiintoista lueskella miten erikielisillä Wikipediasivuilla asiaa käsitellään. Espanjalaiset ovat tietolaatikkoon saaneet oman osuutensa mutta jättäneet italialaiset pois. Englanninkielisessä on Italia mutta ei Espanjaa (tekstissä mainittu toki). Suomalaisetkaan eivät ole espanjalaisia "muistaneet" kovin hyvin.
 
Mahtoikohan jäsen @Lepard olla tietoinen, että oikein kysymykseen vastannut joutuu/saa esittää seuraavan kyssärin. Kun ei sellaista ole tullut, niin esitetään uusi kysymys.

Omassa maassaan ehkä tunnetuin ja eniten koneita "tyypännut" koelentäjä on sanonut, että hänen urallaan lentämistä hävittäjäkoneista hienoin oli Hornet. Kuka koelentäjä on kyseessä?
 
Mahtoikohan jäsen @Lepard olla tietoinen, että oikein kysymykseen vastannut joutuu/saa esittää seuraavan kyssärin. Kun ei sellaista ole tullut, niin esitetään uusi kysymys.

Omassa maassaan ehkä tunnetuin ja eniten koneita "tyypännut" koelentäjä on sanonut, että hänen urallaan lentämistä hävittäjäkoneista hienoin oli Hornet. Kuka koelentäjä on kyseessä?
Heitetäänpä lonkalta Chuck Yeager.
 
Mahtoikohan jäsen @Lepard olla tietoinen, että oikein kysymykseen vastannut joutuu/saa esittää seuraavan kyssärin. Kun ei sellaista ole tullut, niin esitetään uusi kysymys.

Omassa maassaan ehkä tunnetuin ja eniten koneita "tyypännut" koelentäjä on sanonut, että hänen urallaan lentämistä hävittäjäkoneista hienoin oli Hornet. Kuka koelentäjä on kyseessä?
Toinen kova luu on Laukkanen.
 
Heitetäänpä lonkalta Chuck Yeager.
Toinen kova luu on Laukkanen.
Molemmat ovat oman maansa tunnetuimpia koelentäjiä ja ainakin Laukkanen myös eniten tyypänny Suomessa. Koelentäjillä on useimmiten lempparit, Yeagaria en ole tavannut mutta Jyrki kertoi hänen suosikkinsa olevan MiG-21.
Eivät siis ole kumpikaan oikein.

Muoks.
Laitetaan täydennystä tähän tilan säästämiseksi.
Laukkasen suosikkikoneesta kertova lähde on ehdottoman luotettava, kun hän kertoi sen mulle itse. Tämä on siis se lempparilentsikka. Jatkoi sitten saman allaolevan tiedon, että parhaiten suunniteltu, paras ym. on kuitenkin Hawk.
 
Viimeksi muokattu:
Molemmat ovat oman maansa tunnetuimpia koelentäjiä ja ainakin Laukkanen myös eniten tyypänny Suomessa. Koelentäjillä on useimmiten lempparit, Yeagaria en ole tavannut mutta Jyrki kertoi hänen suosikkinsa olevan MiG-21.

Eivät siis ole kumpikaan oikein.
Löysin vielä myöhemmin jutun, jossa hän kertoi tykkäävänsä Hawkista. :)
 
Mahtoikohan jäsen @Lepard olla tietoinen, että oikein kysymykseen vastannut joutuu/saa esittää seuraavan kyssärin. Kun ei sellaista ole tullut, niin esitetään uusi kysymys.

Omassa maassaan ehkä tunnetuin ja eniten koneita "tyypännut" koelentäjä on sanonut, että hänen urallaan lentämistä hävittäjäkoneista hienoin oli Hornet. Kuka koelentäjä on kyseessä?
Kiitoksia vinkistä, en tosiaan tiennyt. Täytyypä miettiä pientä pähkinää purtavaksi.
 
Back
Top